Breen ersätter Loeb i Rally Sweden, Oliver S. ny med Skoda Motorsport, "Sweden PET" framflyttad, Sean jublade, bara en SM-tävling i vinter, Team Ramudden är anmäld, V8 kör om en "halv mille" och vem blev "Årets Klubb2019"?

Blogg

Hyundais teamchef Andrea Adamo upphör aldrig att förvåna. Idag kom en ny överraskning från italienaren, då han pötsligt presenterar en ny ”crew line up for Rally Sweden”. Efter rubriken sökte sig direkt mina ögon längre ner i texten för att som jag inbillade mig, hitta Andreas Mikkelsen som ny förare. Men så var det inte alls utan när Adamo själv får välja, blir det istället Craig Breen som tar över förhandsanmälde Sebastien Loebs bil i Värmland.  Karismatiske Adamo måste se något som åtminstone inte jag ser när han väljer en irländsk förare istället för en mer hemtam  norsk till Rally-Sweden. Ännu mer när man kollar deras resultatrad från Värmland där Breen har fyra starter med resultaten 9-8-5-2, den senaste var med Citroën 2018.

Foto: Tommy Svensson

En rad som står sig slätt mot Mikkelsens fem tävlingar, 2-3-4-3-4, alltså är det något annat som Adamo söker som inte Andreas uppfyller, undrar vad? Adamo svarar direkt.

    Foto: Tommy Svensson

    Vi tar in Craig dels  med tanke på hans andra plats 2018 men även på styrkan han visade i vår i20 Coupé i fjol!

    Någon orsak till varför Loeb ställs över anger inte Adamo, men det är ingen överdrift att påstå att han inte alls verkade vara i stöt i Monte Carlo. Källor gör gällande att kemin mellan de båda inte är på topp, dessutom skrev kontraktet mellan Hyundai och Loeb innan Adamo tillträdde. Bli därför inte förvånad om Loebs program omförhandlas och inte heller om Breen därför får fler chanser.

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    Redan i förra veckan berättade jag att Oliver Solberg varit i Tjeckien och testat Skoda Fabia EVO på vinterväg. Därför ”misstänkte” jag (hade dessutom haft lite fågelkvitter i mina öron om saken)  att det var Skoda som Oliver och Aaron Johnston skulle köra i Rally Sweden. I dag bekräftar Oliver det hela. 

    En fantastisk ära att få stöd av ŠKODA Motorsport!

    Än så länge avslöjar Olive att det bara är Rally Sweden som är klart och där han kommer att köra i WRC3-klassen. Men säger samtidigt lite motsägelsefullt.

    Kommer även att köra utvalda tävlingar i WRC3 under säsongen och där Rally Sweden är först.

    Testerna utanför Skodas hemstad Mlada Boleslav utföll verkligen till belåtenhet.

    Inte svårt att förstå varför den här bilen varit så framgångsrik, en ”great car” med fin balans, grepp och kraft, berättar Oliver.

    Foto: Skoda Motorsport

    Men att Oliver blir en del av av ŠKODA Motorsport innebär inte att den Polo han körde i Monte pensioneras.

    Vi kommer att fortsätta med Polon i vissa tävlingar, det viktigaste för mig är n att få så mycket erfarenhet jag kan från de olika WRC-tävlingarna, menar 18-åringen från Torsby.

    Det här året blir ”great” som en dröm mot  att en dag bli världsmästare. Med ŠKODA Motorsports stöd är jag verkligen på rätt väg! 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    I helgen var där två stora rallygrejor som upptog merparten av inläggen på Twitter, Thierry Neuvilles seger i Monte Carlo, Ott Tänaks våldsamma krasch och så Glenn Olssons ”statement” om statusen gällande vädret i Rally Sweden. Den första med Neuville känns absolut inte så konstig och inte heller Tänaks missbedömning på fredagsmorgonen. Såg förresten en incar-film med kameran riktad mot honom och Martin Järveoja. Tror aldrig att jag sett en film där besättningen småsnackar med varandra mitt under kraschförloppet. Men det gjorde de båda och det skulle vara intressant att få reda på vad som avhandlades under de 14 sekunder det tog från ”take off to landing”. Intressant var även filmen på åskådarna som förtvivlat letar efter bilen i buskaget för att till slut efter en dryg minut, hitta den långt ner på en väg under specialsträckan… 

    Foto: wrc.com

    Men över till Glenn Olsson och Rally Sweden som gick ut med lugnade besked i går, det blir rally slog han fast. Visst är det dåligt med snö men minusgraderna är viktigare för att behålla tjälen och då även is på sträckorna. Samtidigt med att Glenn lugnade så framkom det mer oroande att både Hyundai och Toyota ställt in vintertesterna inför Värmland. Nu visar det sig att ”ställt in” inte alls stämde, utan Hyundai berättar idag att man flyttat fram dessa en vecka till 5-7 februari. Detta till ett ställe nära Torsby för att få så lika förhållande som möjligt inför starten en vecka senare. Hur Toyota tänker är idag oklart.

    *

    Foto. Sean Johnston

    Gläds verkligen med amerikanen Sean Johnston och Alexander Kihurani i nya R2-Peugeoten som verkligen kämpat för att bli erkänd som rallyförare (han har mycket racing i ryggsäcken) och i Monte Carlo var det proppen ur. Segern i 2WD-klassen fick honom att jubla så att det nästan hördes ända till Hörby.

    – ”Holy Smokes”! 

    Alex och jag hittade verkligen en bra tävling att vinna för allra första gången tillsammans, kommenterar Sean och lägger även till.

    – ”Crazy”, vi vann inte bara vår klass utan körde även hem ”the 2WD Trophy”!

    Därmed visade den Osnabrück-boende 29-åringen att han vid sidan av sin tidigare karriär som skidinstruktör hemma i Kalifornien även kan hantera en rallybil… 

    *

    Var en hel del irritation från rallyexperter med större erfarenhet av sporten från tv-soffan än bakom en ratt, över litauern Jocius Deividas start med WRC-Fiestan. Var ingen hejd på vilken skandal det var att han överhuvdtaget tilläts köra med M-Sport Fords bil var den dominerande åsikten och likaså vilka problem han skulle orsaka med sitt snigeltempo. Detta blev inte verklighet och även om han inte hade WRC-tempo så har jag inte nåtts av enda rapport att någon blivit hindrad av #40 Fiesta WRC.

    Foto: M-Sport Ford

    Tvärtom gick det bättre och bättre, 17:e totalt är inte så illa, till och med en riktigt expert som Jonas Kruse berömde honom. Snygga linjer, inga misstag vilket inte alla betydligt mer WRC-rutinerade kunde skryta med under kanske VM-seriens mest svårkörda rally. Tempot var självklart inte i klass med Neuvilles och tidsgapet mellan de båda blev 24 minuter men frågan är hur många ”soffexperter” som gjort det bättre. Sedan förstår jag frustrationen om man som vissa i denna grupp hävdar, ”han snodde Tidemands plats”. Så klart hade det varit roligare ur svensk synpunkt om det varit Pontus som kört bilen i Monte eller kommande Rally Sweden men nu är det inte så, utan låt istället Deividas ha kul och njuta av sin egen betalda plats hos Malcolm Wilson…

    *

    Fick en frågar varför Thierry Neuville fick fem bonuspoäng på power stage medan Sebastian Ogier bara fick fyra, trots att båda körde in på exakt samma sluttid? Nu var det faktiskt inte riktigt så, för enligt den mer exakt tidtagningen var Neuville 0,016 sekunder snabbare än fransmannen…

    *

    I helgen gick Sandvikens MK ut med att man eventuellt  letade ny datum för inställda SM-premiären Rally Bilmetro. I dag kom nytt besked, det blir ingen flytt till den 13-14 mars som var tänkt. Därmed är det också klart att Rally-SM 2020 körs med en enda vintertävling, Rally Vännäs i slutet av nästa månad. Däremot är det inte säkert att SM-serien bara blir med fem deltävlingar då MAS jobbar med att försöka hitta en ny och därmed sjätte deltävling på grus. Besked om projektet lyckas, meddelas i samband med ”SM-premiären” i Vännäs.

    *

    Nytt för 2020 i Rally-SM är ”Teammästerskapet” och idag kom Team Ramudden med nyheten att man anmält sig till detta.

    Vi tycker att idén med ett teammästerskap är toppen och gör nu allt för att vara så förberedda som möjligt, berättar Johan Fast.

    Foto: Team Ramudden

    Tre bilar anmäls av ”det gula teamet” och där J-WRC-satsande Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson även skall åka på hemmaplan för att bygga erfarenhet och fart.

    Foto. Tommy Svensson

     

    Viktor Karlsson och Jonas Magnér, hade en sjukt bra förstasäsong i trimmat 2WD 2019. Nu laddar duon vidare med en uppdaterad bil och hög målsättning, säger Johan och avslutar med.

    Foto: Team Ramudden

    Fredrik Karlander /Victor Svensson, tar steget från Golf Kit Car till Peugeot 208 R2. I fjol utmanade ma ned främsta och nu hoppas duon kunna hitta ytterligare lite fart och jämnhet.

    Verkar bli ett hett år för V8 Thunder Cars, inte bara med final på Hockenheim utan nu presenteras även en prispott på 500 000 kronor. Tre klasser kommer att finnas under året Riksmästerskapet (RM) och helt nya Super Star och Junior. Det förstnämnda är öppet för förare födda 1980 eller tidigare medan Junior riktar sig till dom som är 25 år eller yngre. 

    Foto: Tommy Svensson

    Från förarföreningens sida kan vi inte annat än se positivt på den utveckling vi nu ser med välriktade prispengar och en högre grad av internationalisering. Prispengarna befäster ytterligare V8 Thunder Cars position som klassen som genererar ”Most racingbang for the buck”, säger Joakim Tärnström, ordförande för V8 Thunder Cars förarförening.

    *

    Som av en ren händelse kan jag också berätta att det inte blir någon Motorbloggen i morgon tisdag. Anledningen till detta är att jag träder i motorsportens tjänst och detta ”ute på fältet” vilket gör att tiden inte räcker till. Vad som kräver min medverkan där ute återkommer jag till i slutet av veckan, men där finns ledtråd i dagens inlägg…

    *

    Blev tillrättavisad i går efter att jag skrivit att Asarums MS/Olofströms MK i lördags fått ta emot utmärkelsen ”Årets Klubb” av Södra Bilsportförbundet. Dröjde inte så lång stund innan detta ifrågasattes och där det menades att det var Kristianstads FRC som fick denna utmärkelse. Förvirringen var hos mig då snudd på total och när där senare även kom besked att Arlövs MC/LundsAC prisats för ”Årets Klubb” kändes det som att sitta i en skenade karusell. Har inte lyckats hitta något mer precist i fallet mer än att det verkar som att Södra BF av någon konstig anledning utsett alla fem till ”Årets Klubb 2019”. Vet inte, men nog känns det som det gått lite inflation i detta med ”Årets Klubb”…   

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.