Blogg

Dennis och Emil i Korsika-topp, Meeke skakade ner snabbast och vinner (?), Ramona pausar, 75 RS-sugna till Hörby och dessa "fräcka" Amazoner!

Ska man döma av shake down-tiderna för ”Rally France” eller Tour de Corse så fortsätter kampen mellan Dennis Rådström/Johan Johansson och Emil Bergkvist/Ola Fløene när rallyt drar igång i morgon klockan 09.50.
På den tuffa sträckan som blev både blötare och mer grustäckt för varje bil som passerade satte Torsby-sonen en tid som var snabbast i Junior-WRC och 2,5 sekunder bättre än Emils. Trea var tysken Julius Tannert och bara två tiondelar efter Emil. Med andra ord lär det bli hårda tag i ”Tusen kurvors rally”.
På plats var stora delar av ”Rådström-klanen” och visade redan på shake down vem dom hejar på. En som hade behövt det stödet var estländaren Ken Torn som åkte av nästan direkt.

*
Bland dom ”stora pågarna” var det Kris Meeke som var på bäst humör och tog sin C3 WRC på kortast tid över de dryga fem kilometerna ”nerskakning”. På plats menades det dock att detta var ett prov utan värde då förhållandena på sträckan var alltför olika. Den här gången var det de med tidigt nummer som hade fördel, sedan blev det mer och mer ”greasy” på vägen. Hör till saken att Meeke gick ut som fjärde bil, alltså egentligen inte helt optimalt.
It was a tricky shakedown, efter gårdagens regn blev det bara lerigare och lerigare på vägen, förklarade Meeke.
I likhet med de flesta nöjde sig ”The Ulsterman” med tre vändor med tanke på att det under rallyt inte alls förväntas samma förhållanden, istället sol och värme.
Jag kände mig komfortabel i bilen och kände att jag kunde hantera greppet och det är det viktigaste för mig, summerade Meeke.
Ende som körde så mycket det gick var M-Sports Elfyn Evans som under sex vändor trimmade in sin stand in-co-driver Phil Mills noter i skallen. Onekligen tufft att sätta Mills att sköta noterna, trots allt åtta år sedan han klev ur Petter Solbergs Subaru i Rally Portugal och förklarade att nu är det slut.

*
Allra flest ögon på sig har onekligen Sebastien Loeb/Daniel Elena som visade i Mexiko att man är mogen för toppstrid trots flera års frånvaro från WRC. Nu kanske Loeb mörkade på shake down eller så var det så mycket sämre förhållande när han körde att det bara blev en sjunde tid för honom.
Very greasy, med massor av lera på vägen så jag ville inte ”go flat out”, menade Loeb och la till med ett leende.
Jag har riktigt bra känsla i bilen…
Är säker på att ingen räknar bort honom från toppstrid, bara segerraden med fyra raka triumfer under åren 2004-08 vittnar om att Loeb trivs på hemmaplan.

*
Näst hetast var Andreas Mikkelsen, Hyundai och detta gjorde 2,2 sekunders skillnad men 0,8 före trean Thierry Neuville. Tungt var det för Toyota-gänget där Jari-Matti Latvala var bäst med en åttonde tid men 7,7 sekunder efter Meeke.
Så här såg det ut för WRC-gänget på shake down.
1. Meeke
2 Mikkelsen +2,2
3 Neuville +3
4 Sordo +3,5
5 Ogier +4,3
6 Evans +5,3
7 Loeb +5,6
8 Latvala +7,7
9 Tanak +7,7
10 Lappi +7,8
11 Bouffier +10,3M

*
I WRC2 var det Citroëns Stephane Lefebvre som chockade resten och då speciellt favorittippade Jan Kopecky, Skoda. I helt nya C3 R5 var fransmannen styva sekunden före lands och märkeskompisen Yoann Bonato. Som trea överraskar brittiske Ford-åkaren Gus Greensmith och först som femma rullade Kopecky in i målfållan. Direkt efter kom Ole Christian Veiby.
Blir onekligen spännande att se om det bli succé direkt för nya R5-Cittran, inget snacka utan att dom är väl värda en riktig framgång
Dags för Korsika-tipset i WRC..
1. Kris Meeke Citroen
2. Sebastien Loeb Citroen
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Sebastian Ogier Ford
5. Andreas Mikkelsen Hyundai

WRC2.
1. Stephane Lefebvre Citroën
2. Jan Kopecky Skoda
3. Pierre Loubet Hyundai
4. Ole-Christian Veiby Skoda
5. Gus Greensmith Ford

*
Har varit väldigt tys om Ramona Karlsson som gjorde ett försök med Rallycross i en Supercar Scirocco men där hon aldrig riktigt fick till det. I dag tog hon bladet från munnen och förklarar att 2018 är det dags för ”time out” från allt biltävlande, Ramona ska bli mamma igen. Hon förklarar: I år tar jag ett uppehåll från tävlandet på grund av att jag prioriterar fortplantningen av nästa generation RX-stjärnor. Jag är gravid och om allt går bra ska jag bli mamma igen i höst vilket känns helt fantastiskt! 
Givetvis kan jag inte hålla mig borta från motorsporten i år även om jag inte sitter bakom ratten själv. Jag kommer givetvis fortsätta ge er, kära och värdefulla följare, uppdateringar här på Facebook och Instagram. Målet är att komma tillbaka och tävla igen nästa säsong och jag har redan börjat jobba och planera för det. Vi ses snart igen!”.
Säger bara grattis och lycka till, ser även framemot en comeback, det behövs fler tjejer i motorsporten!

*
STCC 2018 ser ut att bli ännu hetare än i fjol och senast att avisera tävlande här är WestCoast Racing som efter flera år i TCR International återvänder. Detta med debuterande syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden. Efter den framgångsrika TCR-debuten i TCR UK i påskhelgen nu gör en full satsning på STCC. Bilarna ”The Bäckmans” ska köra är Volkswagen Golf GTI TCR.
Det känns väldigt kul att vara tillbaka i STCC och extra kul att vara det med två unga lovande förare som Andreas och Jessica, säger Dick Jönsson Wigroth.
22-årige Andreas Bäckman har liksom sin syster Jessica en bakgrund i go-kart innan han ifjol tog klivet över till rallycross. Efter sin lyckade debut i TCR UK i helgen där han kom fyra och tvåa ser han nu fram emot att debutera på de svenska racingbanorna.
Det är självklart en stor utmaning, banorna är nya för mig och jag möter ett motstånd som kan både bilarna och banorna väldigt väl men jag är laddad för det, säger Andreas.
Jessica Bäckman stod också för en stark debut i TCR UK och ser även hon fram emot en full satsning i STCC under 2018.
Det ska bli jättekul att göra debut i STCC och få chansen att göra det med ett så bra team som WestCoast Racing, säger Jessica.

*

Nu lär det där inte komma så många ytterligare anmälningar till Express-Specialen i Hörby nästa söndag den 15 april, just nu 75 anmälda. Några få har trillat in under torsdagen och bland dom två stycken som lär kunna vara med och slåss om inteckning i ”Glentons Vandringspris”. Från Åhuskärr kommer Joachim Grahn som i R5-Fiestan sätter ”Mr Hankook” Mikael Kjellgren i högerstolen. En som kommer att utmana är garanterat asfaltvana och flerfaldige Historic EM-vinnaren Mats Myrsell, Hedemora. Nu är det dock ingen Appendix K-Porsche som Mats tar hela vägen ner till Hörby, nej bilhandlaren laddar med grövre hagel och kommer med sin superhäftiga Porsche 997 GT3.

*
Välkände kartläsarprofilen Ulf Lind, Hörby har drabbats av influensa och ägnar sig då åt att sortera gamla rallybilder. Han hittade så klart ännu en i den aldrig sinande strömmen av hiskeligt lackerade Amazoner, den här signerad Hässleholms Stefan Wereén. Ulf skriver,” Detta är 38 år sedan vi körde i Älmhult och man blir imponerad av hur fina bilar Stefan byggde och klart dom lackades om av någon anledning…”.
Ja den anledningen hade onekligen varit spännande att höra?
Tage Johansson visade i går upp sin ”fräcka” Amazon från 1974 och idag visar han hur dagens ”race-ammis” ser ut.”En bild på min nuvarande Amazon som jag har kört RHK cupen på bana med, är den bättre?.”. Klart bättre Tage och jag är inte alls lika känsligt när det kommer till banbilar, till och med där fanns det lustig lackering förr i tiden. Nej för mig är det enbart klassiska och historiska rallybilar som jag menar borde omfattas av någon form av ”K-Märkning” som förbjöd ”fräck” lackering. Ett bra exempel på hur en Appendix K-bil av äldre snitt ska se ut är den Tom Trana-replika som Thomas Nilsson byggt. Jämför den med fantasifulla röd/vita, orange, eller blå/gula ”Kutryggar” som jag sett figurera då är det Thomas PV sju dagar i veckan för mig…