Blogg

Åhlin satsar på ERC, Loeb "kör för kul", Tom och Henrik tar första steget, Göransson har "egen bana", Lima med 230 anmälda och Mello-tempen stiger...

Precis som jag misstänkte från början så var ERC Fredrik Åhlins nya mål efter att i fjor slutat tvåa i Brittiska Rally Mästerskapet, BRC. I dag kom det officiellt från Fredrik att han och Joakim Sjöberg inleder Rally-EMAzorerna och därmed blir det två svenskar i premiären då även Tom Kristensson gör sin första EM-start för 2018 på den lilla Atlantön.
Redan innan BRC var avslutat hade Fredrik bestämt sig för ett nytt och ännu högre mål för det här året. Men inte förrän i dag blev det alltså klart att det nya målet var ERC och att han därmed även väljer bort att förbättra fjolårets andra plats i BRC.
Att få avsluta som ”Vice Mästare” med bara en poäng till guldet känns ändå helt okej idag, konstaterar Fredrik.

*
Brittiske Skoda-kompisen David Bogie gjorde succé i Östersund Winter Rally och låg femma i sitt livs första vintertävling när det gick överstyr på allra sista sträckan på travbanan. Nu blev inte Bogie knäckt av detta utan sätter istället upp högre mål för framtiden. Planen är att köra Rally Sweden till nästa år ihop med sitt team CA1 Sport. Att det inte blev någon start redan i år menar Bogie var tur.
Det hade varit alltför tidigt då detta var första gången jag körde med dubbade däck, men till nästa år…

*
Inte ens när det var tester inför kommande heta Rally Mexico slipper Sebastien Ogier samma gissel som han hade i Värmland, snö. Södra Spanien där det testas under Mexiko liknande former har nämligen drabbats av samma väder, om än inte riktigt lika illa som på Österlen/Söderslätt. Därför fick WRC-tvåan testa i snöblandat regn men vad jag fått erfara utan några större problem.

*
Även Toyota och Citroën har gjort sina Mexiko-tester i Spanien och där intresset främst knyts till Sebastien Loebs comeback i C3 WRC. Han har även beklagat att Craig Breen nu tvingas stå till sidan för att han själv ska få chansen att känna på nya generationens WRC-bilar. Förstår hur dåvarande Citroën-bossen Yves Matton tänkte när han gjorde klart med Loeb för tre tävlingar 2018. Då var teamet nertyngt av bakslag och det behövdes onekligen något ljus i tunneln hos ”Vinkel-gänget” och det ljuset hoppades man att Loeb skulle tända.

Nu är det dock lite annorlunda och de värsta skräckscenarierna känns avlägsna i och med Breens fantastiska körning i Värmland. Att i det läget peta honom och följa planen med att släppa in Loeb som inte kört WRC sedan Rally Monte Carlo 2015 där han slutade åtta (bilden) känns onekligen inte som det allra smartaste draget från Versailles. När man dessutom läser att målsättningen från den niofaldige världsmästaren är ”att ha kul” blir jag än mer betänksam.
I Mexiko blir det svårt att veta hur vi kan placera oss eller vilken ambition jag och Daniel ska ha, till detta är det allt för lång tid sedan senast vi tävlade, menar Loeb i brittisk media där han ställts mot väggen för att ha petat bort Breen.
Han behåller sin låga profil rätt igenom intervjuerna och menar att förutom ovanan vid nya C3:an så har han inte heller kört de nya sträckorna i Mexiko. Intervjun avslutas med ett enkelt konstaterande
Kommer att bli mycket komplicerat att vinna!
Klart är att Loeb och co-driver Daniel Elena även kommer att köra Tour de Corse med asfalt den 5-8 april och så avsluta WRC-comebacken i Spanien i slutet av oktober.

*
I helgen startar Tom Kristensson och Henrik Appelskogs resa mot ett EM-guld även om det först är premiären i Tyska mästerskapet med ADAC Saarland-Pfalz Rallye som ska genomföras. Redan på vägen till St. Wendel där tävlingen startar mötte Tom och Henrik samma väder som hotar att snötäcka asfaltsträckorna i sydvästra Tyskland. Dock inget som Tom varken förvånas eller skräms av.
Jag har kört tävlingen en gång tidigare för två år sedan, faktiskt min debuttävling i Opel Adam Cup, berättar han.
Då var förhållandena liknande som det ser ut att bli i år, med snö på asfaltsträckorna, inget som bekymrar.
En skillnad mot 2016 är att man ändrat lite på banan och enligt Tom verkar de nya sträckorna vara mer tekniskt krävande än förra gången han körde. Något han absolut gillar, bara vädret som kan vara lite knepigt
Tufft lär det bli om det ligger snö på sträckorna då vi bara får köra på odubbade vinterdäck. Vanskligt, men samtidigt en stor utmaning.
2016 satt Tom i en Opel Adam för Adam-Cup och nu blir det premiär för Opel Junior Rally Team eller förenklat, som fabriksförare hos Opel Motorsport. För Tom och Henrik blir det Junior-ERC som är huvudmålet även om man kommer att köra ytterligare två tävlingar i Tyskland, Wartburg Rallye och så årets höjdpunkt, WRC ADAC Rallye Deutschland. I fjor körde paret knappast något alls på hemmaplan undantaget Rally Blekinge där man chockade genom att vara bästa 2WD-åkare i den från SM-vinnaren Anders Åberg lånade R2-Peugeot. I år planeras det för fler tävlingar då man nu även har  tillgång till en likadan Adam som används av fabriksteamet. Dessutom en riktig vinnarbil då den tidigare körts av danske mästaren Jacob Madsen. Den planeras att användas i både South Swedish Rally och East Sweden Rally, dessutom ska den köras i Danmark för att finslipa formen inför asfaltdelarna i EM. Dessa är tre till antalet Kanarieöarna, Italien och Tjeckien.
Helgens tävling är också att se lite som ett träningspass inför betydligt viktigare ERC Azores Airlines Rallye.
Det är skönt att få lite mil i bilen inför EM-premiären som visserligen körs på grus, men det viktiga är att komma igång och lära bilen som är är vassare och mer avancerad än Adam Cup-bilen som vi körde tidigare, menar Tom.
Innan Tom och Henrik landade i St. Wendel stack man inom Opel Motorsport för obligatorisk fotografering för autografkorten. Dessutom fick de två möjlighet att kika på sin nya R2 Opel Adam med sina egna sponsordekaler påsatta. Att detta var ett stort ögonblick för Tom och Henrik är självklart men frågan är om det inte var lika stort för deras ”handyman” Robin Svensson. För första gången fick Robin en egen Opel Motorsport-jacka och hädanefter kommer han troligen att glida runt hemma i Hörby lite som ”Svenne mannagryn, kung i byn”…

*
Klassiska racerbanan ”Gelleråsen” i Karlskoga har fått ny ägare och det är ingen mindre än STCC-profilen Richard Göransson som köpt ”Kanonloppets” hemmabana.
– Jag är mäkta stolt att ta över verksamheten för Sveriges äldsta bana som har en enastående motorsporthistoria, menar Göransson.
Jag brinner starkt för att ta arenan till nästa nivå och ambitionen är tveklöst satt på att göra den till Sveriges bästa arena, inte bara för motortävlingar – även för evenemang, lanseringar, upplevelser, körskolor, konferenser och mycket mer.
Richard har själv nött asfalten på Gelleråsen massor av gånger och även vunnit åtta STCC-race på sin ”egen bana” berättar han.
– Det var här jag såg mina första tävlingar som barn och här såddes fröet hos mig att börja tävla. Jag vet inte hur många STCC-tävlingar jag har kört här, men jag kan varje millimeter av banan..
Tidigare ägdes banan av Mikael Luff och Lennart Bohlin sedan 25 år tillbaka och dom är glada över lösningen med Göransson.
Vi är väldigt glada att se Richard ta över stafettpinnen, han är en sann eldsjäl för motorsport och vi kan inte se någon bättre lämpad för det här jobbet. Vi önskar honom all lycka till för framtiden som tveklöst ser planerar att göra ett antal förbättringar med start redan den här veckan.
Redan klart är att det kommer att byggas nya faciliteter som kontor och restaurang. I år körs både NM i Roadracing och STCC på Gelleråsen.

*
Det har spekulerats en del kring varför det varit så klent intresse för vinterns bägge SM-tävlingar i Vännäs och Östersund. En orsak anges som att det för dyrt med vinterdäck till rallybilen och med ett pris på runt 4000kr/st känns detta argument inte helt utan trovärdighet. Men så punkteras detta när jag kollar in anmälningslistan till Limas LBC-Ruschen där just nu 230 förare anmält att dom vill köra. Min tanke är då att däcken till Lima måste kosta lika mycket som till en SM-tävling och ändå är där skyhögt fler som väljer Sune Rickardssons tävling, än på pappret mer statusfyllda Rally-SM. Något visar detta men jag är inte säker på vad…
Noterar att Jerker Axelsson gör sin första start i sin och Pontus Tidemands ”hyrbil”, den R5-Skoda som Mattias Adielsson tog still seger senast i Östersund.

*
I dag har jag klivit in i ”Mello-bubblan” med allt vad detta inenbär av kramar, kindpussar och andra mindre intima sätt att hälsa. Kristianstad Kartingklubbs Jörgen Andersson är den som ansvarar för att Mello-tempen inte rusar i höjden inne i Kristianstad Arena och i eftermiddags var det lugnt.
Just nu 18,6 grader men temperaturen lär stiga, konstaterade Jörgen medan han tittade ut över kändisarna som flockades i ”green-room”.

För mig är det några år sedan jag senast bevakade Melodifestivalen men fortfarande är där ljusår mellan ”Mello-fansen” och dom som jag är mer van att umgås med, i till exempel Rally Sweden. Dock väljer jag att inte mer precisera skillnaderna…