Även Örkelljunga väljer att ställa in, DM-bekymmer i Södra, Matton/WRC:s bekymmer är publiken, Glenn O. imponerad över engagemanget i Norrbotten, Oliver gör STCC-comeback, oväntad Corona-effekt och idag är jag stolt!

Blogg

I torsdagskväll samlades tävlingsledningen i SMK Örkelljunga för tänkta premiären i Södra BF:s nya serie ”Sprint-DM”, ”Mini-Smedsvängen” den 22 augusti. Men mötet blev inte långvarigt då man snabbt enades i beslut att som följd av rådande pandemiläge, ställa in tävlingen. 

Rally är en hobby, fritidssyssla på vår nivå som inte är livsnödvändigt, menar tävlingsledare Kjell-Åke Olsson och fortsätter,

Skulle vi arrangera tävlingen och kanske belasta en redan knägående sjukvård med en enda patient, skulle det absolut inte kännas bra.

    Omtanken riktar sig till alla som förväntades komma till Örkelljunga men speciellt en grupp pekar Kjell-Åke ut om prio ett.

    Som ansvarig skulle jag inte riskera att våra ”gamla” trogna funktionärer tar risken. Därtill kommer osäkerheten med bestämmelser och då ekonomiska åtagande. Därför tar vi vårt ansvar och ställer in tävlingen 2020!

    *

    Därmed är ytterligare två tävlingar inställda i Sprint-DM och kvar är tre, Asarum, Hässleholm och Älmhult i slutet av november. Med anledning av detta ställde jag frågan till Södra BF:s SGA och DM-ansvarige Patrik Persson hur han ser på DM-säsongen där ännu inte körts en enda tävling.

    Foto: Tommy Svensson

    Vad gäller Sprint-DM så min egen åsikt att tre deltävlingar är för lite för att ge DM-status. Vad gäller Rally/RS-DM finns där idag fyra tävlingar vilket absolut är på gränsen för att dela ut DM-medaljer.

    Med rådande läge ställs Patrik och Södra inför ett kommande beslut om hur DM i Rally, RS och Sprint ska hanteras.

    Vi funderar på om det överhuvudtaget är meningsfullt att gå vidare när så här många tävlingar redan ställts in. Därför krävs ett gemensamt beslut för hela DM, köra på chans eller lägga ner och invänta 2021, menar Patrik.

    Foto: Lena Gunnarsson

    Precis som alla andra ”i branschen” har han lusläst FHM/RF/SBF:s regler för ”offentliga sammankomster” och för honom är det klart vad som krävs för att på ett säkert sätt kunna återstarta.

    FHM måste öka till att 500-personer får träffas samtidigt, först då känns det som en riktig öppning!

    *

    I går tog jag del av FIA:s nya ”Rally Newsletter” där Rallydirector Yves Matton redogjorde för Coronaläget.

    Vi har ständig kontakt med myndigheter och andra experter gällande regler för social distansering, mycket folk på samma plats, karantänregler, inreserestriktioner och andra åtgärder ända ner på lokal nivå för att kunna köra rally med fortsatt respekt från omgivningen.

    Foto: Fia

    Så klart försöker han även förklara läget i WRC där det största hindret är samma ”world wide”, publiken.

    Då det är olika regler i länderna har vi lämnat över frågan till respektive arrangörer, att själv se om det går att lösa publikens närvaro innan vi presentera en reviderad kalender.

    Han uttrycker i det sammanhanget också beundran över hur ERC-arrangörenRally di Roma Capitale” försöker lösa problemet med många åskådare och samtidigt hålla social distansering. Vidare berättar han att önskemålet om sju VM-deltävlingar ligger fast, vilket inenbär att det behövs ytterligare fyra tävlingar i höst, men vilka är i dag fortfarande oklart. Han ser också vissa positiva saker i det här ofrivilliga virusläget. Till exempel menar han att detta är rätt läge för att se över och förnya formatet på tävlingarna.

    Ska vi ta över WRC till USA igen är detta ett måste, där funkar inte samma upplägg som i Europa. Vi måste bli mer öppna än förut…

    Som exempel på vad ”öppna” kan innebära så ser han att tävlingar kan kortas ner till 250 kilometer specialsträcka och att man kör över tre istället för fyra dagar som tidigare. Något som blir extremt viktigt i höst menar Matton och tänker framförallt på 2021, är att kostnaderna sänks brett både för team och arrangörer.

    *

    Foto: M-Sport Ford

    Medan både Hyundai och Toyota utnyttjade FIA:s ”testfönster” på 19-dagar i Finland så valde M-Sport Ford ”att vila sig i form” Nu berättar chefen Richard Millener anledningen till detta.

    När vi kunde se att det inte blev start i Finland så fanns det ingen större anledning. Men även rent ekonomiskt var det dumt plus att hela teamet varit tvingade att gå i karantän när vi kom hem till ”UK”!

    Nu väljer Millener att avvakta  till att den slutgiltiga kalendern presenteras och utifrån detta välja nästa test.

    Att testa bara för att testa är ingen större vits, det kunde vi gjort hemma på vår permanenta testväg i Greystoke. Så länge vi inte vet vilken som blir nästa tävling sparar vi resurserna!

    *

    Just nu är Glenn Olsson ute på en liten Eriksgata för att kolla lite närmare på kandidaterna för ett ”vintersäkrare”  Rally Sweden. I dagarna har han bland annat besökt Boden som är en av städerna ”way up north” där man ihop med Kalix, Luleå och Piteå gärna ser att rallyt landar. Kommunalrådet Lenita Eriksson, Luleå (S) var i en intervju med P4 lyrisk  över möjligheten att få Rally-VM till sin del av världen. Hennes kompisar i de övriga kommunerna delade uppfattningen och överöste Glenn med alla fördelar som en placering hit skulle innebära. Bland annat framhöll man förutom kompetens hos motorklubbarna i området, även närheten till Norge och Finland. 

    Får vi hit rallyt är detta det klart största i den här vägen som någonsin kommit till Norrbotten med alla positiva ringar på vattnet det skulle medföra, menade Eriksson.

    Glenn kontrade med att berömma allt han sett och speciellt verkade han imponerad över en eventuell serviceplats i Boden. Men var även imponerad över engagemanget som visades upp under besöket och kunde även konstatera att där finns goda förutsättningar för ett WRC-rally.

     Allt bör vara klart till jul och sedan hoppas vi kunna lämna ett besked i februari 2021 till var vi tror blir lämpligast för en rallyflytt, förklarade Glenn.

    Med detta är det nog ganska enkelt att räkna ut att till nästa år blir det ingen större förändring mot årets upplaga. Mest troligt samma upplägg med kanske en sträckflytt in i Dalarna för att försäkra sig om bra vinterväglag. 

    *

    Foto: Lestrup Racing

    Börjar dra ihop sig till STCC TCR Scandinavia och idag presenteras en comeback, Oliver Söderström som ska köra ihop med Rob Huff i Lestrup Racing. 

    Det här är en otroligt stor möjlighet för mig. Det känns fantastiskt att inleda mitt tredje år med Lestrup Racing och att få Rob Huff som teamkompis, säger Söderström.

    – Jag har väldigt mycket att lära mig från Rob och jag hoppas att kunna ta nästa steg framåt som förare i år tillsammans med teamet och honom. Min målsättning är JSM-guldet och att ta några segrar.

    Söderström gjorde en första comeback bakom ratten på teamets Volkswagen Golf GTI TCR under Dubai 24-timmars tidigare i år där han tillsammans med teamet säkrade klass-pole position och en pallplats.

    Kontinuitet är väldigt viktigt och Oliver har verkligen utvecklats under de senaste två åren med oss och det vi vill skörda frukten av tillsammans, säger Totte Malmkvist, chefsmekaniker, Lestrup Racing Team.

    *

    I dag gick ryktet som en löpeld när en av Hörbys större rallyprofiler varit synlig på en BMW-motorcykel. Ingen nu levande lär ha sett denna syn tidigare och frågan är av vilken anledning det bytts fyra hjul mot två? En källa nära mc-föraren torde sig kunna ana anledningen, Corona-respekt.

    Foto: privat

    Tror men jag vet inte säkert, att detta är anledningen och att ”????” vill försäkra sig om att kunna försäkra sig att inte riskera att varken smitta eller smittats av Covid-19…

    Hur som helst, en väldigt oväntad vändning av pandemin.

    *

    Vissa saker är man mer stolt över än andra. Som idag när jag fick ett litet kuvert på posten med mitt synliga bevis på att jag numera klassas som ”Hundstallsambassadör”. Detta kändes verkligen som något att vara stolt över!

    *

    Trevlig helg!

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se