Även WRC i Wales ställs in, vad händer med Tyskland, Neuville testade "för hårt", Hyundai släpper loss, snabbt fullt i Slimminge och VEC med ny deltävling i Belgien.

Blogg

Kan inte ta gift på det men dagens besked att Wales Rally GB ställer in tror jag blev spiken i kistan för WRC-serien 2020. Redan igår började rykten surra att ett beslut om att inte köra var nära förestående, trots att det återstod över fyra månader till start. I dag kom så det som jag tror blir ett dråpslag att rallyt ställs in på grund av Corona. I år skulle det varit den 76:e upplagan av rallyt och ursprungligen deltävling tolv i WRC.

Inget lätt beslut men efter diskussioner med ”the Welsh Government” har vi inget annat val, förklarar David Richards Motorsport UK.

Vårt helt övergripande ansvar och prioritet är alltid säkerhet för alla inblandade antingen man är tävlande, funktionärer eller publik. Även om bekämpningen av pandemin varit framgångsrik återstår många faror när mycket folk samlas på samma ställe även om det är utomhus.

    – I ljuset av detta och med tungt hjärta är vi därför tvingade att ställa in vilket är det enda vettiga och respektfulla i vårt utsatta läge!  

    Bara vid tre tillfällen har rallyt tvingats ställa in sedan starten 1932 och först så klart under 2:a världskriget. Nästa gång var det Suez-krisen med åtföljande bensinransonering 1957 och före årets beslut, mul och klövsjukan 1967. Samtidigt med detta började även vissa ”insatta källor” hävda att Tyskland som är planerat till mitten av oktober. även dom löper stor risk att gå samma väg. Om dessa källor har rätt, återstår i nuläget bara deltävlingarna i Turkiet och Japan plus kanske Italien om Sardinien kan få ihop allt med ny datum. I så fall sex deltävlingar totalt vilket blir en för lite för att FIA ska anse det vara ett fullvärdigt VM. En omröstning på Twitter gav en ganska klar bild över vad rallyfolket tycker, 67 procent menar ar att det är bara att dra en våt filt över 2020 och istället börja om 2021. Andra menade att FIA och promotorn skulle tänka helt nytt och likt en gökunge låta WRC tränga sig in i ERC och andra mästerskap. Nu är jag inte så säker på att detta skulle fungera i praktiken, men som så ofta i sådan här frågor är det ofta många som har kreativa idéer ,men väldigt få som parar ihop dessa med lösningar…

    *

    Foto: Okänd

    I går noterades att Hyundai inlett tester i Finland efter att FIA släppt på restriktionerna. Tyvärr en test som inte blev långvarig då Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul kraschade så häftigt under eftermiddagen, att deras i20 WRC blev mer eller mindre skrot. Åtminstone så pass skadad att testerna nu avbrutits men som tur var klarades sig besättningen oskadd från ”the heavy shunt”. 

    *

    Kraschen var ändå inget som ändrade Andrea Adamos planer för Alzenau-teamet som nu laddar om oavsett hur det blir med fortsättningen av WRC. Till ERC-premiären Rally di Roma Capitale skickar Adamo iväg både Dani Sordo och Pierre-Louis Loubet. Då WRC-bilar inte är tillåtna i ERC där R5 är huvudklassen, kommer de båda Hyundai-bilarna bara att köra vissa av sträckorna. Craig Breen och Callum Devine kör R5-versionen och vad jag förstår hela tävlingen. I Rally di Alba fortsätter Loubet köra WRC-bil och Breen i R5:an.

    Foto: Tommy Svensson

    Ny teamkompis för irländaren här blir  Jari Huttunen som kör en andra R5-bil. Samma bil tar sedan Huttunen till nya estniska Rally DirtFish medan Thierry Neuville och Ott Tänak sätter sig i WRC-bilarna. Teamchef Adamo förklarar hur han tänker i denna tuffa rallytid.

    Vi vill ge våra förare och co-drivers möjligheter att tävla och samtidigt ge lite glädje åt våra fans. Vi tar stor hänsyn till pandemin och pressar inte blint på för att kunna tävla utan vidtar alla säkerhetsföreskrifter som finns!

    *

    När Trelleborgs MK och Rally Anderslöv stod med färdig tävling i april satte Corona stopp, dessutom två gånger för genomförandet. När nu verkligheten satte stopp tänkte Lasse Mattsson om och istället för premiär för Bilsport Rallycup blev det ”Rallyträning” den 25 juli. En av rallyts sträckor på 2,5 kilometer kommer att köras fyra gånger och intresset var stort berättar Mattsson.

    Tog bara några timmar sedan var maxgränsen på 25 bilar fylld, då måse jag vara nöjd.

    Träningen som sker i SlimmingeSöderslätt, blir självklart Corona-anpassad och lika självklart i dag, publikfri.

    *

    Hade inte Ted Malm haft sin glöd så hade säkerligen nya Volvo Euro Cup redan varit nerlagd trots att ännu ingen deltävling körts på grund av virus. 

    Detta har gjort att vi snart inte har en enda tävling kvar ifrån ursprungskalendern som jag hade helt klar före jul ifjol, berättar Ted.

    Men det har bara varit att vrida på kepsen snabbt och direkt vaska fram en ny tävling när en ställts in.

    En ny tävling som han vaskat fram är ”ConXioN Omloop Van Vlaanderen” som så här långt blir deltävling två i VEC såvida norska Rally Grimstad körs som planerat i augusti (tas beslut ikväll). Precis som i Norge rör det sig om en renodlad asfalttävling i Flandern första helgen i september.

    Totalt över 50 mil och 22 mil specialsträckor över två dagar, berättar han belåtet.

    Det har milt sagt inte varit optimalt att försöka kicka igång en ny cup detta året. Men eftersom jag har lite mer än tjugo riktigt entusiastiska team i ryggen är det ganska lätt att drivas framåt. 

    Belgarna var också väldigt positiva till att få ner en flock svenska VOC/Grupp F-åkarna berättar Ted.

    Man ser mycket positivt på vårt deltagande och gett oss bästa möjliga uppbackning med  reducerad startavgift och bra boende för teamen.
    Volov Euro Cup 2020.

    21 – 22 augusti Rally Grimstad Norge ( 9 mil SS )
    4 – 5 september 61st ConXioN Omloop van Vlaanderen ( 22 mil SS )
    24 oktober Djurs Rally Danska Mästerskaps finalen ( 9,5 mil SS )
    20 – 21 november Rally Sulingen Tyskland ( 14 mil SS )

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se