Chockbesked från SM-ledande Ekström, Sean vill bli störst, tufft för publik vid ERC-premiär, Block har sladdat klart, våt Saab-dröm och vad är en Floridatripp för SBF mot en bänk i Åhus!

Blogg

Ett rent chockbesked för lite pånyttfödda Rally-SM levererades i dag från EKS och SM-ledande Mattias Ekström.

-EKS drar sig ur Rally-SM med omedelbar verkan, berättar teamet.

Ekström berättar hur mycket han gillar rally och utmaningarna med att köra fort på kurviga vägar. Men som läget är för tillfället finns ingen möjlighet att fortsätta satsningen.

    EKS har alltid varit föregångare och vi håller ögonen öppna för andra möjligheter i det här nya läget, förklarar Mattias.

    Man kommer fortsatt stödja de förare som tillhör EKS med teknisk support, service och logistik.

    Detta om man vill fortsätta i egen regi genom enstaka inhopp i SM eller andra mästerskap, avslutar EKS chockbeskedet.

    Speciellt synd om Thomas Thunström och Adam Westlund som körde för EKS i vintras och även för Emil Bergkvist som utlovats  enstaka starter i någon av teamets Skoda R5 under 2020. Samtidigt skriver Mattias själv på sin FB-sida om anledningen till det brutala avslutet och en stor del är uppenbarligen att han inte kunnat enas med SBF om att få ta över SM-serien efter MAS som ny promotor.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu har diskussionerna avslutats med SBF om ett avtal som promotor, skriver Mattias på sin egen sida.

    Anledningarna är att vi har olika målbilder, förväntningar och att den rådande situationen i samhället också gör det väldigt svårt att genomföra och lyckas nu.

    Han utesluter inte utan att det ändå kan bli några rallystarter framöver, men inte den fullsatsning som inleddes med andra platsen i Vännäs.

    Detta är så klart ett tråkigt beslut då vi har ett bra team. För egen del är det möjligt att jag kör någon enstaka tävling i privat regi, dock inget beslut om det.

    Mattias passar även på att tacka alla som stöttat under resan och lyfter fram två saker som stuckit ut.

    För mig är höjdpunkten att se Thomas (Thunström) köra så fantastiskt bra och felfritt under Sigdalsrallyt och Rally Vännäs. Samt att se Adam (Westlund) komma tillbaka efter sin olycka och ett riktigt bra/tufft jobb för att få ihop sina partners och media var också riktigt härligt att följa.

     Självklart väldigt synd för  SM-serien som nu blivit av med två av de färgstarkaste profilerna där då Johan Kristoffersson är den andre. Med detta är onekligen manegen krattad för Mattias Adielsson att klippa ett SM-guld i Trimmat 4WD…

    *

    En stor personlighet i rallyvärlden är helt klart amerikanen Sean Johnston. Med ett förflutet som racingförare är nu målet för Kalifornienbo Johnston att passera Ken Block som USA:s mest kände rallyförare. Efter sitt första besök på WRC Rallye Deutschland 2015 var han såld och det blev karriärskifte från racing till rally med Opel Adam Cup då med Tom Kristensson som en av motståndarna. I fjol var det Junior-WRC med R2-Fiesta för Johnston för att sedan avsluta säsongen i finalen för ERC med Rallye Hungary. Här körde han för första gången 4WD i en av Sainteloc Racings C3R5 och svarade för en lite skräll genom att gå in som sjua. I år är planen att köra full säsong i WRC3 med samma bil men än så länge har det inte blivit någon start alls på grund av Corona. I väntan på premiär har därför Johnston gjort en proffsig och häftig video där han ser tillbaka på starten i Ungern. Nu är det än så länge bara en ”trailer” eller en liten försmak på vad som komma skall i videoväg för den snart 30-årige mustaschprydde amerikanen. 

    *

    Foto: erc.com

    I går skrev jag om premiären för ERC, Rally di Roma Capitale om knappt två månader. Men det blir en tävling med hårda restriktioner  för såväl för tävlande hela vägen ner till den förväntade storpubliken i den italienska huvudstaden. Läser hos Motorsport Italia att man räknat ut hur många åskådare som får finnas inom de tydligt utmärkta publikplatserna. På de inhägnaden områdena om 500 kvadratmeter får bara 50 personer befinna sig samtidigt. Dessutom måste man som publik registrera sig i förväg för att få en chans att klämma i sig på området. Nu räcker det inte med att enbart registrera sig via en mobilapp hos Motorsport Italia, det kommer även att krävas någon form av friskintyg för att få tillgång till en plats. Arrangören är fullt medveten om hur krångligt allt blir, men stenhårda krav från myndigheterna gör att detta är enda möjligheten om rallyt ska kunna genomföras. En liten fingervisning till de mer blåögda här hemma som menar att rally skulle kunna dra igång när som helst och ungefär precis som före Corona…   

    *

    Den såg man aldrig komma, att Ken Block lämnar de extremt populära Gymkhana-filmerna. Men så är det och vad jag förstår är det på egen begäran som han nu överlämnar sladdar, hopp och alla de andra extrema bilkonsterna till  Subaru-föraren Travis Pastrana. Nu är Pastrana inte helt grön i sammanhanget utan har förekommit lite i bakgrunden på några av Blocks tidigare filmer. 

    Foto: Tommy Svensson

    Sambandet är också glasklart då Hoonigan Racing Division där Block ingår ihop med Vermont SportsCar sköter Subarus rallysatsning där Pastrana är en av förarna. För Gymkhana har man nu påbörjat en specialbyggd Subaru och att det är bra reklam för märket förstår man, när det avslöjas att runt 500 miljoner har sett filmerna fram till idag. Det är dock inte uteslutet att Ken Block på något vis återkommer framöver i Gymkhana.

    *

    När vi ändå är inne på show så dök den här i mina ögon fullständigt vidriga Saab V4:an upp i mitt Twitter-flöde. Nu är jag lite elak men ungefär så här verkar det som det finns en del som önskar att få se bilar i klassiska rallytävlande istället för mer strikta Appendix K. Här släpps skaparlust och kreativitet helt fritt utan bromsande FIA-regler och bara fälgarna är ju ett kapitel för sig. Sjävklart vore detta häftigt att se i Midnattssolsrallyt 2021 men personligen tillhör jag när det kommer till rallybilar från förr, gruppen mer bokstavstrogna. Jag vill alltså se bilarna med samma utseende som när det begav sig. Nu är dessbättre inte Saab:en avsedd för tävlande utan en del av en finsk humorgrupps rekvisita. Här skulle egentligen vilken Saab som helst, dessutom omaskerad passa in (snacka om att be om att få på käften)…

    *

    Danmark börjar öppna upp sig för de egna medborgarna plus grannar från icke lika hårt Coronadrabbade länder som Sverige. Först ut att få höra lite rallybrum där över blir det utanför Roskilde när ASK Hedeland genomför en ”rallytest” den 28 juni utan publik. Normalt brukar klubben arrangera en väldigt populär sådan på våren i ”Dyrskuepladsen” men här står just nu ett stort Coronatält placerat, så det funkar inte. Istället har Lene Jørgensen och hennes kompisar hitta en ny vägslinga som ska användas där tillstånd från såväl Sundhedsmyndighederne och Politimyndigheden inhämtats. Med hårda begränsningar blir testen enbart öppen för klubbens egna medlemmar till stor sorg för de sydsvenska RS-åkare som brukar värma upp på Själland inför säsongen.

    *

    Lite av hela havet stormar är tillståndet hos Bilsportförbundet inför stundade Förbundsmötet i nästa månad där det är fokus på att revisorn inte rekommenderar ansvarsfrihet för styrelsen. En rekommendation han till största delen baserar på den uppmärksammade kostnaden i samband med utflykten till Florida i september. Lite över 300 000 kronor kostade det att låta styrelsen kolla in finalen för Indycar med Felix Rosenquist och Marcus Ericsson på startlinjen. Kanske trots allt en hanterbar summa som tack för all fritid som går åt för att hålla ihop landets motorsport på fyra hjul? Eller kanske inte, när det samtidigt handlar om en ekonomi som gått minus de senaste åren, resultatet lär komma vid årsmötet i juni.

    Men oavsett hur det blir, så sätter jag resan i lite perspektiv med beslutet som fattats av Kristianstad Kommuns Konstkommité. Ett beslut som betyder att man gör tummen upp för inköp av en bänk som ska placeras utanför Villaskolan i Åhus till kostnad av 290 000 kronor av skattebetalarnas insamlade pengar. Nu är det visserligen inte vilken dj-la parkbänk som helst, utan ”ett konstverk” av den danske Berlinboende konstnären Jeppe Hein. Av tre förslag fastnade kommittén för ”Modified Social Bench”.

    – Det är inte en bänk. Det är en konstnärlig gestaltning som leker med bänkuttrycket, försvarar sig ordförande Ulrika Cedell i Kristianstadsbladet.

    Hon använder också orden fantastiskt och stolthet när hon beskriver beslutet och får medhåll av resten av kommittén i beslutet. Ett undantag finns och det är Sverigedemokraten Carl Henrik Nilsson som står för detta. 

    En spade är en spade och en bänk är en bänk, motiverar han varför han inte ställde upp på det kostsamma beslutet. 

    Man slutar aldrig att förvåna sig över hur enkelt det är för makthavare att spendera andras pengar, sedan spelar det ingen roll om det är idrottsrörelsen, fackförbund eller politiken. Men en sak är jag helt säker på och i mina ögon skickar jag hellre en SBF-styrelse till Florida än lägger motsvarande pengar på en utomhusbänk. En bänk som dessutom med all sannolikhet är vandaliserad till oigenkännlighet innan ens snön börjat falla…

    *

    Här snackas det om hur synd det är om allting som ställs in på grund av Corona men vad säger man då om en tradition som sträcker sig ända tillbaka till 1748 när även denna ställs in? Snackar så klart om Hörby Marknad första onsdagen/torsdagen i juli som aldrig ställts in på 272 år, men i år blir det så. Startskottet för sommaren i Hörby blir inte av och lika bra är detta kanske, då hela 2020 ändå känns käpprätt åt h-e!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson