Distrikten bedömer Coronastopp olika, VOC-SommarSerien ställer in i Flen, Neuville gillar inte "R5+", första Rally4-Fiestan visad och tankar från Örnskölden!

Blogg

Tänkte inte skriva så mycket om Corona i dag, läget är som det är sedan årets två första grustävlingar Trelleborg och Simrishamn redan tagit beslut att ställa in. På onsdag bestämmer så SMK Hörby om RS-premiären den 19 april körs eller inte. Även man bortser från det faktum att SBF:s tävlingsstopp än så länge bara gäller till den 14 april, så är det i min värld helt omöjligt för en rallytävling att slingra sig undan den av myndigheterna uppsatta ”500-gränsen”. Denna har ingen slutdatum utan började gälla den 12 mars och gäller tillsvidare. Men det är så jag och uppenbarligen även Simrishamns MK tänker på det hela, medan Gotlands MF funderar lite annorlunda om Rally Gotland som är planerad till den 25 april. I dag skriver klubben, ” Det florerar rykten att Rally Gotland ställer in. Idagsläget är det inte några planer på det. Vi uppmanar att anmäla sig, boka boende etc. men man kan vänta med betalningen in i det sista (8/4). Vi kommer ha bevakning och informera vart efter. Man får också ringa mej om man har några funderingar. Kram Jane”. Samtidigt meddelar Östergötlands BF att man stänger ner verksamheten en vecka längre än i Södra, alltså till 2020 04 20. Ännu längre går Västra BF som sätter stopp för all tävling och utbildningsverksamhet fram till den siste april. Distrikten bedömer alltså lite olika…

*

En som delar min och de flestas uppfattning är Roger Fransson, ansvarig för VOC Mekonomen Rally. Redan nu meddelar han att premiären för SommarSerien, ”Violenrallyt” i Flen som är planerad till samma helg som Rally Gotland ställs in för ”VOC:arnas” del. Fransson ifrågasätter om några tävlingar överhuvdtaget kan genomföras med tanke på ”500-gränsen”.

    Tveksamt om något rally egentligen kan, än mindre bör genomföras, skriver Roger i ett pressmeddelande.

    – I dagsläget vet jag bara med säkerhet att vi måste ställan in premiären för SommarSerien ”Violenrallyt”. Där är det för övrigt oklart om tävlingen kommer att genomföras överhuvudtaget.

    Med team från hela landet menar Roger att det är viktigt att tidigt gå ut med information om saken.

    Det vore i alla händelser oansvarigt att köra om bara sex veckor! 

    I det här läget vill Roger inte heller spekulera i ersättningstävling.

    Till detta får vi återkomma när epidemin klingar av…

    Som stöd för dagens beslut så hänvisar Roger till myndigheternas ”Krisinformation”.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Thierry Neuville är absolut inte inne på min och faktiskt även FIA/WRC-teamens linje, med att köra ett ”R5+ reglemente” från 2022. Belgaren utstrålar frustration över förslaget och menar att det spolierar allt jobb som gjorts för att göra WRC mer spännande. Dessbättre (som jag ser det) får han inget stöd av sin chef Andrea Adamo som enkelt konstaterar att Hyundai precis som övriga står bakom tankarna med att kapa kostnader. Men även att på sikt göra det möjligt för fler bilmärken att komma in i WRC. M-Sport Fords Richard Millener är inte förvånad över Neuvilles reaktion utan den var väntad precis som från andra förare som redan är inne i WRC-cirkusen.

    – Jag vill inte vara elak mot någon av dessa men faktum är att ingen av dessa är de som är med och betalar kalaset, menar Millener.

    Han tar som exempel att enbart hydraulsystemet i en WRC-Fiesta kostar runt en halv miljon svenska kronor. Något som kraftigt kan förbilligas menar Millener och detta utan att tumma på möjligheten för ”exciting rallies”. Även om man framöver kommer att se samma tekniska lösningar i alla WRC-bilar kommer det ändå inte att bli någon sorts ”enhetsklass”. 

    Målet är att få till fyra-fem tillverkare i WRC men det sker inte på två-tre år, men detta är ändå rätta vägen, menar Millener till Autosport.

    Neuville tycker annorlunda.

    – Jag vet inte om jag är intresserad att köra en sådan bil, men vi får se…

    *

    Foto: M-Sport Poland

    Allt är inte mörker, utan i dag presenterar M-Sport Poland den första FIA-klassade ”Rally4-bilen”, Ford Fiesta Rally4. Nya Fiestan är i princip en utvecklad och förbättrad version av Fiesta R2 avsedd för FIA:s nya rallypyramid kallad ”Ladder of Oppurtunity”. Motorn på 993 cc har optimerats både vad gäller effekt som vridmoment lämnar 210 hk och 315 Nm. Även förbättrad växellåda och kraftigare drivaxlar på nya ”Rally4-Fiestan” ska enligt M-Sport Poland göra detta till vinnarbilen nummer ett i 2WD-klassen. Man kommer även att tillhandahålla ett kit så att de redan 110 sålda R2-Fiestorna kan modifieras till Rally4-specifikationer. Både nya bilen och modifieringskit finns att beställa från och med den 1 april. Däremot är jag inte mannen att svara på om en ”Rally4-bil” fortsatt är godkänd för SM-klassen ”Otrimmat” där R2:orna i dag tävlar, eller om man hänvisas till ”Trimmat”?

    *

    Som jag berättat många gånger så kommer där en hel del mail till mig och dom försöker jag besvara även om det kan dröja någon dag. Men sällan kollar jag min korg med så kallad ”Skräppost” och när jag nu gjorde så, dök detta trevliga mejl upp från Arbogas Opel-åkare Anders och Emil Nilsson. Det är Emil som skriver: ”Sitter med härligt rallyfolk efter Örnskölden och surrar om allt mellan himmel och jord. Tyvärr så fick jag och pappa min bryta första tävlingen med nya Kadetten redan på sträcka ett efter en saknad förvarning i ett vägbyte med en knäckt kylare som resultat. Känns hårt men alla som håller på med rally vet att såhär är det, ibland går det upp och ibland går det ned. Men för vissa är det lite mer motgång än medgång, åtminstone där det gäller välmående inne i bilen. Ta som exempel übersnabba Tommy och Mikaela Wikström i Saab V4, då kanske du tänker att där går det ju för det mesta bra? Ja men det gör det, resultatlistan talar sitt tydliga språk och bara här i Örnskölden tar man målflagg som andra bil i klassen trots att hål i en kylarslang bidrog till att man tappade 5 minuter på sträcka fyra (!). Imponerande!

    Men vad som är mera imponerande är att Mikaela som sköter kontoret hos Wikströms väldigt lätt blir åksjuk och med utgifter i en påse på varje sträcka som resultat ändå håller i och fortsätter att åka kartläsare. Vissa tycker helt enkelt att bilåka är lite roligare än andra!

    Kvällen till ära så firar vi att dagens tävling är den tredje av trettio som Wikströms har tagit målflagg med en tom påse i högerstolen för Mikaelas del. Bara att lyfta på hatten, rally är kul! Anders och Emil Nilsson”. 

    Foto: Tommy Svensson

    Bara att hålla med och inte utan att jag tänker tillbaka på när Anders byggde om sin röda Opel i mitten på 90-talet. Minns faktiskt inte om det var SAPA-Rallyt eller Östgötarallyt, men själva flygturen glömmer nog varken jag eller Anders någonsin. Vad skrev Emil, ”ibland går det upp och ibland går det ned”, bara att hålla med… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson