Bragdguld till Glenn &Co, FIA-Todt på plats, Evans på topp, Lindholm tappade ledning, Oliver före Johan och Tom K. tävlade med "Sola i Karlstad"!

Blogg

Börjar direkt med att ber om ursäkt för att dagens Motorbloggen inte blir riktigt som jag och kanske även ni hade sett framemot. Förklaringen är ganska enkel, det är inte så dj-la lätt att stå mitt i stormens öga och sortera alla intryck från rallyskogen.

Foto: Tommy Svensson

Är man dessutom på skånska ”litta sleden” eller lite sliten på rikssvenska efter samma rallyskog, får det bli lite hur som helst med skrivandet.

    Kan dock börja med att ge Glenn Olsson & Co mitt bragdguld för att man trots allt lyckats få ihop ett riktigt bra rally. När allting såg ut att gå vägen kommer så ett stort monsterlågtryck i morgon och bråkar. Något som innebär att ”Likenäs” bara körs en gång på söndag och då som power stage eller ”Likenäs2”.

    Foto: Tommy Svensson

    Massor av regn under natten som kommer, gjorde att beslutet togs då risken var överhängande att andra gången på sträckan inneburit ”big problems”.  Så klart är det ingen som hade sett att Rally Sweden firat 70 år på detta vis och Glenn Olsson är klart medveten om att FIA vill se en förändring redan 2021. FIA-presidenten Jean Todt dök också upp i egen hög person (egentligen låg då Todt är ganska kortvuxen) i Torsby för att kolla in hur allting fungerade. Tro det eller ej men mediaansvariga bjöd in mig till att träffa honom och promotorn Oliver Siesla till en träff där rallyt skulle genomlysas.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu var jag ofin nog att tacka nej till träffen av rent logistisk orsak. Jag befann mig nämligen i ”Nyckelvattnet” när Todt redan var på väg till mötet i Torsby och helt ärligt tror jag ändå inte att den mäktige fransmannen saknade min medverkan. Smyghörde senare när han diskuterade med både media och lite rallyfolk på ”toplevel” och fick faktiskt inte något intryck av att han var varken sur eller irriterad över hur rallyt utvecklats. Som gammal kartläsare vet han vad rally är och utgår jag även ifrån, vet att väder är oerhört svårt att styra. Detta innebär dock inte att FIA accepterar hur dåliga vintrar som helst, tanken är trots allt att Sverige ska bjuda på vinterrally med snö och is. Hur detta ska lösas överlämnar han till värmlänningarna att lösa och som nu får lite att fundera över till 2021. Enklast vore så klart att förlägga fler sträckor lite längre norrut och där då snösäkra Lima och Antilla nämns. Snackade med några ”locals” i dag som tyckte att detta var en bra idé, dock finns där problem med denna lösning. En av de som kände till området menade.

    Vägnätet i de trakterna är absolut inte byggt för att svälja alla tusentals åskådarbilar som ska ut till sträckorna, skulle troligen bli kaos.

    Men skulle WRC enbart handla om att tillfredsställa de tävlande, då vore en flytt dit både enklast och och vintersäkrast, plus att det inte ligger långtifrån Torsby.

    Så är det så klart och om det bara handlat om specialsträckor med ”vanlig bemanning” av dessa, så hade det varit ganska enkelt att flytta ännu längre norrut. Men här snackar vi om en organisation med hundra kanske tusentals frivilliga som också ska flytta med. Man ska även hitta nya lokala sponsorer för att hjälpa till med ekonomin plus kommuner som är i dessa ”Greta-tider” är villiga att stötta ett arrangemang av Rally Swedens storlek. Jag  tror/hoppas att alla rallyfans i likhet med mig håller tummarna för att Glenn, likt en värmländsk Joe Labero lyckas trolla fram en lösning som kan tillfredsställa alla.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Samma tummar håller jag även för att Elfyn Evans lyckas knyta ihop säcken och ta sin andra WRC-seger i karriären. I så fall lite kul då jag även var i Wales 2017 när han tog sin allra första.

    Foto: Tommy Svensson

    Inte så att jag har något emot Hyundai-åkaren Jari Huttunen men skäms inte över att mitt hjärta klappar mer för landsmannen Emil Lindholm, Skoda. Snackade med honom före start på Torsby Sprint 2 och att Sebastians ”påg” var taggad inför uppgiften var omöjligt att ta miste på. Tyvärr har han tappat ledningen och har nu  3,4 sekunder upp till Huttunen.

    Foto: Tommy Svensson

    Överlycklig är bästa ordet att summera Oliver Solbergs insats efter samma sprint. Här dängde han till Johan Kristoffersson med 0,3 sekunder vilket även innebär att han är före med 1,1 inför Likenäs. Vet inte om Johan försökte förklara hur detta gick till?

    Foto: Tommy Svensson

    Mads Østberg tror jag är på väg mot sin andra raka seger i WRC2. Även om Ole Christian Veiby laddar på så inte kör han in 15,8 sekunder i morgon, no way. Pontus Tidemand, trea var nöjd efter dagen även om han gärna sett bättre ”pace”, i synnerhet på dagens första sträcka. Blott fjärde sträcktid där då Veiby i sin egen hemmaskog var överlägsen.

    Både han och Mads åkte hårdare än jag väntat mig, analyserade Pontus.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Avslutar med dagens stora glädjeämne ur skånsk synvinkel, Tom Kristensson/Joakim Sjöberg är på väg mot sin andra seger i J-WRC-delen av Rally Sweden. Tom försökte härma ”Sola i Karlstad” när han sken med hela ansiktet efter dagens sista sträcka. Detta trots att han avslutade med punkterat högt bakhjul, inget som bekymrade.

    – Ett mycket litet problem istället säger jag bara, ännu en perfekt dag!

    Foto: Tommy Svensson

    41,8 sekunder ner till tvåan Martins Sesks och ytterligare tio till till Lauri Joona innebär ännu en ”helvetssöndag” där pulsen hos mig går på varvstoppet fram till målgång på Likenäs. Hälsar till de båda.

    May the force be with you, så ses vi i Torsby!

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.