Dennis först ut i ERC med Rally4-Fiesta, först koma sedan Euro RX, Westman laddar och bröderna Eriksson får vänta...

Blogg

I måndags visades för första gången Ford Fiesta i nya ”Rally4-utförande”, altså en vassare version av dagens R2-bil. Redan den 1 april är nya Fiestan FIA-klassad och sedan klar för race. En av de första att få köra bilen blir Dennis Rådström och Johan Johansson som kommer att göra debut i ERC när det väl blir dags för premiär. Bilen körs under ORSAK Rally Sports flagg i klassen ERC 3 Junior. Nya Fiestan är förbättrad på de flesta punkter berättar M-Sport Poland som bygger bilarna. Mer kraft och vridmoment, förstärkta drivaxlar, uppdaterade och förbättrade utväxlingar, dessutom aggressivt nytt utseende tack vare tillägg av air vents på motorhuven som också fungerar som ett extra kylhjälpmedel.

Jag hade turen att ha varit med i utvecklingen av Fiesta Rally4 under vintern och jag är verkligen imponerad av vad M-Sport Polen har uppnått, berättar Dennis.

Rally4-uppdateringen passar mig verkligen, den extra kraften ger den en ny nivå så att du kan attackera hårdare!

    Foto: Tommy Svensson

    Redan tidigare har Dennis klart uttalat att målet för säsongen är seger. Nu är han trött på att snubbla på mållinjen som varit fallet de två senaste åren i Junior-WRC. 

    Målet för mig i år är som alltid, att vara så snabb som möjligt och pusha mig till gränsen – det är så jag ser på rally. Vi har tre års erfarenhet av Junior WRC, vilket har varit en riktigt bra skola och jag kommer att använda den kunskapen i ett försök att vinna ERC3 Junior-mästerskapet.

    Men detta blir ingen lätt match för värmlänningen då klassen är tuff vilket årets J-WRC-ledare Tom Kristensson fick erfara 2018. Då blev teamkompisen i Opel Motorsport, Martins Sesks för svår och Tom lyckades ”bara” bli tvåa.   

    Tvåhjulsdrivna klassen har alltid varit väldigt tuff i ERC. vilket är något jag verkligen ser fram emot, Jag har inte sett alla konkurrenter i ERC än men jag är säker på att det kommer att vara tight som alltid och jag är redo för utmaningen, konstaterar Dennis.

    Inget tyder på att Junior-WRC kommer att skifta till nya Rally4-Fiestan utan här fortsätter man med R2-versionen. 

    *

    Lite hjälpt gårdagens uppmaning från CG Wilke om att anmäla sig till Hässleholms GP som är planerad att köras den 2 maj. I dag står antalet anmälda på 63 bilar, sedan är frågan om det blir tävling på Garnisonen eller om Corona sätter stopp även här…

    *

    Foto: Jan-Kare-Rafoss

    I går avslöjade Hedström Motorsport att Pontus Tidemand blir en i deras ”line up” för Euro RX 2020. Sedan tidigare har hårdsatsande JC Raceteknik berättat att Ben Philip Gundersen kör i ”Rallycross-EM ” för dom. Som teamkompis får Gundersen  belgaren och f.d Blancpain GT-mästaren Enzo Ide som nu är frisk efter en längre tid i koma. Detta som en följd av en olycka i augusti i hemmet vilket gjorde att läkarna försatte honom i konstgjord koma för fem månader. Nu jobbar 28-åringen för att bli helt frisk. Rallycross-debuten gjordes i fjol på hemmaplan i Spa med en f.d EKS-Audi i par med Mattias Ekström och båda då för JC Raceteknik.

    Foto: Jan-Kare-Rafoss

    Så sent som för tre veckor sedan gav läkarna klartecken för Ide att åter gå in i ”race mode”.

    Tror verkligen att motorsporten blir viktig för min fortsatta rehabiliteringen, förklarar Ide

    *. 

    Foto:liWe RX

    Även Linus Westman och liWe RX är nu anmälda till Euro RX med en Ford Fiesta. 

    Det här har varit mitt stora mål hela min RX karriär och äntligen kan vi presentera detta, berättar en glad Linus.
    Tillsammans med Br Öhman och mina två huvudpartners Fuchs Lubricantes och Skoogs bränsle så har vi kommit till start. Vi har en del kvar och jobbet pågår hela tiden med att knyta ihop nya partners för att göra det här så bra som möjligt.

    Fiestan är nu under uppbyggnad och början av maj hopas Linus kunna komma igång och testa.

    Då vi nu är i en tuff tid med Coronavirus så vet vi egentligen inte mycket om hur säsongen kommer bli. Tiden får utvisa och vi hoppas det ska lugna ner sig, men det viktigaste är hälsan och få stopp på spridningen.

    *

    Nu verkar det mesta redan vara inställt eller uppskjutet i motorvärlden den närmaste tiden. Men än finns där lite event kvar men de krymper allt efter. En serie som skjuter upp premiären är tyska ADAC GT Masters med stort svensk intresse. Tomelilla-bröderna Jimmy och Joel Eriksson plus Henrik Skoogh är tre blågula som har plats här. Tänkt var att köra första racet på Oschersleben den 24-26 april men så blir det inte. Istället flyttas tävlingen till 23-25 oktober och blir därmed ny final. Nu blir det premiär (förhoppningsvis) i TjeckienAutodrom Most i mitten av maj.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson