Även bilsporten drabbas hårt av Corona, Eklunds Lancia till salu, Oliver S. borta efter SS3 i Mexico, Tidemand leder WRC2 och Tänak snabbast!

Blogg

Kanske inte helt relevant att med tanke på Postnord nu för tiden säga ” kom som ett brev på posten” men idag kom Svenska Bilsportförbundet med sina riktlinjer angående Corona-viruset. SBF skriver: ”Riksidrottsförbundets genomgång i det extrainsatta mötet den 12 mars är det tydligt att vi inom Svensk Bilsport, med hela vår rörelse nu tillsammans gör vad vi kan för att stoppa smittspridningen. 

  • Svensk Bilsport ställer in den planerade SGA-konferensen helgen 21-22 mars.
  • Förbundsmötet genomförande den 26 april får utredas under den närmsta tiden. 
  • En ekonomisk åtgärdsplan påbörjas.
  • Förbundets centrala kansli finns som stöd och bollplank i frågor.
  • Inga möten skall genomföras fysiskt om det inte är verksamhetskritiskt, övriga möten kan genomföras på telefonen eller i Teams.
  • Nära dialog med Riksidrottsförbundet och andra myndigheter om den fortsatta utvecklingen.
  • Information O”.

RF och SBF gör också ett förtydligande gällande ”500-gränsen”, Med ovan nämnda beslut påpekar Riksidrottsförbundet efter samtal med regeringen att 500 personer på en stor yta är inte måttstocken utan även ett möte/träff med 50 personer i en liten lokal bör beaktas. Smittspridningen ökar när vi möts i grupper och sedan reser vidare, då finns risken att viruset följer med och flera människor blir drabbade. Budskapet från det extrainsatta mötet med Riksidrottsförbundet är glasklart. Vi tillsammans måste minska smittspridningen, det är det allra viktigaste!  Det är helheten alla måste ta ansvar och hänsyn till, samt sunt förnuft måste gälla.” 

Foto: Tommy Svensson

    I eftermiddags kom man även med ytterligare information, ”Verksamhet inom Svensk Bilsport Tävlingar och träning i vår verksamhet ska följa den lagstiftning som nu gäller utifrån regeringsbeslutet. Inga folksamlingar med mer än 500 personer. Detta inkluderar alla som vistas på tävlingsområdet oavsett om det gäller förare, funktionärer, tävlingsledare eller publik. Arrangören ska kontakta polisen som tillståndsutfärdare och det är arrangören som ansvarar för att myndighetens och regeringens beslut upprätthålls. Det innebär att tävlingsledaren som högst ansvarig bär ansvaret.”

    Med hänsyn till allt detta känns det för mig som att även rallytävlingar planerade inom den närmaste tiden är i farozonen. Ett rent konkret bevis på att bilsporten också tar sitt ansvar, kom idag när man ställer in nästan helgs Ungdoms Kick-off som som skulle arrangerats av Västra BF.

    *

    Känns helt omöjligt att hänga med i Corona-svängarna när det ställs in tävlingar och annat till höger och vänster. I dag kom så besked att nästa anhalt för WRC, ”SPEEDAGRO RALLY ARGENTINA” inte ställs in men väl flyttas fram. Rallyt skulle ha körts 23-26 april men då blir det ingen tävling, utan nu letar FIA och promotorn efter ny lämplig datum. Samma sak med World RX där Barcelona skulle varit premiär i mitten på april, men även detta flyttas fram och så även de följande två deltävlingarna. 

    Foto: Wolrd RX

    *

    ERC fick också ställa in premiären på Azorerna men har redan hittat ny datum och den 17-19 september blir det rally ute i Atlanten. Nya datumet fick man ihop tack vare att Cypern flyttar sin deltävling en vecka framåt och kör nu inte förrän 16-18 oktober. Med detta blir Azores Rally sjätte deltävling i ERC och hit åker då Dennis Rådström och Johan Johansson. Med en flytt till september kan besöket ute i Atlanten bli ännu mer utmanade än i mars då vädret om möjligt, kan vara ännu nyckfullare än på våren. Rallyåkarna borde normalt kunna se framemot soligt och varmt, men detta förbytts ofta till storm och häftiga regnskurar….

    *

    Glider över till ERC-deltävlingen i Lettland, Rally Liepaja där man på hemsidan helt korrekt presenterar just Dennis Rådström med, ”the talented 25 year-old Swedish rally driver”. Värmlänningen berättar att detta blir hans första tävling i landet men att han har erfarenhet av Polen som han menar har likartade vägar. En skillnad finns där dock menar Dennis.

    Sträckorna i Liepaja är snabbare och ”more flowing”!

    Dock är han optimistisk och ser fram emot att få köra rally i ett nytt land.

    Vi har bra erfarenhet av bilen och våra noter är alltid bra. Så förbereder vi oss rätt och får till bra tester kommer detta att bli bra.

    Dennis avslutar med något som inte är någon större hemlighet.

    Målet är att slåss om EM-titeln!

    Om allt är som det är idag, blir Rally Liepaja den 29-31 maj deltävling två i ERC och första grusrallyt, då Azorerna flyttats fram.

    Tungt också för Andreas Mikkelsen  som i helgen skulle ha gjort comeback med Volkswagen Polo R5 i belgiska SPA Rally. Han och Anders Jaeger hann dock med ett par testpass men mer blev det inte.

    Trist, men det var nog enda riktiga beslutet, konstaterar Andreas. 

    *

    Inte alls på samma nivå men även de danska ”Rallytesterna” i Struer den 21 mars och och Roskilde en vecka senare ställs in. Hit var ett antal asfaltåkande svenskar anmälda men som nu får ladda upp på annat sätt. 

    *

    Mitt i allt viruselände gäller det att försöka hitta lite ljuspunkter. En sådan dök upp idag i form av en en knallgul Lancia Delta Integrale. En bil som var omöjlig att inte känna igen, samma Lancia som Per Eklund körde i början av 90-talet och som nu var till salu. Hos tyska ”Rare Birds” bjuds Lancian ut men utan pris, istället anges, ”Upon request”. Att bilen inte blir billig är nog tämligen säkert med tanke på listan över vem som kört bilen. Med namn som Markku Alén och Didier Auriol plus Per Eklund stiger värdet med något som börsnissarna idag, inte ens vågar drömma om framför sina skärmar. Kul också att läsa om i vilka tävlingar bilen körts, här nämns VM-rallyn som Finland, San Remo och Spanien. Första start för Eklund med bilen blev i RAC-Rallyt 1990 och sedan några månader senare på hemmaplan i Int. Swedish Rally. Därefter följer riktigt exotiska namn i vilka tävlingar bilen körts som Snapphanerallyt i Hässleholm och SAPA-Rallyt i Vetlanda. Eklund behöll sedan bilen fram till 2013 då den såldes och nya ägaren namnges inte i annonsen. Men jag måste ändå säga att jag är lite förvånad över att man i den digra historien om bilen missat att även jag åkt i ”Camel-Lancian”. Skulle kunna vara något som gett ett extra boost på priset eller kanske tvärtom…

    *

    Inte ofta som Motorbloggen avslutar med en rapport från pågående WRC-tävling men så blir det idag. Två orsaker, Corona och så tidsskillnaden Mexiko-Sverige. I går startade Rally Mexico med de två körningarna på gatorna i Leon där Hyundais Thierry Neuville var vasst bägge gångerna. Detta gav belgaren en ledning på 1,1 sekund före Elfyn Evans och med Ott Tänak som trea. I WRC2 inledde Pontus Tidemand med två raka bästa tider vilket gav en ledning med 0,3 före Ole Christian Veiby. Svenskt i topp även i WRC3 dessutom bästa R5-bil genom Oliver Solberg. Han var även den som skapade ett ”stort” gap till tvåan Benito Guerra jr, hela 2,8 sekunder.

    Inte så mycket mer att orda om gårdagen mer än kanske att Ken Blocks comeback i WRC fick en dålig ineldning. Hans Cosworth Escort började misstända direkt och efter de två sträckorna parkerade han på en  24:e placering totalt. Upp till Neuville skilde över 23 sekunder…

    Foto: Oliver Solberg

    Nu har man precis kört klassikern ”El Chocolate” med sin dryga tre mil och dramatiken inleddes direkt. Tyvärr med två av svenskbilarna inblandade. Först stannade Ole Christian Veiby och Jonas Andersson med något tekniskt fel på sin Hyundai. Stoppet tog över fyra minuter men i mål på sträckan kom man. Längre kom Oliver och Aaron Johnston men precis före mål tog det slut med deras Volkswagen Polo. Fram till mitten av sträckan var han dock snabbaste R5:a men sedan blev tiderna allt sämre och till slut, strax före mål ingen tid alls. Surt!

    Bättre fick det för Pontus Tidemand och Patrik Barth som körde in på en nionde tid och leder så klart därmed WRC2 men bara 1,2 före Nikolay Gryazin, Hyundai.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Ott Tänak visade att han vill vara med i toppen och vann sträckan, dessutom med över tio sekunder till Sebastien Ogier. Därmed är han också i ledning, men inte före Ogier utan Ford-åkande Teemu Sunninen. Mellan Ogier och finnen skiljer nu 0,3 sekunder och upp till Tänak runt tio.  

    Foto: M-Sport Ford

    Jag trodde på Dani Sordo men sex kilometer in på sträckan lossnade en kylarslang som gjorde att spanjoren fick stanna och fixa.  Detta tog så lång tid att ha redan är borta från allt vad pallen heter.

    Foto: M-Sport Ford

    Visserligen leder Tidemand WRC2 men han är inte snabbaste R5-bil. Istället är det chilenaren Alberto Heller som är på riktigt bra åkhumör med sin nya Ford Fiesta och är sju sekunder före svensken i Skodan. Även Citroën-åkande Marco Bulacia Wilkinson var snabbare än Pontus.  I dag körs totalt tio sträckor med målgång svensk tid klockan 03.14 i natt.

    *

    Med detta stänger vi dagens ”Corona-blogg” och önskar trots allt trevlig helg. Själv ska jag om en liten  stund ta mig till Kristianstad Arena där jag ska bevaka IFK Kristianstad-Önnered. Detta i en på publik helt tom hall och för en gångs skull kanske man då kan få den officiella publiksiffran rätt, som i kväll måste bli noll. Eller fortsätter man att räkna in alla sålda säsongskort trots att ingen är på plats… 

    *

    PS. Colin mår fortsatt helt okej…

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson