Blöt shake down i Argentina, Neuville och Østberg mina vinnare, Tom K. ska locka publik till ERC Rally Islas Canarias, Landskrona förstår vad man inte gör i Hässleholm och inte SBF:s fel...

Blogg

Just nu pågår shake down för fullt i WRC Rally Argentina och så här långt är det enbart M-Sport Fords Teemu Sunninen som kört tre gånger på den  4,2 kilometer långa leriga och därmed hala sträckan i Villa Carlos Paz. Att döma av tiderna sattes de snabbaste i första åket och det är faktiskt bara just Sunninen som fick till det bäst i åk tre. 

Snabbast efter två åk är Ott Tänak i Yaris WRC och är 0,7 sekunder före Thierry Neuville, Hyundai som delar tid med Kris Meeke, Toyota. Sebastien Ogier, Citroën är fyra, 1,2 långsammare än Tänak. Oväntat långsamma är både Jari-Matti Latvala, Toyota åtta och Andreas Mikkelsen, Hyundai nia. För att inte tala om Elfyn Evans, Ford som är tia. Mellan walesaren och Tänak skiljer fyra sekunder, vilket gör en sekund/kilometer vilket kan bli mycket i slutändan då rallyt är 347 kilometer långt…

Tar nu mitt första ”Southamerica tips”.

1. Thierry Neuville Hyundai

2. Kris Meeke Toyota

3. Andreas Mikkelsen Hyundai

4. Ott Tänak Toyota

5. Sebastien Ogier Citroën

Tyvärr tror jag inte att min favorit Jari-Mattia Latvala i sin 200;e WRC-start lyckas mycket bättre nu än tidigare i år. Likaså känner jag inte att Elfyn Evans kan skrälla ytterligare en gång…

WRC2.

1. Mads Østberg Citroën

2. Gus Greensmith Ford

3. Alberto Heller Ford

4. Takamoto Katsuta Ford

5. Ben Guerra Skoda

Mads Østberg och Torstein Eriksen är ensamma om WRC-rutin bland R5-åkarna plus att Mads gillar Argentina så segertipset är enkelt. Däremot efter honom är det svårare. Borde nog haft med polacken Kajetanowics i Baumschlager-Polon men som jag brukar skriva, fem är fem..

*

En av Mattias Adelssons tuffaste konkurrenter i R5-åkarnas junior-klass i ERC är britten Chris Ingram.  Hade det lite motigt i fjol då han blev sjuk under stor del av våren men nu tillbaka i full form vilket han visade genom att vinna på Azorerna i mars. I turkiska Toksports Skoda slutade han trea totalt men bästa junior vilket gör att han leder inför Rally Islas Canarias. Men nu börjar det gå lite tungt och annonserar nu att han behöver mer ekonomisk support för att kunna fullfölja ERC. Utan hjälp av Toksport och Michelin hade det inte blivit något start förklarar Ingram.

Är så tacksam för deras stöd och nu jobbar vi ”over time” för att säkra fortsättningen av EM-serien, förklarar han.

Målet är att bli förste britt att vinna ”Rally-EM” sedan 1967 när Vic Elford lyckades med den bedriften i en Porsche 911. Med pressad budget har inte Ingram heller  haft så stora möjligheter att testa och avslöjar.

Har inte kört en rallybil på asfalt på över nio månader så måndagens test blir väldigt viktig!

Inför nästa ERC-tävling med start den 2 maj leder Ingram på 38 poäng före cyprioten Alexandros Tsouloftas på 29. Fyra är Adielsson på 16 poäng och som står över kommande tävling. 

*

Noterar belåtet att arrangören av Rally Islas Canarias inte bara har den goda smaken att pryda den officiella affischen med en Opel Adam R2. Dessutom är det J-WRC-ledaren Tom Kristensson från Hörby med Henrik Appelskog som sitter i bilen, hämtad från fjolårets upplaga av rallyt. Vad Tom och Henrik gjort för att få den här äran vet jag inte, men paret slutade bara fyra så inte var det placeringen som avgjorde. Kanske någon som bara fattat Opel-grejen och insett att vinnaren Gagos Peugeot är inget att ha på en affisch om man vill locka publik…

*

I  förra veckan körde miljöpolitikerna i Hässleholm över både de egna tjänstemännen (och tjänstekvinnor får man förmoda) plus Länsstyrelsen och gav FMCK:s Enduroverksamhet Hovdala fortsatt dispens. Ett beslut som man kan förmoda orsakade fosterställning hos de som hävdat att nu fick det vara slut med motorcyklar på detta bullfria område. När man kravlar sig ur den ställningen kunde det vara lämpligt att göra ett studiebesök hos kollegorna i Landskrona som har en helt annan syn på dylik verksamhet.

Där tänker man tvärtom och utsåg Landskrona MK till mottagare av kommunens miljöpris för sin verksamhet. På motocrossbanan i Saxtorp är flitig aktivitet och senast i påskhelgen kördes SM i Motocross vilket alltså enligt miljöpolitiker/tjänstemän vid Öresunds kant stärker den biologiska mångfalden. Motivering till priset var: Under de senaste åren har ett antal större artinventeringar utförts på motorbanor, bland annat hos Landskrona MK med stöd av bland annat Svemo, Landskrona Stad och länsstyrelsen Skåne. Landskrona MK visade glädjande nog omgående intresse och nyfikenhet att lära genom att delta och bjöd in till sin fina anläggning vid Saxtorps motorbana.

 Resultaten är mycket goda och visar på att motorbanor hyser stor artrikedom och Landskrona MK är nu ett gott exempel förbundet kan sprida nationellt och internationellt via tex. FIM. Motorbanor har således en positiv miljöpåverkan på den biologiska mångfalden. I detta projekt har Landskrona MK i mycket positivt samråd med alla inblandade gjort ett antal naturvårdsåtgärder för att ytterligare gynna den biologiska mångfalden. Detta via Svemos centrala expertis och stöd av kommunernas och länsstyrelsens ”lokala naturvårdsatsningar” (LONA).”. På banan fanns 294 arter av insekter och av dessa var 23 rödlistade arter, dvs. sådana arter vars överlevnad i Sverige inte är säkrad på sikt. Den samlade bedömningen är att Saxtorps motorbana hyser en mycket artrik och värdefull insektsfauna, troligen med få motsvarande sandmarkslokaler i sydvästra Skåne.

Något som kan berätta detta för dom på miljökontoret i Stadshuset vid Nytorget?

*

Älmhults drastiska beslut att med kort varsel ställa in Silverratten har så klart inte passerat obemärkt förbi i rallyvärlden. Beslutet togs när en (vissa hävdar att det är uppemot dussinet) boende överklagat hos Transportstyrelsen och fått gehör för sina åsikter. Därmed lyckades man stoppa rallykörning på vägen utanför sin/sina fastigheter. Riktigt hur alla turer i ärendet har gått till vet nog egentligen ingen utanför innersta kretsen men när Anders Martinsson och Kent Rydh plus övriga i ÄMK:s styrelsen till slut och enhälligt fastnar i att ställa in, ja då är det nog bara att konstatera att alla möjligheter var uttömda. 

Nu menar många i olika kommentarsfält detta mer eller mindre är SBF:s fel och att det nu är hög tid att agera mot ”sura markägare”. Har försökt sätta mig in i hur man tänker sig att förbundet skulle kunna påverkar enskilda markägare, för det är ju det som det rör sig om på den nu aktuella sträckan. Förstår och delar synpunkterna när det kommer till allmänna vägar och framförallt vägar som Fortifikationsförvaltningen ansvarar för. Här borde SBF och dessutom skyndsamt, agera för att tillåta rally på dessa vägar som trots allt är allas vår egendom. Helt sjukt att enskilda tjänstemän stiftar regler som passar deras egenintresse och ofta med diffusa agendor. Detta ska istället så klart beslutas av politiker och genom demokratiska omröstningar.

Men problemet är när det kommer till enskilda vägar som ägs och underhålls av privata vägföreningar. Här har som jag bedömer det SBF lika lite tvångsmedel att ta till som om det gäller gränsdragningen i Israel/Palestina. Vägarna är som namnet antyder privata och det är därmed upp till var och en vägägare att själv avgöra om man vill ha lite rallyshow utanför sitt fönster. Vill man inte detta så är möjligheterna väldigt små för en klubb att få eller tvinga sig till ett påskrivet tillstånd, det som gäller är att buga och bocka med mössan i handen.  Nu fungerar det ju oftast så att det tas beslut i vägföreningen om att tillåta rally eller ej och är det OK så räcker det att ordföranden i föreningen ger tillstånd. Övriga längs vägen ska däremot också få besked om beslutet och detta  genom att man skriver på en ”Boendelapp” oftast genom arrangörens försorg. Detta ska inte förväxlas med att man lämnar tillstånd utan är enbart ett bevis på att man fått reda på att vad som ska hända. 

Det som stökat till det i Älmhult är om jag förstår saken rätt, att man i den här delen av landet har ett system där vägföreningarna i princip upphört och vägarna istället gått över i kommunens vård. Därmed hamnar tillståndsbiten i ett litet Moment 22 vilket gjort att de överklagande lyckats hitta kryphål som nu omintetgjorde Silverratten.  För att runda av saken, mycket kan man ha synpunkter på SBF om men i det här fallet hade man som jag ser det inte kunnat påverka ett enda dyft…