Blogg

Colin sjuk, vill Skoda till WRC, MSR drar till Kisa, rallycuper krockar igen, dubbelt Award till Tomelilla och "girl power" i Hörby!

Kanske någon saknat Motorbloggen som inte uppdaterats sedan i onsdags och anledningen till detta är att ibland kommer verkligheten även i kapp sådana som jag. Plötsligt omprioriteras WRC, Rally-SM och allt annat som normalt avhandlas, när rallylabrador Colin blev akut sjuk i torsdags samtidigt som jag skulle påbörja bloggen. Istället för att skriva blev det till att tillbringa kvällen på Hässleholm Djursjukhus där Colin sedan blev kvar på grund av en mystisk ledinflammation. Timingen var långtifrån perfekt då det i går även var begravning av min 87-åriga mor som gick bort för några veckor sedan.
Nu är den avklarad, Colin har piggnat till så pass att han fått lämna djursjukhuset och efter att ha löst ut honom för en summa som motsvarar start i Midnattssolsrallyt är han åter hemma. Nu är det bara kvällens födelsedagskalas som ska klaras av innan jag kan börja titta framåt igen. Men innan dess är det dags för Motorbloggen, så håll till godo.

*
Ända sedan Volkswagen i fjor deklarerade att det var sluttävlat i WRC har det spekulerats vilt om vad som egentligen kommer att hända med systermärket Skoda och dess rallysatsning. Utan tvekan bygger Skoda den mest framgångsrika R5-bilen med Pontus Tidemands WRC2-guld som pricken över i. Vid sidan av detta har Skoda även vunnit fem regionala mästerskapstitlar och hela 14 nationella under året.
Hitintills har det tillverkats 170 Skoda Fabia R5 som sedan levererats till köpare i 28 olika länder och gjort 1833 starter. Även resultatmässigt har det gått bra för Skoda-förarna då man hamnar på pallen 717 gånger. Förutom Pontus seger så vann även Skoda-förare Asia Pacific Rally Championship genom Gaurav Gill och i Sydafrikanska Mästerskapet segrade Gustavo Saba. I Afrikanska Mästerskapet var Maniver Baryan mest framgångsrik medan ERC-klassen för förare under 28 år, vanns av f.d Opel-föraren Marijan Griebel.
Det som stökar till det för Skoda enligt internationella bedömare är det faktum att Volkswagen nu börjat utveckla en direkt konkurrent till Fabian med nu testfärdiga Polo R5. Då menar man att detta kan, men inte nödvändigtvis innebär att Volkswagen lägger ner Skodas vinnarbil för att inte konkurrera med sig själv. Andra menar att detta istället blir en sporre för båda märkena att bygga bästa bilen.
Tisdagens presskonferens där teamet för 2018 presenterades skedde på Skoda Motorsports helt nya anläggning i Mlada Boleslav som tas i bruk nu i januari. Med denna jätteinvestering känns det onekligen lite konstigt om den framgångsrika motorsportavdelningen skulle läggas ner. Istället finns det ett tredje scenario, att Skoda tar vid där Volkswagen slutade och gör comeback i WRC. Man tyder vissa kryptiska uttalande från bland annat Tidemand som att Skoda ska vara på gång när han konstaterar att han ”börjar säsongen med Skoda Fabia R5”. Pontus säger dock inte hur och med vad han tänker avsluta 2018. Att Skoda skulle ha en tävlingsklar WRC-bil redan till hösten är helt otänkbart utan det som så fall är tänkbart är att Tidemand skiftar över till Polo R5 som han är med och utvecklar.
WRC byter reglemente 2020 och det är i så fall dit Skoda siktar och då blir det med all säkerhet en en uppdaterad och modifierad Polo R WRC 2017 som får Fabia-kostym, varför uppfinna hjulet än en gång tror jag man tänker. Vid presskonferensen fick chefen för Skoda Motorsport Michal Hrabanek frågan och svarade att det tar minst två år att utveckla en WRC-bil vilket alltså skulle passa perfekt med start 2020. När han samtidigt inte dementerade att WRC var på gång verkar det trots allt positivt och kanske där blir ett femte märke i WRC om två år.

*
Joakim Sjöberg var i par med Emil Bergkvist för två år sedan vår mest framgångsrika konstellationen internationellt vid sidan av Pontus Tidemand/ Jonas Andersson med Junior-ERC seger i Opel Adam. Men plötsligt avbröt de båda samarbetet och Emil har sedan dess provat flera olika kartläsare i den mer än lovligt trilskande R5-Cittran. Senast var det f.d Tidemand, Mikkelsen och Østberg kartläsaren Ola Floene som skötte kontoret hos Emil. Även Sjöberg har gjort lite inhopp men nu verkar det som han har något mer permanent på gång och skriver, ” Nästa säsong börjar ta form. Vad som är klart är Rally Latvia i januari med en R2-förare. Efter detta väntar två deltävlingar i Rally-SM och även start i Rally Sweden, allt i R5-bil”. Låter onekligen intressant och då återstår att se i vems bilar Joakim ska inta högerstolen…

*
Tyvärr blev det ingen EM-status på KAK Midnattssolsrallyt 2018 men ändå utlovas ett par nyheter inför nästa års upplaga. Bland annat blir Kisa ny ort för ett lunchuppehåll vilket känns helt rätt med tanke på engagemanget från orten.
De har visat stort intresse för rallyt och för oss ger det möjlighet att köra tävlingen på nya fräscha sträckor, säger Lars Jonsson från arrangören.
Rallyt startar precis som i år från Vimmerby och detta veckan efter midsommar på onsdagen den 27 juni med en publiksträcka. Målgång lördagen den 30 juni och då har de tävlande som når ända dit kört 17 specialsträckor på totalt 16 mil.
Banarbetet är i princip klart tack vare många samarbetsvilliga lokala motorklubbar. Förra året höll några sträckor inte rallyts traditionellt höga nivå vad gäller vägbeskaffenhet, förklarar Jonsson.
Detta har givetvis gjort att alla inblandade, inte minst de lokala klubbarna som arrangerar sträckorna, förstått vikten av att tillhandahålla riktig Midnattssolsrallykvalitet på de vägavsnitt vi kommer att köra!

Rallyt är öppet för bilar upp till 1990 års modell, vilket både är en naturlig utveckling och faller inom FIA’s ramar för historiska rallybilar. Detta gör att totalsegraren med största sannolikhet är att hitta bland dom som kör med 4WD-bilar av modernare snitt som Mats Jonsson som vann i år med sin Mazda. Men för att uppmuntra mer av den ”riktiga” rallyandan instiftas ett pris för bästa 2WD-bil, Clarence von Rosen-pokalen. Om detta funnits i år hade priset gått till Martin Hagman (bilden) som var bäst med en sådan bil. Men även 4WD-åkarna får ett nytt vandringspris att köra om allt för rättvisan, vi är ju trots allt i Sverige

*
Svenska Rallycupen (SRC) kör på 2018 med i stort sett samma upplägg som i år. Sex tävlingar med premiär den 19 maj i Karlstad och Rally Biltema sedan final i Marknadsnatta den 27 oktober. Ny tävling är Mälarrallyt som firar 50 års jubileum den 22 september med bas i Malmköping.
Det man kan konstatera är att även i år blir minst sagt olyckliga krockar med den andra stora rallycupen utanför SM, Sydsvenska Rallycupen. Av SRC:s sex deltävlingar krockar fyra med deltävling i SSRC. Premiären i Karlstad körs samtidigt med att SSRC-åkarna tävlar i Ljungby och när det körs Dackefejden i Växjö den 16 juni vänder sig dom som åker SRC mot Nyköping för Gästabudstrofén. På slutet är det SMK Hörbys TV-Svängen som körs samma helg den 1 september som EMK-Kannan i Eskilstuna och så finalen i SSRC, Rally Blekinge som krockar med Mälarrallyt den 22 september.
Vet att det inte är lätt att göra alla till lags men nog borde man kunnat samköra de här kalendrarna? Därmed kunde man gjort livet lite lättare främst för förare i gränslandet norr om Småland och kanske göra det möjligt att åka båda cuperna. Bara en tanke alltså…

*
Ingen storskräll att Tomelillas Joel Eriksson valde att köra DTM till nästa år och i går kväll presenterades han vid BMW:s stora event i München som förare i deras ”drivers line up 2018”. Därmed blir Joel yngst i BMW-gänget och ställs nu mot bland annat Mattias Ekström i det numera lite rumphuggna mästerskapet med bara tre märken, BMW, Mercedes och Audi.
 DTM-debuten sker med BMW Team RBM, där han får 2012 års mästare Bruno Spengler (Kanada) och österrikaren Philipp Eng, liksom Joel en nykomling i som stallkamrater.
Det är inte många som får den här chansen, och detta har varit ett av mina stora mål sedan jag togs med i juniorsatsningen. Jag blir en av sex förare i världen som ska representera BMW i deras främsta racingprogram just nu, och det är lite svårt att greppa.och vet att pressen kommer vara stor, konstaterar Joel.
Timingen är perfekt för tidningen Bilsport Rally&Racing som även utsett Joel till ”Årets Racing Junior 2017”. Hans Award-pris kommer att hämtas på Bilsportgalan i januari. Kul är också att tunga motorrösten Autosport placerat honom som 27:a i sin ranking över världens 50 bästa förare 2017, alla motorsportgrenar inräknade. Efter sig hade han lite ”blåbär” som Kimi Räikkönen och Felipe Massa…

*
Mycket Tomelilla i dag då även Österlens hjärta (får jag på f-n för detta?) har ytterligare en förare på Bilsport Rally&Racings Award-lista för 2017 nämligen rallycrossaren William Nilsson som utsetts till ”Årets Rallycrossjunior 2017”.
William vann Rally X Nordic och SM för Supercar Lites och så bonusen, femma i inofficiella VM RX 2 International Series.
Det här betyder jättemycket. Dels för mig rent personligen, men även för mitt team, sponsorer, familj, vänner och alla som stöttar mig i satsningen. Jag har lagt ner oerhört mycket energi och arbete på att nå mina mål det här året. Priset är ytterligare en bekräftelse på det jag uppnått i år, säger William.

*
Ytterligare två Award-mottagare släpptes i senaste Bilsport Rally&Racing och inga direkta överraskningar, Årets Rallycrossförare blev Johan Krisotffersson medan Thed Björk lika givet utsågs till ”Årets Racingförare”. Faktiskt andra gången som Thed fick ta emot denna utmärkelse, förra gången det hände var 2013. Förväntade val men även självklara i mina ögon.

*
I år har skåningen Simon Larsson kört TCR-Audi i Tyskland och nu väntar nästa karriärsteg för 20-åringen, europeiska Super Trofeo med en Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo. Efter test hos Lamborghini Motorsport i Italien är det ny utmaning som väntar.
Det är dags för mig att gå vidare, min dröm är ju att köra GT3 på högsta nivå, vilket jag nu är ännu ett steg närmare att göra. Super Trofeo bilen kommer att vara snabbare än GT3 bilarna på vissa banor med 60 hästkrafter mer än i en GT3 versionen, berättar Simon.
Att jag fått denna möjlighet av Target Competition och Lamborghini är en dröm som går i uppfyllelse och mitt mål nästa år att ta mig in i Lamborghini Young driver program, då blir man fabriksförare och får hjälp med en GT3 satsning.
Satsningen görs tillsammans med Lamborghini Sverige och Italienska världsmästarteamet i TCR, Target Competition.

*
I och med att Colin blev sjuk missade jag också SMK Hörbys stora luciafest för första gången sedan starten 1996. Nu var det så klart enbart en förlust för mig själv, festdeltagarna tyckte säkert det var skönt att för en gångs skull slippa mig. Här utdelades i vanlig ordning lite utmärkelser.
Årets Förare: Tom Kristensson
Åres Co-driver: Ida Isaksson
Årets Nykomling: Julia Thulin
Årets Prestation: Magda Andersson
Årets Junior: Victor Hansen
Årets Funktionär: Anders Månsson
Årets SMK:are: Christer Håkansson
Speciellt kul att det var tre tjejer, Ida, Julia och Magda bland de sju pristagarna, ”girl power”!
Dessutom fick klubbens 20 bäst placerade förare /co-drivers i vanlig ordning ta emot bevis på sina framgångar under 2017.
Trevlig helg.