Blogg

Anderslövsrallyt flyttat, Mexiko =rallyknallarnas land, Tidemand tokleder WRC2, sex svenskar i Euro RX och när importörerna satsade på rally-SM.

Rally Guanajuato Mexico får ursäkta men idag börjar jag med mer lokala ”Breaking news” och att det nu är officiellt bekräftat, det blir inte någon gruspremiär eller Anderslövsrallyt den 24 mars. Istället flyttar man precis som jag skrev i går, till lördagen den 28 april.
Vi har fått många rapporter och det var lätt att ta beslutet att flytta tävlingen. Vädret rår vi inte på ens med väghyvel, förklarar man från arrangören.
Att det är ett korrekt beslut framgår tydligt av Anders Kristenssons bild från tävlingsområdet.
En skillnad blir det nu med den nya tävlingsdatumen, HQ flyttar från Sturup Raceway till Anderslöv, annars körs allt som planerat.
Med detta övertar istället Simrishamnsmixen den 7 april rollen som gruspremiär så vida inte vintern fortsätter att koppla grepp om Österlen. Pratade med Rickard Nilsson i arrangerande Simrishamns MK och han verkade inte så orolig.
Visst är där fortfarande mycket snö men bara det blir lite varmare och kanske även ett hyggligt regn framöver så ska det inte vara några problem. Vägarna här nere torkar upp väldigt fort så det ska nog mycket till för att det inte ska gå att köra.
Tyvärr ser dock inte ”10-dygns prognosen” så värst samarbetsvillig ut, få plusgrader i veckan som sedan övergår i minus mot nästa helg. Enda ljuspunkten är att det inte verkar som det ska komma mer snö. Lite trist att det på SMHI:s snödjupskarta bara finns ett enda område här nere som visar ljusblått (10-30 cm) och så klart är det just på Österlen…

*
WRC i Mexiko är så här långt knallarnas rally, för vem hade trott på ”asfaltspecialisten” Dani Sordo som ledare i detta tuffa grusrally, inte jag i alla fall. Minst lika oväntat var det även att Sebastien Loeb/Daniel Elena i sin WRC-comeback skulle vara med i toppstriden direkt och är nu bara sju sekunder bak Sordo efter tio körda sträckor.
Det har absolut varit en mycket bra inledning, konstaterar Loeb inför nattuppehållet.
Hade ingen aning vad jag kunde förvänta mig när jag kom hit och så är vi tvåa inte långt från ledning…
Senast Loeb och Elena körde i Mexiko var för sex år sedan så det mesta var helt nytt för C3 WRC-föraren som tänker fortsätta med samma taktik under lördagen.
Det kommer inte att bli lätt, Tänak är inte långt bak och jag vet att han är ”very good” på de lite snabbare sträckorna som vi då kommer att möta.
Teamchefen Pierre Budar är så klart överlycklig över Loebs körning som egentligen ingen trodde var möjlig efter ett så långt uppehåll. Men Budar vill ge lite av äran åt den utvecklade C3 WRC som Loeb kör.
Bilen passar honom uppenbarligen mycket bra!
Fjolårsvinnaren Kris Meeke ligger fyra men bara 25 sekunder efter och den tiden tappade han på ”two silly mistakes”(bilden).
Utan dom hade vi varit i ledning så detta är helt klart frustrerande, ”but that’s life, konstaterade Meeke som ändå såg ljuset i tunneln.
Vår ”speed” är bra och jag njuter verkligen av att köra min C3 WRC och jag kommer att fortsätta ”pushing” så får vi se hur det blir!

*
För ledaren Dani Sordo är den här positionen lite ovan men som han säger ”a great feeling”. Både han och Loeb har en fördel av att starta långt bak till skillnad från Thierry Neuville som gick ut först. Dessutom har belgaren haft tekniska problem på sin Hyundai och tappat över två minuter mot Sordo och ligger sjua. Spanjoren däremot har haft en stabil resa.
Teamet har gett mig en perfekt bil och sträcksegrarna i morse kändes ”nice”, menar Sordo.

*
Tufft har det varit för både Ford/M-Sport och Toyota som båda är lite off och där Toyotas enda ljuspunkt är Ott Tänaks tredjeplats. Esapekka Lappi åkte av (bilden) och trots nästan oskadd Yaris kunde han inte ta sig tillbaka till vägen men startar om lördag. Jari-Matti Latvala bröt mot slutet av fredagen efter ännu ett problemfyllt rally och håller med tidstillägg en blygsam tolfte plats en hel kvart efter Sordo.
Hos Ford är Ogiers femte plats det bästa som Cumbria-teamet så här långt lyckats uppnå. Teemu Suninen lyckades ta en sträckseger innan han ”run wide” med Fiestan och förstörde fjädringen. Än värre gick det för Elfyn Evans och Daniel Barrit som på sträcka fyra gjorde en rejäl rullning.
Kom till ett parti med flera ”bumps” som var värre än väntat. Tappade bakändan med sexans växel fortfarande i och hade ingen kraft att räta upp bilen, berättar den omtumlade Evans.
Slog i en vägbank och sedan vet jag inte hur många varv vi rullade…
Att dagens WRC-bilar är starka står klart när Evans trots detta kunde fortsätta till sträckmålet.
Egentligen helt otroligt efter en sådan resa, menade Evans.
Tillbaka på serviceplatsen togs dock beslutet att Barrit skulle undersökas av läkare då han klagade på smärtor i kroppen. Inget allvarligt upptäcktes som tur var men rallyt är över för walesarna del.
Nu måste vi fokusera på att få till en fräsch start i Korsika, hälsar Evans.

*
I WRC2 är det ”The Tidemand/Andersson show” och efter de tio första sträckorna leder Skoda-duon med över tre minuter till britten Gus Greensmith (bilden).
– Jag är väldigt nöjd, vi har klarat oss utan incidenter trots att vägarna inte är helt lättkörda, meande Pontus inför uppehållet.
Teamet har sett till att bilen går perfekt trots att vi tappar några hästkrafter på hög höjd.
Att få till en bra ”recce” och perfekta noter är väldigt viktigt i Mexiko vilket Pontus påpekade inför start.
Vi gjorde ett grundligt jobb på rekognoseringen, vilket är ett måste om man vill ta sig igenom det här rallyt.
Även om ledningen kan tyckas stabil tänker inte Pontus ändra taktik, än återstår mycket av rallyt.
Vi har en stor ledning just nu, men vi ska ända till mållinjen och på vägen finns många risker – inte minst punkteringar med alla sten som dras ut i vägen. Det gäller att fortsätta med samma fokus och ha precis lika kul som vi haft idag, det är knepet, säger Pontus.
Lika positiv var inte nya teamkompisen Kalle Rovanperä som försvann redan på SS2 där han hoppade lite för brutalt.
En sten knäckte kylaren så vår dag är över, förklarade Kalle besviket.
Samma sak med Hyundais Jari Huttunen som även han fick ge upp med trasig kylare. Både han och Kalle startar dock om på lördagsetappen.

*
Tycker även att 17-årige bolivianen Marquito Bulacia Wilkinson förtjänar ett omnämnande. Första WRC-tävlingen och att då ligga elva totalt och fyra i WRC2 är absolut godkänt. Visst det skiljer sju minuter till Pontus men också en himla massa SS-mil i erfarenhet.

*
I torsdags presenterades ”Entry list” för World RX och i går var det dags för samma sak men för ”Euro RX”. Totalt 23 förare i klassen med Supercars och kul med sex svenskar men tråkigt nog ingen Magda Andersson. De som försvarar de blågula färgerna är Philip Gherman, Lukas Walfridsson, Anton Marklund (bilden), Mats Öhman, Peter Hedström och Thomas Bryntesson. Tre norska utmanare finns också, Anders Bråten, Kjetil Larsen och Ola Frøshaug. En enda dansk är anmäld och detta är Ulrik Linneman.
Anmärkningsvärt är att det inte finns en enda svensk flagga i klasserna för Super 1600 eller Touringcars. Fast egentligen följer detta bara samma tråkiga mentalitet som genomsyrar mycket av svensk motorsport, ” kan man inte köra det värsta/dyraste då kan man lika gärna stanna hemma”…

*
Någon större Formel 1-lover är jag som bekant inte men trots detta visste jag vem radiolegenden Henry Hope-Frost var. 47-årige Hope-Frost har följt sporten så nära man överhuvudtaget kunnat i massor av år och var en av de största profilerna vid sidan av förare och teamchefer. Han var ”Mr Formel 1” för massor av fans genom sina intervjuer, artiklar och tv-shower där Formel 1 var stommen.
I går omkom britten i en trafikolycka med sin motorcykel på väg hem till familjen och hela racingvärlden sörjer. I samband med F1-testerna i Barcelona visade man sin aktning för legenden genom en tyst minut.

*
Ingen har väl missat att jag tvingats omgruppera mina bilgrejor och annat som sambon uttrycker det ”en massa skit”. Sorterar på lediga stunder ”skatterna” och igår var det en låda med gamla bilder som fick sig en genomgång. I botten hittade jag något som i dag nästan känns helt overkligt, pressmaterial från Mazda och Peugeot inför South Swedish Rally1987. Då fanns intresse för rally och Mazda-importören Olle Ohlsson presenterade sin förare Torbjörn Edling och hans Mazda 323 Turbo utförligt med bilder och allt. Peugeot å sin sida förde fram Harry Joki och hans lilla ettriga 205 GTI som var mycket snyggare före än efter tävlingen.
Tänk om samma intresse kunde återupplivas hos importörerna, då hade vi med alla säkerhet haft ett helt annat Rally-SM…

*
LBC-Rushen i Lima fortfarande är i full gång så släpper jag den till i morgon, andra engagemang gör att jag inte har möjlighet att vänta in resultatet.