Audi lämnar DTM, Tänak vill inte fokusera på "fancy cars", Östhammar MK tänker positivt och Ari Vatanen 68 år!

Blogg

Foto: Audi Sport

”Breaking News”. Precis när detta skrivs kommer där besked att Audi lämnar DTM efter årets säsong. Efter 23 vunna titlar blir det stopp, ”The four rings will not extend their commitment in the DTM touring car racing series beyond the 2020 season” meddelar man. Så här långt verkar det dock som att TCR och Formula E kommer att fortsätta.

*

    Fortsatt snackas det om hur 2022 kommer att bli i WRC med nya hybridreglerna. En av målsättningarna med regelskiftet är att blidka miljökämpar när el blir en del av drivkällan, ett annat mål är att göra det ”billigare” för  teamen. Här råder det dock delade meningar om detta uppfylls och i synnerhet efter att ”R5-motor” valdes bort till förmån för dagens GRE-motor. Trots att denna är dyrare att bygga menar ändå de positiva, att hållbarheten blir så mycket bättre att det över tid ändå inte blir så mycket dyrare än att köra med ”moppemotor”.

    Foto: Tommy Svensson

    Blir lite förvånad över att Ott Tänak, Hyundai är inne på linjen att förbilliga WRC och uppmanar regelmakarna att fokusera på just detta. Tänak vill se fler team och då även att fler förare kan vara med och kämp om VM-guld.

    – Detta är viktigare än att WRC kan visa upp ”fancy cars”, menar världsmästaren till DirtFish.

    Han utvecklar sitt resonemang och menar att det måste bli lite billigare och att det i dag helt klart är alldeles för dyrt för vissa team (läs M-Sport Ford/Citroën). Saker om han menar man borde kika närmare på är att sänka vikten på bilarna vilket skulle kunna göra att en motor med mindre effekt, ändå skulle ge ”good speed”. Även att gå tillbaka till fem växlar vilket han inte själv gillar, är en sak som skulle spara pengar. Men att kliva ner till R5 (R2-enligt FIA) är ingen väg han vill se.

    WRC kan absolut inte köras med dessa bilar, slår han fast.

    Han är också lyrisk över dagens WRC-bilar som både är snabba, hållbara och lättkörda men samtidigt förstår han vikten av ett mer miljövänligt tänk.

    Sporten behöver absolut en grönare profil och då är detta en bra väg att fixa detta! 

    Med bara ett och ett halvt år kvar till starten 2022 är det högtryck hos Compact Dynamics som vann budgivningen om att få lov att leverera nya tekniken till WRC. Att plocka fram både elmotor och batteri som klarar de påfrestningar som uppstår i en rallybil kommer att kräva massor av test, något som kritikerna inte tror man kommer att gå i land med i tid. Företaget själv har lovat att i början av nästa år ha första exemplaren klara för skarpa test och även om man redan har igång projekt med DTM, Formula E och rallycross är det mycket nytt som krävs för att implementera tekniken i rally. En sak som oroar är att FIA avslöjat att man samtidigt  tänker begränsa antalet bensinmotorer i WRC. Skräckscenariot är en enda motor för hela säsongen men mer realistiskt är nog ändå, att varje bil får två motorer som då ska räcka för 13-14 tävlingar…

    *

    Inte så mycket positivt att skriva om i dessa tider där nästan allt handlar om olika saker som ställs in. Ska man dessutom döma av hur omvärlden (alltså utanför Hörby) tänker för de närmaste månaderna, är där inte många ljuspunkter. Känns faktist som om sommaren kommer att bli väldigt tävlingstunn och när jag dessutom hörde en finsk virusforskare uttala sig om läget på den sidan Bottenviken, gick ridån ner. Denne menade att inte förrän tidigast i september skulle man kunna förvänta sig att samhället kunde återgå till en bråkdel av det normala. I den bråkdelen lär det om han får rätt vill säga, bli svårt att trycka in rally, rallycross eller racing…

    Ändå känns det positivt att ta del av Östhammars MK:s information ”Stormspokalen” som är tänkt som en del av klubbens 70-års jubileum. Den 19 september ska tävlingen köras och inår i Upplands Rally-DM, Supercupen och även en chans för ”Sukkorna” att luftas i 1300 Rallycup.

    Rallyt innehåller fem specialsträckor på sammanlagt cirka 45 km och har start och mål beläget i Gimo Industricenters lokaler i Gimo, berättar klubbens Per Löfström.

    Tre av sträckorna körs på allmänna vägar som Trafikverket välvilligt lånat och övriga två sträckor har upplåtits via privata vägföreningar. 

    En viktig pusselbit för Östhammars MK precis som andra kommande arrangörer är att virusläget måste stabiliseras för att tävlingen ska genomföras.

    Idag säger vi stort grattis till Ari Vatanen som fyller 68 år och en av de förare som verkligen satt spår i mitt rallyhjärta. Inte enbart för att att började karriären med en silverfärgad Opel Rally Kadett men visst har detta spelat in det måste jag erkänna. Trots detta hade Ari en tung början på sin karriär och i sin 13 första tävling bröt han och kartläsaren Martti Simonen faktiskt alla utom fyra. Dessutom var det igen lysande placeringar i någon av dessa men ändå bättre än efter praktrullningen 1971. Men sedan gick det bättre trots att han bytte till Ford Escort BDA vilket också blev en stor del  av hans varumärke. En bil som förde honom till VM-titeln 1981 par med David Richards. Fram till 1982 förblev han Ford trogen när lockropen från Opel blev för starka och han tog plats i både Ascona och Manta 400. Men när Audi samtidigt punkterade hela Rally-VM med sin quattro uteblev de stora framgångarna. Istället bytte han till Peugeot som 1984 presenterade sin värsting 205 Turbo16. En bil som Ari och Terry Harryman tog tillseger i säsongsupptakten Rally Monte Carlo 1985 och som  följdes upp direkt med ny triumf i Värmland. Sedan gick det dock sämre och Peggan både krånglade plus att Ari gjorde en jättekrasch på Korsika vilket förstörde halva säsongen. Ändå hanns det med en andra plats på Nya Zeeland innan en ännu värre krasch i Argentina satte stopp för VM-karriären. Efter detta blev det sporadiskt tävlande innan Ari tog över som Dakarförare och blev framgångsrik med fyra segrar. Numera bor de finske ikonen i Frankrike där han vid sidan av politik sysslar med sin egen vingård.

    Foto: Tommy Svensson

    Jag träffade Ari i samband med Rallye Monte Carlo för något år sedan och dessutom åt vi frukost ihop. Detta efter att Louis Moya bjudit in honom till vårt bord och där förstod jag på riktigt hur vanlig kille han är, så långt från rallydiva man överhuvudtaget kan komma.

    Foto: Tommy Svensson

    När jag dristade mig till att berätta att jag själv var Opel-förare och tävlat med en Kadett A (nämnde då inte att jag just då körde VOC240, jag är inte hur korkad  som helst) fick detta honom att minnas tillbaka till sin egen karriärs början.

    – Rallykadetten var ”a good car” men väldigt lätt i baken och ville gärna sladda, till och med lite för mycket för min del… 

    Som någon vis man sa, du kan plocka en bra förare ur en Opel men aldrig Opel ur en bra förare! 

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson