Både Azorerna och Tyskland ställs in, vad händer med Junior-WRC, Ogier i flygdrama, Loeb kör Hyundai i Turkiet, Östhammar följer strömmen, klassisk racing på Mantorp och syskonen Bäckman klara med TCR-premiären.

Blogg

Då fick jag tråkigt nog rätt till hundra procent, ERC Azorerna i nästa månad ställs in och sent i går kväll kom även samma tunga besked från WRC Rallye Deutschland. För Azorerna finns åtminstone en Plan B om man kan komma överens med FIA vill säga, att köra i Fafe på fastlandet i oktober och då på asfalt istället för grus. Värre för tyskarna då det vad jag känner till, inte finns fler VM-tävlingar på ”reservlistan” efter att Ypres nu ersatt finalen i Japan. Inte heller så att det var ett enkelt beslut att ställa in, utan arrangören ADAC har verkligen försökt hitta ”kryphål” för att blidka myndigheterna, men dessa ”hål i gråzonen” verkar ha genomskådats. Länge verkade det ändå som att man på militärfältet Baumholder skulle kunna köra ”ohne Publikum”, men detta föll ändå inte tillståndsgivarna i smaken. Dessa stödde sig på de hårda regler som gäller  för stora folksamlingar i Tyskland och det söndertjatade argumentet om publik med distans på stora områden” köptes inte. Med detta var det bara att kasta in handduken och nu har antalet VM-tävlingar 2020 halkat under den magiska gränsen ”åtta” som FIA anser är vad som krävs för att VM-medaljer ska delas ut.

Tre är är körda och om två veckor väntar Rally Estonia innan nästa anhalt i  Rally Turkey den 18-20 september. Långt hopp, över en månad  till Rally Italia Sardegna innan så Renties Ypres Rally Belgium avslutar  den 19-22 november. Frågan alla ställer sig är vad som händer nu, blir det så att inga medaljer delas ut för 2020 eller gillar FIA läget och kör med bara sju tävlingar? Nästa fråga jag ställer mig är vad som händer med Junior-WRC där Tyskland skulle ingått? Blir det så att serien körs med enbar tre deltävlingar för ledande Tom Kristensson och åttonde placerade Pontus Lönnström Sverige, Estland och Sardinien? Eller lägger FIA och M-Sport Poland även dom till Belgien som ny final… 

*

    Direkt från Estland flög Toyota Gazoo Racing med Sebastien Ogier för att testa i Grekland inför Turkiet. Hans ordinarie kartläsare Julien Ingrassia följde dock inte med och inte heller Elfyn Evans vilket däremot hans notläsare Scott Martin gjorde. I väntan på att teamet skulle få ordning på Yarisen bestämde sig de två plus Ingrassias stand in, Benjamin Veillas för att åka och spel golf i utkanten av Aten. När alla puttar var gjorda så var det dags för helikoptertur tillbaka till testområdet men då gick någonting snett. Maskinen hade hunnit drygt sex meter upp i luften när piloten märkte att något var fel och tvingades till en ”nödlandning”. En helt odramatisk sådan men ändå var de tre rallysessen märkbart tagna enligt ögonvittnen när de lämnade helikoptern för annat färdmedel mot testplatsen utanför Itea.

    *

    I dag släppte Hyundai sin line up inför Rally Turkey och där jag blev lite överraskad av att Sebastian Loeb går in och puttar ut Craig Breen som kör nu närmast i Estland. Kanske inte så konstigt om man lägger deras turkiska cv vid sidan om varandra och jämför. Mot Loebs tre segrar 2004, -05 och -10 kan irländaren bara visa upp att han satte en WRC Citroën i brand 2017. Vid sidan av Loeb blir det ordinarie manskap Ott Tänk och Thierry Neuville som ska ge sig på det som jag brukar benämna ”rally på stengärdsgård”…

    *

    Medan East Sweden Rally jobbar för fullt för att kunna genomföra SM-deltävling tre och utan publik, har andra arrangörer kommit till en helt annan slutsats. 

    Östhammars MK har beslutat ställa in rallytävlingen Stormspokalen, ingående i Rally-DM för Uppland och SuperCupen, berättar tävlingsledare Roger Ingvarsson som beklagar att omständigheterna inte gör det möjligt att köra tävlingen. 

    Det skall betonas att myndigheternas restriktioner måste följas och vi ser inga möjligheter att genomföra tävlingen som planerat. . 

    Östhammar följer samma mönster som de andra drygt 100 klubbar som också ställt in med sin tävling som var planerad till den 19 september, med Corona runt hörnet funkar det helt enkelt inte. 

      Dels för att vi inte får in de intäkter som krävs för att tävlingen skall gå runt, men också för att vi vill ge möjlighet att visa den uppländska motorpubliken tävlingens fina kvalitet vad gäller bansträckning och serviceområde.

    Redan när pandemin var i sin linda tyckte jag och många med mig, att rallyåret 2020 var lika bra att glömma. Jag vågar nästan påstå att min/vår övertygelse om detta är idag om möjligt ännu mer korrekt än då…

    *

    Precis som nästan all motorsport går även klassisk racing lite på sparlåga men i helgen var det tid för Mantorp Classic Festival. När jag så av en ren slump slump (sonen Ola skvallrade) fick koll på att rallyprofilen från Gärsnäs Nisse Schön körde på Mantorp var jag tvungen att titta på helgen lite närmare. I Nisses klass nyaste standardheatet med bilar från 1966-1990 bjöds det på ett riktigt stort startfält. Lennart Bohlin utklassade i första heatet de andra med sin monster-Corvette. Claes Andersson Opel Kadett lyckades klämma sig in före Tomeillas Rolf ”Myggan” Nilsson, Escort. Andra racet blev lite spännande på slutet då det kom några droppar regn, men inte tillräckligt för att störa förarna. Det blev samma palltrio igen medan Nisse fick nöja sig med att bli bästa Mercedes på 18:e plats. Inte ens detta kunde elektrikern glädja sig åt i Race 2 då han bara kom fem varv innan det var slut.

    Foto: Racefoto.se

    I ”1000-cupen” var det klenare deltagande än normalt då man inte riktigt trivs på snabba Mantorp. Ett tiotal tappra förare kämpade ändå i helgen där Per Skårner vann första racet före Sissela Lidebjer och Håkan Huggare. Det såg ut att bli en upprepning av resultatet även i andra, men tyvärr blev Lidebjer tvungen att bryta racet från sin andraplats, som i stället togs av Huggare med Lennart Nilsson på tredjeplatsen.Väl värd att uppmärksammas är Örkelljunga-tjejen Irene Eklund som körde klassens häftigaste bil, en Opel Kadett A så klart och detta till stabila placeringar i nedre halvan av listan.

    I GT-klassen före 1965 bjöds på tät och fin kamp i täten där Bengt-Åke Bengtsson gick segrande ur striden före Yngsjöboende Tommy Bencsik och Anders Schildt. I andra racet var det Schildt som vann före Bencsik och Claes Andersson.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Premiären för  TCR Europe är nu körd och detta på Formel 1 banan Paul Ricard i Frankrike. En tävling som bjöd på både överraskningar och besvikelser för syskonen Jessica och Andreas Bäckman. 

    Foto: TCR Europe

    Känner att jag tagit ett stort steg när de kommer till kvalprestation i år jämfört med förra året, menade Jessica.

    Annars var det brorsan Andreas som överlag lyckades bäst med Hyundai i30 TCR och visade direkt fart på första träningen med en andra tid. Till slut blev det till att starta som 8:a i Race 1 och sedan 3:a i Race 2 (på grund av att de topp 10-placerade från kvalet får omvänd startordning till Race 2). I båda racen fick inte Andreas till starterna men kämpade sig sedan igenom fältet och slutade på en fin 7:e placering. I Race 2 körde han sedan upp sig till en 3:e plats en kort stund, efter ett litet misstag blev han omkörd och slutade sedan på en fin 4:e plats i mål. 

      Jag hade hoppats på lite bättre resultat från helgen, men är ändå nöjd att få med mig värdefulla poäng från denna helg och även en hel del lärdomar. Ser framemot nästa tävling om tre veckor i Belgien, konstaterade Andreas.

    Jessicas helg började tufft under fredagens träningar men efter mycket analysering så visade Boden-tjejen vad hon kan och drog till med en snabbaste varvtid av alla 24 bilar i Q1 och kvalificerade sig även hon direkt vidare till Q2. I Race 1 hade sedan Jessica en bra fajt innan hon blev påkörd mitt på raksträckan och fick tyvärr bryta racet med en trasig bil. I Race 2 blev det så ett litet misstag och hon halkade ner till en 8:e plats men Jessica var ändå ganska nöjd med tanke på allt strul.

    – Helgen började tufft för mig, men är otroligt stolt över mig själv och teamet att vi lyckades komma tillbaka så starkt till kvalet och slå till med snabbaste varv i Q1.

    Nästa race kommer gå av stapeln på Zolder banan i Belgien, 11–13 september. Andreas ligger just nu 7:a i mästerskapet medan Jessica ligger på en 11:e plats. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se