Blogg

Är rallyfolk tröga, både Henning och Petter Solberg i WRC Rally Spain, Tom K. har självförtroende inför ERC-finalen cuporo i landet men inte hos SSRC och VOC Mekonomen!

Vet inte om rallyfolk är mer trögfattade än normalt men frågan känns berättigad efter att jag sett uppmaningen från tävlingsledare Micke Söderberg i Enköpings MK. Som vanligt handlar det om det eskalerande problemet med tävlande och rallyfans tråkiga ”rekande” på specialsträckorna. Söderberg skriver: ”Meddelande från Enköpings MK. NU FÅR DET VARA NOG!!

Det är inget roligt att arrangera rallytävling när boende ringer och undrar varför det åker en massa bilar, testar spårval och filmar sträckan. Vi har regnr på några bilar. Fortsätter detta då kommer det ej att bli något rally på lördag i Fjärhundra. Så frågan är ju nu, vill ni att det ska bli tävling så sluta upp med detta. Tänk på oss alla som lägger ner en massa fritid på detta.

Mvh Micke Söderberg tävlingsledare Enköpings MK.”.

Så klart önskar jag inte att Enköping ställer in, men samtidigt hade detta kanske varit en nyttig väckarklocka? Handen på hjärtat ni som ägnar er åt detta, vad är det ni inte förstår i vad Söderbergs skriver?  För mig är det enkelt och glasklart, lägg av med att köra på sträckorna före och efter tävling, svårare är det inte!

*

I dag släpptes ”Entrylist” för WRC Rally Spain som innehåller 76 namn varav 13 i WRC-klassen. Enda anmärkningsvärda här men inga nyheter egentligen, är att både Hayden Paddon och Mads Østberg är ”bänkade” hos Hyundai respektive Citroën. I Paddons fall övertar hemmaföraren Dani Sordo ratten medan Østbergs bil körs av Sebastien Loeb i sin sista utvalda tävling för 2018. Khalid Al Qassimi kompletterar fransmännens line up.   Ny i klassen är Ken Block som kör en privatanmäld WRC-Fiesta.

Kul är att Henning Solberg gör sin andra WRC2-start för året i Spanien. Precis som vid succén i Turkiet kör Henning Skoda och vid sin sida har storebror Solberg Ilka Minor. Sjävklart blir det en tuff familjefajt mellan honom och Petter Solberg som gör debut med Volkswagens nya R5 Polo. Den som ska lotsa runt Petter är sonen Olivers ordinarie co-driver Veronica Engan. Eric Camilli sitter i Polo nummer två.

Spännande på mer än ett sätt med Volkswagens R5-premiär då jag kommer att följa detta från ringside som inbjuden mediarepresentant kommer Motorbloggen att finnas på plats i Volkswagen Motorsports servicetält under premiären. Spännande är bara förnamnet!

Ingen Pontus Tidemand finns med i listan och därmed är också VM-titeln överlämnad till Skoda-kollegan Jan Kopecky som tillsammans med Kalle Rovanperä utgör tjeckernas lag i Spanien. Med lite flyt kör Kalle hem bronset och säkrar därmed en total Skoda-pall i WRC2 2018.

Citroën kör med samma uppställning som i Wales, Stephane Lefevbre och Ole Christian Veiby medan Hyundai fortsätter med Jari Huttunen.  Med Kris Meeke som mer eller mindre klar för Toyota känns det inte som att ryktet att även  Huttunen ska in på TGR:s lönelista, är så hett längre…

*

Hett är däremot sista rallyt med gänget och jag tänker då på starten i morgondagens ERC-final Rally Liepaja. Klar Europamästare är som bekant redan hemmaföraren Martins Sesks medan det fortfarande är öppet om silver och brons. Bäst utgångsläge har Tom Kristensson/Henrik Appelskog med 14 poängs försprång före av spanska bilsportförbundet stenhårt uppbackade Efren Llarena. Med tanke på att Tom van rally i fjol är självförtroendet på topp och senaste segern i Polen har ytterligare hjälpt till att blicka mot seger och en silvermedalj.

Vi är motiverade och vet att vi kan göra bra resultat här, och vi har under året fått mycket erfarenhet i vår Opel Adam R2, berättar  Tom som i haft möjlighet att hårdtesta på plats ihop med Opelkollegan Sesks.

Det kommer att blir tufft, precis som det varit i alla EM-tävlingarna. Grusvägarna här i Lettland är snabba och utmanande, så minsta lilla misstag kan bli ödesdigert… 

Tävlingen startar med ceremoniell start i centrala Liepaja på fredag kväll och här flaggar stadens borgmästare i väg bilarna. Kan tilläggas att denna borgmästaren inte bara är gammal rallyförare, dessutom är Uldis Sesks pappa till sonen och EM-vinnaren Martins. Så inte är det någon överdrift att säga att Martins kör inför hemmafans…

*

Även Sindre Furuseth och Jim Hjerpe kände i dag på lettiskt grus med sin röd/vita Opel Adam. Så också Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg som gör comeback i ERC med sin svart/guld lackade Skoda R5 från brittiska CA1. På ERC:s hemsida berättar Åhlin att han siktar på toppstrid.

Jag är uppväxt på vägar som är lika dom här i Lettland så här känner jag mig mer bekväm än senast vi körde grus på Azorerna, menar värmlänningen.

Trivs bättre när det är ”fast stuff” än tekniskt och smala sträckor…

För honom blir det lite nytt med grus, de senaste tävlingarna har körts på asfalt.

Måste återväcka känslan för grus och skulle väldigt gärna utmana Nikolay Gryazin, fast han är ju så dj-la snabb!

*

Har spridits lite oro i rallyleden efter att det blev känt att Svenska Rallycupen troligen tar time out till nästa år. Gänget bakom SRC orkar inte riktigt med längre och några nya friska krafter verkar inte heller anmäla sig för att ta över. Nu kommer även indikationer på att relativt nystartade  Supercupen kan gå samma öde till mötes och här ryktas det om ett avbrott på minst två år.

I så fall skulle bara Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet bli kvar som komplement till Rally-SM. Även här kan det bli förändringar om jag förstår ”generalen” Anders Martinsson rätt. Dock ingen time out eller nerläggning, tvärtom vill Anders förändra och ge Sydsvenska Mästerskapet  ännu högre status. Något som dock kan innebära att SSRC/DM till en början får finna sig i att hamna lite i skuggan. Målsättningen är att på sikt höja statusen på alla ingående tävlingar och där Sydsvenska Mästerskapet ännu mer uttalat än i år ska bli en bro över till Rally-SM. SSRC i sin tur ska vara främst för förare som inte anser sig ha resurser för så omfattande satsning utan nöjer sig med kortare tävlingar, läs billigare tävlingar. 

Inom kort kommer SSRC och Martinsson att mer preciserat avslöja planerna för 2019. Får jag då komma med ett tips/förslag till nästa år så menar jag att cupen skulle utvecklas så att även Appendix K-bilar får en egen klass i SSRC. Tycker det är lite märkligt att det finns nio klasser, men av någon anledning så tycker man antagligen att tio klasser vore en för mycket vilket nu utestänger App. K-åkarna från SSRC. 

I dag fins bara Smålands Rallyhistoriker som sammanhållande länk för Appendix K plus att det även finns en klass i Bilsport Rallycup. Problemet är att smålänningarnas cup som i år lockat blygsamma sju deltagare, bara är är öppen för förare från just Småland. Med det här upplägget stimuleras knappast tävlande med klassiska bilar i den här delen av landet. Tidigare när jag och Roland Brorson höll i ”Tinter Classic RallyCup” hade vi bortemot 30-40 deltagare/år och där fanns heller inga geografiska regler för vem som kunde vara med i cupen. Tycker det är hög tid att Appendix K får komma in i värmen, eller vad säger du Anders? Att jag inte är helt ute och cyklar bevisar SMK Örkelljunga som på lördag kör sin sedan i somras inställda ”Mini-Smedsvängen”. Bland de hundra anmälda finns elva Appendix K-bilar vilket innebär att klassen är femte störst av de tio klasserna. Så nog finns det underlag för en klass även i SSRC…

*

Denna ”cuporo” är dock inget som bekymrar Roger Fransson och VOC Mekonomen Rally. Här planeras det redan för säsongen 2019 och detta enligt samma upplägg som i år.

  VOC Mekonomen Rally kommer att köra på som vanligt med alla tre cuperna VinterSerien, SommarSerien och förstås kronjuvelen SverigeSerien även nästa år då klassen faktiskt fyller 30 år, berättar Roger.

  Det senare är unikt i rallyvärlden och än mer unikt, är att vi räknar in över 700 bilar i en och samma märkesklass!

Med alla frågetecken i tävlingskalendern har ännu inte Roger spikat några datum men vill ändå lugna.

Klart är att det blir av i full skala, kanske till och med lite extra stor skala då det är jubileumsår…