Citroën kräver "EWRC" annars..., FIA pushar på Rally Canada, 100:e WRC-starten för Neuville, ny R5-Skoda visad, Team Hansen tillbaka i World RX och Årets Företagare med rallyhistoria!

Blogg

I går släppte Citroëns absoluta ”Top dog” Linda Jackson bomben att man hotar med att lägga ner WRC-satsningen efter 2020 såvida inte FIA lägger om kurs och gör klart med hybridbilar i Rally-VM. Redan efter  nästa år känner sig alltså fransmännen tvingade att lämna WRC såvida inget beslut tas om elteknik inom en väldigt snar framtid. Det var på den stora bilmässan i Geneve som Jackson lät bomben brisera. Nu stängde hon inte bensindörren med dubbla slag men menade att minst hybridteknik i WRC C3 vill hon ha framöver. Att en kursändring måste till med hänsyn till hur framtiden ser ut med ”vanliga bilar”, att då ge support till något som går tvärs emot blir omöjligt menar hon

Redan tidigare har det sipprat ut att M-Sport håller på att utveckla en bil för elteknik, men om denna redan är startklar är för mig oklart. Då snackas det om en bil för ”en-dagars tävlingar”, kanske till och med lite sprintkaraktär. Att få till en elbil för dagsetapper i WRC på runt 12-15 mil specialsträcka är dock svårare enligt dom som begriper det. Mer verklighet är då hybridteknik och där då elmotorn kan användas på transportsträckorna och bensin när det är ”skarpt läge”.

Reaktionerna på Citroëns bomb har inte låtit vänta på sig och i olika kommentarsfält ventileras nu frågan. Om jag säger att merparten inte alls ställer upp på  ”EWRC” så är detta en ren underdrift, motståndet är massivt. En kommentar som summerar ganska bra vad de flesta tycker var den där man jämförde att kolla på rally med elbilar- ”skulle vara lika kul som att dansa utan musik”. Andra replikerade då att det går utmärkt att ge bilarna ”konstgjord ljud” och köpte inte dansargumentet alls. En viktig sak som kanske Jackson och andra både ”EWRC” och ”EWRX” förespråkare glömmer är trots allt publiken. Om denna oavsett hur korrekt elbilar än blir, struntar i att komma till tävlingarna hur intressant blir det då för biltillverkarna att pumpa in miljoner i bilar/förare som tävlar inför tomma läkare eller i en folktom rally skog.  Hur illa detta än må kännas för Jackson och andra makthavare, det är ju inte dom som håller i taktpinnen i den här frågan utan till syvende och sist är det publiken som avgör om det ska köras med elbilar. Säger denna nej tack till el, så försvinner sponsorerna lika kvickt som en avlöning, och försvinner både publik och sponsorer då är frågan hur länge det finns motorsport överhuvudtaget. Något att fundera över…  

*

Svårt att avgöra om det är positivt eller negativt för Rally Sweden när FIA:s Rally director Yves Matton nu pushar på Rally Canada till att få ”ändan ur vagnen” med sin tänkta WRC-tävling. Kanadensarna själv har en fem års plan för rallyt men den vill nu Matton korta ner och se ett rally före 2023 där borta. Lite oroande är att Kanada vill köra i slutet av februari eller tidigt i mars, då menar arrangören att dom mer eller mindre kan garantera snö kring Ontario. Men klokt nog lägger man till.

Vill WRC ha 100 procent snögaranti är detta inget vi kan ge…

*

Nu pågår ”reccen” för fullt inför Rally Guanajuato Mexico och någon större dramatik från denna har inte nått mina öron. Desto större är det med dramatiken kring transporterna till Mexiko och  WRC-teamen förutom Toyota har fått sina grejor mer ellr mindre försenade. Storm på Atlanten har gjort att båttransporterna försenats och värst verkar Citroën ha drabbats. Men även däckleverantören Michelin och Total som står för drivmedel har drabbats, vilket så klart kan innebära problem för alla inklusive Toyota. Däcken lär nu vara på väg med flyg, värre är det med bensin som inte kan flygfraktas.  

Oavsett detta så lär inte tävlingen ställas in utan startar programenligt i morgon klockan 20.00 (mitt i natten torsdag/fredag hos oss). Då går Thierry Neuville som gör sin 100:e WRC-start ut som andra bil på stadssträckan inne i Guanajuato innan det blir riktigt läge först dagen efter. Två andra platser i år och tre pallplatser i rallyt tidigare är vad Neuville har att stärka självförtroendet med. 

En solid start och även om det är tidigt i mästerskapet har vi visat vår ”pace”, menar belgaren i20 WRC Coupé #11.

Han menar att en stor skillnad väntar mot Monte och Värmland där den största är den tunna luften som ger bilen ”lack of power”. Med förbud att testa utanför Europa är det omöjligt att hitta realistisk testförhållanden här mot de som väntar. Spaniens grus är det som teamen menar är det som närmast liknar det som bjudas på El Chockolate och de andra sträckorna. Ändå är inte utmaningen den tunna luften den största utmaningen, menar WRC-tvåan.

För oss inne i cockpit är det hettan som blir jobbigast.

Med tre pallplatser vet Neuville och Nicolas Gilsoul vad som krävs.

Absolut vet vi vad som krävs för att få till ett succérally!   

 Säkerligen gör även Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger detta som är i skriande behov av en riktig fullträff. Som amerikanen säger om deras insats i Rally Sweden, ”close but no cigar” där det till slut blev en fjärde plats. Ändå mycket bättre än i premiären där man fick bryta ändå menar Mikkelsen.

Säsongen har redan gett en del positivt för oss både som tävlande och för teamet. I Sverige kämpade vi om andra platsen så vi hoppas närma oss toppen i Mexiko. 

Den här helgen är det Dani Sordo som sitter i tredje bilen, Sebastien Loeb har  ”semester” inför nästa inhopp, Tour de Corse. Sordo avrostade med R5-seger i Portugal inför årets WRC-debut men är ändå lite mer spänd än vanligt.

Erfarenhet från Portugal plus shake down på torsdag kommer att se till att snabbt få upp vår ”speed”, menar Sordo.

Trots sitt långa uppehåll, hemmatävlingen Rally de Espana i höstas var senast han körde i WRC, så siktar Sordo högt.

Vi slåss om en topp-tre placering, det blir tufft men jag gillar rallyt och speciellt stämningen med alla eldiga fans längs sträckorna.

*

Just fansen är faktiskt lite av rallyts baksida, inte deras entusiasm utan istället är det säkerhetstänket som inte alls håller ”Sverige-klass”. Åtskilliga gånger genom åren har Michele Mouton hittat brister när hon kollar sträckorna före första bil. Än så länge har ingen allvarlig olycka mig veterligen inträffat och i år tar arrangören krafttag åtminstone med mexikanska mått mätt och trycker på, att ingen får gå utanför de gröna avspärningsbanden. Inte heller tillåts publik röra sig på vägen 45 minuter före första bil. Dock som vanligt när rally rör sig över glesbebygda trakter, näst intill omöjligt att övervaka. 

*

På samma mässa som Citroën kom med sitt el-besked kom där roligare nyheter från till exempel Skoda. Nya R5 Fabia presenterades och för den oinvigde är det omöjligt att skilja den nya versionen mot den som Kalle Rovanperä körde i Rally Sweden. Utan delvis  ny ”livery” alltså färgen på kostymen, hade nog ingen sett någon skillnad. Med bilen vässar Skoda klorna precis som M-Sport som snart kommer med en ny Fiesta och det man vill sätta klorna i är så klart  den nya sheriffen i stan”, Volkswagen Polo GTI R5. Med sina täta band till Volkswagen har också Skoda om inte snott så plagierat en hel del grejor från Polon, så klart med Hannovers goda minne.

*

Anton Marklund blev inte ensam svensk i World RX, i sista stund kom så anmälan även från Team Hansen MJP och med Timmy och Kevin Hansen som förare. Bilarna blir ingen större överraskning, Peugeot 208 Supercar. RX-profilen Max J Pucher (MJP i slutet av Team Hansen) berättar att det var ett stort ögonblick när han och Kenneth Hansen beslöt sig för att göra något tillsammans.

Vi har samma syn på framtiden för rallycrossen, menar Pucher.

Timmy Hansen är så klart nöjd efter den turbulenta tiden efter finalen i Sydafrika.

Helt briljant att kunna bekräfta att vi är tillbaka i World RX. Länge var vi inte alls säkra på att få ihop något program alls.

Även 20-åriga Kevin är glad över att allting nu löst sig. 

Kul att komma tillbaka som ett rent familjeteam oc hvi har verkligen jobbat hårt för att detta skulle bli verklighet, menar Kevin.

Teamchef och mamma Susann medger att det varit ett gigantiskt jobb efter beskedet att Peugeot la ner i höstas.

Stor lättnad och vi har blivit översköljda av stöd från partners, och fans. Steg för steg har vi jobbat mot det som nu äntligen är här!

När man så kollar in 2019 Entry List så ser det inte alls ut som den katastrof som många fruktade efter avhoppen från ”The big three” (Volkswagen, Audi och Peugeot). Tvärtom ser det mycket mer spännande ut än i fjol när Johan Kristofferson så totalt dominerade VM-serien.  Kan på rak arm inte plocka ut någon solklar favorit och vågar nog lova att det blir fajt långt in på säsongen, kanske inte ens klart förrän det är dags för final.

Kul är det också att Andreas Bakkerud verkar ha fått ihop sitt RX-paket och annonseras som medlem i RX Cartel med en Audi S1 precis som i fjol. Som teamkamrat får han eldfängde britten Liam Doran.

*

Som avslutning så gratulerar Motorbloggen SMK Hörby-bröderna Peter och Torbjörn Strid som häromdagen utsågs till ”Årets Företagare” i Höörs Kommun. Opel Manta 400-föraren Peter driver ihop med storebror Torbjörn framgångsrikt lantbruksföretaget Maglasäte Gård där en modern grisprodukltion är en hörnsten. Tråkigt nog tar jobbet alltför mycket tid för Peter som numera bara har tid över för Midnattssolsrallyt i hop med mångårige parhästen Ulf Lind.