Asfaltcup ställer in, Dennis/Johan med psykologiskt ERC-övertag, Linus L. chocköppnade i USA, RX-Linneman unik dansk, Skärås het i italiensk Porsche och en Opel...

Blogg

Nu har även den sydsvenska och populära RS-serien ”Asfaltcup” beslutat sig för att lägga ner 2020. Med fyra av de första tävlingarna inställda och den femte, SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint” flyttad till den 8 november blev där inte mycket kvar att köra. Kvar finns ”Kanonen” i Eslöv den 6 september, Svedalas ”Sturupsprinten”, ”AMC-Rejset” med Arlövs MC som arrangör och förstås Hörby i november. Så här långt är det också osäkert vad som händer med Eslövs-tävlingen och vid kontakt har det inte kunnat ges besked om det blir tävling eller inte.

Foto: Tommy Svensson

Med detta får inte fjolårsvinnaren Viktoria Lindh från Hässleholm någon möjlighet att i år försvara sin cupseger med ”Dödskallegolfen”.

    *

    Om fyra veckor är det omstart för internationellt rally med ERC och ”Rally di Roma Capitale”. Omfattande Corona-restriktioner har införts för såväl tävlande som publik, till exempel att man som åskådare måste både förhandsanmäla sig och även kunna bevisa att man är helt friskt för att få en plats i någon av de speciella och hårt kontrollerade  ”publikboxarna”. Med ett så här långt tävlingsuppehåll lider merparten av de tävlande av mer eller mindre allvarlig rattrost. Men det finns ändå en del som han med att tävla innan Corona i början av mars stängde ner den internationella scenen.

    Foto: Tommy Svensson

    På ERC.com har man listat gruppen med ”psykologisk fördel” alltså dom som hunnit med att köra. Bland de uppräknade finns Dennis Rådström/Johan Johansson som beskrivs så här, ”En ny ERC3 Junior från Sverige, som tog en klasseger i sin hemmatävling Rally Sweden den 16 februari.”. Nog bra att man varnar klasskompisarna för i Dennis och Johan har klassen en av de klart mest rutinerade, dessutom med stork kunskap av tävlande i stora sammanhang. 

    Foto: Tommy Svensson

    Andra förare som är kända för oss och som även de tävlat 2020 är Craig Breen som slutade sjua i Rally Sweden med WRC-i20 med han blev tvåa med R5-versionen i finska mästerskapstävlingen ”SM Itäralli”. Som teamkompis i MRF-teamet finns Emil Lindholm som med fyra tävlingar i ryggen när en av de som kört allra mest inför starten i Rom. Dessutom med två segrar plus en tung pallplats i Värmland i WRC3.  Däremot har ingen av topptrion 2019, Chris Ingram, Alexey Lukyanuk eller Lukasz Habaj ännu haft möjlighet att köra någon tävling.

    *

    21-årige Linus Lungqvist presenterade sig direkt på den amerikanska formelbilsscenen efter att i debuten tagit pole position vid premiären på Mid-Ohio Sports Car Course. En ”pole” han följde upp med seger i första racet i Formula Regional America. Man kan dessutom inte påstå att Tyresö-killen hade någon direkt fördel då detta vara hans allra första besök på banan. Segern togs med  3.4 sekunders marginal före Indy Lights-meriterade David Malukas.

    Foto. Global Racing Group

    Det här var ett i det närmaste perfekt race, kommenterar Lundqvist. 

    Mitt team gav mig en snabb bil som jag känt stort förtroende för hela helgen, så tack till Global Racing Group för det. Jag var lite orolig för starten eftersom jag knappt haft någon tid att öva på det momentet i den här bilen, men det gick bra och jag behövde inte försvara mig in i första kurvan. 

    Att det blev seger överraskade inte direkt då Linus redan på fredagens träning var snabbast. Det innebär att han också kommer att starta söndagens Race 2 ( start klockan 18.05 svensk tid) från pole position.

    *

    Medan tre av de nordiska länderna alla varit framgångsrika i rallycross så har Danmark inte riktigt hängt på det internationella RX-tåget med ett enda undantag, Ulrik Linneman. Först i Super 1600-klassen där han var en av de mest segerrika förarna för att för första gången köra en Supercar i Euro RX 2016. Nu blev det bara en enda start i belgiska Mettet med en placering som 23:a. 2018 blev det första fulla säsongen ni klassen med en Marklund-byggd VW Polos vilket slutade med en sjätte plats. I fjol blev det ”time out” i Euro RX och istället var det en Olsbergs MSE Honda i RallyX Nordic som var i fokus. Här gjorde han även första starten för en dansk i World RX i Höljes.

    Foto: Linneman Motorsport

    Nu är Honda-tiden över och i stället är det en Ford Fiesta byggd av belgiske legenden Jos Kuypers. Att målsättning är World RX sticker Linneman inte under stol med.

    – Så klart skulle jag vilja stå på girade ni World RX och jag försöker hela tiden hitta personer som vill se mig ”in the big game”. Men tyvärr är inte rallycross den största sporten i Danmark, förklarar han för brittiska ”The Checkered flag”.

    Men först vill jag vinna Euro RX och därifrån flyga in i World RX!

    Han får även frågan vad han ser mest fram emot när allt kommer igång.

    Hoppas att kunna köra i Höljes och på Spa. Höljes är en fantastisk bana, men även Spa ser kul ut!

    *

    I fjol tog 22 årige Emil Skärås EM-guld i karting men även en tredje plats i World Cup. Nu väntar en säsong för italienska Ombra Racing i Porsche Carrera Cup Italia. teamet har även klätt Emils 911 Gt3 Cup i svenskt blått och gult. Ifjol tjuvstartade han med att köra en Lamborghini GT i Italian Championship där han slutade tvåa totalt.

    Foto: OMBRA Racing

    – Efter det här långa uppehållet känns det underbart att få komma igång igen. Team Ombra Racing är välrenommerat och vi har goda chanser att göra bra resultat redan den här säsongen. Jag ser verkligen fram emot att få starta och målet är alltid att vinna, säger Emil.

    Mästerskapet drar igång med ett officiellt test den 15 juli och strax efter är det premiär på Mugello-banan den 18-19 juli. Med totalt sex racehelger och två deltävlingar i varje, avslutas mästerskapet den 7-8 november på Monza.

    *

    Foto: Nicke Hanell

    Idag väljer jag att avsluta med lite Opel-Spotting från Nicke Hanell, Broby. En lite lätt sliten Opel Kadett B Coupé från sent 60-tal fångade Nickes öga när han var ute och ”crusiade”. Kanske ingen bil som vinner utställningspokaler men i gengäld ännu ett rullande bevis på att ” ingen vet hur gammal en Opel kan bli”, dom bara rullar vidare…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se