Blogg

Aléns enda seger, Østberg träffade sin nya "kompis", nyrullad Mazda på G igen och Opel-ledning i Monte Historique!

 

Idag för 30 år sedan tog Markku Alén sin första och enda seger i ”The International Swedish Rally” och detta i en Lancia Delta HF 4WD. Vid sin sida hade Alén som vanligt Illka Kivimäki och segermarginalen till tvåan Stig Blomquist/Benny Melander blev hyggligt stor, 1.37. Det här året körde Stig en udda Ford Sierra V6 XR och ner till trean Lars-Erik Thorp och Tina Thörner hade han över sex minuter.
Bland dom som fick bryta detta år var svenske favoriten och teamkompisen med Alén, Mikael Eriksson/Claes Billstam. Precis som då Lancia-åkande Per Eklund fick man bryta med ”engine failure”. Samma öde drabbade Mazda-duon Timo Salonen och Hannu Mikkola.

*
Idag träffade Mads Østberg för första gången sin ”nya kompis” som han och Torstein Eriksen ska sällskapa med i Rally Sweden. Träffen ägde rum hemma hos Citroen Racing och under Rally Sweden-liknande former med snö och minusgrader. Undrar bara vad det är som skymtar bakom Mads C3 WRC? Kan det vara en prototyp på kommande WRC-bil om nu Safari-Rallyt åter får chansen i WRC-kalendern. Tanken slår mig då det bland Afrikas rallyfans  jobbas hårt för en comeback av mytomspunna ”Safari”.

*
I Rally Sweden kommer den mystiska kamouflagemålade bilen under alla förhållanden inte att vara med bland de totalt 15 WRC-bilar som är anmälda till deltävling två i WRC 2018. Bara Yazeed ”framlängesrullaren” Al-Rajhi kör en ”Appendix K WRC” alltså en tidigare än 2017 version av Fiesta. Resten kör helt nya bilar förutom Henning Solberg och Lorenzo Bertelli som får nöja sig med fjolårs modellerna av WRC-Fiesta. I Adaptas verkstad håller man som bäst på med att transformerar ”One-bet-Fiestan” till misstänker jag, en Fiesta i ”Skruvat-kostym” för Henning och Cato Menkerud.

*
Inte bara i Värmland det är snö, is och riktig vinter. När M-Sports Malcolm Wilson idag rullade upp gardinerna på Dovenby Hall i Cumbria var det en snötäckt park som mötte Wilson. Lite sent men annars vore det ju perfekt att kunna vintertesta för Rally Sweden på hemmaplan…

*

2017 var värmlänningen Kenneth Thomasson med i toppstriden i Rally Sweden Historic med sin Mazda 323 fram till SS10 där han slog bort ett hjul. I år har det laddats om för ny ”Jonsson-utmaning” men i genrepet Finnskogsvalsen gick det återigen åt h-e för Kenneth. Ett rejält så kallat ”taklägg” innebar mycket tid i verkstaden men nu är Mazdan ”på G” igen. Nytt tak och ny båge gör att ”Jonson-killern”  återigen är mogen för att utmana Mats i sin nyare version av 323:an.

*
Känns naturligtvis helt onödigt att påpeka vad för bilmärke ledaren i Rally Monte Carlo Historique kör? Så klart är det en Opel och i just det här fallet en gul/svart Kadett GT/E innehållande den franska besättningen Rarymond Durand och Sebastian Chol. Efter elva av de totalt 15 etapperna leder Opel-duon före grekerna Georgios Delaprtas/Spyos Moustaka i en Golf GTI men bara tio prickar skiljer. Bästa nordbo finns på tredje plats, danskarna Toni Hansen/Per Brodersen med Audi 80 quattro som har 70 prickar mer än den ledande Opeln. Fyra även detta nordbor, är välkända norrmännen Kjetil Engan och Björn Lie med en Golf som är 120 prickar bak.
Bästa svensk är Maurtiz Lange med polske kartläsaren Piotr Bany på 51:a plats med en Escort RS 2000. I det över trehundra bilar stora startfältet finns även en hel del kändisar som Guy Frequelin så klart i en Renault Alpine på 23.e plats. Lite sämre går det för Sebastien Loebs ständige vapendragare Daniel Elena som med Olivier Campagno vid sin sida håller en 73:e placering med sin Golf GTI.
Målgång i morgon den 7 februari.

*
Rally-SM:s hemsida uppmanas nu tävlande att skriva lite om sig själva och på så vis få lite extra publicitet. Ett mycket bra initiativ tror jag från mediaansvarige Annemo Friberg. Hon har även gjort en liten lathund om hur man kan göra för att sticka ut lite mot övriga SM-åkare. Hon skriver: ”Rally-SM:s hemsida, www.rallysm.se publicerar gärna mer från arrangörer och tävlande. Och (eller) lägger ut en blänkare på Facebook där över 7000 personer gillar oss och nästan lika många följer det som skrivs.
Vill du också synas på Rally-SM? Skriv ner några stolpar/meningar kring det du vill berätta – gärna med svar på några av frågorna vad, var, vem, hur, varför och när. Om du själv fick nys om något, fundera över vad du då vilja veta mer om och berätta just detta.
Vad har du köpt/sålt? Vad har du kört/ska köra? Vad är planen eller målet?
Vem du är berättar du naturligtvis i ditt mail, och självklart skickar du med mobilnummer där du kan nås. Gärna också en bild!”.
Längre ner ges mer handfasta råd, ” Tänk på att berätta i god tid. Då är det lättare att hinna få ut någonting. När vi alla packar för att åka på SM-deltävling är det för sent.
Om upplysningarna är knapphändiga och felstavade – det gör ingenting! Mottagaren kan fixa det.
Och eventuellt komplettera om du skickar ett telefonnummer så vi kan talas vid.”.
Verkar också som att fler och fler förstår vinken från Annemo för både före och efter Rally Vännäs har jag fått fler mejl från tävlande där än på länge. Så klart jättekul vilket ökar chansen att komma med i Motorbloggen om nu detta är en ambition. Jag vill även ge ett litet tips, skicka inte med ”kravlistor” som ska uppfyllas för att era bidrag ska publiceras, det är till att skjuta sig själv i båda fötterna…

*
Avslutar med anmälningssiffrorna för Östersund Winter Rally som fortfarande är i mina ögon alltför låga, nu uppe i 17 anmälda plus sex föråkare. Tobias Johansson, Ludvika, vinnare i ”4WD Övriga” i Vännäs var senast att anmäla sig.
Bättre puttrar det på i gruspremiären Anderslövsrallyt, nu 76 anmälda och här ser vi att Simrishamns Anderas Perssons sejour som Opel-åkare verkar avslutad. Nu sitter åter ”AP” i en VOC 940.