Andervang ny bronsmedaljör i SM, borde vara samma Covid-19 regler över hela landet, Skilling 500 körs i november, final i "SM" med Lindholm som ledare, Kvick i Mitsubishi, Opel visar hemlig Rally4-Corsa och "The Bäckmans" är revanschsugna.

Blogg

När sista sträckan som även var ”power stage” ströks på grund av olycka i SM-finalen ”Rally Bilmetro” blev det knas med poängräkningen. Efteråt har det uppdagats att denna inte stämde med regelverket för SM som säger ” Om någon i klassen av arrangören erhållit konstruerad tid, delas inga poäng ut i denna klass”. Därför tog Rallyutskottet beslut, ”Alla powerstage poäng som fördelats i Trimmat 4 WD (R5) stryks med stöd av gällande regelverk”. Som en följd av detta har poängen räknats om vilket innebar att redan tidigare hårt prövade Thomas Thunström/Tom Törngren (utesluten i Linköping) fråntas sitt brons som istället går till Stig Andervang/Robin Eriksson som fick ihop1,5 poäng mer än Ludvika-föraren.

Foto: Tommy Svensson

*

    Fullt medveten om att det finns olika åsikter huruvida det är lämpligt eller ej att mitt i en pandemi köra rallytävlingar. De som är för linjen ”business as usual” stöder sig på, att så länge myndigheterna lämnar tillstånd är det bara att köra. Enda restriktionen mot ett vanligt år som det verkar, är att det på pappret körs ”publikfritt” för att tillståndsgivarna ska bli nöjda. För övrigt blandas folk på serviceplatsen i något sorts naiv tro/hopp att Covid-19 är  smittsamt för alla utom just rallyfolk. Men oavsett vilken åsikt man än har i frågan så måste väl ändå alla inse det orättvisa med att det  i vissa län är grönt ljus för rally medan det i grannlän är tvärstopp. Jag har till exempel full förståelse över att Fryksdalens MK är besvikna, bittra för att inte säga rent ut sagt förbannade över att man nu tvingas ställa in ”Tossebergsracet” medan det i andra län ges tillstånd till rally med liknande upplägg.

    Foto: Tommy Svensson

    Nog borde det vara exakt samma förutsättningar för alla klubbar var man än befinner sig i Sverige för inte ska detta vara upp till enskilda tjänstemän att avgöra? Det är här jag tycker SBF skulle kliva in och sätta ner båda fötterna och självklart kräva att få entydiga regler från FHM, Polis och Riksidrottsförbundet om vilka krav som ska uppfyllas för att få köra rally. Då ska samma krav gälla oavsett om du kör på Österlen eller i Boden och inget som ska bestämmas av kanske ”icke motorsportvänliga” lokala tjänstemän. Ungefär som att Allsvenskan i fotboll i vissa län skulle tillåstas spela med publik medan andra inför tomma läktare. Nu blev ”Tossebergsracet” inställt eftersom  inte överklagandet mot Länsstyrelsens beslut hos Förvaltningsrätten hinner behandlas innan tävlingens ska köras. 

    Vi tycker det är jättetråkigt, men kan inte göra annat än att finna oss i detta och ta nya tag till nästa år och vi känner med er som anmält er och som så gärna ville köra vår tävling, skriver Fryksdalens MK.

    Det finns flera höga röster som ända sedan pandemin bröt ut och bland annat  ”50-gränsen” infördes, som med dårars envishet förklarat att vilken dag som helst släpps detta och det blir öppet för sammankomster med upp till 500-personer. Jag tror inte på det nu och har så aldrig gjort, att detta ändras inom överskådlig tid och blir inte alls förvånad om samma restriktioner som i dag, fortsätter att gälla långt efter årsskiftet. Tolkar det även som att Stefan Löfven och andra som sitter vid ratten i den här frågan, är inne på samma linje. I dag på en presskonferens konstaterade ”landsfadern”.

    Vi har idag inte fattat beslut om några lättnader alls i restriktioner eller rekommendationer! 

    Foto: Tommy Svensson

    Tvärtom tillade han, så kunde det komma ännu tuffare rekommendationer framöver om inte smittan ger med sig. Förstår om många blir besvikna när han inte lyfte fram rally som en sport där undantag mot FHM:s regler måste medges (obs ironi). Jag blir så himla trött på alla rallyfans som ständigt drar jämförelser med trängsel på Ullalred och andra köpcenter som får lov att ha öppet medan rally inte får köras, utom då publikfritt. Snälla fans, menar ni att landet ska stänga ner affärer, restauranger och jag vet inte allt, enbart för att vi inte får lov att köra rally som vanligt? Jag vet i åtminstone vad jag svarar på den frågan…

    *

    Nästan som en pungspark mot värmlänningarna så runt 30 mil söderut släpper samtidigt Skillingaryds MK nyheten att man lägger in ”Skilling 500” som ny tävling den 7 november. Säkert ett sätt att hålla funktionärerna i form inför nästa års SM-upplaga av samma tävling och så klart ”publikfritt” på de fem sträckorna på totalt 33 kilometer. Tävlingscentra blir i Värnamo.

    Foto: Tommy Svensson

    Blir rallytätt i Sydsverige i säsongens elfte timme där Trelleborgs MK kör ”Falsterbo Rallysprint” den 24 oktober. Helgen efter den 31 oktober är det rally i Nässjö med sedvanliga ”Novemberskölden” men utan Bilsport Rallycup-status då cupen ställt in 2020. Samtidigt 20 mil söderut i Vinslöv är det Hässleholms Mk som kör årets andra tävling, ”Temahallen Grussprint” där redan taket på 80 ekipage passerats med runt tio bilar. Sedan bara en vecka senare alltså ett helt nytt rally i Värnamo och då med Skillingaryds MK som arrangör.

    *

    Foto: Merita Mäkinen

    Även om Covid-19 florerar allt mer i Finland bland annat med inreseförbud för svenskar, kommer sista deltävlingen i mästerskapet ”SM Pohjanmaa Rally” att genomföras i helgen. Start på fredag med alla sträckor i mörker innan allt avgörs i dagsljus under lördagen. Leder gör Emil Lindholm med sju poäng före regerande mästaren Teemu Asunmaa och det är också mellan de här båda som allt avgörs. Att Asunmaa har fördel av hemmaplan bekymrar inte Lindholm.

    – I fjol hade vi bra fart i samma rally så jag tror det ska gå bra, vi kör för seger!

    *

    Igår släppte Ted Malm nyheten att Volvo Euro Cup får premiär på Jylland med ”Djurs Rally” den 24 oktober. Men helt hundra procent säkert är det inte att rallyt kommer att köras då Danmark har fått ökad smittspridning med nya  hårdare restriktioner. Men än så länge ser det bra ut menar Malm.

    Jag hade senast igår kväll kontakt med tävlingsledningen på i Danmark igår och man har alltså idag inga som helst avsikter att ställa in tävlingen varken för danska eller utländska ekipage. 

    Låter så klart hoppfullt och för att försäkra sig att det går att genomföra tävlingen är serviceområdet delat i många mindre serviceplatser. Någon sträcka har också ställts in vilket gör att andra får köras tre gånger. På söndag räknar Ted med att få ytterligare information vad som kommer att gälla den 24 oktober. Skulle även detta sk-ta sig så ställs cupen in helt och hållet, alltså ingen tävling i Tyskland utan det blir nya tag 2021 hälsar den skånska versionen av ”Duracellkanin”.

    *

    På tal om Danmark så är deras globetrotter till co-driver, Jeanette Kvick i detta nu i full gång med reken inför ”Delta Rally” i Kroatien. I par med österrikaren Alfi Kramer leder paret Kroatiska Mästerskapet och nu med en tävling som paret känner sig hemma i då de gjorde debut här med en Opel Adam R2 2019.  Tråkigt nog blev den Skoda R5 som de använde senast i Slovenien dubbelbokad och med akut R5-brist i den här delen av världen var goda råd dyra. 

    Foto: Privat

    -Till slut var det Racerent Austria som kunde hjälpa oss men med något för oss helt nytt, en Mitsubishi Evo IX.  

    Någon större glädje över att ha kört rallyt i fjol har man inte, då nästan alla sträckor är ändrade eller vända. Shake down är i morgon klockan 10-14 innan rallyt körs i helgen.

    Då kommer teamchefen Alfis pappa ner plus min egen Jan (Petersen) plus vår gode vån från Sverige Daniel Ernstedt. Så återigen kör vi med multi-nationaliteter, hälsar ”Kvicken”. 

    *

    När Peugeot på något märkligt sätt lyckades komma över GM:s flaggskepp Opel var det många som spådde en snabb död för Opel Motorsport som vid flera tillfällen då visat att deras Opel Adam R2 var överlägsen fransmännens motsvarighet. Mycket riktigt ströps tillverkningen av Adam tämligen omgående och istället kunde Peugeot bli ensam herre på täppan i sällskap med Ford. Istället fick tyskarna fokusera på att jobba fram med eldrivna Opel Corsa för nya ”ADAC Opel eRally Cup” som dock Corona gjorde så att projektet blev satt på paus. Men nu nöjde sig inte Opel Motorsport med detta utan har under stort hemlighetsmakeri  utvecklat en ny ”R2-Opel” eller som det heter numera ”Rally4”. Lite konstigt men samtidigt modigt är det då Peugeot för någon månad sedan visade sin Rally4-version och nu riskerar man återigen att få på tafsen av koncernkollegan. Som en liten hållhake så har Peugeot Sport sett till att mycket av tekniken på Corsan är samma som hos deras egen bil. Bör kanske också  tilläggas att detta är hur jag ser på saken…

    Opel Corsa Rally4 får en trecylindrig motor med turbo och på runt 208 hästkrafter. Transmissionen byggs av Sadev och Corsan kommer att förberedas för både Öhlins och Eibach stötdämpare. Ny testförare är tyske poliskonstapeln Marijan Griebel som i par med fransmannen Yoann Bonato redan kört flera tester, över 100 SS-mil rapporteras det. 

    Bilen är betydligt snabbare än den gamla ”R2:an”, summerade ”testfahrer”Griebel sina intryck.

    En längre hjulbas gentemot Adam gör bilen stabilare i snabba kurvor och även motorns bättre vrid prisas av Griebel. Den 1 december ska Corsan homologeras och i början av 2021 ska de första bilarna kunna levereras till kunder. Teamchef Jörg Schrott avslöjar även att Corsan kommer att prissättas konkurrenskraftigt och dessutom har man prioriterat låga driftskostnader. Så frågan är när Eslövs Mats Andersson beställer en ersättare för ”A-damen” till sig själv och låter sonen Simon ta över ”die alte Liebe”?

    Medan penningkarusellen snurrar på med oförminskad kraft i nästan all motorsport så strävar eldsjälen Hasse Söderström med STEC i motsatt riktning under parollen ”Racing för förare av förare, då blir det bra”. I helgen avgjordes ”Krutcupen Västra”Sotenäsbanan och där familjen Martinsson tog hem segern. Lennart, Monica och Erik lyckades få ihop 250 varv på fyra timmars race medan hela cupen vanns av rallyåkaren Tomas Sjöberg. Söderström berättar vidare.

    Krutcupen som ofta kallas ”Sveriges Enklaste Bilsport” kommer den 10 Oktober bjuda in förare, föreningar och intresserade till ett öppet möte och provkörning i samband med tävlingen ”Krutcupen Bäst i Väst”. 

    *

    Den blågula segermaskinen ”over there’, Linus Lundquist är nu åter i ”racemode” efter ett två månader långt uppehåll i Formula Regional Americas. Ett par intensiva helger väntar i Florida med klassiska Seebring först ut. Mästerskapsdominant Lundquist som hittills vunnit samtliga åtta tävlingar, ser framemot att åter få ”racea”.

    Det ska bli oerhört kul att komma igång med säsongen igen och jag har en mästerskapsledning att förvalta, menar Tyresö-föraren.

    Målet är förstås att fortsätta där vi avslutade innan uppehållet, men det har gått lång tid sedan dess och jag tar ingenting för givet. Jag har en känsla av att våra konkurrenter jobbat hårt för att försöka komma ikapp!

    *

    Samtidigt på den här sidan av tidszonen söker syskonen Bäckman revansch för senaste strulhelgen på Zolder för TCR Europe med sina Hyundai i30 TCR och nu är det på Monza det ska vända för Jessica och Andreas.

    Foto: TCR Europe

    Monzas utförande kräver att samtliga  kommer att behöva slipstream på kvalet för att få till en bra tid, förklarar Jessica

    – Jag talar för oss båda när jag säger att förväntningarna och revanschlusten är stor!

    Den 5,793 km långa banan är den snabbaste i TCR-kalendern konstaterar Andreas.

    Den här banan skiljer sig enormt mot de övriga banorna i kalendern, med dess genomgående höga fart och långa raksträckor men det känns bra och jag ser fram emot att få äntra banan med min syster.

    *

    Samtidigt med detta så har Hyundai Motorsport fått godkännande av FIA att dra sig tillbaka från helgens WTCRNurburgring. Anledningen är ganska ovanlig, Hyundai känner sig nämligen inte välkoma till VM för TCR-bilar” . Teamet anser sig orättvist behandlade vilket gör deras i30 TCR mindre konkurrenskraftiga i förhållande till de andra fem märkena i serien där svenska Cyan Racing leder efter första deltävlingen på Zolder.

    *

    Foto: Citroen Sport

    I dagarna såldes en  av Sebastien Loebs vinnarbilar, en Citroën DS3WRC som tidigare stått uppställd i Peugeots museum. Det blev ingen billig bil som nya anonyma köparen kan rulla in i garaget, nästan åtta miljoner kronor slutade priset på.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Avslutar med en bild som ändå måste få många ”gilla”. Kan det bli mycket finare på en garageuppfart än en ”Silber grau” Opel Rally Kadett och en ”Raceblue” Skoda RS, jag tvivlar…

    Informerar även att fredagen ägnas helt åt social aktivitet, alltså ingen Motorbloggen men vi ses på lördag!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se