Blogg

Bakkerud till EKS, Nandan vill ha WRC-premiär i Värmland, stolt över Stugemo och Gryazin i älgkrock!

Det knallar inte bara i Rally Sweden utan nu gör det så även i World RX och idag presenterade Mattias Ekström vem som blir hans teamkompis i EKS, Andreas ”Baby Blue” Bakkerud. Har spekulerats en del i att han kunde vara aktuell tidigare men då har hans koppling till energidrycken ”Monster” gjort att man bedömt att krocken med konkurenten”Red Bull” skulle bli allt för svår att hantera. Nu har detta uppenbarligen lösts.
Med stöttningen från Audi kan vi satsa fullt ut, säger Mattias,
Målet för 2018 är helt klart. Vi kommer att slåss om VM-titeln i både förar- och teammästerskapet.
Att dalmasen och DTM-profilen inte var nöjd med att få silver i år är välkänt, likaså att han bara nådde tredje platsen i Märkes-VM. Nu laddar man om.
Det var tydligt att vi måste ändra på något. Vi bygger därför två nya bilar och sätter konkurrenterna från Volkswagen och Peugeot på plats.
I fjol körde Toomas Heikkinen andra bilen i EKS och även om finnen är en snabb förare, är utan minsta tvekan Bakkerud ännu snabbare. Med den här uppställningen får nog PSRX Volkswagen Sweden och Peugeot det lite tuffare i år. Lite tuffare, egentligen mycket tuffare. Den norske 26-åringen har 49 tävlingar i World RX bakom sig, vunnit sex gånger och totalt 18 pallplatser. Bästa året var 2016 då han slutade trea bakom teamchef Mattias och Johan Kristoffersson.
Det är en stor ära för mig att få köra i Mattias team och vi har haft en nära kontakt under många år, konstaterar Andreas.
Tillsammans med teamet skulle jag vilja ta nästa steg i karriären och vara med och fightas om titeln. 
Audi har inte stuckit under stol med att man ser framemot när det blir ”ERX” alltså tävlande med elbilar. Dieter Gass, chef för Audi Motorsport, gläder sig över märkets fortsatta engagemanget innan detta blir aktuellt.
Vi har väldigt positiva erfarenheter från rallycross-VM de senaste åren och är övertygade om att det finns en tillväxtpotential i serien. Vår förhoppning är att vi på sikt kommer att se en övergång till elbilar i serien. Elektrifiering är i fokus även för motorsporten inom Audi!
Premiären för World RX är i Barcelona 14-15 april.

*
Hyundai Motorsports chef Michele Nandan verkar dela min uppfattning att inledningen av av WRC med Rally Monte Carlo för den hårdsatsande koreanen, var snudd på katastrof. Thierry Neuvilles femte plats var bara en lätt ljusning i det kompakta mörkret där Andreas Mikkelsen drabbades av generatoproblem och Dani Sordo åkte av när han låg trea. Nu uppmanar Nandan till lugn och att teamet inte ska drabbas av panik.
Gör vi detta redan efter första deltävlingen ”then it’s a bit game over”!
Han konstaterar i Autosport sedan att det så klart var ett dåligt resultat, men att man nu måste tänka framåt och göra ett bättre i Rally Sweden. Nandan menar att i Värmland (och delar av Norge) har både i20-WRC:n och förartrion nu med Hayden Paddon istället för Sordo, alltid presterat bra.
Sweden är inte så ”tricky” som Monte, här vet man bättre förutsättningarna, konstaterar Nandan som sedan slänger ut brandfacklan som värmer svenska rallyhjärtan (senast det begav sig var 2007 bilden).
Kanske skulle det vara bättre för mästerskapet om vi började i Sverige nästa år!

Nandan belastar ingen för ”Monte-katastrofen”, alla från tävlande, mekanikerna till bilen fungerade som planerat, det var de yttre ”tricky” omständigheterna som lade grunden för det dåliga resultatet. Inte ens Mikkelsens generatorfel kunde någon lastas för då det uppkom efter hans avåkning ut på en leråker. Data visade att där då kom skit in i drivremmen som brast.
Nu blir det upp till bevis i Rally Sweden, ännu ett misslyckande innebär troligen att både Neuville/Mikkelsen och Hyundai kan glömma att vinna både Förar som Märkes-VM. Just nu är man på palats i Sverige för testa och då fick till och med Paddon skor med dubbar för att få in den rätta känslan…

*
Lars Stugemo är inte bara händig bakom ratten på sin Skoda Fabia R5 han är även en minst lika skicklig företagsledare i HiQ där han sitter som VD. Företaget som är verksamt i IT- branschen redovisar fantastiskt fina siffror för 2017 och sista kvartalet var det allra bästa någonsin. Till branschtidningen Computer Sweden säger Stugemo.
Det är vårt bästa år någonsin. Vi har aldrig omsatt mer, tjänat mer, delat ut mer till aktieägarna eller varit fler anställda, så det är väldigt många parametrar som ser väldigt bra ut.

Det är imponerande siffror som Skoda-åkaren presenterar och som presterats av HiQ:s 1645 medarbetare ( även här har man ökat med 72 personer under året). Årsomsättningen landade på 1,788 miljarder, en ökning med 7,7 procent mot 2016 vilket gjorde ett rörelseresultat på 214,4 miljoner.
Nu ser Stugemo och HiQ framemot ett ännu bättre 2018.
I större utsträckning breddar vi också våra samarbeten med våra kunder och ingår partnerskap. Under året sluter vi flera avtal som exempelvis digital partner, utvecklingspartner eller strategisk partner, berättar han för CS.
Det ser vi bland annat med Skandia, Veikkaus, Destia, Awapatent och retailjätten Jula. När vi går in i 2018 är det med ett starkare HiQ än någonsin!
Kan inte hjälpa det, men jag blir glad, imponerad, till och med stolt över att vi har en människa som Stugemo i rallyvärlden!

*
I helgen är det dags för deltävling två i Norska Mästerskapet, Rally Finnskog och hit är även vinnaren av premiären, Nikolay Gryazin anmäld med R5-Skodan. Men uppvärmingen gick inte bra när idag han testade på ”Finnskoga-liknande” sträckor. Ut på vägen kom två stora älgar och med lite tur undkom båda oskadda. Men den hårda snövallen dit Gryazin styrde för att undvika en riktig krasch orsakade ändå stora skador på bilen.