Även Hyundai väljer att inte ändra, Veiby/Andersson i Hyundai, Oliver S. Monte-kör i RC2-klassen, revansch för Fløene med sträckseger, DM-klart, Mikaela "laddar" och dansk F1-förare har gått bort!

Blogg

Foto: Hyundai Motorsport

Krävs ett mycket tränat WRC-öga för att se skillnad på Hyundai Motorsports i20 WRC årsmodell 2020 mot fjolårets, de är så gott som identiska. Eller som en brittisk rallyröst skrev ”Det måste finnas brist på folietejp i deras del av världen då både Hyundai och Toyota valt att behålla samma ”livery as 2019”. Bara att hålla med och när jag kollade på motsvarande pressrelease från i fjol, så var största skillnaden att bilen då hade röda fälgar fram och svarta bak medan det i år är tvärtom. En annan sak som orsakat lite kommentarer, är att man satt alla teamets förarnamn på bakrutan och då med Ott Tänak överst.

Foto: Hyundai Motorsport

    Detta har upprört vissa som menar att Thierry Neuville borde stå överst med tanke på sin långa bakgrund i koreanernas tjänst. Tror inte heller att detta blir det enda vi kommer att se under året som tecken på vem som är förste förare hos Hyundai. Detta oavsett hur intensivt alla inblandade hävdar motsatsen, att alla är jämlika i Andrea Adamos team. Eller som Relling sa, ”Fan tro’t”…

    I år siktar inte Hyundai på något annat än dubbla guld och på pappret är där väl inte så mycket som säger emot denna målsättning. Men självklart kan inte Toyota räknas bort med exakt samma mål i Puupola 2020, dessutom tror eller mer korrekt, hoppas jag att M-Sport Ford får till det med Teemu Sunninen och Esapekka Lappi. Skulle verkligen unna ”The blue oval squad” lite av den framgång som dom faktiskt förtjänar efter fjolåret.

    *

    Foto. Tommy Svensson

    Idag släpptes anmälningslistan för Rallye Monte Carlo med totalt 88 namn varav tio kör i WRC-klassen. Inga överraskningar och redan klart har varit att Dani Sordo får stå över hos Hyundai till förmån för Sebastien Loeb. Fem anmälda i WRC2-klassen och där ryktet verkar tala sant med Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin som förare hos Hyundai Motorsport N som båda har som anmälare. Lite konstigt att inte detta föregåtts av något officiellt meddelande från varken Alzenau eller Even Management till vilket Veiby och kartläsare Jonas Andersson har vad ska man säga, täta kopplingar. De andra två bilarna i WRC2 körs av Mads Østberg/Torstein Eriksen vars C3 R5 är anmäld via Citroëns satellitteam PH Sports plus Adrien Formaux och Rhys Yates för M-Sport Ford. 

    WRC3 är populärare med 13 anmälda och där man direkt noterar att nya R5-Fiesta inte verkar vara bilen som är populärast. Bara en enda Fiesta av de 13 och det är tämligen slätstrukna ”Pedro” som kör denna. Faktiskt verkar det som att Citroën börjar få luft under R5-vingarna med fem bilar i klassen varav en är min favorit till seger, Eric Camilli.  Fyra Skoda där luxenburgaren Gregoire Munster får mitt tips att bli bästa Skoda. Hyundai kommer med tre bilar där två körs av italienare och den tredje av delvis R5-ansvarige själv, Stephané Sarazzin.

    Foto: Oliver Solberg

    Lite överraskad över att inte Oliver Solberg och Aaron Johnston är med i WRC2-klassen utan i ”RC2-klassen” med Volkswagen Polo GTI R5. Här är man inte ensam då det finns ytterligare  14 konkurrenter i klassen och totalt finns 33 R5-bilar anmälda till premiären. Kul är att Oliver har en svensk flagga framför namnet i ”entry list”!

    Foto: Tommy Svensson

    Annat som är noterbart, outtröttlige amerikanen Sean Johnston inleder här årets säsong i det som kanske är ett av de allra svårare rallyna överhuvdtaget med sitt oberäkneliga väder. Vid sin sida i R2-Peugeoten har han precis som tidigare  Alexander Kihurani.  

    *

    Till Rally Sweden har nu antalet anmälda ökat till 16 och där spanjoren Miguel Diaz Aboitz är senast in med en R5 Skoda. Trögt hos de som vill köra den historiska delen, samma 20 namn som före helgen. Vet inte om man kanske avvaktar lite för att se om vintern kommer till Värmland?

    *

    Foto: Red Bull Motorsports

    Som en hyllning och av respekt för den i går omkomne portugisiske mc-föraren avstod både mc och Quad-klassen dagens etapp av Dakarrally. Som jag berättade igår tvingades Mitchell Guthrie och Ola Fløene bryta sträcka sju sedan deras motor sagt upp sig. Till deras hjälp kom så teamkompisarna Mike Horn och Cyril Desspress och överlät en reservmotor till dom. Därför blev det omstart idag och även om man ligger tvärsist så är motivationen fortsatt på topp vilket visades på sträcka åtta där Mitchell och Ola var allra snabbast. Med detta har paret två sträcksegrar, en klen tröst då man är 49 timmar efter ledaren. Nu spelar detta mindre roll då man flyttats över till  ”Dakar Experience Formula” där man kör för att få erfarenhet och rutin inför framtiden.

    Foto: Red Bull Motorsports

    Carlos Sainz fortsätter att leda före Nasser Al-Attiyah och med Stephane Peterhansel som trea. Fernando Alonso har fallit ner till 13:e plats med Martin Prokop direkt efter.

    *

    Foto. Tommy Svensson

    Nu har även Smålands BF gjort klar sin DM-kalender för året med sex tävlingar och där  premiären blir Simrishamnsmixen den 18 april. Inte bara premiär för dom utan även för Södras DM-serie och då även Sydsvenska Rallycupen. Men besöket på Österlen blir också enda möjligheten för de småländska DM-åkarna att få tävla här nere under året. Detta om målet är att ta DM-poäng så klart, annars är det så klart fritt fram. Resten av säsongens fyra tävlingar körs i Småland där finalen blir Rally Småland den 3 oktober och precis som för Södra räknas denna som två deltävlingar.

    *

    Som bekant är jag ingen som gör vågen för elbilar varken i vanlig trafik eller inom motorsporten. Dock förstår jag att det är svårt att stå emot utveckling men inget säger ju att man måste gilla allt som utvecklas. Har mer än lite dålig koll på den nya e-serien ”Extreme E” som ska köras lite kors och tvärs över klotet med e-Suvar. Riktigt var och hur serien ska köras är om jag förstår rätt, inte ännu helt klart mer än att en del ska avgöras på Grönland.Russel-glaciären ska Mikaela Åhlin-Kottulinsky ta sig an utmaningen som sedan även förväntas innehålla körning i både öken, regnskog plus en ö som håller på att sjunka under havsytan. I Aftonbladet berättar Mikaela vad som driver henne till detta projekt där som ska börja med att testa för att se om hon sedan blir en av de som verkligen får delta.

    Foto: PWR

    – Det är inte givet att jag bara därför blir en av de som tävlar. Men det är klart att jag har goda chanser. Teamen kommer bara få två testdagar med bilarna nästa höst, mer blir det inte. Så där har jag en rejäl fördel som testförare. Tittar vi på Formula E så var Lucas di Grassi med och utvecklade bilen i början, och sen vann han den serien. Så jag tänker att jag försöker följa i hans fotspår.

    När jag läser artikeln är det helt klart att Mikaela inte delar min skepsis till eldrift i motorsport, tvärtom ser hon framemot detta. 

    Den stora skillnaden är accelerationen. Och det sjuka är att det tar aldrig stopp, det är superhäftigt att köra. Med den här snabba fartökningen så får du max effekt, och framför allt när vi kör på is, snö eller grus så kan det vara avgörande för om jag ska klara svängen eller inte. 

    Jag säger bara lycka till i Extreme E och hoppas att du blir en av de som väljs ut för tävlingen, alltid lika kul med förare som kör med svensk flagga på bilen! 

    *

    Tom Belsø blev Danmarks första förare att få chansen i Formel 1 och körde sporadiskt i två säsonger hos Williams i början av 70-talet. Men i min värld var det ändå som hårdsatsande Escort-förare jag minns ”Smiling Tom” som tyvärr gick bort i helgen. Han började sin karriär med Volvo PV men 1969 blev han skandinavisk mästare med Escorten som ofta kördes karakteristisk med ett lyft framhjul i kurvorna. 

    Några poäng i Formel 1 blev det inte men karriären blev ändå lyckosam innan Tom valde att satsa på sitt företag som tillverkade frukostflingor och liknande. Sista tävlingen kördes på Goodwood och där cirkeln nästan slöts 2001 då detta blev med en Volvo Amazon 122S. Tom Belsø blev 77 år. 

    *   

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.