Blogg

Det blev Citroën för Ogier, Sunninen med M-Sport kontrakt för 2019, DN kollade in Mikaela, DM-final på Sturup och skånsk publikfavorit på Gotland!

Rallyvärlden väntade med spänning på dagens utlovade besked från Sebastien Ogier när han skulle avslöja sina framtidsplaner. Det blev som ryktena hävdat, comeback hos Citroën och med i bytet följer så klart även kartläsare Julien Ingrassia.

Måste säga att jag trots rykteskarusellen blev lite förvånad och att lämna M-Sport Ford just nu kan jag tycka känns lite ”bad timing”. Menar, fortfarande chans på VM-guld, tre tävlingar återstår och att då redan berätta om flytt, vad blir motivationen hos Malcolm Wilsons gäng till att matcha fram en världsmästare åt en framtida konkurrent? Visst statusen med ett nytt VM-guld till teamet kanske är drivkraft nog, men ändå. I min värld känns det som att Teemu Sunninen, för att inte tala om fjolårsvinnaren i Rally Wales GB, Elfyn Evans kommer att vara mer i centrum i Wales, Spanien och Australien.

I pressreleasen berättas det att ett av Ogiers skäl till teambyte vore att bli världsmästare i tre olika märken, Volkswagen, Ford och nu hoppas han toppa med ett guld för Citroën. Något som skulle göra honom unik i rallyhistorien.

Jag är överförtjust att få Sebastian och Julien tillbaka i teamet, konstaterar teamchefen Pierre Budar.

Detta att dom kommer tillbaka till oss ger teamet en otrolig ”boost” och gör oss alla ännu mer motiverade!

Ogier själv är också glad över att komma tillbaka till Citroën.

Kan knappt vänta på att få sätta mig i C3 WRC och bli en del i teamet som var de första att ge mig chansen att köra i WRC, menar världsmästaren.

Han avslöjar också att det var många olika skäl till att han lämnar M-Sport Ford efter två säsonger. Att vinna VM-guld i tre olika bilar är ett av dessa skäl erkänner han.

Men det blir också spännande med en ny utmaning och även om jag inte tar något för givet är jag övertygad  om bilens stora potential plus, att jag tror på folket bakom C3 WRC!

Av naturliga skäl är inte Malcolm Wilson lika glad då Ogier i fjol var ett av kraven för att Ford skulle ge M-Sport full ekonomisk uppbackning. Mr Wilson vill ändå tacka honom och Ingrassia för allt de uppnått under Ford-vingarna.

Otroligt stolt över vad vi åstadkommit tillsammans och tiden hos oss är något jag alltid vill komma ihåg, menar Wilson.

Önskar Seb och Julien lycka till i nästa och det sista kapitlet i deras karriärer!

Med detta verkar det helt klart att Ogier bara tar ett år till i WRC sedan är det över för hans del. Dock kommer detta från Wilson och inte Ogier själv, vad nu detta kan betyda? Med hänvisning till vad jag skrev tidigare så menar M-Sport-boss Wilson att jag tänker helt fel.

Hela teamet kommer att ge 110 procent för honom i de tre sista tävlingarna 2018!

Ett ljus i Wilsons mörker är att Ford ändå verkar stanna kvar trots att Ogier lämnar, i alla fall om man ska tro Fords världschef Mark Rushbrook.

Tillsammans med vår partner M-Sport ska vi tillsammans bygga en ny ”driver line up for 2019” vilket jag är övertygad om attt vi lyckas med.

*

Direkt efter att Ogiers bilbyte blev känt presenterades också att Teemu Sunninen fått förlängt kontrakt och kör alltså Fiesta även 2019 och nu lär ”hela havet stormar” utbryta med Ogier på plats hos Citroën. Tidigare har det sagts att Esapekka Lappi också är klar för ”Vinkel-gänget” och då är frågan vem kör bil tre. Blir det Craig Breen eller Mads Østberg för  någon annan än de här två tror jag ändå inte att Budar tänker på, så frågan är vem blir det…

Hos M-Sport Ford blir en plats ledig och allt ihärdigare rykte gör gällande att Wilson och Kris Meeke haft hemliga träffar. Vad dom snackat om då kan man ju alltid undra, men själv tror jag på rollen som ”first driver in the Ford line up” varit uppe. Gillar Elfyn Evans men tror inte på honom som en blivande världsmästare. Som side kick till Meeke är walesaren helt okej plus ett och annat guldkorn som vid fjolårssegern hemma  i Wales 2017 men över tid, knappast. Nionde platsen i tabellen med en andra plats som bäst i år är bevis nog kan jag tycka. Därför spekulerar jag i att Wilsons lag för 2019 bli så här, Kris Mekke, Elfyn Evans och Teemu Sunninen.

*

Hos Hyundai händer nog inte mycket utan här blir det som i år Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen och Hayden Paddon. Dani Sordo lämnar, möjligtvis kör utvalda tävlingar eller kanske flyttar ner till WRC2 med R5 i20. Det ryktas ju att Michele Nandan ska komma med ett tvåbils-team i WRC2 2019 och då skulle den rutinerade spanjoren platsa perfekt i en av dessa?

*

Hos Toyota sitter Ott Tänak kassaskåpsäkert medan Jari-Matti Latvala har det lite mer gungigt. Är det även som ryktena säger, att Lappi ska köra Citroën behövs nytt blod i TGR. Då skulle Tommi Mäkinen fortfarande rykten, vara intresserad av Hyundais WRC2-pilot Jari Huttunens tjänster. Är det så att även påläggskalven Takamoto Katsuta ska in i WRC känns det väldigt tunt bakom Tänak med bara två ”rookies”. Får ändå Latvala full säsong kan det bli så att Huttunen och Katsuta delar bil under 2019. Who know ´s!

*

Med detta scenario är det egentligen bara Mads Østberg och Craig Breen som har en oviss framtid i WRC och då allra mest irländare Breen som jag ser det. Inbillar mig att Mads genom Adapta har större ekonomiska muskler än Breen, kan ha fel…

*

Inte ofta som stockholmsdraken och normalt sett allmänt motorsportfientliga Dagens Nyheter besöker motorsportvärlden och när man gör det så är det för tjejernas skull. Missförstå mig inte, men för att locka ut ett reportageteam från DN krävs mer än att bara vara duktig på att gasa och bromsa då gäller det att sticka ut. Detta lyckas Mikaela Åhlin Kottulinsky med och så klart är det hennes historiska seger på Gelleråsen som väckt DN-gängets nyfikenhet.

Därför har man gjort ett stort reportage riktat mot många läsare från  affärsvärlden (bra sponsorer kan jag tänka) där inte  bara Mikaela omnämns utan även hennes två tjejmeckare  Lisa Jonasson och Elina Svensson.

Vi bryter normerna nu. Jag tycker det är jättehäftigt att på min bil är vi 60 procent tjejer och 40 procent killar. Vi är tre tjejer, och det är inte alls vanligt. Och det är det här det handlar om, bryta normer och visa att det går. Det är det jag känner att vi gör, berättar Mikaela i artikeln.

Mikaela lyfter även fram sitt team PWR Racing som har 25-åringen till att köra en av deras Seat TCR, detta för att hon är duktig och inte för att hon råkar vara tjej. Till DN säger hon.

Här känner jag verkligen att de tror på mig hundra procent, att de ser att jag har talang och att jag kan prestera. Det är det som är den stora skillnaden, man blir behandlad precis lika. Jag sticker ut i motorsportvärlden för det är inte så många tjejer. Men att känna att jag blir behandlad precis som de andra i teamet, det är en stor trygghet.

*

På det lokala rallyplanet är kanske inte morgondagens ”Fönstersprinten”, final i Södras RS-DM/Asfaltcup riktigt lika spännande som Ogiers bilbyte. Dom 37 anmälda som gör upp om platserna på pallarna på Sturup Raceway håller nog inte med utan ställer kanske istället  frågan, ”vem f-n är Ogier?” Redan klockan 09.00 är första start och där dalmasen Mats Myrsell med sin numera helt reglementsenliga (tänker på däcken som inte gillades av Rallyutskottet, inget annat) Porsche 997 GT3 är favorit.

En som utmanar med helt nybyggd maskin i sin udda men häftig Peugeot 206 Super 1600 är Robin Svensson/Sandra Wybrands. Från att ha varit en veritabel segermaskin med VOC:aren innebar bilbytet till ”Peggan” mer bekymmer än pokaler i prisskåpet. Nu är den dock toppform så då får nog även Myrsell hålla koll bakåt i synnerhet som allt det gröna tagit bort. Tufft motstånd bjuder klubbkompisen i SMK Hörby Joachim Kristiansson för att inte tala om Opel-suveränen Rolf Grybb, Hässleholm. Tre 4WD-åkare kan kanske också göra livet surt för bilhandlaren från Dalarna, Sune Larsson, Lars Östring och Håkan Oddshammar. Fast det krävs klockrena insatser från de tre…

Klockan 09.00 börjar Svedala MK:s ”DM-räddningsplanka”.

*

Gotland körs näst sista deltävling i Bilsport Rallycup med Gotland MF:s JR Motorsportokalen. 78 anmälda och där det är stenhårt i flera klasser, bland annat A- 2WD där det skiljer två poäng mellan Kullings Lars Engström och Nybros Håkan Tagesson. Tufft men kanske båda två får känna sig frånåkta av snabbe Kristianstadsföraren och publikfavoriten, Johan Kastenman med sin Volvo 940. 

Hälften av klassen består av ”gutar” plus en ”halvgute”, Hörbyboende men tävlande för Gotlands MF, Martin Nilsson i sin Volvo 240.

I A-B Grupp E leder Kristianstads Jesper Larsson men han står över gotlandstrippen. Lämnar därmed över guldchansen till Oscar Arvidsson, Gullabo. Däremot har hässleholmaren Jonas Gustavsson gungat över till Visby. Som ledare i C-Grupp F vill han så klart inte lämna wo…

Kan också konsternas att det var på håret att det blev rally på ”Idrottens ö”. I inbjudan skriver arrangören att man avlyser om inte minst 75 ekipage anmält sig. Bara med tre bilars marginal som det blir gasning i morgon…

*

I morgon väntar fullspäckad jobblördag och då har ni redan räknat ut att det även blir en bloggfri lördag. Ni som har Kristianstadsbladet i brevlådan kan njuta av Motorlördag i väntan. Ett stort reportage om 84-årige rallynestorn Jårs Damberg, Bromölla väntar…

*

Trevlig helg!