Bantat Rally Sweden men ändå fulla VM-poäng, WRC försöker få grepp om Nordamerika, jäktigt för Paddon och Oliver och Monte-Amazon till salu!

Blogg

Då är det bara att hålla tummarna för att vädret inte förändras dramatiskt i Rally Sweden-land till det sämre, läs varmare så att de 18 mil specialsträcka som nu planeras att köra, verkligen också kan göras. I går kom besked från Glenn Olsson att rallyt kommer att köras men i nerbantat skick, elva sträckor mot planerade 19. Dock inte mer kortat än att det blir fulla VM-poäng då teamcheferna enligt uppgift beslutat så. 

Foto. Tommy Svensson

I korthet innebär nya sträckningen att alla de sydliga sträckorna som Hagfors, Torntorp och klassiska Vargåsen med Colins Crest inte körs alls. Däremot kvarstår sträckorna längre norrut som norska bitarna Hof-Finnskog, Finnskogen och så på den här sidan gränsen, nya Nyckelvattnet som alla tre körs både fredag och lördag. Dock bara en gång vardera dag och där Torsby Sprint avslutar båda dagarna. Söndagen innebär två gånger på Likenäs där sista ”loopen” också blir power stage medan Torsby försvinner helt sista dagen. Rallystarten på torsdagkväll ute på Färjestadstravet planeras också att köras som tänkt.

    Många har jobbat extremt hårt för att göra det här möjligt de sista dagarna, jag är så nöjd att fans, tv tittare och de tävlande kan köra här, konstaterar Glenn Olsson i ett uttalade.

    Så klart innebär detta ett stort ekonomiskt avbräck och då inte enbart för Svenska Rallyt AB utan även för alla medarrangande klubbar, både inom och utanför motorsportvärlden. En förening som verkligen drabbas, är lilla fotbollsklubben Mallbackens IF som drar in stora delar årsbudgeten med hjälp av parkering , korvgrillning och lite annat vid Colins Crest. Men även Glenn Olssons organisation lär känna avbräck, hur mycket är dock svårt att sia om. 

    – Vi säljer mestadels av våra biljetter i tävlingsveckan så det är svårt att säga hur mycket vi kommer att förlora. Men att vi kommer tappa någon krona har vi varit medvetna hela tiden i takt med att vi sett väderutvecklingen, sa Glen till SVT.

    Nu kommer rallyt preliminärt köras enligt följande. Skulle vädret bli mildare kan ändringar bli aktuella.

    Torsdag:

    SS1, Karlstad

    Fredag:

    SS2, Hof-Finnskog 1

    SS3, Finnskogen 1

    SS4, Nyckelvattnet 1

    SS5 Torsby Sprint 1

    Lördag:

    SS6 Hof-Finnskog 2

    SS7 Finnskogen 2

    SS8 Nyckelvattnet 2

    SS9 Torsby Sprint 2

    Söndag:

    SS10 Likenäs 1

    SS11 Likenäs 2 (Power Stage)

    Tilläggas kan att även shake down utanför Torsby i Skalla är tänkt att köras som planerat. Nytt reviderat tidsschema för rallyt väntas komma inom kort. 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Med gårdagens tummen upp har också testerna påbörjats och bland de som var föst ut var Hyundai som lät Craig Breen känna på denna variant av svensk vinter. Reaktionerna på beslutet att köra med kortad bana har övervägande varit positiva från de tävlande. Till exempel skrev Ole Christian Veiby.

    Bra jobbat och ni har verkligen haft en utmaning framför er. ”Hats off” för att ni fixade det och längtar redan! 

    En som dock tog beslut att lämna återbud var luxemburgaren Gregoire Munster som var både sist att anmäla sig och nu även först att lämna.

    Vi ville lära oss köra på snö och is men när vädret gjorde att nästan halva rallyt ställs in väljer vi att spara vår budget för andra tävlingar. 

    *

    WRC-promotor Oliver Ciesla håller vid sidan av allt kring Rally Sweden och dess väderproblematik, även på att säkra tv-avtal för serien framöver. Han kan glädja sig åt att WRC når allt fler tittare via tv-kanaler och speciellt i Japan ökar intresset. Men Ciesla framhåller även andra länder.

    Vi har fantastisk täckning av finska YLE som sänder från alla 13 tävlingar men även Sverige, Spanien, Portugal plus en del andra länder är väldigt bra.

    Ingen hemlighet att WRC under en tid kikat på möjligheten att förlägga tävlingar till Nordamerika. För tillfället är det enbart Mexiko som kan skryta med att köra Rally-VM. Det finns också intresse från såväl Kanada som USA att bli en del av WRC-världen. En stötesten är att det varit svårt att få tv-tid i amerikanska kanaler där konkurrensen med andra sporter är stenhård, något som är viktigt för att få lov att köra i WRC.

    Vi hoppas att lyckas bättre med att få till stånd deltävlingar här inom två-tre år, förklarar Ciesla.

    Detta skulle förhoppningsvis öka vår relevans för sporten så mycket att tv blev intresserade! 

    Som bevis på att WRC-intresset finns på andra sidan Atlanten påpekar Ciesla att här finns publik som går in på topp-tre vad gäller antalet prenumeranter på ”WRC+”. Nu är det inte helt rallydött i amerikansk tv, då man lyckats få till stånd ett avtal med FOX Sports som utvidgar sina sändningar i Latinamerika till att även innefatta USA.

    Att Kanada knackar på WRC-dörren i likhet med många andra länder har varit känt länge. Landet pekas även ut som ett hot mot Rally Sweden när nuvarande avtal går ut 2022. Då är det tänkbart att Rallye Perce-Neige of Maniwaki eller Big White Winter Rally vore de som skulle kunna användas. I år kördes det ena i helgen som gick med enligt svenskt mått måttligt startfält, 29 bilar.  ”Stora vinterrallyt” däremot avgörs inte förrän 7-9 december. Rally har en bra tradition i landet och CRC (Canadian rally Championship) har arrangerats sedan 1957 med sju deltävlingar varav då två på vintern. En förare har dominerat mästerskapet de senaste åren, Antoine l´Estasge med tio  guld sedan 2006. Han vann också årets premiär med en Subaru och även om han kört nästan enbart ”over there” har han även tävlat i vår del av världen. För två år sedan körde han och kartläsaren Alan Ockwell i ERC och Rally Liepaja med en tredje plats i klassen som resultat. Då körde ”kanadicken” med en Ford Fiesta NRC. 

    *

    Foto: Hayden Paddon

    När det började svänga hos Hyundai var Hayden Paddon en av de som inte hängde med i dessa utan plötsligt stod han utan WRC-plats. Köpte sig två tävlingar av M-Sport där han  kraschade bort sig på test i Finland medan Australien ställdes in. Länge såg det också ut som att han ändå trodde på ett nytt WRC-liv men nu verkar han helt ha gett upp dessa tankar. Istället har ”The Kiwi” lagt allt krut på på att få ihop ett fylligt program på hemmaplan innehållande både rally och racing, allt med Hyundai. I går presenterade han bilen han ska köra i det nationella mästerskapet och avslöjade även att det även blir start i Asia Pacific Championship och närbesläktade Pacific Cup. Till detta racing med en TCR i30. 

    *

    Foto: oliver Solberg

    Jäktigt för Oliver Solberg som inledde med Rallye Monte Carlo i R5 Polon för att i nästa vecka göra debut med Skoda på hemmaplan. Direkt därifrån bär det av till Rally Mexico och där återigen Polon ska tjänstgöra. Därmed håller han sig till sin plan att skaffa så mycket erfarenhet som möjligt. Med tre WRC-starter av tre möjliga är Oliver en av de som kommer att vara flitigast så här långt av både WRC och R5-åkarna.

    *

    Då har Rallye Monte Carlo Historique gått mål och det blev dansk seger genom Henrik Bjerregaard/Jaromir Svec. 230 prickar skilde den danska Escorten mot den Lancia Fulvia HF  som spanjorerna Rafael Cosin Fernandez/Julen Hurarte-Martinez använde. Längre hopp till Rauno Aaltonen/Hans Sylvan som slutade på 139:e plats med Coopern. Ännu längre bak, som 242:a rullade Dan Allven/Sven Johansson in med sin Volvo Amazon och som nu är till salu berättar Dan. ”VOLVO AMAZON 122 S, 1965 SÄLJES, p.g.a.av ägarens höga ålder och med de naturliga krämpor, som kommer med åren så säljes en rally utrustad Volvo Amazon 122 S från1965. Bilen har just avverkat Historiskt Monte Carlo Rally utan några som helst problem. Normalt har man serviceteam med sig som följer bilen runt, servar, byter däck, lagar div. saker som gått sönder. Till exempel bakaxel, motor, däck m.m.,men denna Volvo har klarat sig utan denna hjälp. Bilen gick som en klocka inte en kyrkklocka, men väl som en mekanisk klocka som inte behöver dras upp och inte heller batteri, som ju mer man rör den, ju bättre och exaktare går den.

    Foto: Dan Allven

    Runt 250 mil har bilen hummat runt som en humla, som egentligen inte skulle kunna flyga enl. naturlagarna. Man kan kanske säga att bilen också är lite av ett av naturens under. Utmaningarna har varit helt otroliga med många växlingar i uppförsbackarna med hundratals 180 graderskurvor, så framvagn och styrning funderar perfekt för att inte tala om motorn, växellådan och bakaxeln, inga som helst problem. 

    I den senaste tävlingen fick ca. 25% av de 309 startande bryta trots att man hade serviceteam och bilar i topp kondition. Volvon  klarade denna biltest med berömt godkänt.

    Igår, startade Volvon i Valence i Frankrike och på väg ner till Monaco, hade arrangörerna hittat på nya galna tester för denna bil så dom skulle kolla kvalitén på allt. Detta skulle göras på ”kostigar” uppe i de franska bergen med massor av klättring uppför och sedan skulle ju bilen ta sig ner igen. Men inga problem varken uppför eller nedför, bromsarna klarade testerna med den glans. 

    Bilen anlände igår kväll till Monaco, då arrangörerna hade för sig att besättningen behövde vila och få i sig lite mat, innan det slutliga testet för bilen skulle ske med start klockan 22.36 igår afton med 2 x 35 km, klättring uppför och hasning nedför de berg som ligger på 1600 m.ö.h. En av dessa tester skedde på Col di Turini, vilket är den mest kända teststräckan för bilar i allmänhet och rallybilar i synnerhet. Bilen klarade testet med den äran och kom tillbaka till teststationen i Monaco kl. 03.56 i morse lika pigg, som hon var när hon startade i Valence dagen tidigare kl. 8.44. Dock var testpiloterna döds rötta men fick sin belöning, när allt var över. 

    Så den som länge har sökt efter just detta fordon för att semestra i Alperna, så är bilen ett klipp, robust, idogare och pålitlig, kanske lite mer pålitlig än säljaren, som inte kan bestämma om han skall testa fler sådana bilar. Vid tidigare tillfällen har testchefen hotat med att gå i pension, men då han ännu inte hittat någon vävstol till ryamattor till rätt pris så har han låtit beslut om att sluta, slira lite.

    Volvon var ljusgrön innan alla dessa tester startade men är nu tvåfärgad, brun längst ner och ljusbrun lite högre upp. Men en god tvätt bör eventuellt återställa original färgen om man använder ex. en osthyvel och hyvlar bort de tio översta lagren med det som har grott sig in i färgen. Bilen behöver även tömmas på div. sopor, som ligger i bilen, gamla smörgåsar, bananskal, plast flaskor, aj då, säg inget till Greta T! 

    Sedan finns det drivor av olika papper, men troligtvis kan dessa återvinnas till den nye ägaren, om han vill göra nya kartor över vägarna som Volvon testat sedan fredagen den 31/1.  Bilen är utrustad med div. datorer för att hålla reda på medelhastigheter och vanlig hastighet, men jag skulle rekommendera en ev. köpare att läsa instruktions boken, innan han börjar använda dessa instrument. Stolarna är av ”Klister typ” dvs. har man väl satt sig i dom, så kommer man knappt ut, men det är bra att ha vid en ev. provkörning på dessa serpentinvägar, som finns här nere. Dock blir det lite träningsvärk i ändan, då stolarna är kanske lite för hårda, dvs. knappt någon stoppning alls. 

    Foto: Dan Allven

    Den ersättning testpersonerna fick för att göra detta hårda test med denna 55 år gamla bil, är att dom blir bjudna på gala middag i kväll. Att arrangören av detta test även ger oss en liten ”pin”, så att dom aldrig glömmer att man klarat att testa denna Volvo under helt otroliga förhållanden. Vid intresse kontakta ägaren för en provkörning, men reservera gärna 5-6 dagar och 4-5 nätter, för att riktigt få känna på bilens kvalitet. Säljes till högst alternativt till lägst bjudande. Bilen är 4 växlad men kan fås med 5 växlar, då vi kan lägga den 5:e växeln hos banken, som säkerhet.

    Dan Alvén”.

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.