Analys: M-Sport Ford och där Tidemand är lättlärd, Tom gör första WRC-intervjun, HLMK breddar med två hjul, Solbergs bil till Hörby och hur i h-e parkerar man...

Blogg

Att jag väljer att ”analysera” M-Sport Ford sist av de ”The big four” inför Rally Sweden är så klart ingen tillfällighet. Det är ju här vi har störst svenskintresse genom att Pontus Tidemand och Ola Fløene äntligen fått chansen att köra en konkurrenskraftig WRC-bil. ”The M-Sport Ford quad” kompletteras av Teemu Suninen/Marko Salminen och Elfyn Evans/Scott Martin. 

Ende i trion som kommer till Torsby med VM-poäng i bagaget är Suninen som lyckades ta en enda futtig poäng i Rally Monte Carlo.  Både Tidemand och Evans råkade ut för diverse malörer och står därmed på noll poäng i VM-sammandraget. Den enda trösten i detta med alla Fiestorna långt ner i fältet är så klart att man slipper spåra. Frågan är om det nu blir någon större fördel med tanke på att det väntas noll snöfall kring Torsby under rallyt. För Pontus blir det åttonde starten i hemmatävlingen och inför alla sina trogna fans.

Helt klart tävlingen man längtar till hela året och det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse varje gång jag ställer mig på startlinjen, menar 28-åringen. 

– Jag kommer hem med en riktigt bra känsla i ryggen, börjar bli samspelt med bilen och känner mig redan hemma i teamet. 

Publikstödet i Värmlandsskogarna är något som lyfter Pontus.

– Vetskapen att den fantastiska hemmapubliken är med mig och hejar gör det till något extra speciellt.

Att göra debut i Rally Monte Carlo med ”The Beast” var som alla förstår inte den allra lättaste sak. Från en i sammanhanget beskedlig R5-Skoda till det värsta man köra är steget både stort och långt.

Omställningen från R5:an till WRC-Fiestan är stor och att komma in och anpassa sig är en process bara det, menar Pontus.

Det var lite av en fartchock som man måste lära sig innan man kan utnyttja fullt ut och det var vi väl medvetna om. Så att få köra Monte Carlo var otroligt betydelsefullt och gav oss grunden vi står på nu inför Rally Sweden.

Trycket från de svenska fansen är stort på Pontus och Ola men detta kan säkert hanteras i Fiesta #7 även om det finns många faror längs de trettio milen specialsträckor.

Det gäller verkligen att inte fasta i snön, säger Pontus.

Gör man en tabbe går det inte att köra igen tiden utan allt handlar om att få rena sträckor och hålla sig borta från misstagen. Det måste vara flat out från första metern om man ska ha en chans här.

Nya teamchefen Richard Millener berättar att teamet nu gör ett omtag efter den lite trista premiären och att man nu förväntar sig ett mycket bättre resultat. Inte minst hoppas han att Ford-trion ska få lite nytta av att starta sent.

Detta måste vi utnyttja, menar Millener.

Han poängterar också att det blir viktigt att inte lägga för mycket press på Pontus, trots allt blott andra starten med Fiestan.

Vi vet hans kapacitet och han har redan lärt sig mycket så jag blir absolut inte förvånad om man sätter många bra tider.

Om man nu inte vill ha Pontus upphaussad vill Millener ställa lite högre krav på Evans och Suninen. Kanske allra mest på Evans som faktiskt vann här 2016 men då i WRC2.

Teemu har inte samma erfarenhet av Rally Sweden men han är lättlärd och angelägen att få visa vad han kan åstadkomma. 

I Finland genomförde teamet mer än tjugomil test med Suninen bakom ratten. Flera olika set ups provades och nu menar Suninen att man förhoppningsvis hittat rätt. Allt beror dock på hur vädret artar sig framöver men finnen har sin taktik klar.

Nyckeln är att hålla sig i de rena spåren så mycket som möjligt. I bland måste vi använda snövallarna men det är inget som jag planerar använda flitigt… 

Wales Rally GB-vinnaren 2017 Evans, håller tummarna för att det ska bli bra förutsättningar i helgen och då hoppas han kunna leverera bättre än i Monte.

Om allt fungerar fins ingen anledning till att vi inte skulle kunna utmana för ett toppresultat, trots allt är det mot detta vi alla jobbar för!

Även om optimismen är stor hos M-Sport så är det ingen tvekan utan att teamet är kraftig skadeskjutet efter att Sebastien Ogier lämnat för Citroën. Även om både Evans och Suninen är snabba så är Ogiers föraroverall flera nummer för stor för duon att fylla ut. Tror inte heller att deras målsättning med topplacering i Rally Sweden kommer att lyckas. Den lilla chans som trots allt finns, stavas Tidemand. Men att lägga ett sådant favorittryck på värmlänningen är inte speciellt snällt.

Istället borde Pontus få lov att helt fokusera på sin körning och inte kolla några tider överhuvudtaget. Jag blev bitvis irriterad när korkade ”rallyexperter” under Monte gav uttryck för besvikelse över att Pontus inte utmanade Ogier, Neuville och Tänak direkt. Helt dj-la idiotiskt att ens begära plats på pallen i allra första tävlingen och faktiskt lika dumt att även kräva att så blir fallet på söndag. Pontus må vara från Värmland och även bevisat snabb genom både guld och silver i WRC2, men att dansa med dom riktigt stora elefanterna, det är något helt annat.  

*

Idag var det första träffen för gänget som ska köra FIA Junior-WRC med sina ”fodervärdar” M-Sport Poland. På plats i Torsby var då så klart även det skånska inslaget i ”Junior-VM” Tom Kristensson med sin östgötske co-driver Henrik Appelskog. Träffen inleddes med tv-intervjuer och efter detta börjar allvaret berättar Tom.

Nu väntar vi på bilen för lite genomgång och dekalklistring sedan ska vi förbereda för rekognoseringen som börjar imorgon.

Kollar lite på anmälningslistan där då Tom har fåt t#74 medan favoriten och fjolårsvinnaren Dennis Rådström med Johan Johansson har #71 på sin Fiesta. Kommer man att starta i nummerordning (detta vet jag faktiskt inte riktigt eller om det är någon seedning som gäller) då går Hörbys hopp ut direkt  efter sin f.d Opel-kollega från i fjol Martins Sesks. Efter  Tom kör WRC2-mästaren 2017 från Spanien, Nic Solans lillebror Jan.

*

En som saknas i Värmland är irländaren Craig Breen som  ifjol körde med Citroën och slutade tvåa. Då vid sidan av Kris Meeke och Mads Østberg. Nu är han dock inte helt sysslolös och i helgen körde han Galway International Rally på hemmaön i deras asfaltmästerskap. En Fiesta R5 var Breens färdmedel runt den gröna ön och det blev oväntat tufft för den tidigare WRC-åkaren. Till slut lyckades han pressa sig för Fiesta-kollegan Alastair Fisher med fjorton sekunders marginal. Med segern säkrad tittar nu Breen framåt och hoppas få fler chanser i mästerskapet.

*

Nu breddar Hässleholms MK sin redan tidigare omfattande verksamhet ytterligare och öppnar även upp för motorsport på två hjul.

Efter 66 år som bilsportklubb, genomför nu klubben en breddning av sin verksamhet, genom att återigen (som före 1953) ha med motor-cyklar i verksamheten, berättar ordförande CG Wilke.

Klubben har efter årsskiftet blivit medlem i Svemo, så att vi kan ta emot Jonas Andreasson och hans team som tävlar inom

roadracing för Hässleholms MK.

Att få in en ny gren i verksamheten tycker Wilke är positivt, nu får rally, folkrace, racing, miniracing off road och allt annat som finns i HLMK sällskap av roadracing. 

– Känns väldigt inspirerande att kunna bredda verksamheten och att få ytterligare ”ett nytt ben att stå på”, menar Wilke

Det blir full satsning under 2019 med deltagande i Superbike SM, Rookie 1000 och A2, berättar nye HLMK-medlemmen Jonas Andreasson.

– Vi känner oss välkomna och märker ett intresse och optimism hos HLMK för att vi breddar verksamheten med roadracing, känns extra kul att köra för en klubb som alltid funnits där under min uppväxt i Hässleholm.

*

I morse mötte jag på E22:an en välkänd ”Hörbyitisk” rallyservicebil med täckt bilsläp bakefter. Direkt började tankarna mala över vad som var föraren av den vita ”Sprinterns” ärende. Dröjde någon timma innan jag fick svaret och i bilen satt  SMK Hörbys snabbe asfaltåkare Robin Svensson som  för någon vecka sedan sålde sin Peugeot 207 Super 1600 till en fransman. Nu var man på väg att hämta ny ”garagefyllnad” och inte vilken fyllning som helst för nu bor Oliver Solbergs segerrika R2-Peugeot hemma hos Robin och Sandra. Hur pass konkurrenskraftig bilen blir i kommande RS-tävlingar får vi snart se då jag blir mycket förvånad om inte debuten blir på hemmaplan med Bil-Månsson Hörby Rallysprint den 14 april.

*

Läser i dagens Sydsvenskan att Hörby är landets traktortätaste kommun. Har misstänkt detta länge, den kärlek som finns till Volvo 240-740 och 940 är nu dokumenterat unik i Sverige

*

Titta noga på den här bilden och förklara sedan för mig vad som är svårt att förstå. En gata med en fastighet med stora portar för ut och infart är ju omöjlig att missa. Att det på väggen dessutom sitter tydliga ”Parkeringförbjudetmärke” med tilläggstexten ”Parkering förbjuden framför portarna” menar jag borde göra det uppenbart för varje bilist att här parkerar jag inte. Men så uppenbart är det inte alls.

När vi numera ska ut med tidningens bilar är det mer regel än undantag, att hungriga bilförare parkerar så att vi inte kan komma ut. Skälet är att vi fått en restaurang som granne och dit besökarna tar sig mestadels med bil. En oändlig rad av ”bara”, ”varit borta fem minuter”, ”hittade ingenstans att ställa bilen” och den värsta undanflykten av alla  ”vi var så dj-la hungriga” möts man nu ständigt av.  Höjden var nog när jag hade hindrats i en dryg kvart av en bil som parkerats utanför porten. Till slut lokaliserades bilägaren nere i restaurangen och gick lite motvilligt med på att flytta bilen så att jag kunde komma ut. I bilen lägger han så i backen och backar två portar bakåt. Alltså framför en annan av våra fyra portar, lämnar bilen och tänder en cigarett då brast det hus mig.

Du kan väl inte parkera där då håller du ju fortfarande framför portarna vilket är förbjudet, menade jag. Tilläggas kan att där är vissa ord som är utelämnade i konversationen plus tonläget på rösten. 

Killen stannade upp, tog ciggen ur mungipan och undrade irriterat.

Men va f-n du kan väl inte köra ut från mer än en port och där är det ju ledigt nu!

Jag bara undrar, vad är det för fel på folk nuförtiden?