Blogg

Citroën börjar vintertesta, eRX blir VM 2020, vad kör Carl Philip och Björk, HiQ sponsrar skånsk OS-drottning och Skåne leder över Jämtland!

I grevens tid, i elfte timmen eller vad ska man säga om detta att Citroën först i slutet av veckan ska köra sina första riktiga vintertester inför Rally Sweden. Nu har man säkert full koll på hur man bäst förbereder sig inför all ”snow and ice” i Värmland men med tanke på hur mycket konkurenterna redan kört känns det ändå tajt. Redan om en vecka startar som bekant deltävling två i WRC, Rally Sweden.
Extra märkligt är det att Citroën väntat så länge med tanke på att rallyt i fjol betraktades av både teamet själv och övriga experter som årets ”lågvattenmärke”. Då hade Kris Meeke och Craig Breen problem att överhuvudtaget hålla sina C3 WRC kvar på vägen. Något som slutade i en femte plats för Breen och tolfte för Meeke men långt bak vinnande Jari-Matti Latvala.
Nu blir det första gången som teamet sätter sin fot på svensk mark sedan dess och tekniske chefen Christophe Besse ser ingen anledning till oro trots den korta testperioden. Nu ska problemen med både transmission, fjädring och dåligt grepp vara borta enligt Besse.
Nu måste vi hitta bra set up på snö för bilen som är helt annorlunda än fjolårets bil , menar Besse i Autosport.
Han håller också med om att bara fyra dagars test är i minsta laget men allting handlar om att kompromissa.
Vi måste vara realistiska, det är bara ett enda rally med detta underlag så vi ger det fyra dagar, sedan lägger vi mer krut på grustesterna.
Craig Breen å sin sida menar att C3:an utvecklats positivt på grus och hoppas nu att detta spiller över när det blir snö och is under däcken. Om det nu blir så får Breen och Meeke vardera en och en halv dag och så kommer Mads Østberg in och kör en sista dag.

*
Kändes först som att Hyundai hade något konstigt nerlagt i Estland eller varför släpper man annars iväg Hayden Paddon med en WRC-i20 för att köra Shell Helix Rally Estonia i mitten av juli. Kan förstås också vara så att det är väldigt passande med ett grus rally på Finlands-stukade vägar två veckor före Rally Finland…

*
Elbilar i World RX verkar komma allt närmare och nu menar en hemlig källa att redan 2020 kommer det att enbart finnas eldrivna Supercars på VM-nivå.
Absolut, det blir så här, ”Electric cars will be the world championship”!
Nio olika bilfabrikanter har varit med i diskussionerna med FIA om”eRX” och det förväntas resultera bli 15 bilar på startlinjen 2020. Jag är inte så tekniskt bevandrad och än mindre är det kommer till facktermer på engelska men för mig känns det som lite ”järnsängs-racing” a la STCC/TTA fram till 2017. Bilarna ska tydligen vara tämligen lika under skalet med karbonmonocoque och likadan fjädring och bromsar. Om det även blir likadana motorer och batterier i de olika bilmodellerna verkar för mig oklart. Utseendemässigt blir eRX-bilarna något bredare än dagens Supercars och dessutom med betydligt tuffare vingar och annan aerodynamik.
Men vad händer då med dagens Supercars? Enligt källan som finns nära FIA kommer de att finnas kvar i Euro RX och i andra internationella serier. Klart positiva till nytänket är Audi, Peugeot och Volkswagen. Dom sistnämnda har också avslöjat att deras Pikes Peak-program kommer att vara grunden för en kommande eRX Supercar Polo. I ” race to the clouds” blir det WERC- stjärnan Romain Dumas som sätter sig bakom ratten den 24 juni i vad Volkswagen beskriver som sin ”debut with a fully electric racing car”.

*

Hur blir racingåret 2018 för Volvos Prins Carl Philip regerande världsmästaren i WTCC, Thed Björk? Frågan är berättigad då Volvo inte längre har något lämpligt färdmedel inom racingen, WTCC är slut och Carl Philips TTA-Volvo ute ur leken.
Tanken finns nog att köra Swedish GT som redan innan öppningen tagit emot många intresseanmälningar från förare och team. Dessutom från Porsche Carrera Cup Scandinavia där de önskar dubblera tävlan under årets säsong.
– Vi ser fram emot en spännande säsong med ett starkt startfält på minst samma nivå som förra året, säger Thomas Johansson, koordinator för Swedish GT.
Publiken kommer att få se riktigt häftiga bilar från Ferrari, McLaren, BMW, Mercedes, Audi, med flera. Porscharna kommer vi få se allra mest av under STCC-helgerna då Porsche 991 Cup generation ett och två kan tävla både i Swedish GT och Porsche Carrera Cup.
Nytt för året blir ett samarbete med Norsk GT och en deltävling i Rudskogen.
Tävlingen i Norge blir en riktig höjdare för GT-entusiasten med stora startfält som dessutom är officiell Porsche Festival med allt vad det innebär av häftiga bilar och ett spännande evenemang, fortsätter Johansson.
Totalt omfattar Swedish GT 2018 fem deltävlingar – alla med STCC som huvudklass. Samtliga deltävlingar avgörs över två dagar med test och kval dag ett och två tävlingar under huvuddagen.
Vi är mycket glada över den positiva utvecklingen inom GT-racingen och satsar vidare på den, säger STCC ABs styrelseordförande Hans Bååth.

*
Troligen har det varit någon form av sabotage på de allra sista sträckorna i Rally Monte Carlo Historique. Någon annan förklaring har jag inte lycktas få efter det att den ledande Opel-föraren Raymond Granerud åkt hiss från första till femte plats i slutresultatet. I stället för en snygg gul/svart Opel kadett GT/E blev det en röd Lancia Fulvia 1300 HF som rullade in som vinnare i den 21.a upplagan av rallyt. I denna satt två italienare Gianmaria Aghem och Diego Cumino. Tvåa slutade greken George Delaportas/Spyros Moustakas i en Golf GTI, bara 170 prickar skilde.
Bästa Nordiska ekipage blev dansken Toni Hansen/Per Brodersen i en Audi 80, 470 prickar efter Lancian gav en fjärde plats. För övrigt bästa danska placering sedan år 2002 då Britta och Otto Kristensen vann hela rallyt. I år gick det dock sämre för Otto i par med sonen Kenneth Kruse Simonsen. Trots att man använde en likadan Lancia som vinnaren blev det ändå bara en 26.e plats.
Minst prickar av de norska deltagarna erhöll paret Peter Granerud/Marianne Lie, Porsche vilket gav en 23.e plats. Tyngre gick det för de med blå/gula-flaggor på bilen och bäst av oss var Maurtiz Lange/Piotr Bany som körde in som 60:e bil med sin Ford Escort.

*
Även om det är smällkallt utanför fönstret börjar det ändå närma sig vår och därmed även STCC-premiär. I går presenterades skåningen Oliver Söderström som en av Lestrup Racing Teams förare i STCC 2018. Oliver vann Formel Renault 1,6 2015 och har de senaste två åren tävlat i Formel 4 i Tyskland. tar
Det är stor konkurrens i STCC med en bra blandning av väldigt snabba och erfarna förare och yngre förare och det finns mycket erfarenhet för mig att tävla mot. Det ger mig också en chans att bygga en ny plattform i Sverige och valet var ganska snabbt självklart. Det här ger mig en väldigt bra möjlighet att fortsätta utvecklas som förare, menar Oliver.
Nu väntar en stor omställning från formelbil till framhjulsdriven touringcar i konkurrens med förare som har tävlat i den här kategorin och med biltypen i många år. Men Oliver räds inte att spänna bågen.
Jag är ju racerförare och som racerförare vill man alltid vinna, konstaterar han.
Lestrup Racing Team debuterade i STCC i fjol och 2018 är planen att ställa upp med två VW Golf GTI TCR.

*

Inte så ofta jag har anledning att nämna cykling eller triathlon i Motorbloggen, mest när jag vill ösa ilska över när deltagarna i loppen hindrar vanlig trafik. Men när svårt motorsportinfluerade IT-företaget HiQ med VD Lars Stugemo i spetsen skriver sponsoravtal med Kristianstads OS-drottning från spelen i London, Lisa Nordén kan jag bara inte låta detta passera. Åtskilliga gånger har Lisa stått framför min kamera, som den här gången 2006 (bilden) i och med samarbetet med HiQ känns det nästan som hon nu också är en del av den stora motorfamiljen.
Vi har en väldigt rolig resa framför oss med Team HiQ. Våra värderingar – resultat, ansvar, enkelhet och glädje – är helt sammanflätade med hur Lisa Nordén och hennes lag jobbar, så de känns som en given samarbetspartner för oss. Dessutom räknar jag med att vi kan ge dem ett och annat träningstips, säger Lars Stugemo, koncernchef och vd på HiQ samt inte minst rallyförare med Skoda Fabia R5. Just nu extra aktuell med #44 i Rally Sweden och med Kalle Lexe vid sin sida.
Samarbetet med HiQ löper över två år och minst så länge tänker den nyblivna 33-åriga stjärnan fortsätta sin satsning med att vara kvar i världstoppen. I Team HiQ-satsningen ingår även mountainbikecyklisterna Calle Friberg och Henrik Sparr samt i en speciell ungdomssatsning med talangerna Kajsa Eneroth och Joel Warrén.

*
En av de absolut bästa kunskapsbankerna för oss rallyfans måste vara sajten ”eWRC” som startades av en tjeck för tolv år sedan, Sedan starten har han och andra frivilliga samlat in data om 162 000 förare, 228 000 co-drivers, 47 000 tävlingar, 353 000 bilder och inte mindre än 2,4 miljoner sträcktider,.
Nu börjar dock ekonmin svikta de få annonserna på sajten täcker inte alla kostnader och därför söker grundaren frivilliga donatorer. Med bidrag på futtiga 200 kronor från några tusen eWRC-besökare räddas sidan. Vill du lämna ditt bidrag så gör så här. ”Vi började #insamlingar kampanj #ewrcsupport, mer info på https://www.ewrc-results.com/donate/ dela gärna och stötta oss. #freeforeveryone #lookingforstrongpartner”.

*

Till sist, fortfarande stark skånsk ledning vad gäller antalet anmälda till Anderslövsrallyt i mars respektive Östersund Winter Rally 23-24 februari. 112 ekipage i listan till gruspremiären medan det fortfarande inte nått ”20-gränsen” till Rally-SM