Corona kan göra motorsport billigare, Latvala varnar för brandfaran med hybridbil och så rundar vi av med fajten SBF v.s revisorn!

Blogg

I går förutspådde Rally Director Yves Matton att trots allt kanske ändå Corona-krisen kan föra lite positivt med sig. Då tänkte han mest på den ”borgfred” som nu verkar råda mellan FIA och de tre WRC-teamen inför de omvälvande hybridreglerna 2022. Men det är inte enbart detta som kan vara en ljusglimt, jag har dessutom noterat att nästan alla sportgrenar börjar snacka i termer om att förbilliga när väl viruset är borta. Bakgrunden är så klart att  det med all rätt befaras att bilfabrikanter och andra tunga ”bidragsgivare” får mindre ekonomi att lägga på motorsport när försäljningen dalar. En slutledning som inte lär rendera något Nobelpris i ekonomi och som jag faktiskt ser som positivt i den penningkarusell som snurrat allt fortare de senaste 20 åren. En karusell som fortplantar sig från VM ner till DM-nivå och så småningom då även drabbar lokalt tävlande.

Foto: Tommy Svensson

Ta WRC till exempel, är det helt nödvändigt att bygga upp en tvåvånings-anläggning (Hyundai) på serviceplatsen för att serva tre bilar under en rallyhelg? Skulle kunna räkna upp massor av andra saker som egentligen inte tillför sporten ett enda dugg, saker som nästan enbart verkar ha som mål att göra motorsport så dyrt som möjligt. Okej när det handlar om VM-nivå, men när sedan tänket vandrar neråt i näringskedjan blir jag lite orolig för framtiden. 

    Foto: Tommy Svensson

    Förstår att det är svårt att vrida klockan tillbaka och flydda tider är flydda tider men med tanke på att antalet licenser verkar sjunka år för år så är det nog tid att slå till något form av broms. Något svar på hur man ska få DM-åkaren att inte lägga sista jobbkronan för att kunna åka på samma däck som eliten (var tog förresten tanken på standarddäck i rally vägen?) eller för att plocka ut sista hästkraften ur motorn har jag inte.

    Foto: Tommy Svensson

    Ändå är jag övertygad om att det måste bli billigare, åtminstone för bredden att kunna utöva sin hobby. Medger att detta går lite stick i stäv med min åsikt att FIA-klasserna borde utgöra stommen för rallytävlandet, men om nu allt fler i toppen börjar snacka om att kapa kostnader kanske även FIA-bilar kan få ”Sale” i framrutan efter Corona. Detta kombinerat med lite mjukare regelverk utan alla pekpinnar från Paris tror jag vore en framkomlig väg för att utveckla bredden. 

    *

    Foto. Tommy Svensson

    På tal om hybridreglementet 2022 så har f.d Toyota-föraren Jari-Matti Latvala lättat sitt hjärta för rallit.fi. Han menar att behålla dagens WRC-motorer är helt rätt även om de kompletteras med el. och där kraften i dagens motorer är främsta argumentet gentemot en utvecklad R5-maskin. När så även centraldiff och vingarna görs om innebär det att bilarna kommer att blir mer publikfriande än idag då de kommer att bli mer ”Volvo-lika”, alltså sladda mer. Däremot är han mer skeptisk till batterierna som krävs för hybridtekniken. Latvala menar att säkerheten kan komma att äventyras.

    Kör man av rätt in i skogen och börjar rulla ungefär som Thierry Neuville gjorde i Chile i fjol, står då verkligen batterierna pall för detta?

    Han fortsätter.

    Vad jag förstår så kan batterier lätt sätta eld på bilen dessutom väldigt snabbt…

    Tänkvärt och onekligen något för ingenjörerna att ta hänsyn till. Idag är trots allt brand i rallybilar sällsynt och de fall som jag minns bäst har inträffat innan ens bilen kraschat.

    Foto: WRC.Com

    Till exempel Esapekka Lappis Ford som fattade eld efter målgång på sträckan. 

    *

    Utan tvekan så överskuggar turerna kring Svenska Bilsportförbundet och revisorernas bristande förtroende för styrelsen, flödet på både sociala medier och i min egen mejlkorg. Corona och allt annat får vika undan för en USA-resa. Får påstötningar om att gräva djupare i saken och som grävhjälp bifogas diverse ”fakta” både inifrån sittande styrelse såväl som utanför. Har därför kommit till den punkt där jag inser att det för mig är helt omöjligt att skapa en rättvisande bild av vad som hänt. Om jag skulle följa upp alla trådar och tips i den här svårt infekterade frågan, skulle det betyda 24/7-jobb. Kan även då tillägga att Motorbloggen inte renderar mig någon form av ekonomisk ersättning och när jag nu inte längre är anställd av Kristianstadsbladet kan man inte ens hävda att ”bloggskrivandet” ingår i lönen. Att därför förvänta sig att jag ägnar all vaken tid åt att räta ut frågetecken i diverse ”strider” är att förvänta sig för mycket. Inte bara för att det är helt omöjligt, jag är också ganska klar över att det inte kan vara Motorbloggens uppgift att agera någon sorts ”Uppdrag granskning” eller att jag ska förvandlas till en skånsk form av Janne Josefsson. Förhoppningsvis kan jag ända fortsatt åtnjuta åtminstone en viss respekt hos er läsare för mitt beslut? 

    Sjävklart kommer jag inte att sluta skriva om saken, men kommer att göra detta utifrån  information som kommer officiellt eller från i mina ögon, extremt pålitliga källor. En sådan informerade mig i dag om att Västra BF redan tagit ställning i frågan om ansvarsfrihet för styrelsen. När dessutom Västra är det allra tyngsta distriktet med sina åtta röster, väger så klart deras beslut tungt. Dessutom ryktas det att både Göteborg och Mellannorrland BF följer samma linje vilket innebär att 12 av 41 röster så här långt är för at sätta en ny styrelse på plats. Trions beslut kan också bli vägledande för de mindre distrikten inför Förbundsmötet som nu är flyttat till den 14 juni och till obestämd plats. Västra skriver:” Svenska Bilsportförbundets valda revisorer har i sin revisionsberättelse lämnat rekommendationen att förbundsmötet ska avstyrka beviljandet av ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter för räkenskapsåret 2019. Västra Bilsportförbundets styrelse och valda ombud har gemensamt beslutat att följa revisorernas rekommendation och inte bevilja förbundsstyrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.”. Till detta kan tilläggas att Riksidrottsförbundet beslutat följa Förbundsmötet mer noggrant efter vad som avslöjats. Till SVT säger RF:s jurist Elin Johansson. 

    Det är upp tills årsmötet om man ska bevilja ansvarsfrihet. Fram till dess gör vi ingenting aktivt, men vi följer frågan vad som händer under årsmötet.

    Sedan kommer vi inte på något sätt gå in och granska ekonomin utan det här är en ren förtroendefråga. Det finns ju inga misstankar att något brottsligt ska ha begåtts med bokslutet utan mer att revisorn tycker att styrelsen inte varit varsamma med medlemmarnas pengar.

    Bara en kort passus men i mina ögon men ack så viktig  i Johanssons kommentar, ”inga misstankar att något brottsligt ska ha begåtts”. Trots allt är detta fakta och den här saken handlar i mina ögon mer om den moraliska kompassen än att något brottsligt skulle ha gjorts. Fast helt klart finns andra krafter i bakgrunden med både en annan uppfattning och vad jag förstår, även annan agenda…

    Känns lite konstigt att i ljuset av detta önska trevlig helg, men jag gör det ändå!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson