Även Älmhult ställer in Silverratten, Tänak tror på snabbare Hyundai, J-WRC minskas till fyra tävlingar, e-WRC kan komma snabbare än beräknat och Mikkelsen i Pirelli-kostym!

Blogg

I går blev det klart att ännu en rallyklassiker väljer att ställa in som en direkt följd av myndigheternas Corona-restriktioner. Den här gången är det Älmhults MK som skulle svarat för premiären i Sydsvenska Rallycupen/Rally-DM för Småland med Silverratten så långt fram som den 19 september. Så blir det dock inte meddelar Tävlingsledningen. ”Hejsan. Pga rådande omständigheter av den pågående pandemin, covid-19 så har tävlingsledningen i Älmhults MK, efter samråd med Polisen och FHM  beslutat att ställa in Silverratten 2020. Vi finner det helt omöjligt att genomföra tävlingen på något säkert sätt utan risk att sprida smittan vidare samt att vi inte vill belasta sjukvården vid tex en olycka. Det är ett tråkigt beslut men vi vill visa att vi i ÄMK tar detta på stort ansvar.Nu siktar vi istället på en ny Silverratten 2021 med förhoppning att denna pandemi lugnat ner sig. Mvh Tävlingsledningen.”.

Foto: Tommy Svensson

En källa med god insyn berättar även att det aldrig fanns några tveksamheter kring beslutet vid måndagens möte. Alla åtta deltagarna hade samma syn på saken, med andra ord var beslutet enhälligt från tävlingsledningen. Med detta är det i höst dagsläget enbart åtta möjliga tävlingar kvar i Skåne, Blekinge och Småland, en säsong som i min värld egentligen är lika bra att glömma bort. Av dessa sju är tre på asfalt, Trelleborg, Svedala och Hörby medan resten är grustävlingar.  Med DM-statusen bortraderat åtminstone för deltagare från Södra BF, lär inte intresset bli så där jättestort vilket inte minst intresset för Svampasprinten på söndag är ett bevis för. Här nådde Tomelilla MK inte ens den uppsatta gränsen på 50 anmälda för att tävlingen verkligen blir av, det stannade på 49 bilar. En anledning verkar vara att många inte ens löst ut licens för året plus att man inte anser det värt mödan att ställa i ordning rallybilen för kanske en eller två tävlingar.

    Vad som händer med SSRC efter gårdagens besked känns också lite oklart då årets nyhet i pandemins spår, var att cupen skulle köras med upplägget höst-vår. Återstår av ”höstsäsongen” är nya Rally Småland i början av oktober med Vetlanda som centralort. En tävling som är tänkt att delas upp i två delar där varje del räknas separat i SSRC. Men med de riktlinjer som Smålands BF publicerade 2020 07 05 kan det bli svårt att genomföra nykomlingen. Här skriver man, ”Det har även öppnats en möjlighet från FHM/RF för små tävlingar med max 50 deltagare som då hålls utanför inhägnat område. I det läget ses tävlingen som en offentlig tillställning och begränsningen på de 50 gäller även tävlande. Villkoret är fortfarande att arrangemanget körs publikfritt vilket innebär att arrangören inte får tillhandahålla program eller startlista.”. Med detta beslut från ÄMK är det alltså bara att släppa loss drevet…

    *

    I gårdagens text från Karting-SM smög där sig in ett litet fel när jag räknade upp de olika SM-vinnarna. I klassen Senior 125 blev Viktor Öberg från Borås vinnare och ingen annan. Ber om ursäkt för misstaget.

    *

    När WRC går igång igen är det med Rally Estonia som första tävling. En tävling som faktiskt enligt kännare innebär ännu snabbare sträckor än vad Rally Finland brukar erbjuda. Vägar som samma kännare anser vara mer eller mindre de som Toyota och Tommi Mäkinen haft på näthinnan när Yaris WRC konstruerats. Två raka vinster på finsk mark blev det för Ott Tänak i Toyotan och där han efteråt tackade teamet för att man försett honom med en så snabb bil. I år sitter han dock i en Hyundai i20 WRC men är ändå säker på att kunna vara med i segerstriden då han tror sig ha hittat nyckeln till ”a faster i20”.

    Foto: Tommy Svensson

    Något som kanske blir nödvändigt då ingen Hyundai-förare varit på pallen i Finland, bäst har Thierry Neuville varit med två fjärde platser. 

    När Tänak testade bilen på finska vägar blev han glad över att de nya förbättrade ”vingarna” verkade ha förbättrat bilens uppförande i höga hastigheter. På frågan om detta skulle räcka för att vara snabbare än Toyotan första helgen i september svarade Tänak.

    – Vi får se när rallyt startar…

    *

    Då blev det nog som många trodde och hoppades att Junior-WRC kortas ner från fem till bara fyra deltävlingar. Promotorn för serien, M-Sport Poland valde klokt nog bort ”bilkross-tävlingen” Rally Turkey och nu blir Rally Estonia deltävling två efter Rally Sweden. Efter besöket i Estland bär det av till Tyskland för asfalt och de fruktade ”hinkelsteins” som kantar sträckan Baumholder/Panzerplatte. Finalen blir på Sardinien den 29 oktober och här blir det som vanligt lösgrus som väntar det dryga dussinet som kör i J-WRC. Med bara fyra tävlingar i serien ändras poängberäkningen till att tre räknas plus bonuspoängen för sträcksegrar.

    Foto: M-Sport Poland

    I fjol var det dubbla poäng i finalen i Rally Wales GB vilket innebar att SMK Hörbys Tom Kristensson/Henrik Appelskog kanske blev blåsta på guldet tack vare att spanjoren Jan Solans lyckades vinna finalen. Då hjälpte inte Toms resultatrad 1-2-3-1-2 utan det skilde till slut 21 poäng till Spaniens fördel. I år har nu detta reducerats till 1,5 gånger antalet intjänade poäng på Sardinien. Detta gäller dock enbart de förare som kört minst två av deltävlingarna vilket innebär att en seger i år ger 37,5 poäng mot 50 i fjol. Något som dock är oförändrat är första priset, en helt ny Ford Fiesta R5 Mkll med 200 Pirelli-däck plus start i WRC3 2021. Skulle sedan junioren även vinna WRC3 blir det två starter hos M-Sport Ford i WRC 2022. Onekligen en morot som heter duga för Tom Kristensson/Joakim Sjöberg samt Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson.

    *

    F.d WRC-föraren Manfred Stohl är den som är satt att leda rally in den elektrifierade världen. Stohl som en kort tid var teamkompis med Daniel Carlsson i OMV Kronos WRT 2007 menar att WRC kan bli ”EWRC” fortare än vad någon kanske tror (eller fruktar). Det som krävs först och främst enligt Stohl är kortare rallyn vilket FIA:s Yves Matton ser som ett problem. 

    Min åsikt är att vi måste vårda rallysportens DNA och för detta måste vi ha tävlingar med runt 30-35 mil specialsträcka, menar Matton.

    Han tycker också att VM-serien i sin helhet måste vårda detta men att vissa tävlingar kan vara kortare, men ändå i slutändan ser han lite problem.  

    Jag är ändå övertygad om rally är en tävlingsform där man måste ha långa sträckor.

    Rally Director Matton är desto mer positiv till nya hybridbilarna som han ser som en brygga mellan dagens rally och morgondagens. Ändå menar Matton att man inte får gå för snabbt fram med att införliva elbilar i WRC. Speciellt hoppas han och många andra, att batterierna ska bli både lättare, billigare och framförallt ge längre räckvidd.

    *

    Både Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger plus Pirellis nyinköpta Citroën C3 WRC är nu ombytta i Pirelli-kostymer, svart, gult och rött. Inom kort börjar man testa WRC-däcken för 2021 på Sardinien. Trots att testprogrammet  störts av Covid-19, är man fortfarande i fas att leverera nya däck till mästerskapet. Målet är att avverka 20 testmil/dag.

    Foto: Pirelli

    Som bekant var Jari-Matti Latvala en av de förare som var med i snacket om att få bli ”Pirelli test-driver” men nu avslöjas det att han faktiskt tackade nej. Även om han var lockad av erbjudandet så övervägde lojaliteten med Toyota och att då köra med en Pirreli-skodd Citroën var inte att tänka på.

    Så länge Toyota kör i WRC är det med dom jag vill vara, förklarade Latvala för DirtFish. 

    Med detta blir det också allt mer klart att Latvala fortfarande anser sig ha lite ouppklarade affärer med Rally-VM. En sits hos Tommi Mäkinen 2022 är uppenbarligen vad han siktar på.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se