Det blev nytt utseende på C3 WRC, alla i "the big four" kan vinna guld, bröderna Hansen till nya GRC Europé, RM för klassiker klart, Morin lägger av med racing och när en Kadett var fjällresenärens våta dröm!

Blogg

Då närmar sig ”Dagen W”, W som i WRC sitt slut på den stora Bilmässan Autosport International i Birmingham sitt slut. Höjdpunkten var när WRC-teamen avslöjade sina ”new liverys” för året och där M-Sport Ford var först ut att redan i går visa Fiestan i full stridsmålning. Som jag sagt tidigare, för att skilja en 2018 års Hyundai eller Toyota från årets måste man se båda upp till varandra. I mina ögon ser dom likadana ut vilket man inte kan säga om Citroên C3 WRC  av 2019-års upplaga. Klart mer rött och med en stor röd tjur på sidan, ungefär samma utseende som Ogiers Fiesta hade i fjol. Vet inte om det är rätt, men jag tycker ändå inte nya utseendet förmedlar samma aggressiva uttryck som det gamla? Just nu pågår en del omröstningar på Twitter om vem som lyckats bäst med sina nya ”liverys”, efter lite funderande lägger jag nog min röst på M-Sports Fiesta, fast Cittran är också ganska fräck…

Det blev så klart även en uppställd lagbild inför årets säsong där bara två besättningar saknades, Sebastien Loeb/Daniel Elena och Pontus Tidemand/Ola Floene. Fransmannen är som bekant i Peru medan den svensk/norska duon tär upptagna med test inför Monte.

*

Intressant är också att ta del av ”The big fours” målsättningar för 2019. Ganska enkelt egentligen, alla fyra har både, bil, besättningar och team för att vinna WRC 2019. Lite extra tryck på sig har Hyundai, Toyota och inte minst Citroën som har lockat över Sebastien Ogier. Att ha världens bästa förare (ursäkta Loeb, men Ogier har mer segrar i modern tid) i teamet sätter så klart extra press på Pierre Budar & co. En press som man dock säger sig vara helt säker på att klara av. När dessutom nya spelaren hos Citroën, Esapekka Lappi sticker ut hakan och utnämner C3 WRC till den snabbaste bilen stiger förväntningarna. Visserligen har Lappi en liten brasklapp och säger samtidigt, att man måste även få bilen att vara snabbast på grus…

Samtidigt med detta slår Jari-Matti Latvala fast.

Jag lovar att vi har den bästa bilen i WRC, så låt oss nu göra vårt jobb!

Med att göra sitt jobb menar Latvala att vinna både förar och märkes-guld åt Toyota.

Thierry Neuville har ungefär samma målsättning och att Hyundai borta i Korea nu mer eller mindre kräver guld är ingen hemlighet. Andra platsen i fjol får inte upprepas och hemligheten enligt belgaren, är att ”the lows” ska reduceras.

Menar att jämnhet, förtroende är viktigt för och här hoppas jag vi förbättrat oss

Enda team som inte har samma press på sig är M-Sport Ford som tappat stjärnan Ogier. I ljuset av detta menar nog många att Cumbria-gänget inte kommer att ta många pallplatser under 2019. Teemu Suninnen och Elfyn Evans är i dag inga rallyvinnare och att begära detta av ”rookien” Pontus Tidemand är att begära för mycket. Detta ger man inte mycket för hos britterna som istället menar att M-Sport Ford är precis lika starka med eller utan en snabb fransman i teamet. 

Finns ingen anledning att vi inte ska leverera på samma nivå som 2018, menar nya basen Richard Milener.

Så kan det ju så klart vara, men…

*

Har väntat i det längsta på att få ett besked om hur WRC2 Pro kommer att gestalta sig, men tyvärr ännu inget besked. Så här långt är det bara M-Sport som avslöjat sina line-up, inte ens Skoda är klar med sin och i Monte-Carlo kör Kalle Rovanperä i RC2, alltså helt ”off” från  WRC2 Pro-poäng. Extra intressant är detta då även Mads Østberg nämns som en kandidat för nya ”semi fabriks-serien”. Vidhåller mitt förhandstips, att Mads och Torstein kan behålla sina overaller…

*

Om jag tolkar allting rätt så blir det helt nya rallycrosserien Global Rallycross Europé för Timmy och Kevin Hansen det här året. Serien som dragits igång av österrikiske RX-åkaren Max Pucher hoppas man ska bli en stark utmanare till Euro RX.

Bröderna Hansen blåser därmed ihop med mamma och pappa, Kenneth och Susann åter liv i klassiska Hansen Motorsport. Nog ingen vild gissning att det blir med Peugeot man tar sig an den na utmaningen. Tyvärr ser det så här långt inte ut som att det blir någon deltävling i Sverige, utan dessa blir i England, Italien, Ungern, Frankrike, Tyskland, Österrike och Slovakien.

*

Från och med i Rally Aluksne kommande helg har Oliver Solberg ny co-driver i sin, eller rättare sagt pappa Petters R5 Polo. Aaron Johnston ersätter Veronica Engan som tidigare lotsat Oliver till framgångar med R2-Peugeot.

Vi har redan haft lite testet ihop och känslan är bra, konstaterar Oliver.

Jag är övertygad att vi kommer att jobba bra ihop och ser redan framemot nästa helg!

*

Nu har Historiska Utskottet fått ihop kalendern för nystarten av Riksmästerskapet för Klassiska/Historiska Rallybilar. Fyra tävlingar ingår och där utskottet verkligen trycker på att det ska vara ”riktiga klassiker” som kör om RM, bara bilar upp till 1975 års modell tillåts. Men det är inte bara här det kommer att märkas skillnad mot tidigare, även RM-tävlingarna får en klart markerad klassikerprofil berättar HU:s Roger Rooth.

Samtliga deltävlingar körs utan noter precis som det gjordes förr och arrangörerna lovar att Riksmästerskapet inte kommer att avgöras på snabba vägar, utan att hastigheten ska sänkas gentemot de för tävlingar med moderna rallybilar!

Inte nog med detta, utan i alla utom i premiären i Nybro blir  tävlingar som bara kommer att innehålla ”gammelbilar”.

I Nybro samkör vi med Bilsport Rallycup som i mångt och mycket samstämmer med våra RM-tankar, ingen noter och krokiga, smala sträckor, menar Rooth.

I de övriga tre deltävlingarna blir det allt ljus på klassikerna och i två av dessa precis som i premiären, kör RM i hop med Rallyklassikerna. Deltävling två i Ryd däremot blir enbart öppen för Riksmästerskapet. 

Blir spännande i Ryd där det kommer att bjudas på äkta klassikersträckor, lovar Rooth.

Kalendern blir nu så här 

1: Nybro AC, 4 Maj.

2: Ryds MK, 27 Juli.

3: Finspångs MS, 17 Augusti.

4: Fagersta MK, 5 Oktober.

1: Nybro AC, RM körs ihop med Rallyklassikerna i en deltävling för Bilsport Rallycup, hela tävlingen onotad.

2: Ryds Mk, RM endast, inga nyare bilar än 1975 i tävlingen, hela tävlingen onotad.

3: Finspångs MK, RM körs ihop med Rallyklassikerna, hela tävlingen onotad.

4: Fagersta MK, RM körs ihop med Rallyklassikerna, hela tävlingen onotad.

Ambitionen hos HU är nu att få till ett RM som verkligen lockar förare med de riktigt gamla rallybilarna. Bilar som tråkigt nog skuffats undan och som inte alls kan hävda sig mot de moderna ”GruppH-klassiker” som i dag dominerar den här delen av sporten. Man hoppas även få nya arrangörer till 2020, arrangörer som sitter på riktiga rallyvägar. Alltså vägar som inte alls tål eller passar för dagens rallybilar där det mer prioriteras ”fullt påslag med högsta växeln i”.

Vi hoppas att det finns mer än en arrangör som vågar sig på att köra en deltävling enbart för RM till nästa år, det vore mycket roligt, hälsar Rooth.

*

Premiären för Rallyklassikerna körs kommande lördag med SMK Dala som arrangör av Tractive Winter Rally. Kollar man in lite i den anmälningslistan så kan man kanske ana ett litet trendbrott. Av de 56 anmälda ”klassikerna” dominerar ”RM-bilarna” totalt med 38 ekipage medan de nyare bilarna bara är 16 stycken. Går man så på djupet, är där faktiskt femton anmälda med bilar upp till 1965-års modell. Då snackar vi Volvo Amazon/PV,  Ford Cortina och VW 1500 plus tre Saab Sport. För en som jag som hyllar denna tidens rallytävlande är detta lite av ljuv musik så får ”Grupp H 240:er och Audi quattros”vara hur häftiga de vill…

*

Med andra sociala uppdrag väntande får rapporten från Finnskogsvalsen vänta till söndag. Noterade dock att Johnny Andersson och hässleholmaren Björn Johnssons nya samarbete tog slut redan på SS1 med ”Avåkning” som resultat. Någon hyste före start farhågor om att  språkförbistring mellan en dalmas och en skåning,att detta skulle kunna ställa till problem. Om detta skulle vara en orsak till snöskottningen är inte känt…

*

I går kom ett högst oväntat ”jag lägger av” besked och det var från norrländske supertalangen Philip Morin. 2016 körde Morin sin första STCC-tävling och detta parallellt med Porsche Carrera Cup. Året efter var det den internationella Porsche Supercup som gällde innan han i fjol anslöt till PWR-teamet i STCC.  Här inledde han bra, bland annat med seger på Anderstorp men sedan gick det tyngre. Ändå räckte placeringarna för att vinna guld i Junior-SM. Nu har dock motivationen tagit slut berättar 22-årige Morin.

Känner helt enkelt inte samma glöd längre, även om jag nästan omedvetet försökt bortse från det så är det nånting jag har lagt märke till med mig själv sedan en tid tillbaka.

Både jobb och andra intressen har släckt racinglöden hos Morin och han menar att på den här nivån måste man vara både hängiven och brinna för racing.

Detta har jag gjort i tolv års tid men nu insett att det inte längre är på samma sätt, utan den glöden kommer jag inte heller att prestera mitt absolut bästa vilket är något jag alltid ställer som krav på mig själv! 

*

Är väl så att många just nu är på väg till eller från skidsemester i fjällen och kanske längtar att efter att sitta i en riktigt vinterbil precis som folk drömde om för lite över 50 år sedan. Då hette svaret på denna dröm Opel Kadett, åtminstone om man skulle tro annonsmakarna på General Motors svenska avdelning. Frågar ni mig fanns det heller ingen anledning att ifrågasätta deras råd…