Är Johan K.redan klar VM-vinnare, Ogier kör vidare 2021, NZ/AUS kommer med i WRC igen 2022, "cool" WRC Hyundai, 50 segrar för nya Fiestan, DASU rabatterar licenser, Ola F. i 31+ och STCC till Ljungbyhed Park!

Blogg

Ett envist rykte har surrat att finalen för World RX den 12-13 december på Nurburgring kommer att ställas in på grund av Covid-19. Promotorn IMG kallade till möte  strax efter lunch men än har inget sipprat ut vad som där avhandlades.

Foto: Tommy Svensson

Det är den ökande smittspridningen i Tyskland som ska innebära att det inte blir möjligt att köra finalen vilket i såfall betyder att Johan Kristoffersson är tillbaka på VM-tronen. Skulle ryktena tal sanning innebär det helsvensk prispall i World RX med Mattias Ekström som tvåa och Timmy Hansen får en bronsmedalj. Säsongen har därmed blir väldigt kort med bara fyra helgers tävling med totalt åtta race. Sverige, Finland, Lettland och senast Spanien är länderna som haft förmånen att få se rallycross på VM-nivå 2020.

    *

    Trots att det återstår att köra finalen i WRC är redan den ”tokiga säsongen” i full gång och i dag kom ett av många efterlängtat besked från Sebastien Ogier.

    – Jag är glad över att bekräfta att jag fortsätter med Toyota Gazoo Racing även 2021!

    Foto: Tommy Svensson

    Därmed är spekulationerna slut om detta skule bli tack och adjö från fransmannen men nu blir det inte så och varför förklaras också.

    Vill inte sluta efter en så här kort och märklig säsong så jag väljer att fortsätta och kämpa för en ny titel nästa år.

    Med detta så dras nog många lättnadens suckar i TGR-teamet oavsett vem det nu är som sitter som top dog”…

    *

    När Nya Zeeland tvingades ur WRC-kalendern på grund av Corona var besvikelsen enorm i det rallytokiga öriket. När dessutom promotorn inte plockade med varken dom eller Rally Australia i nästa års serie var det lite uppgivet ”down under” och nu är det enbart Japan i den delen av världen som fått WRC-status. Men för 2022 öppnar nu FIA och Yves Matton dörren lite på glänt för både länderna. Han tror det finns möjligheter för de två att komma med när det för första gången ska köras med hybridbilar. Anledningen till att de inte finns med redan till nästa år, skyller Matton på arrangörerna och Covid-19.

    – Dom kunde inte komma överens med promotorn om tiden för när de lokala restriktionerna skulle lätta och kunde inte heller  garantera att det skulle vara möjligt köra en tävling, förklarar Matton.

    Här kan jag då skjuta in, vem f-n kan i dag garantera någonting 2021? Lika tokigt som när FIA vill att Glenn Olsson och Rally Sweden ska garantera att det finns snö i februari. Ibland kanske det vore nyttigt att lätta lite från kontorsstolen i Paris och komma ut i verkligheten?

    *

    Foto: Hyundai mSG

    ” How cool is it to see your own name on the window of a #WRC-car?”. Den frågan ställer Ole Christian Veiby  och svaret är enkelt, hur coolt som helst. Ole Christian får ursäkta lite, men som svensk är det ännu ”coolare” att se en blågul flagga med ”J Andersson” bakom. Senast den synen uppenbarade sig var 2015 och även då var det ”J Andersson” men då på bakrutan till Mads Østbergs Citroën DS3 WRC i Wales Rally GB.

    Foto: Tommy Svensson

    Samma år syntes ”E Axelsson” (Emil) på Pontus Tidemands Fiesta i Rally Sweden.

    Kan knappt hålla mig tills det blir dags att tävla i ACI Rally Monza, hälsar Veiby.

    *

    Efter att Ken Torn gick mål som vinnare i ERC3 i Rally Hungary har det jublats och firats i Krakow hos M-Sport Poland. Detta för att nya Ford Fiesta Rally4 tagit sin 50:e seger och detta på kort tid då bilen premiärkördes i somras. Känns också kul att J-WRC-tvåan Tom Kristensson är en av de 50 som som hyllats i Krakow efter segern i WRC Rally Italia Sardegna. Men även avhoppade J-WRC-åkaren Pontus Lönnström firas då han tog två SM-segrar med nya Fiestan. Har inte full koll men det känns som att Fiestan leder segerfajten i Rally4 mot nya Peugeot 208 Rally4…

    *

    Årets kraschade tävlingssäsong  har inneburit kraftigt minskad ekonomi för alla som på något sätt är beroende av inkomster av motorsport. Inte minst lär SBF ha märkt av att många aldrig brytt sig om att lösa ut sina tävlingslicenser när det knappt körts några  tävlingar. Risken är också stor att det blir samma sak 2021 åtminstone första halvan av året, innan förhoppningsvis ett mer normalt läge inträder.För att hindra/mildra detta har den danska motsvarigheten till SBF, DASU gått ut med att rabattera licensavgiften med 25 procent fram till 2021 01 31. Inte nog med lägre licenspris DASU bjuder även på första numret av landets ledande bilsportmagasin Autosport. Kanske något för SBF att ta efter? 

    *

    Idag var det i Skåne första riktiga föraningen om vad som komma skall, frost imorse och medföljande halkolyckor. Lite skillnad mot när Ola Fløene slog upp ögonen i Dubai och noterade 31 plusgrader första testdagen för Red Bull Junior Team USA inför Dakarrallyt. Där skall Ola tävla tillsammans med Mitch Guthrie Jr.

    – Längtar efter långa träningsdagar, konstaterar Ola från Al Mahafiz öknen.

    Foto: Red Bull

    *

    Foto: Brink Motorsport

    Det blir 18 tävlingar fördelat på sex ”racehelger” för STCC TCR Scandinavia till nästa år. Ur skånsk synvinkel ser det jättebra ut då Ljungbyhed Park tillkommit vid sidan av mer traditionella Ring Knutstorp. 

    – Vi har arbetat frenetiskt sedan finalen med att färdigställa en kalender och vi är nöjda över att redan nu kunna avslöja ett starkt upplägg för 2021, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Detta innebär att serien inleds helsvenskt med Knutstorp först ut den 7-8 maj och sedan Ljungbyhed två veckor senare. Mer sydsvenskt är att Anderstorp gör comeback i kalendern med årets näst sista tävling, 4-5 september. Micke Bern är nöjd.

    Vi är glada att kunna förlänga samarbetet med Knutstorp, Skellefteå, Karlskoga och Mantorp, samtidigt som vi får tillbaka Anderstorp i kalendern. Ljungbyhed är utgångspunkten för V8 Thunder Cars, Radical Cup Scandinavia och STCC, så det kändes helt naturligt att introducera den banan till den kommande säsongen.Foto: Tommy Svensson

    Bern berättar även att det blir Live-TV men även att nya supportklasser är på ingång. redan klara är motorcykel-klassen Pro Superbike, V8 Thunder Cars, Radical Cup Scandinavia, Formula Nordic och Legends.

    Vi har ett gediget samarbete med våra supportklasser och under 2021 kommer ni att kunna följa V8 Thunder Cars och Radical Cup Scandinavia på samtliga helger, säger Micke Bern.

    *

    Trevlig helg önskar Motorbloggen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33