Blogg

Breen "bänkas" i Mexiko och Korsika, Meeke bröt taktiskt (?), stort grusintresse och Lima-Sune bjuder på "varannan"...

De dryga 47 milen Karlstad-Hörby gav mig lite tid att smälta intrycken från mitt 42:a besök på Rally Sweden eller ”Svenska” som vi med lite distans väljer att kalla årets höjdpunkt. Lär återkomma under veckan med lite mer grejor som ploppar upp i min ännu tämligen rallymosiga hjärna.
Men måste börja med irländaren Craig Breen som alltid haft en plats i mitt hjärta efter den fruktansvärda olyckan i ”IRC Rally Targa Florio” 2012 där han körde i ett broräcke med sin R5-Peugeot. Räcket gjorde exakt som året före när Robert Kubica blev spetsad i sin Skoda. Men i Breens fall gick det ännu värre då kartläsaren Gareth Roberts fick räcket i kroppen och mer eller mindre omkom direkt. Med stort stöd från omgivningen och då inte minst från Roberts egen familj fortsatte Breen den rallykarriär som i söndags nådde sin hitintills högsta topp, andra platsen i Rally Sweden.
Nu är det dock så illa för Breen att i de två kommande VM-tävlingarna, Mexiko och Korsika får han nöja sig med att sitta på bänken. Istället är det dags för Sebastien Loeb att ta över hans C3 WRC. Självklart är detta inget som Breen tycker om nu när formkurvan pekar på rätt håll, uppåt. Till Autosport säger han.
Jag vill absolut fortsätta framåt efter andra platsen vilket är mitt mål, men nu är vi tyvärr borta från rally för en tid. Måste erkänna att jag känner mig helt rensad på känslor över beslutet…
Nästan med tårar i ögonen (Breen utstrålar alltid mycket känslor) fortsätter han.
Inte mitt beslut ” and I hope Seb has fun”!
Nye Citroën-basen Pierre Budar slår ifrån sig och menar att detta var ett beslut som fattades innan han tog över från Yves Matton. På en direkt fråga om det finns möjlighet att ändra på Citroëns ”line up” svarar han kort.
Vi kör som bestämt med Loeb i Mexiko.
En klen tröst är att Budar lovar att Breen ska få mycket testmil i bilen men något Mexiko blir det alltså inte. Även i fjor missade han samma rally, körde enbart ”reccen” och nu blir det samma sak i år. Därmed saknar Breen alla erfarenhet från det tuffa grusrallyt men är noga med att inte skylla på Budar. Istället verkar det som att han har ”more feelings” för den nya basen än den gamle och enligt väl informerade källor jobbas det för en tredje bil till Korsika.
Efter två tävlingar är Breen bästa Citroën-förare på sjunde plats med 21 poäng, tre mer än åttonde placerade Kris Meeke.
Samma Meeke som bröt mellan den avslutande ”power stage” och TK-In i Torsby. Riktigt varför är inget som Citroën gått ut med, troligen något motorfel som nu gör att man kan byta motor till Mexiko. Något som varit kostsamt regelmässigt om Meeke gått i mål i Rally Sweden och fått starta med ”sjuk” motor i nästa tävling. Redan efter att han fått snö i turbon under lördagen började bilen krångla. Det kan inte uteslutas att den fått ”någon inre blödning” och att det var därför man tog beslutet att ha ”retired” som resultat. Ändå måste det erkännas att Citroën visade att man är på rätt väg och att bilen snart är mogen för ännu en WRC-seger. Asfalt har fungerat hyggligt men på grus som i mer Värmlands-lika förhållanden har det varit sämre. Helgen var därför en härlig present till hela det hårt prövade ”Vinkel-teamet” enligt Budar.
Gänget har troligen pressat in fem dagars testjobb på bara fyra dagar, menade en glad och imponerad teamchef.
Förståeligt om Kris Meeke som är uttalad försteförare kände sig lite överkörd när Breen och Mads Østberg båda i princip hade bättre ”pace” från allra första början. Nu är det dock ”The Meeke show” som väntar, det var ju i Mexiko han senast vann med C3 WRC och ska han nu lyckas upprepa segern? Jag är skeptisk…

*
Mads Østberg och Torstein Eriksen kan hänga in sina röd/vita overaller i garderoben, inget är ännu klart för en fortsättning med C3 WRC. För Mads del är det återgång till familjelivet (bilden) medan Torstein kan börja ladda för Numedalsrally i par med Frank Tore Larsen. Citroën är positiva till att öppna dörren fler gånger för norrmännen och jag tror att även dom inklusive pappa Morten Østberg, gärna fortsätter. Men från Versailles är budskapet tämligen klart, ni måste fixa budget själv…

*
Årets bevakning från SVT av Rally Sweden måste få med beröm godkänt. Sämre har det varit i de kvällstidningar jag kollat. Här har det inte alls skrivits alls så mycket som antalet livebesökare i Värmland borde ha rätt att kräva. Istället har dom som vanligt fokuserat på stora idrotter som curling, skidskytte ,för att inte tala om dom som åker skidor eller brädor i ”knudeda backar”, slår runt, trillar och sedan surar. Klart mycket viktigare än att tillgodose alla tusen rallyfans som bevisligen var på plats i Värmland.
SVT ska som sagt ha en eloge för sitt sätt att attackera Rally Sweden och i dag presenterade Jonas Kruse helgens tittarsiffror, siffror som trots allt visar att det finns rallyintresse ute i landet…
15/2 19.30 183 000
16/2 21.45 229 000
17/2 13.30 223 000
17/2 21.45 192 000
18/2 12.00 162 000
18/2 17.00 267 000

*
Från snön i Värmland och Rally Sweden till barmarken på Söderslätt känns steget jättelångt men faktum är att gruspremiären bara är en månad borta. I Anderslövsrallyt verkar det som att förarna nu fattat att chansen att få köra om man inte redan är anmäld och betalat är minimal. Med en lite töjbar maxgräns på 100-bilar är så klart ändå dagens 150 åksugna alldeles för många för att Trelleborgs MK ska kunna låta alla köra. Hur gallringen går till efter det obligatoriska ”anmälan betald i rätt tid” blir intressant, avundas inte dom som ska ansvara för detta.

*
Troligen blir det samma sak för Simrishamns MK som svarar för både DM-premiären för Södra BF/Smålands BF och Sydsvenska Rallycupen. I dag har man redan 71 namn i anmälningslistan och maxgränsen är satt till 160 startande. Hur deras gallring går till står klart i tävlingsinbjudan, ” Eventuell gallring sker först enligt, fullgjord anmälan (anmälan och betalning genomförd)
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring efter detta i samarbete med SSRC, Södras och Smålands DM. Förare som startat i mer än 4 tävlingar i SSRC 2017, har förtur vid eventuell gallring om man fullgjort sin anmälan. Eventuell gallring sker efter anmälningstidens utgång.”.

Noterar att en av de som redan är anmäld hit är Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Alexander Harsten som missade SSRC-premiären 2017 då deras nybyggda Volvo 240 inte var riktigt klar. Istället blev det premiär i Silver-Kongen men redan efter Dackefejden i juni tog Olofströmsföraren time out vilket gjorde att det bara blev en 18:e plats i SSRC.

*
Innan det är dags för grus återstår mycket vinterally längre norr ut och i helgen kör Ludvika MS sin tuffa Skogsrundan. En enda sträcka men desto längre, 40,6 kilometer och som då körs två gånger vilket blir en tung bit att tugga i sig. Har lite svårt att förstå att man väljer samma tävlingsdatum som Östersund och SM bara styvt 30 mil bort men kanske det inte är det som gör att bara 56 förare anmält sig till Ludvika? Kul är att det bland dessa 56 finns tre ekipage som jag ser det, mycket tappra VOC-are från Skåne. Från SMK Hörby kommer Jonas Magnusson/Johnny Ottosson och Anders Östberg/Ola Wingren samt från Arlöv äkta paret Ted och Katharina Malm.
Nu är inte masarna ensamma om att köra rally när det är ”SM-helg” även Gestrikekannan och Järbo MK kör med 61 deltagare och så även Åkerby-Sprinten med styvt fyrtio bilar på startlinjen. Dessutom körs Jämtrallyt som lite support till Östersund Winter Rally och som lockat 36 åkare.

*
Större intresse är det i det som brukar vara vinterns stora happening, LBC-Rushen i Lima den 10 mars. Idag kan tävlingsledare Sune Rickardsson räkna in 109 anmälda så där är ännu en bit till taket på 200 bilar. Å andra sidan återstår nästa två veckor innan Sune drar snöret den 4 mars. Såg någonstans att Lima tänker prova en kul startordning i år i denna Supercupen-deltävling. Här delas bilarna upp i fram och bakhjuslsdrift och Sunes plan är att köra startordningen med varannan FWD och RWD. Blir säkert kul för både tävlande och publik…

*

Avslutar med att på torsdag släpps en kul, spännande och positiv skånsk racingnyhet. Jag vet, men mina läppar är förseglade till dess…