Även Örkelljunga ställer in på grund av torkan, Kullingstrofén laddar med extra brandsäkerhet, tuff rallyperiod för Tom K., Sordo till RC i Tjeckien och inget bra för nya C3 R5!

Blogg

För bara några minuter sedan fick jag ett telefonsamtal från en djupt bedrövad Kjell-Åke Olsson, tävlingsledare för nästa lördags ”Mini-Smedsvängen” i regi av SMK Örkelljunga. 

Det blir ingen tävling, vi måste tyvärr ställa in på grund av risken för skogsbrand, förklarade Kjell-Åke.

Han berättar att han de senaste dagarna gått omkring med en klump magen av oro inför tävlingen som skulle blivit ien del av klubbens 70-års jubileum. Efter att ha kollat med flera olika källor kom han i dag fram till detta tråkiga beslut.

    Hoppas att alla har förståelse och vi vågar helt enkelt inte köra, menar Kjell-Åke.

    När man som nu är medveten om förutsättningarna om hur riskabelt det kan vara med en rallybil i en torr skog skulle jag aldrig förlåta mig om vi trots allt körde och en brand skulle uppstå!

    Nu hoppas SMK Örkelljunga på att kunna köra tävlingen lite längre fram, men det är inte så lätt att hitta en ny datum konstaterar Kjell-Åke. Kanske i oktober hoppas man att få till det igen.

    Allt var klart med sträckor och funktionärer dessutom ett stort startfält med nästan 80 bilar och så får vi ställa in för att det är för torrt i skogen. Känns väldigt orättvist…

    *

    Ungefär samma förutsättningar råder i Västergötland där det på lördag ändå är ”återstart” för rallyåkarna när Kullings MS kör en med SS-mil kraftigt nerbantad ”Kullingstrofén”. Trots att långsträckan på tre mil plockats bort på grund av risken för skogsbrand verkar inte intresset från de tävlande minskat. Strax över 200 bilar finns i startlistan berättar Conny Hansson hos arrangören. För att överhuvudtaget kunna genomföra tävlingen utan att riskera att bränna av västgötaslätten har också Kullings MS vidtagit extraordinära åtgärder.

    Vi har säkrat egen brandbekämpning form av en stor gödseltunna med 20 kubik vatten vid start på varje SS, berättar Conny och fortsätter.

    Till detta även likadan mitt på SS 2 plus ”4-hjulingar” med minst två stycken tio kilos brandsläckare. 

    Ett steg för att minimera risken för brand är även att alla vägvakter har brandsläckare plus funktionärerna på de speciella publikparkeringarna. 

    Till detta kommer vi att kräva att ingen lämnar en bil som brutit tävlingen plus att eldsläckarna plockas ur direkt av besättningen, berättar Conny.

    För publiken gäller att endast de speciella publikparkeringarna som finns på alla tre sträckorna får användas säger Conny.

    – På sträckorna ett och tre kommer samtliga ”stickvägar” att stängas av för publik medan någon sådan på sträcka två kommer att vara öppen.

    Inte bara brandfaran är ett problem på lördag även dammet på sträckorna kan bli jobbig. Inför helgen förväntas temperaturer på 24 grader torsdag, 26 på fredag och så lite svalare, bara 23 under tävlingsdagen, inget som binder damm precis.

    Planen är att både salta och vattna för att försöka minska dammet, vi får hoppas det funkar, menar Conny.

    Kullingstrofén startar från Herrljunga medan sträckorna körs kringVedum. Regularity startar först och detta klockan 10.00 medan rallygänget drar iväg en timma senare, 11.00.

    *

    Näst sista deltävlingen i Rally-SM, EC Snapphanerallyt i Hässleholm körs veckan efter att Örkelljunga skulle kört och hos CG Wilke verkar det inte finnas några planer på att ändra i upplägget. Asfalt på fredagen och så tre grussträckor som alla körs två gånger på lördagen. Tyvärr ser det idag inte ut att bli något trendbrott vad gäller antalet anmälda. Med drygt fyra dagar kvar av anmälningstiden finns där bara 53 förare i listan. Av dessa kör enbart 45 i någon av de sex SM-klasserna. Så klart fylls listan på under veckan men att man ska lyckas spräcka ”100-vallen” tror jag knappast på…

    *

    Nästa tävling i ERC, den sjätte av totalt åtta är tjeckiska Barum Czech Rally Zlín den 24-26 augusti. Med andra ord blir det en intensiv tävlingsperiod för Tom Kristensson som helgen före värmer upp med ADAC Rallye Deutschland. Direkt efter Tjeckien bär det iväg till sin hemmatävling TV-Svängen den 1 september. Om allt sedan är OK med hans ”svenske R2-Adam” blir det helgen därefter start i SM-finalen East Sweden Rally. Alltså fyra stora tävlingar på lika många veckor för Tom och Henrik Appelskog där TV-Svängen sticker ut bland de fyra. Kanske inte störst men onekligen den som körts längst utan uppehåll, 53 år i följd sedan premiären 1965.

    Fortfarande har inte dimmorna skingrats kring portugisen Diogo Gagos poängavdrag från den uteblivna starten senast i Rom. Enligt FIA-beslutet på plats dömdes ERC-ledaren då att bli av med 39 av sina inkörda 77 poäng. När så poängställningen reviderats visade sig att man bara dragit bort tio poäng för Peugeot-föraren. Därmed ligger han nu tvåa på 67 istället för som jag trodde, femma på 38 poäng. En placering som gjort att han då till exempel haft Tom Kristensson före sig.

    Flera rykten cirkulerar i frågan, bland annat att Gago skulle ha överklagat och fått straffet sänkt till enbart tio poängs avdrag. Ett rykte som jag inte tror på med tanke på hur långsamt FIA:s papperskvarn i liknande fall brukar snurra. Bara tre dagar efter beslut innan FIA mildrar sin dom, känns inte troligt. Ett annat och enligt mig lite mer tänkbart scenario är att man drar bort tio poäng  i varje nästkommande tävling för Gago, för att avsluta med nio poäng i finalen.

    *

    I Tjeckien får ERC också storfrämmande när Hyundai kastar in WRC-femman Dani Sordo för första gången i i20 R5. Innerst inne tror jag att man i Alzeanu är lite besviken på de uteblivna framgångarna med nya bilen. Det var inte alls så lätt att putta ner Skoda från R5-tronen som Michele Nandan & Co kanske trodde/hoppades…

    Sordos inhopp i ERC innebär med automatik att spanjoren blir lite av storfavorit i Tjeckien. Kommande direkt från Rallye Deutschland med alla tyska asfaltmil i den spanska ryggen, blir han så klart en svår nöt att knäcka för Alexey Lukyanuk och Bruno Magalhaes i ERC-toppen. 

    Dessutom undrar jag om inte ”nationalidolen” Jan Kopecky kommer att göra ett ERC-inhopp för Skoda Motorsport.  Under de senaste fem åren har WRC2-tvåa Kopecky vunnit rallyt fyra gånger. Dessutom ligger Zlin bara 24 mil från Skodas ”home town” Mlada Boleslav, så en hel del talar alltså för att det blir start för honom sista helgen i augusti.

    Om nu Hyundai är lite missbelåtna med sin nya R5-bil borde Pierre Budar hos Citroên vara ännu mer på dåligt humör. Inte heller i Rally Finland fick man till det med C3 R5 och för för f.d WRC-åkaren Stephane Lefevbre tog rallyt slut redan på sträcka två. ”Running a little wide” slog han så bort halva bakvagnen och fick inrikta sig på omstart på lördagen. Då klockades han för en andratid som bäst, bara sju sekunder efter RovanperäKakaristo 1. Detta var vad glädjeämne 26-åringen kunde leverera när han slutade som 13:e man i WRC2.

    Simone Tempestini satte en sjätte tid innan han åkte av på lördagen. Endast tack vare ett styvt jobb av mekanikerna kunde han sedan starta om på söndagen och slutade nia i WRC2. I rapporten från Citroën åtalas det om att C3 R5 satte ”imponerande tider” och att man trot allt var nöjd (?) med helgen i Finland.

    Vi har fortfarande lite finjusteringar att göra på den här typen av underlag som är så specifik, trots allt lovande tider från både Stephane och Simone, menade Budar.

    Lefevbre kände sig tydligen lite skamsen över att ha kört bort sig direkt på fredagen. 

    Efter detta var det svårt att ”go for it” även om jag kände mig bekväm med bilen!