Blogg

Bröderna Hansen kör med Loeb, Tidemand varm inför Mexiko, snön ställde till det i "TM-premiären" och Opel Kadett när Hammond vill ha riktigt kul"

Även om det känts tämligen säkert att bröderna Timmy och Kevin Hansen skulle göra Sebastien Loeb sällskap när Peugeots World RX-satsning från 2018 inte längre styrs av Hansen Motorsport, var det ändå en viss lättnad när det idag även blev officiellt bekräftat. I helt nya Peugeot 208 WRX Supercars ska trion i första hand försöka göra livet surt för de andra två ”fabriksteamen” PSRX Volkswagen och EKS, en nog så tuff uppgift. Till att börja med blir det dock bara Loeb och Timmy som får tillgång till den nya bilen medan Kevin får vänta till längre fram på säsongen. Kul är också att man gett varje förare sin egen färg, Loeb har blå bil, Timmy en grå och Kevins blir gul.
Dessutom blir 2018 och -19 lite av ett mellanår för hela World RX i väntan på att elbilarna gör sitt (i mina ögon ett väldigt tveksamt nytänk) intåg i 2020. Att Peugeot vill vara med från början står helt klart av Peugeot Sports högste bas Bruno Famins kommentarer. Mellan raderna läser jag också att man kommer att ligga lite lågt med utvecklingen av bilarna i väntan på att sätta in elmotorer i stället för dagens med bensin.
Trots den stora utmaningen som ”ERX” innebär framöver siktar vi ändå på segrar i år, menar Famin.
När Peugeot idag presenterade nyheten berättade Famin att man är väldigt positiv till rallycross och ser detta som en av motorsportens bästa grenar för framtiden. Han pekade på att sporten lockar en delvis ny och yngre publik än övrig motorsport. En publik som enligt honom dessutom ser positivt på eldrivna Supercars.
Nu lämnar Peugeots rallycrossdel  Sverige och från i år tar man själv hand om utvecklingen för World RX på sin egen hemmaplan. Detta innebär också att man även blir VM-seriens minst erfarna team då merparten av personalen hämtas från andra grenar av Peugeots motorsportträd.

*
På torsdag drar deltävling tre i WRC i gång med Rally Guanajuato Mexico och med ett halverat startfält i jämförelse mot senast i Rally Sweden. I WRC2 däremot är det full påslag och med Pontus Tidemand som favorit i en av Skoda Motorsports fabriksanmälda Fabia R5. Att Pontus och kartläsare Jonas Andersson var lite besvikna efter andra platsen i premiären på hemmaplan framgick tydligt. Att få stryk av japanen Katsuta låt vara med piggare däck, var absolut inget regerande världsmästaren funderat på före start. Nu vill man ha en snabb och även ganska nödvändig revansch om inte guldstriden ska bli onödigt spännande. Därför har Pontus även en intensiv testperiod bakom sig i Skodan men även i Volkswagens nya R5-Polo.
Jag hann bokstavligen knappt komma ur rallybilen i Sverige förrän det var dags att hoppa på ett flyg ner till södra Europa för en veckas testande, berättar Pontus.
Det känns definitivt som en fördel att vi fortfarande är varma i kläderna och har fått en massa tid bakom ratten.
Innan Rally Sweden hade Pontus en nästa fyra månader långt tävlingsuppehåll bakom sig vilket nu inte är fallet.
Nu är vi tillbaka i gamet med full kraft och det är en skön känsla att ta med till Mexiko.
Pontus delar övrigas uppfattning att den tunna luften som håller en temperatur på plus 30 grader ställer helt andra krav både på besättning och motor än vid normala förhållanden.
Snabba, smala och tekniska partier, hårnålar och stigningarna uppför bergen är ansträngande för motorerna och skulle man göra ett misstag märker man snabbt att det kostar mer än vanligt eftersom det tar längre tid att få upp farten igen så det gäller att hålla koncentrationen uppe, menar Pontus.
I Mexiko har Pontus en seger från 2017 att försvara och han menar att tävlingen passar dom väldigt bra trots de stora skillnaderna mot hemma i Värmland. Men att han hoppas på en ”walk in the park” är helt fel med tuffa utmanare i startlistan, istället hyser Pontus stor respekt.
Vår finske teamkompis i SKODA Motorsport, Kalle Rovanperä, (bilden) är grymt duktig och Jari Huttunen är snabb (Hyundai), precis som mexikanske Benito Guerra som är väl bekant med vägarna och slutade trea förra året. Det känns som vi kan få en spännande fight här!

*
Ett av ERC:s mest framgångsrika par är polackerna Kajetan Kajetanowicz med co-driver Jarek Baran men nu är den sagan slut. En saga som inneburit 80 tävlingar ihop sedan 2009 vilket gett 31 segrar, fyra guld i polska mästerskapet och som kronan på verket tre ERC-guld för Fiesta-duon i LOTOS Rally Team.  Nu har paret dock beslutat gå skilda vägar utan minst antydan till varför man fattat beslutet, utan man konstaterar kort och gott.
I samförstånd antar vi nya utmaningar var för sig…

*
Vintern håller i sig i Skåne även om det verkar bli lite mer plusgrader framöver men med minus på nätterna känns det ändå som att gruspremiären Anderslövsrallyt den 24 mars ännu inte kan pusta ut. Vet inte heller om det är vintern som gjort att antalet anmälda minskat och nu är där ”bara 146” namn i listan till första deltävlingen av Bilsport Rally Cup. I Simrishamnsmixen som körs två veckor senare ökar det däremot på med namn och nu visar årets första SSRC-tävling på 160 anmälda.

*
Kanske blir det lite som det Elias Lundberg och Tom Kristensson fick uppleva i Tyska Mästerskapets första stopp, ADAC Saarland Pfalz Rallye med snö och is på sträckorna.
–  Vi satsade på ren överlevnad och tog det extremt lugnt, berättar Elias efter årets Adam-debut som slutade med en fin andra plats.
Trots detta var vi av vägen tre gånger och fick vända på åkrar redan på första sträckan, men jag var definitivt inte ensam med att vara av vägen.
Arrangören försökte salta bort isen vilket gjorde att förhållandena blev orättvisa berättar Elias och David Arhusiander som på lördagen gick ut som nionde bil i startfältet.
Jag litade inte på förhållandena, med blandade ispartier och blöta partier som inte alls fanns där när vi rekade. Vi valde att helt enkelt göra allt för att ta oss till mål och därför körde vi med bland annat två reservhjul hela tävlingen.
Tom Kristensson och Henrik Appelskog, vinnare av R2-klassen delar Elias uppfattning om förhållandena kring St. Wendel.
På vissa sträckor kröp vi fram för att inte halka av, berättar Tom och fortsätter.
Vi provade bland annat att köra på regndäck både med tanke på hur sträckorna såg ut och även för att få erfarenhet inför kommande ERC-tävlingar.
Dock var detta inte optimalt under hela rallyt och på lördagens längsta sträcka fungerade det inte alls.
Här tappade vi en hel del tid men som tur var inget som hotade klassegern, menar Tom som nu laddar upp inför Azorerna om tre veckor.
Då är det grus och garanterat ingen snö eller is!

*
Mer snö och is, ingen betvivlar väl om jag påstår att f.d Top Gear-stjärnan Richard Hammond kört det mesta som går att köra. Exklusiva italienska sportbilar, värsta sortens rally och racerbilar till skördetröskor i de norska fjällen. Men när Hammond vill ha riktigt kul då plocka han fram sin Opel Kadett från 1965 och sladdar runt i snön. Tänk, det behövs inte mycket för att göra en människa riktigt, riktigt lycklig….