Analys: Hyundai i Rally Sweden, ingen japansk seger 2019 enligt "experterna", J-WRC-hot Sesks laddar på hemmaplan och "Junior-giganterna" möts i Motorlördag!

Blogg

Vid gårdagens veckofika på motorklubben dök så klart frågan upp vem man trodde på som vinnare av Rally Sweden. Buden var många men kokade man ner det hela, så stannade det till slut till tre namn och som en av fikarna konstaterade.

Det är ju nästan alltid så här i WRC, efter första dagen finns sex-sju förare som skiftar om i toppen. Andra dagen är dom lite färre, fyra-fem och sedan när det blir dags för avslutning då är det alltid samma trio som slåss om segern, Ogier, Neuville och Tänak. 

I egenskap av ”expert” (inte min uppfattning utan andras ) attackerades jag så klart hårt under snacket och avkrävdes absolut ett vinnartips. Förklarade att min analys ännu inte var avslutad så jag passade på frågan, till församlingens stora förtret. Men oavsett hur mitt tips blir på torsdag så är det helt klart omöjligt att gå förbi fjolårsvinnaren Thierry Neuville och superheta Ott Tänak. Citroën-fansen må ursäkta men jag tror faktiskt inte att Sebastien Ogier vinner kommande helg. Har en konstig magkänsla av att C3 WRC ännu inte är någon vinnare på snö, plus att han har nackdelen av att spåra. Är det då fortsatt som det rapporteras mycket lös snö på sträckorna, kan detta bli allt för tufft även för en världsmästare. 

Nu tänker jag inte föregå tipset men helt klart måste Thierry Neuville räknas även i år. Redan i Monte visade både han och Hydundani prov på att vara kapabel till seger. Bara oflyt gjorde att det ändå blev Ogier till slut som vann. Med seger i Värmland 2018 och en andra plats 2015 räds verkligen inte belgaren med bisittare  Nicolas Gilsoul svensk vinter, känns nästan förr tvärtom.

– Ett rally som vi båda verkligen gillar plus att bilen alltid fungerat bra och vi har kunnat ”push to the limit”, menar den belgiske f.d Opel-föraren.

Vi kan våra konkurrenter och vet att dom kommer att vara starka precis som i alla andra rally, så vi måste verkligen fokusera och leverera det bästa via kan!

För en ”icke-WRC förare” kan det kanske verka konstigt att det spelar roll om man går ut som tvåa på sträckorna med bara en bil före. Så ser dock inte gänget i Värmland på saken, enligt dom har Neuville mycket bättre läge än Ogier. Spinner man vidare på detta så kan man omvandla detta till att Hyundai #89 har rena guldläget med nästan hela WRC-fältet före sig. Snackar alltså om Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger som var på gång i Monte men där det, tråkigt att behöva skriva det än en gång gick åt h-e för norrmännen.

Jag framförde igår åsikten för dom ”riktiga experterna” på klubben, att man borde se upp lite för Mikkelsen. Jag menar någon gång måste även han få lov att ha turen på sin sida. Skickligheten har han redan bevisat och nu gäller det bara att dessa båda blir kompatibla och varför inte i Värmland. Vi minns när han 2014 (bilden) missade segern på power stage efter en mindre avåkning. Dessutom slutade paret trea i fjol vilket var tredje pallplatsen sedan WRC-karriären startade.

Lite av mitt hemmarally, vi kör ju en dag i Norge och överhuvdtaget är det årets ”highligth”, konstaterar Andreas som har svårt att dölja besvikelsen över Monte.

Vi var verkligen besvikna när vi hittat bara rytm i bilen och äntligen började känna förtroende. Nu är vi ändå övertygade om att vi kan vara med och slåss i toppen resten av säsongen.

Om nu Neuville och Mikkelsen ursäktar lite så är det nog ändå mer blickar som riktas mot Sebastien Loeb/Daniel Elenas comeback i Rally Sweden. Fyra i Hyundai-debuten bådar gott för Värmland där det blev en andra plats 2013, senast paret körde här. Även om fjärde platsen i Monte gav lite råg i ryggen menar Loeb att det har mindre betydelse.

Ett helt annorlunda rally vi möter nu, en riktigt utmaning. Är det is på sträckorna är det en sak eller smälter den och gör det moddigt, något helt annat.

Världens bästa rallyförare avslutar med en önskan om att vintern följer prognoserna och håller i sig med minusgrader över hela rallyt. 

– Då blir utmaningen något mindre…

I dag är det dessutom exakt 15 år sedan som Sebastien och Daniel blev förste icke-nordbo att vinna ”The International Swedish Rally” med en Citroën Xsara WRC. Jag vet detta med bestämdhet för jag var på plats, då också…

*

Med detta är det lätt att glida över på hur Hyundai Motorsport tänker sig promota sin R5-i20 framöver. Själv var jag övertygad om att Alzeanu-teamet skulle hänga på låset och anmäla minst en bil i WRC2 Pro. Så har det inte blivit och i Monte körde Stephane Sarrazin som ansvarat för utvecklingen av bilen helt utanför WRC2 med bilen. Inte heller i Rally Sweden dyker någon bil upp med registreringsnummer som börjar på ”ALZ”. 

När jag så får besked från Sarrazin att han planerar för start i nystartade Global Rallycross Europe känns en WRC2 Pro start väldigt avlägset. Detta verkar göras helt utan inblandning av Hyundai, möjligtvis kläs hans Pantera RX6 med en plastkaross som liknar en korean, men inget mer.

*

När WRC-spekulationerna avverkats vändes intresset till WRC2 och om det var många olika seger bud i WRC så var detta inget mot förarna i R5-bilar. Direkt blev jag mer eller mindre idiotföklarad när jag förde fram Johan Kristoffersson som en man för WRC2-seger.

Alldeles för orutinerad i en så här lång tävling, kom det från expertpanelen i soffan.

Istället skickades det ut signaler om finske mästaren Eerik Pietarinen som tänkbar vinnare.

Den ende som kunde matcha Kalle Rovanperä i genrepet, menade Victor Hansen.

Nikolay Gryazin, han är väldigt snabb, kom det direkt från Victors pappa Jens.

Sedan fortsatte det och jag tror de allra flesta i startlistan nämndes någon gång. Något var vi dock överens om, vinnaren i Monte, britten Gus Greensmith vinner inte igen och inte heller fjolårssegraren i Värmland Takamoto Katsuta.

Blixten slår sällan ner på samma ställe två gånger i rad, blev den analysen.

*

Medan alla håller tummarna här hemma för fortsatt vinter var det exakt tvärtom i Skottland. Hur lustigt det än kan låta så har arrangörerna till första deltävlingen i Brittiska Mästerskapet ”The Snowman Rally” tvingats ställa in. Med helt snötäckta specialsträckor och förbud mott dubb såg man ingen annan utväg. Tänk att ”Snömannens” eget rally ställs in på grund av snö, ur led är tiden…

*

Snö och detta i rikliga mängder är det i Lettland där man i helgen kör Rally Sarma och dit Oliver Solberg tagit sig med pappa Petters Polo R5.  Samma sak med Nikolay Gryazin som laddar upp inför Rally Sweden och WRC2-klassen där han som ”experterna” trodde, blir en av favoriterna. Samma sak i Junior-WRC där vinnaren av 2018-års Junior-ERC Martins Sesks kör sina sista sträckmil i skarpt läge innan starten i Torsby. Onekligen har han redan skaffat sig lite övertag på Dennis Rådström och Tom Kristensson som får ladda upp hemma i soffan med lite in-car filmer och liknande. Dessutom kör Sesks en likadan Fiesta som han sedan fortsätter med i på torsdag. Tio tuffa snömil så här tätt på J-WRC premiären måste vara guld värt för Sesks. Sedan är frågan om det räcker för att rå på en supertaggad Rådström på sin egen bakgård. Jag tror inte det…

*

Blev nästan en hel Motorbloggen med enbart ”uppsnack” inför Rally Sweden. Samma sak med morgondagens Motorlördag i Kristianstadsbladet där min intervju med svenskhoppen i Junior-Vm, Dennis Rådström och Tom Kristensson utgör stommen. Men så klart även ”Motorlistan” med rubrikerna på den heta delen, ”Svensk Motorsport, Simon Ohlin” och så kom det igen, ”Rally Sweden”. Rubriken ”Motorstopp” var så självklar att jag knappast ens behöver skriva ut stoppet, STCC så klart.

*

Trevlig helg.