Citroën bytte stötdämparmärke, Myrsell kör Sierra 4WD i Spanien, Wagner utmanar skandinaverna i i ERC, Hankook och Asfaltcup i samarbete, Oliver S. med häftig servicebil, World RX klart och Tom K. på italienska!

Blogg

Enligt tyska Rallyemagazine bytte Citroën  stötdämparmärke på Sebastien Ogier och Esapekka Lappis C3 WRC-bilar till Mexiko, från svenska Öhlins till tyska Reiger. Om Reiger även framöver ska bli standard hos Citroën eller om bytet enbart handlar om grus och att Öhlins fortsätter på asfalt förtäljer inte historien.

*

Lite mer Citroën och det är fortsatt en snackis om vad som verkligen hände efter att Esapekka Lappi åkte av på sträcka 10 i Mexiko. Ingen större dramatik och det var tämligen riskfritt att passera mellan bergväggen och fronten på finnens C3 WRC. Ändå, med ett fåtal bilar kvar av startfältet  rödflaggades sträckan vilket Ogier som kört punktering, tackade för eller? Själv hävdar han att de dryga 20 sekunder han fick tillagt till den konstruerade sträcktiden på grund av punkan, detta  var mer än vad han förlorat om han kört i mål på sitt tomma däck. 

Frågan som alla ställde sig varför Lappi inte tryckte på SOS-knappen direkt utan väntade till två bilar passerat? Nu pekar dock uppgifter på att det inte alls var Lappi som larmade utan att det istället var ett beslut av sträckchefen. På vilka grunder han i så fall ansåg Lappis bil vara så farligt placerad att det krävde ”rödflagg”, har jag inte lyckats hitta. För mig såg allting, från själva avåkningen till rödflaggen väldigt odramatiskt ut. Men nu är jag inte från Mexiko så klart…

Verkar som att arrangören av Rally Guanajuato Mexico också tagit till sig av kritiken från helgen. Från det livsfarliga hoppet på första publiksträckan till att Andreas Mikkelsen plötsligt fick se en stängd grind framför sig. Inget andas något större säkerhetstänk vilket också FIA påpekat. Arrangören lovar bättring till 2020…

*

I helgen rullar 2019 FIA European Historic Sporting Rally Championship igång med ”67 Rally Moritz Costa Brava”, Spaniens äldsta och största rally för klassiker. I staden GironaCosta Brava-kusten ska de dryga 180 deltagarna köra 48 mil varav nästan 14 av dessa utgör tio specialsträckor. FIA EHSRC innehåller åtta deltävlingar runt om i Europa där man så klart gärna sett KAK Midanttssolsrallyt som ett stopp, men tyvärr det närmaste vi kommer är Lathi Historic Rallye.

Tuff start med 15,6 kilometer ”Els Angels” som körs två gånger, först i dagsljus och sedan i mörker. På plats finns två svenska ekipage och där Mats Myrsell/Esko Juntilla med #4 är först ut för att premiärköra 4WD-bil i det här sammanhanget. Paret har bytt ut den vanliga Porsche 911:an mot en från Italien hyrd Ford Sierra Cosworth 4X4. Äkta paret Anders och Ingrid Johnsen håller dock fast vid Porsche och går ut med #9 på sidorutorna. Spiken i rallyt alltså #1 är ett riktigt höjdarnamn i rallykretsar men inte på förarplatsen, utan i högerstolen. Hos italienaren ”Lucky” sköter nämligen Michele Moutons gamla kartläsare Fabrizia Pons notläsandet och paret kör en Lancia Delta Integrale.  Bland andra intressant namn syns även norrmannen Valter Jensen/Erik Pedersen som valt en BMW M3 som färdmedel.

Värt att notera, inte ett enda exemplar av Guds gåva till mänskligheten (obs ironi!) Volvo 240 syns bland de 184 anmälda. Däremot finns där en Volvo 360 GLT och en Amazon, ändå några ljusglimtar för troende ”Volvoiter”

*

Från detta EM till ett annat men med modernare bilar, ERC som har premiär 21-23 mars med ”Azores Airlines Rallye”. I dag har arrangören lovat att presentera ”Entry list” men än så länge har den inte dykt upp. I klassen Junior U-27 där Tom Kristensson i fjol hade en tuff fajt med Martins Sesks där tråkigt nog segern till slut gick till Sesks, går nu österrikaren Simon Wagner ”all in” för att bråka med Elias Lundberg, Steve Røkland och Sindre Furuseth. Bilbyte från Peugeot till Opel Adam R2 hos Roland Stengg Motorsport. I fjol körde Wagner hos Sainteloc Racing och slutade då sjua efter bara tre tävlingar samma klass som han nu är tänkt vinna. Andra platsen i Tjeckien med Sesks före och Kristensson efter var 2018 års bästa ERC-resultat för 25-åringen.

Förra året handlade om att lära och skaffa erfarenhet. Jag vet farten finns men vi har också haft ”bad luck” och trots detta fortsatte vi jobba hårt hela året ut, förklarar Wagner.

Erfarenheten av Opel Adam är begränsad, en enda tävling 2017 i mästerskapet på hemmaplan är vad som finns hans Opel-CV. Orolig är han dock inte utan berömmer Opeln.

Adam R2 är sedan några år tillbaka bilen att försöka slå i klassen…

Nu får Wagner sällskap av Roland Stengg själv som även han tänker göra livet så surt som möjligt för skandinaverna i klassen.

*

GN Motorsport fortsätter att satsa för att få ut ännu mer Hankook-däck till rallyåkarna. Redan före jul gick Rickard Nilsson ut med att man inlett samarbete med Sydsvenska Rallycupen 2019. Priset som sattes upp för högst placerad ”Hankook-åkare” i  ”Prispottlistan”  var en start i teamets Ford Fiesta R5 i en utvald tävling. Nu går man vidare och gör samma sak för RS-gänget och i hop med populära ”Asfaltcup” som körs parallellt med Södra BF:s RS-DM blir det även  här en cup. Alla som kör på Hankook-däck är med om att få möjlighet att köra med samma R5-Fiesta i en tävling under 2019 eller början av nästa år.  Med andra ord är det tur att Rickard har massor av tävlingsgummi på lager…

*

I  helgen smäller det igen i den amerikanska rally-kiosken när andra deltävlingen ARA (motsvarigheten till Rally-SM) inleds med ”100 Acre Woods Rally” i de djupa skogar i Missouri. Lite kul är att man tagit namnet från Nalle Puh som bor i den på svenska ”Sjumilaskogen”, vilket direkt översatt blir just ”100 Acre Wood”. Stort startfält väntar Subaru Motorsports USA:s bägge förare Oliver Solberg och David Higgins.  Min kunskap om rallyåkarna ”over there” är begränsad så riktigt vem som är tuffast utmanare är jag inte mannen att räkna ut. Bilparken är inte heller den helt lik en rallytävling i Europa även om många bilar är samma, Subaru, Mitsubishi och Ford dominerar. Men mer exotiska bilar är Chevrolet, Lexus,  Volkswagen Jetta och se på f-n, en Volvo 240 i händerna på Justin Mason.

Även servicebilarna ser lite annorlunda ut och mycket kan man säga, men häftigare än den som följer Oliver och Aaron Johnston under helgen är nog svår att hitta.

*

I dag kom den kompletta ”Entry List” till World RX-premiären i Abu Dhabi. Noterar att en ny norrman gör entre, Pal Try som blir teamkompis med Janis Baumanis i Team Stard och detta med Ford Fiesta. Annars är det mesta känt, som att Team Hansen MJP gör comeback med Timmy och Kevin som chaufförer i samma Peugeot 208-bilar man körde 2018. Anton Marklund provade även han på sin bil men bara mot slutet av säsongen när GC Kompetion lät honom testa Renault Megane RS.

*

Häromdagen fick jag ett mail från skåningen Lars Ek som både värmde och gav lite ståpäls. EK skrev:” Var på semester i Italien förra veckan och hittade en Italiensk rallytidning. Det är inte utan att man blir stolt som SKÅNlNG när man hittar Tom Kristensson i denna. Och sen undrar man varför vi inte kan ha en riktig rallytidning i Sverige? Trist väder idag så jag tror att jag tar fram mina Rallysport / Rallynytt tidningar från 70 talet och tittar i…”. 

Tänk en ”Hörbypåg” som omskrivs i italiensk media, stort eller???

*

Brukar hävda att det var bättre förr i tiden och ännu har väldigt få om ens någon lyckats övertyga mig om motsatsen. Hittade i dag en bild som ytterligare styrker mitt livsmotto. För visst var det andra/bättre tider 1979 när där stod en gul/svart Opel Kadett GT/E på garageuppfarten till mitt då nybyggda hus? Skam att säga var det tyvärr med ”lånta fjädrar” då GT/E:n faktiskt var min brors (nu skäms jag, körde själv Saab 99), men ändå…