Chockbesked till SSR, Paddon bättre än Tänak 2018, kommer där ny R5-bil från Peugeot, Røkland kör Flesta i ERC, MSR-klart i Örebro och olika Opel-öden.

Blogg

Vet inte om det mest är ett spel för galleriet eller om det rör sig om ett chockbesked när Trafikverket säger nej till tre av fem tänkta sträckor till South Swedish Rally? Hur som helst så har man gjort detta vilket ställer till det rejält för första grustävlingen i Rally-SM. Hur turerna har gått vet jag inte, men Anders Martinsson som står som ansvarig från SSR är helt frågande till beslutet.

Det tävlades på vägarna 2018 och känns som ett lotteri, konstaterar Anders i en intervju i P4 Kronoberg.

Trafikverket menar genom sin kommunikatör Johanna Ljunggren att felet ligger hos arrangören själv.

Vi väntade oss att de skulle kontakta oss som de brukar, det ger mer möjlighet till dialog. 

Som skäl till avslaget att använda sträckorna anges att att det rör sig om att delar av sträckorna körs på klassade ”kulturvägar”. Känns lite märkligt att de här vägarna på bara ett år blivit så oerhört mycket känsligare för rallytrafik, trots allt har de legat på samma plats i åtskilliga år utan att något viktigt kulturvärde tidigare gått förlorat vad jag hört talas om.  Dock vidhållet Trafikverket sin hållning.

Vi förbättrar våra rutiner för att skydda kulturminnen och i år upptäckte vi att vägarna ingår i kulturklassningen.

Nu kommer South Swedish Rally att överklaga beslutet men så klart stökar beslutet till det.  Enligt uppgift har rallyt i och med detta bara drygt tre mil specialsträcka klar mot sökta 12 mil.  Trots allt är det bara tre månader till rallystart och att hitta helt nya sträckor så här sent är nog kört, i synnerhet om man betänker att ansökningstiden  till Länsstyrelsen från i år utökats till fyra månader före det att  tävlingen startar. Ändå säger Martinsson att man jobbar med en plan B vilket gör att kostnaderna och även jobbet inför tävlingen  ökar  Hoppet står väl istället till att det på Trafikverket finns någon/några med den i dag allt vanligare bristvaran ”sunt förnuft”, fortfarande i behåll… 

*

När Hayden Paddon fick lämna Hyundai inför året när Sebastien Loeb kom in, då blev rallyfansen ”down under” inte så glada. I dagsläget den ende WRC-föraren eller rättare sagt f.d WRC-föraren som har sin hemvist på andra sidan jordklotet. Flitige twittraren Gary ”KiwiWRCfan” Boyd tycker som så många andra att beslutet att ställa över Paddon var högst orättvist. Med sitt stympade program slutade nyzeeländaren åtta i WRC-tabellen på 73 poäng. Andreas Mikkelsen, med full säsong körde in som sexa men med bara elva poäng mer.  För att ytterligare understryka hur fel Hyundai gjorde pekas ut att slutligen trean 2018, Ott Tänak bara var före Paddon i två av sju tävlingar under året. I Finland och Turkiet vann Toyota-föraren medan ”The Kiwi” i samma tävlingar slutade fyra respektive trea. Annars var det fördel Paddon i övriga fem.

Fortfarande kör dock Paddon under Hyundai-flagg men då med NZ-importören som uppdragsgivare, men hoppet kvarstår där nere att det blir comeback i WRC redan 2020. Vem han då eventuellt kan komma ersätta är oklart, men valet för teamchef Adamo torde stå mellan en norrman (Mikkelsen) och en spanjor (Sordo). Thierry Neuville och Sebastien Loeb (om han önskar fortsätta vill säga) sitter nog säkert fastspända i sina  i20-sexpunktsbälten även 2020.

*

På nätet cirkulerar en bild på något som kan eller kanske mer korrekt, skulle kunna vara en Peugeot 208 R5. Om bilden kommer från Peugeot Sport eller om det bara är en designstudio av Pietrofoti Design har jag inte blivit klok på. Läser på en fransk sida att det är verklighet och att bilen i princip skulle vara en Citroën C3 R5 under det silvergrå skalet. Även om jag är skeptisk till detta så kan det finnas mer än ett uns av sanning i påståendet. Tänker på Peugeots stolta rallyhistoria som även innehåller både Super 2000 och R5-modeller. Dock blev inte senaste försöket med 208 T16 R5 speciellt lyckat internationellt däremot vann man flera nationella mästerskap, senast i Tyskland 2018 med poliskonstapel Marijan Griebel bakom ratten. Något som ytterligare skulle styrka att bilen blir verklighet är att det inte blev som många trodde, stopp för Opel Motorsport i och med att PSA-gruppen tog över som ägare. Istället kom där i veckan som gick besked om att en direkt konkurrent till Peugeot R2, en Opel Corsa R2 utvecklas hos tyska Holzer. Kanske  är det så att man i de franska styrelserummen inte enbart ser tävlingsverksamhet som utgifter, utan att man även med sportsliga framgångar blir attraktivt för en större målgrupp. Kan man då använda samma komponenter under skalet blir utvecklingskostnaderna mer hanterbara samtidigt som de olika märkena behåller sin egen profil. I så fall smart kan jag tycka, ju fler märken som kommer in i sporten desto bättre!

*

Desto bättre är det också med fler startade i WRC2 (allra helst i WRC så klart) och senast att hoppa på den allt större klassen är chilenaren numera italienare med ”artistnamnet” Pedro. Tillsammans med co-driver Emanuele Baldaccini ska han attackera WRC2 både i år och 2020 med en Ford Fiesta från M-Sport. Fem rallyn i år och sex till nästa år där premiären blir i Tour de Corse i slutet av mars. Pedro sticker inte under stol med att han, inte kommer att kämpa om segrar utan väljer att självkritiskt benämna sig som ”Gentleman driver”. Han har också en väldigt sund inställning till sporten och säger.

Först av allt handlar det om mänsklig gemenskap och därefter kan vi börja prata om resultat!

En mentalitet på sitt tävlande som jag gärna sett mer av ända ner på DM-nivå…

*

Det blev som jag redan berättat ERC Junior U.27 för norske Steve Røkland. Men att det blir med både ny bil och ny co-driver avslöjades inte förrän i går och det blir med en R2-Ford Fiesta av senaste snitt som Steve ska försöka vinna det som Martins Sesks gjorde i fjol, att bli Europamästare. Vid sin sida får han landsmannen Marius Fuglerud och första tävlingen blir på Azorerna om några få veckor. Sällskap får Steve av svenskarna Elias Lundberg i samma klass medan Mattias Adielsson kör i Junior U.28 med en ny Citroën C3 R5 från Sainteloc Racing.

*

Äntligen ett livstecken från Midnattssolsrallyt som i dag berättar det som jag gjorde för en månad sedan, att rallycenter blir på Truck Center i Örebro.

En fullservicearena som få rallyn kan matcha, säger Wilhelm Douglas, KAK.

Med runt 200 rallybilar och lika många servicefordn plus tusentals åskådare krävs stora ytor. 

Truckstop uppfyller dessa krav och tack vare det kan vi ha en sammanhållen depåyta för tävlingsbilarna, och en avskild yta för husbilar och husvagnar. Totalt rör det sig om 55 000 kvadratmeter. Få rallyn i världen kan matcha den fullservicearena på totalt som vi erbjuder våra tävlande. Förutom detta tillkommer runt tusen platser för publikbilar.

Julihelgen hoppas man ska bli en stor folkfest berättar Douglas.

Vi har tillsammans med Örebrokompaniet planerat en rad aktiviteter under tävlingsdagarna.

Tävlingsledare Kalle Andersson är också nöjd med nya lokaliseringen och konstaterar.

-Rally när det är som bäst och evenemang för alla åldrar på en fantastisk arena borgar för att KAK Midnattssolsrallyt 2019 blir en riktig folkfest och en tävling att minnas.

*

Dock långt till juli och nu skulle det ha körts vinterrallyn i parti och minut men tyvärr blir det mesta inställt. LBC-Ruschen i Lima ställde in i början av veckan och i går kom samma besked från Järbo och ”Gestrikekannan” som skulle ha körts till helgen. Mildväder är orsaken så klart.

*

I morse när jag rutinmässigt skrollade igenom olika motorsportsidor hittade jag inbjudan till deltävling två i Bilsport Rallycup, Nybros Zabra-Rallyt 4 maj. Kollade lite snabbt igenom inbjudan då detta är första deltävling i Historiska Utskottets ambitiösa försök att blåsa nytt och mer liv i RM för klassiker.  Noterade även att inbjudan till deltävling två kom före premiären, Anderslövsrallyt i regi av Trelleborgs MK. Reagerade eftersom premiären körs tre veckor tidigare än Nybro men till denna har ännu ingen inbjudan synts till. Förvirringen ökade när jag så i eftermiddags tänkte skriva lite mer ingående om Zabra-Rallyt för då var inbjudan helt plötsligt bortplockad. Som bevis på att jag inte drömt visar jag bild på inbjudan från i morse…

*

På tal om Bilsport Rallycup så bombar nu ”BRC-general” Roger Rooth mig med bilder på döende Oplar. Saab-fantast som han är har Roger svårt att smälta att GM genom bland annat Opel, gjorde allt i sin makt för att rädda Trollhättans stolthet men till slut fick man ge upp. Idag damp där ner en bild som visare lite av en ”Helig graal” i mejlkorgen, en Opel Manta som jag dessutom tolkar som resterna av värstingmodellen 1,9 SR. Bilen även fortfarande ut att vara räddningsbar av en riktig och svetskunnig Opel-entusiast. Hjärtlöse Roth skriver till mig utan minsta respekt för hur det smärtar i Opel-hjärtat.

Vore nått för dig hemma i trädgården, en Opel Jordfräs! 

Det nu alla Rüsselheims-vänner undrar är var Rooth har hittat denna otroliga skattgömma? Inte nog med detta, han påtalar även mina brister i Opel historias hänvisande till gårdagens bild.

Du ska ju va Opel Expert, det är ingen Kadett Caravan, det är en Opel 1200 Caravan!

Inte så lätt att modellbesämm resterna men så klart har du rätt Roger.  

Då har Lars Moberg från Årjäng en betydligt sundare inställning till Opel och skickar bild på något mycket, mycket trevligare. En Opel Kadett GT/E i rätt gul/svart kostym, tidstypiska fälgar och för övrigt exakt så som en sådan här bil ska se ut om ni frågar mig. Vem den lycklige bilägaren är framgår dock inte, men oavsett vem, kan han/hon med rätta vara stolt över sin fina Kadett. Den skarpögde noterar även att det längst in i garaget står just en sådan Opel Manta 1,9 SR som Rooth hittat döende och nersjunken i myllan …