Blogg

DMACK lämnar WRC, Neuville tänker ta risker, Tänak glad slippa Volvo, vägtest inte däcktest och en 93:a i Kongen!

Kan inte påstå att jag blir direkt överraskad när jag läser att DMACK i helgens Rally Australia gör sitt sista framträdande i WRC, åtminstone inom överskådlig tid. Ryktet har gått länge att Michelin-utmanaren inte har de muskler som krävs för att både utveckla sina egna och numera segerrika rallydäck och samtidigt lägga stora pengar på ett eget WRC-team.
I fjor drog man igång med en tredje bil under M-Sports vingar och med Ott Tänak som chaufför. I år tog han klivet över till Mr Wilson och ersattes av Elfyn Evans och ska man tro artikeln i Autosport blir Evans också siste förare i DMACK WRT. Här säger DMACK-grundaren Dick Cormack att hans företag nu vill fokusera på utveckling och bygga vidare på den privata marknaden. Cormack pekar speciellt på att asfaltdäcken måste utvecklas och att man framöver vill synas mer i kundvänligare WRC2. Ett steg som också kan innebära att det nära samarbetet med M-Sport förändras. Nu kan även de tre andra WRC-teamen mycket väl bli nya DMSCK-användare enligt Cormack. Fast en sak är han säker på och det är att företaget ännu inte är mogna att bli däckleverantör för en hel säsong till något av fabriksteamen.
Vi är medvetna om att vi måste jobba hårdare inom vissa områden innan detta kan bli aktuellt, menar Cormack.
I år har vi visat att vi kan förse en tredje eller fjärde bil i ett team med vinnardäck, vilket kan bli avgörande i teammästerskapet om till exempel våra däck i speciella fall visar sig bättre än konkurrentens…
Beslutet innebär även att man har för avsikt att skära ner på satsningen i Junior-WRC där man varit ensam däck leverantör. Anledningen till kursändringen är högre vinstkrav från aktieägare/investerare och att dessa hellre ser att man fokuserar på att sälja däck till privatkunder än köra i själv i WRC. Nu är detta dock inte hugget i sten utan Cormack menar att det först och främst gäller 2018 där man måste fokusera på andra saker än WRC.

*
Som bekant väntar finalen i WRC 2017 och detta på andra sidan jordklotet med en krånglig tidsförskjutning som resultat. Torsdagens inledande ”Shake down” börjar till exempel redan i kväll klockan 22.00 på den fem kilometer långa sträckan utanför Coffs Harbour. Av samma skäl blir det även klydd med tv-sända power stage på söndag berättar Jonas Kruse.
Ingen lång sovmorgon för er som vill se power stage från VM rallyt i Australien. 9.30 SVT 1 kör vi igång!
Nu är jag ingen mästare i att hålla koll på tider och än mindre när de inte stämmer med min egen klocka, men räknar jag rätt så går starten på SS1 på torsdagkväll (inga garantier att jag har rätt…).
Överhuvdtaget är det svårt att göra vågen för Rally Australia med bara 12 WRC-bilar anmälda, Mads Østberg stannar till exempel hemma. Ingen svensk i närheten av rallystart, guldstriden avgjord och ska jag vara ärlig känns det som en enda lång gäspning innan det blir återstart i Rallye Monte Carlo, sista helgen i januari.

*

En som inte verkar hålla med mig är WRC-tvåan Thierry Neuville som vid presskonferensen konstaterade.
Vi ska försöka avsluta säsongen med bästa möjliga resultat. Siktar på seger, menar belgaren.
Om jag ser att chansen finns för detta kommer jag att ”push hard” och om det blir nödvändigt, även ta risker…

*
Ott Tänak och jag delar en sak, ingen direkt kärlek till Volvo. Även om det är med delade känslor Tänak tar sig an sista tävlingen med WRC-Fiestan så överskuggas detta av det faktum att han från nu slipper köra Volvo S60. Detta är nämligen av någon konstig anledning den bil som M-Sport valt att ha som Recce-car”. När träningen inför Rally Australia var över konstaterade Tänak belåtet.
That’s it!
Last recce with Volvo… Hopefully lets her retire now…
Som det kan bli…

*
Vet inte om Jourdan Serderidis läste gårdagens Motorbloggen och blev sur när jag hånade honom för hans lite dåliga pace med sin C3 WRC 2016. Nu laddar greken om för 2018 och dessutom med riktigt grovt hagel. Han ska nämligen köra en helt ny Citroën C3 WRC med senaste specifikationerna till nästa år. Därmed blir han också den förste utanför Citroëns egna förare som kör en ny C3:a.

*
Fick ett mail i går från Kullings Conny Hansson där han rättade mig i min text från ”Z-Räjset”.
Det står ”stora däcktest” , vilket inte var fallet då det var test av vägslitaget, däcktestet ”fick vi på köpet”, menar Conny.
Inom kort lovar han att presentera en faktasummering av ”vägtestet” och så här långt kan  bara konstateras att ”motståndarna” inte har några konkreta förslag på hur man ska minska vägskadorna. Enligt dessa verkar det inte vara däcken utan noterna (?) som orsakar de största skadorna.
Intressant är också att det jobbas lite för att dra igång en sprintserie i Connys närområde på standarddäck.
 Det får bli under lokaltävlings reglementet och en tanke är att fortsätta med den Öppna klassen som fanns i Rally Blekinge, här skulle det då bara åkas på ”standarddäck”, menar Conny.
Nu tar han och Kullings MS en liten paus i frågan och istället fokuserar på den stora fest dit man bjudit in alla markägarna till Kullingstrofén.
Det är ca 100 personer anmälda tills i morgon kväll. Peter Bäckström från SAAB-museet skall kåsera runt det och SAABs historia så det blir nog trevligt, hoppas Conny.

*
Har väntat på detta länge men äntligen kan jag knyta ihop den underbara bilden på Kristianstads stora numera bortgångne motorprofil Bengt ”Bengan” Arvelid när han kör med en minst sagt gisten Saab 93 i Kong Christian Race.
Är nästan säker på att detta är 1973 (jag körde nämligen själv i B-förare Grupp 1 med en Saab V4) och Bengan var fullt uppe med att göra racingkarriär i Formel Ford. För oss som hade förmånen att känna Bengan var det inget att förvånas över att han anmälde sig med en 93.a i rent standardutförande för att köra i ”Debutantklassen”. Under bilden, hämtad från Kristianstadsbladet står det också, lite onödigt tydligt att ” man bar F1-hjälmar som skulle hedrat både Ronnie och Reine, förmodligen är de värdefullare än bilen…”.
Tyvärr mins jag inte varken resultat (på den här tiden var debutantklassen precis som vilken klass som helst med tidtagning och allt) eller vem som var kartläsare. Men jag minns i alla fall att Bengan gjorde som han brukade, bara skrattade och hade kul. Något som i dag verkar bli en allt mer sällsynt vara i rallyskogen…