Både Skänninge och "Kongen" inställda, Wilke vädjar om fler anmälningar, Tidemand klar för Euro RX, ny i WRC Hyundai, FIA;s pyramid utan Grupp H och stort grattis Östen!

Blogg

Då börjar vi som vanligt med allt tråkigt i spåran av Corona och där då VÖMK i går meddelade att man  ställer in Skänningeknixen den 19 april. 

Tyvärr måste vi här meddela att den första deltävlingen i RS-serien 2020 Skänningeknixen är inställd på grund av rådande Coronaviruset, berättar Thomas Godhe.

Beskedet följdes senare i dag av ett med samma innehåll från Kristianstads MK.

    Nu är det även dags för oss att ställa in vår tävling Kong Christian Race den 25 april. Coronaviruset har ökat framfarten bland oss, meddelas genom tävlingsledare Björn Larsson och Kerstin Lindén. 

    Vi tycker att det är viktigt för oss att alla funktionärer, tävlande och publik inte blir drabbade. Vi har tiden emot oss och därför ställer vi in med förhoppningen att vi kanske kan få till något under hösten avslutar man.

    Klubben förklarar även att alla som redan betalat får pengarna tillbaka.

    Foto: Tommy Svensson

    En som ännu inte ställt in är Hässleholms MK som kör sin publikfest Hässleholms GP lördagen den 2 maj. Klubbens ordförande CG Wilke är av förklarliga skäl bekymrad över hur han ska hantera situationen.

    Två saker som är bekymmersamma dels så klart själva viruset, men även att det nästan helt slutat komma in nya anmälningar, berättar Wilke.

    Idag är vi runt 60 anmälda och av dessa är där 25 danska ekipage och två norska. Dom kan vi nog räkna bort direkt som läget ser ut i deras hemländer och då är där plötsligt bara strax över 30 anmälda!

    Det nu Wilke uppmanar alla asfaltåkare till är att anmäla sig trots att en hel del enligt honom pekar på att även HGP ställs in.

    Så är det absolut, men om nu myndigheter och SBF:s restriktioner släpper eller åtminstone mildras i slutet av april vore det väldigt tråkigt att behöva avlysa tävlingen på grund av för få anmälda!

    – Därför gå in och anmäl er nu, ni ska ändå inte ha betalat förrän den 28 april…

    *

    Gör en snabbkoll över planerade tävlingar fram till den 2 maj och då är det enkelt att se att fler är inställda än de som fortfarande har anmälan öppen. Här  sticker helt klart Gotland ut med två tävlingar nu i april, Hejdesprinten den 10 april och Rally Gotland den 25 april  som än så länge verkar verkar skulle köras som tänkt.  Tittar man utanför våra gränser så är nästan alla serier med internationell prägel framflyttade. Några som de senaste dagarna meddelat att man gör så är BTCC, NASCAR och WEC. Däremot hoppas man att klassikern Indy 500 kan köras som tänkt den 24 maj medan Le Mans 24h troligen flyttas fram.

    *

    Mitt i den kyla som även all motorsport mer eller mindre nu är inlindad i så verkar Pontus Tidemand vara hetare än på länge. Trea i WRC2 efter Mexiko och den som troligen kan bli Mads Østbergs allvarligaste hot om guldet och nu lägger Pontus även till start i Euro RX. Precis före stängningsdags slängde Hedström Motorsport in anmäla för Pontus till de fem deltävlingarna.

    Foto: Hedström Motorsport

    Faktiskt något som Pontus kan tacka Corona för då en tilltänkt syeuropeisk förare backat ur på grund av viruset. 

      Dom fick helt enkelt problem att få ihop ekonomin i dessa Corona-tider, berättar Peter Hedström.

    Men att anmäla Pontus var inte helt enkelt. 

    Det stora problemet var mest att verkligen FÅ kontakt, Pontus var i Mexico med nio timmars tidsskillnad och mitt uppe i ett VM-rally, men när vi väl kunde prata med varann blev allt klart på en minut, avslöjar Hedström som gör detta möjligt ihop med Christer Dalmans.

    Men när man väl fick kontakt så blev Pontus jätteglad över chansen. 

    Jag är mycket tacksam över Peters samtal mitt under rallyt, jag vill ju köra så mycket som möjligt och EM blir ett bra komplement, säger Pontus.

    Han blir permanent förare i Euro RX medan Hedström själv kompletterar.

    Min plan är att köra både RallyX och EM i de första tre tävlingarna, sen får vi se vilken serie jag fullföljer då vi ändå kommer ha med fler bilar i båda serierna, berättar Peter.

    Första deltävlingen i Euro RX är tänkt att gå på anrika SPA Francorchamps i Belgien om ganska precis två månader, i mitten av maj. Om det nu verkligen blir så återstår att se i ljuset av att World RX flyttat fram premiären i Barcelona.

    Det är tragiskt allt som nu händer och vi får verkligen, för hela vår världs skull, hoppas att det snart lugnar ner sig, avslutar Hedström. 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    I WRC är det nu paus till i bästa fall den 21-24 maj då det är dags för Vodafone Rally de Portugal. En som gör ett inhopp i en WRC-bil där är 23-åriga franska löftet Pierre-Louis Loubet. Trots sin ringa ålder ändå hyggligt rutinerad med fyra kompletta R5-säsonger i ryggen och då totalt 26 starter i WRC2 varav en i Rally Sweden 2017 med en Citroën. Nu ska franske stjärnan Yves Loubets son göra debut med en WRC Hyundai i20 Coupé i Portugal är det tänkt.

    *

    I går presenterade M-Sport Poland den första FIA-homologerade Rally4-bilen, en Ford Fiesta som ersätter befintliga R2-versionen. Runt hörnet väntar nu Peugeot på att alla papper ska bli klara i Paris så att även deras nya bil kan ta vid efter dagens R2-208.

    Foto: Peugeot Sport

    I detta sammanhang snackas det om FIA:s ”pyramid” och ”stegen mot framtiden”. Deras tanke är då att man börjar med en bil i ”Rally5” det som man idag benämner R1-bilar. Inget som ska förväxlas med vårt eget hemmabygge i SM där man istället syftar på Grupp E/VOC/Grupp F. En R1-bil enligt FIA är en bil med max 6,4 kg/hk. Efter detta är steget till Rally4 och lite förenklat så är det då R2-bilar man tänker sig att det ska tävlas med här. Då hör det till saken att en R1-bil ska kunna byggas om till R2. Rally3 är instegklassen för 4WD där det idag är ”R4-bilar” alltså bilar byggda av spanska Oreca med identiska drivlinor bara olika karosser. Bilar som mig veterligt inte finns i Sverige. Näst längst upp i pyramiden är Rally2 som är en direkt översättning av det som  idag heter R5 och i toppen då Rally1. Här håller då Tänak, Neuville, Ogier, Evans och övriga ”top level drivers” till.  En sak man direkt lägger märke till är att i FIA:s värld finns inget som heter Grupp H, än mindre GruppE/VOC. Målet för Paris är uppenbart att utplåna allt ”hemsnickeri” i åtminstone mästerskap…

    *

    Avslutar med ett stort grattis till en riktigt stor skånsk rallyprofil, Östen Andersson från Eslöv som i dag fyller ofattbara 78 år. Med ofattbara syftar jag på videon som sonen Mats (Asfaltskungen) la ut när de för första gången startade upp den nyrenoverade motorn till Opel Rekorden.

    Foto: AM Elteknik Rally

    Där fick jag mer vibbar kring en 18-åring med färskt körkort än en man i sina bästa år och större leende än det som satt i Östens ansikte får man verkligen leta efter. Rekorden är förresten en bil som funnits i familjen Anderssons ägo under flera år och som egentligen skulle varit på rull för länge sedan. Sedan har där kommit emellan några WRC-starter i Spanien för Mats, lite olika bilbyggen och inte minst att hålla igång hela vagnparken i AM Elteknik Rallyteam där det mesta vilar på Östens axlar.

    Foto: Tommy Svensson

    Att han förutom en duktig mekaniker även har en imponerade rallykarriär bakom sig gör Östen till det vad engelsmännen kallar, ”one of a kind”. Motorbloggen gratulerar och hurrar så många gånger att jag tappar räkningen. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson