Blogg

Citroën vill gärna ha Ogier, orkar Latvala en säsong till, SM-vinnare gör comeback och "Lycra-terrorister" i trafiken...

I dag avslöjar brittiska Autosport det som de allra flesta redan misstänkt, nämligen att Citroën jobbar med att försöka på in Sebastien  Ogier på lönelistan. Läget är gynnsamt då Ogiers kontrakt med M-Sport Ford går ut vid årsskiftet samtidigt som Pierre Budar gjort sig av med ”förste föraren” Kris Meeke. Alltså finns där plats för den femfaldige världsmästaren i ”Vinkel-teamet” dessutom skulle en övergång ge en positiv boost, inte bara resultatmässigt utan även moraliskt. Att få in en fransk världsmästare i en fransk bil borde ge hemmafansen ståpäls inför WRC 2019.

I intervjun medger Budar att tankarna på nästa års line up upptar en stor del av tankeverksamheten och då inte enbart på grund av Ogier. Ska han till exempel erbjuda C3 WRC till både Mads Østberg och Craig Breen? Eller är det bara Østberg som får chans till full säsong 2019? Så här långt har norrmannen passerat irländaren i WRC-tabellen och ligger nia medan Breen placerar sig som elva. Ironiskt nog med Kris Meeke före sig som dock inte lär ta fler poäng, åtminstone inte i år…

*

Sedan finns där även fler intressanta namn på marknaden för Citroën då många av förarna i WRC har kontrakt som löper ut vid åsskiftet. Ett stort frågetecken reser jag till exempel för Jari-Matti Latvala som inte alls får till det så bra som alla ( de flesta i alla fall…) hoppats med övergången till Toyota. Orkar 33-åringen en säsong till om resultat inte blir bättre ä vad det varit hitintills ? Trots allt har han hållit på oavbrutet i rallytoppen sedan 2002 och snart hunnit med 200 WRC-starter, någon gång måste även en finne med massor sisu ändå bli lite mätt?

När nu dessutom Rally Swedens WRC2-vinnare och Toyotas påläggskalv Takamoto Katsuta fått chansen att utanför tävling köra en test med Yaris WRC kan man kanske ana en efterträdare. Dock tvivlar jag på att detta kan ske redan till 2019 då Katsuta inte direkt rosat marknaden efter knallsegern i Värmland. Om nu Tommi Mäkinen med Toyota-topparna i ryggen ändå väljer att ge honom förtroendet 2019 bör man nog se till att samtidigt förstärka upp i plåtverkstaden…

*

Tickar på med namn till EC Snapphanerallyt och nu har man passerat 51 anmälda till SM-klasserna. Detta plus nio anmälda i Wilkes ambitiösa försök att erbjuda Grupp E och VOC-åkare i klassen R1 med chans att känna på SM till reducerat pris.

Till Hässleholm kommer Team Nybe med tre bilar och i teamets enda Volvo sitter den här gången inte Jonas Kruse utan Svenske Mästaren från 2013, Patrik Johansson. Från ett SM-guld med en Mitsubishi blev det sedan lite ”time out” för Växjö-föraren men nu är det alltså dags för comeback och detta i en av landets vassaste Grupp H-240. Vid sin sida har Patrik samma gamle vapendragare som vid SM-guldet,  Jesper Johansson.

I Toyota Corollorna i samma klass kör som vanligt Robin Sandberg/Mathias Bengtsson, men ändå är det inte riktigt som vanligt. För Jonas Åkesson har i Hässleholm Martin Holmdahl i sin högerstol.

*

I går hade jag förmånen att köra bakom tre ”Lycra-terrorister” alltså cyklister med racerhojar som motionerade ute på landsväg. Tre cyklar i bredd på en 70-väg innebär med automatik att omkörning är utesluten. Nu körde ju inte ”motionärerna” i sjuttio,utan kanske runt 25km/t, något som också blev min hastighet, för flytta på sig gjorde man inte. 

Så dök där upp en korsande väg vilket också gjorde att Trafikverket sett det som motiverat att placera ut en stoppskylt då sikten var tämligen skral. Dock måste cyklisterna haft någon sorts röntgensyn för trion tog ingen som helst notis om påbudet om stopplikt. Trampade istället  rätt ut på den korsande vägen, fortfarande i bredd. 

När jag fullgjort min stopplikt kom jag ifatt gänget och gav dem då en liten diskret tutning för att uppmärksamma om att dom inte var helt ensamma på vägen. Högst motvilligt vred den ytterste av terroristtrion på styret och gled in bakom kompisarna så att jag äntligen kunde komma förbi. Kroppspråk förstärkt med huvudskakningar plus fingret mot den fräsiga cykelhjälmen visade dock tydligt vad man tänkte…

Samma dag hör jag på radion en intervju med en överlycklig ”medelålders man i lycra” efter att en ny lag trätt i kraft. En lag som gör det lagligt att cykla på vägen bland övrig trafik även om där finns en tom cykelväg bredvid. Nu förstår jag inte varför han var så lycklig, i min värld måste det vara både säkrare och bekvämare att cykla på en cykelväg än att behöva trängas med bilar. Den intervjuade hävdade glatt att äntligen var det tid för bilisterna att ta lite hänsyn till cyklisterna för nu skulle det cyklas på vägarna, ja dj-lar i min lilla låda. Att även cyklister borde visa någon form av hänsyn i trafiken diskuterades inte.

Enda fördelen med den nya lagen måste vara att kommuner och Trafikverket framöver sparar en massa pengar. Plötsligt finns det ju inget behov av att bygga nya cykelvägar något som det så envetet kämpats för i massor av år från tvåhjulingarnas sida…