Även Rally Monza är i farozonen, öppnar för nystart med C3 WRC, Victor K. vann i Nässjö, Skilling 500 ställs in och inget rally för Pryce, även YM-finalen "aflyst" och en liten undran!

Blogg

När Belgien är på väg mot ”lockdown” och  WRC Ypres Rally Belgium är ett minne blott så riktas nu allt ljus på ACI Rally Monza som sista deltävling 2020. Frågan är dock om det blir något rally i Lombardiet och i dagens Corrierer di Como, lokaltidningen för området är man minst sagt skeptisk. Redan har en sträcka försvunnit som skulle körts nära Comosjön och när även Italien är på väg mot samma öde som Belgien ser det inte allt för ljust ut för WRC-final i december. Området mellan Monza-banan och Comosjön klassas som att vara i nödsituation och när vissa av sträckorna går rätt igenom byar sa myndigheterna stopp. Ett annat problem är att vägnätet i området är begränsat, plus att det är hårt trafikerat och att då trycka in ett VM-rally samtidigt är inte så bra menas det. Besvikelsen i området kring Comosjön är stor då man så gärna sett rallyfinalen som en välkommen ekonomisk boost. Nu kikar man på alternativ och då är det bland annat området kring Bergamo som nämns men det finns även en Plan B, rapporterar tidningen.

– I slutändan kanske körs finalen helt och hållet innanför stängda grindar på Formel 1-banan. Detta borde kunna fungera även med en Covid-19 som ökar!

*

    Foto: Tommy Svensson

    Mer positivt är då att Citroën mot alla odds kan vara tillbaka i WRC 2021. När man drog sig ur VM-serien 2019 fanns det redan uppdaterade prylar på hyllorna som aldrig kom till användning. Nu verkar det som att Sainteloc Racing är öppen för att rensa hyllorna och åter få ut C3 WRC på banan, om bara någon är intresserad av att köra bilen (läs betala). Tidigare har Andreas Mikkelsen som kört Pirellis test-C3 sagt sig inte tro på bilen, men kommer där uppdaterade prylar på densamma kanske där blir annat ljud i skällan. Frågan är om han vill investera sig och sina pengar på detta eller en mer framgångsäker säsong i WRC2 med till exempel Skoda?

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Vimmerbys ”Karlsöner”, Victor och Patrik körde hem Nässjö MK:s ”Novemberskölden” med Toyota Corollan och åtta sekunders marginal till hemmahoppen med efternamnet Axelsson, Johan och Jonna, BMW M3. En klenare sträcktid på tredje sträckan där Johan var 15 sekunder efter Victor bäddade för Toyota-segern. Trea totalt slutade Håkan och Anders Tagesson, Nybro 1,4 före Lars Engström/Kurt Vilson från Kullings. Att med en Appendix K Volvo köra in som elva totalt är starkt gjort och för detta svarade Vimmerbys Morgan Olsson/Björn Jakobsson. Att det även blev klasseger är självklart och närmast här och även 12:a totalt, var Fiatbröderna Thomas och Magnus Thelin, Uddevalla. Bästa B-förare blev Joakim Hansson/Frida Olofsson från Grimslöv som tog sin Volvo 740 till seger och detta halvminuten före klasstvåan Simon och Daniel Bolsgård, Skillingaryd. 101 bilar kom runt de fyra sträckorna medan 15 fick använda trailer som avslutning. 

    *

    Innan jag går vidare så låt mig vara helt tydlig, jag stöder alla arrangörer som valt att ställa in sina tävlingar på grund av Corona till hundra procent. Inget snack utan att dessa beslut varit helt korrekta både sett till myndigheternas regelverk, respekt för sjukvården och inte minst med tanke på säkerheten för alla inblandade. Tänker absolut inte heller klandra de arrangörer som ändå lyckats genomföra sina tävlingar, bara att gratulera. Däremot klandrar jag gärna alla ”tyckare” som via sociala medier vänder sin besvikelse och irritation mot andra arrangörer som mer eller mindre valt att inte  ”justera” i regelverket för att kunna köra. Foto: Tommy Svensson

    När jag ser kommentarer i likhet med, ”inte jobbat tillräckligt- inte bemödat sig med att ha alla tillstånd i ordning- för dålig kontakt med polis” då blir jag väldigt, väldigt besviken på rallyomgivningen. Saken är nog att de mest hätska tyckarna, inte har en enda dj-la aning om hur det egentligen fungerar, utan är enbart ”tyckare”. För min egen klubbs del kan jag återigen bara förklara, det var helt omöjligt att genomföra TV-Svängen om tillståndsgivarnas krav skulle uppfyllas. Använder detta som ingång när jag tyvärr måste konstatera att det inte blir någon tripp för varken Osian Pryce eller Stig Andervang till Värnamo på lördag. Igår ställde nämligen Skillingaryds MK in sin ”Skilling 500”.

    Efter samråd med berörda myndigheter och regionens smittskydd förstår vi att tävlingen kan riskera att förvärra den snabbt ökande smittspridning som just nu pågår i regionen och i landet, förklarar ordförande Pia Thulin och tävlingsledare Mats Bergman. 

    Vi tror att detta också är bäst för både tävlande, klubbens medlemmar och våra samarbetspartners. 

    Extra tråkigt så klart då detta är andra gången som tävlingens ställs in, första gången i somras  då den skulle ha ingått i Rally-SM. Thulin och Bergman igen 

    Men vi räknar med att det mesta av det arbete som lagts ner inför årets tävling kommer att kunna användas någon gång i framtiden… 

    Istället för novemberrally hälsar man nu välkommen till SM-tävlingen ”Göhlins-Skilling 500” i juni 2021.

    Än en gång hundra procent stöd från mig i beslutet men ändå kan jag tycka att det precis som med Hässleholms sprint som skulle körts idag, att besluten tas så tätt inpå start. Kan ju inte ha kommit som någon överraskning att Corona härjar i världen och att det blev sena beslut i våras är inget konstigt. Men nu drygt sju månader efter första larmet att då hoppas kunna genomföra något som långt över hundra andra arrangörer gått bet på, får nog ändå klassas som en chansning som inte gick hem… 

    All heder åt Skillingaryds MK som verkar betala tillbaka hela anmälningsavgiften till de som redan betalt in densamma. Vissa andra klubbar väljer att ändå behålla en liten del för att täcka sina kostnader vilket är helt enligt regelbok men inte Skillingaryd, vilket förtjänar en stor applåd.

    Besvikelsen över beskedet var stor hos GN Motorsport som skulle haft britten Pryce i den nya R5-Fiestan.

    Igår kändes allt kanon trots ett konstigt rally år, men några timmar senare ändrades det och rallysäsongen såg ut att vara slut, berättar Rickard Nilsson hos GNM.

    Fast än har man inte gett upp hoppet att få in Pryce i bilen avslöjar Rickard.

    Efter några telefon samtal så kan där kanske finnas en ny öppning för att få köra ett rally innan säsong 2020 är slut!!

    Närmare än så berättar han inte och var detta ska ske är för mig helt okänt. Inom landet finns inga tävlingar kvar  utan då måste GNM ut i Europa vilket säkert inte vållar några större problem varken för dom eller Pryce som även han var klart besviken.

    Detta är andra gången Stephané (Prevot) och jag har misslyckats med att köra ett rally ihop, fast första gången var mitt fel, berättar Osian Pryce..

    Nu är det tillbaka till ritbordet och fortsätta med att planera för min säsong 2021. ”Stay safe”, saker och ting kommer att förbättras! 

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Inte heller blev det någon final för Yokohamamesterskabet 2020 på lördag i Kolding. De nya restriktionerna i Danmark gör det nu omöjligt att ”afholde motorløb” annars var allt klart för den årliga avslutningen för asfaltåkarna. Tävlingen är helt  inställd och kommer inte att köras längre fram, utan nu ser istället ”Turnerringsledelsen” i likhet med resten av världen fram emot ett bättre 2021.

    I början av veckan slog det ner som en smärre bomb att en utgallrad rallyförare anmält SMK Nyköping till DO (Diskrimineringsombudsmannen). Orsaken till anmälan skulle vara att föraren som är lite till åren kommen, kände sig åldersdiskriminerad när han inte fick köra”Gästabudstrofén Light”. Klubben tog så klart till sig detta med enorm besvikelse efter allt jobb för att överhuvdtaget sy ihop ett rally och som då lockade så mycket förare att gallring var nödvändig. Nu har dock föraren som konstigt nog även namngavs i lokalmedia, tagit sitt förnuft till fånga och dragit tillbaka sin DO-anmälan. Klokt beslut och nu är det åter ”peace in the rallyvalley”!

    *

    Träffade en rallykompis och trogen bloggläsare i veckan och som då ställde frågan.

    Hur pallar du med att ta så mycket skit bara för att du berättar hur saker och ting är?

    Visste inte vad jag skulle svara, men kanske en parallell till en av våra mest utskällda idrottsmän Anders  ”Lillen” Eklund kan fungera. Han ansågs vara en förlorare och golvades också många gånger, men kom alltid upp igen för att till slut bli Europamästare två gånger. Ungefär som för mig, golvas men hittills åtminstone, så har jag ändå rest  mig igen. Fast i veckan kändes det bitvis  som om det ändå varit skönt att stanna där nere och kanske Bill Murray har rätt och syftar då främst på mina ”mailkompisar”…  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se