Blogg

Åhlin kör ERC-finalen, R5-Polon har nästan inget från WRC-kusinen, "Two Sebs" hos Citroën (?), World RX till Austin, Elias för guld, Alfred fick fint stipendier och GP hos shopparna...

Äntligen är det klart, vi kommer att köra ERC-finalen Rally Liepaja!

Orden kommer från Fredrik Åhlin som nu när Joakim Sjöbergs ”barnafödande” är klart avslöjar planerna på att köra i EM-finalen.

Ser framemot att återkomma till ”ERC-cirkusen” och förhoppningsvis avsluta säsongen än en gång på pallen, berättar Åhlin.

Skoda-föraren inledde starkt på Azorerna med en andra plats i klassen Junior U.28. Följde sedan upp detta med att bli trea i Italien medan han och Jocke hoppade både Tjeckien och nu senast Polen. Med 50 poäng i tabellen har paret ingen chans på medalj, om detta göra Nikaoly Gryazin, Chris Ingram och Fabian Kreim upp. Men fyra kan man bli om man lyckas bättre än nuvarande fyran som är fyra poäng före, fransmannen Laurent Pellier.

*

Riktigt kul att läsa alla spekulationer om hur WRC kommer att se ut 2019. Häromdagen var det att Skoda planerade för comeback i WRC och samtidigt lämna WRC2 där då Volkswagen med nya Polon skulle ta över. Vad ska man säga om sannolikheten för detta, kanske 70/ 30 på osant.  Vad som dock är helt sant är att FIA-teknikerna på måndag kommer till Hannover och Volkswagen Motorsport för att homologera nya Polo GTI R5. Premiären är satt till WRC Rally RACC Catalunya Rally De Espana 25-28 oktober med start i Salou utanför Barcelona. Här är det då Eric Camilli och Petter Solberg som blir de allra första att ”pilota” Skoda-utmanaren.

Polon har då testats runt 1000 mil under tuffa rallyliknande former i ett program som är jämförbart med det som kördes när Polo WRC introducerades 2013. Ansvarig för R5-Polon är holländaren Gerard-Jan de Jongh som även var Sebastian Ogiers egen ingenjör under guldåren hos VW. Han berättar att projektet började redan i november 2016, direkt efter att Volkswagen beslutat att dra sig ur WRC. Först började man med att sy upp samma leverantörer VW jobbat med i WRC, Xtrac stod för transmission, Bosch för all elektronik, ZF Sachs fick fortsätta leverera stötdämpare/fjädring medan Alcon fick ansvar för att Polon skulle kunna bromsa.

Ett problem var att den Polo som fanns 2016 skulle bytas mot en ny version under 2017 vilket gjorde att konstruktörerna fick börja med att helt jobb i datamiljö. Även om detta inte var optimalt kunde man ändå börja med chassit direkt när ”nya Polon” började tillverkas. Vore kanske också lätt att tro att många lösningar från WRC-bilen flyttats över till R5:an men så är inte fallet berättar de Jongh.

Knappast något alls, reglementena skiljer sig alltför mycket åt. Stötdämparnas position och geometri är dock något som vi tagit med oss plus var i bilen förarstolen sitter…

Ett ”problem” med att bygga R5-bil mot en WRC dito är att byggaren måste ta hänsyn till både kostnader och vikt för att följa FIA:s begränsningar. Men med tanke på Volkswagens historia i både WRC och World RX blir nog ingen förvånad om man lyckats hitta en perfekt mix i det digra regelverket.

*

Mer rykten och den här gången från Frankrike där nu ”säkra källor” berättar att Citroën tänker sig ett nytt ”Two Seb team” för 2019. Med detta menas att Sebastien Ogier tar platsen som försteförare och namnen Loeb fortsätter som i år med några utvalda tävlingar. Vem som sedan ska fylla ut hålen däremellan är oklart, blir det Mads Østberg, Craig Breen eller senaste budet Esapekka Lappi? Kanske rent av en kombo med alla tre som då får köra tävlingar där Cittra-chefen Pierre Budar anser dom har största chans att plocka Märkes-poäng? En lösning som kanske Breen och norrmannen kan tänka sig med tanke på deras sämre förhandlingsläge. Lappi däremot har högre ambitioner och vill garanterat ha full säsong och inte dela bil.

*

Kan även fylla på med att Lappis nuvarande kompis i TGR, Jari-Matti Latvala enligt italienska ”Motorsport-IT”, gjort klart med Tommi Mäkinen om ”icke full WRC-säsong 2019”. Ett avtal som skulle vara Latvalas egen idé med att bara köra utvalda tävlingar. Även om det kommer från Italien så känns detta inte helt befängt med tanke på hur året varit för WRC:s äldste förare. Ändå en viss respekt att ha varit aktiv på VM-nivå sedan Wales Rally GB 2002 och att förstasegern togs för tio år sedan i Rally Sweden.

Från samma källa som förresten redan betraktar Ogiers övergång till Citroën som klar, avslöjas även hans ersättare hos M-Sport. Enligt italienarna har Kris Meeke i princip redan skrivit på och ”The Ulsterman” väntar bara på att fransmannen ska tömma sitt skåp borta i Cumbria

*

I helgen är det dags för World RX och premiär på amerikansk mark, i Austin Texas där nästa deltävling avgörs. Här får Johan Kristoffersson och Petter Solberg sällskap av USA:s egna Volkswagen-förare, Tanner Foust och Scott Speed. Medan Johan och Petter kör Polo Supercar använder Foust och Speed istället Beetle Supercar i ARX. Har skrivit det tidigare, guldet är redan klart för Kristoffersson även om det återstår tre tävlingar. Rent teoretiskt har Mattias Ekström som är 73 poäng efter, fortfarande chansen. Om detta håller dock inte WRX-ledaren med fullt ut.

Ok, jag har ett stort avstånd till tvåan och har därför råd att ta lite större risker, men jag vill köra rent, hålla mig borta från problem och göra det som måste göras.

Som vanligt påstår han att tankarna på guld ännu inte infunnit sig utan han fokuserar helt på helgen.

Min attityd är alltid den samma och helt ärligt försöker jag att inte tänka så mycket på vad som kan hända eller om det ena eller andra händer. Men, det är klart, när jag är på gymmet eller sitter länge på ett flygplan så vandrar naturligtvis tankarna…

Inför tävlingarna i Austin räcker det för nykorade STCC-mästaren att göra ett bra kval och ta en plats i semifinalen för att Ekström inte ska kunna passera. Med andra ord förbereder teamchefen i PSRXVolkswagen Sweden, Pernilla Solberg firandet.

Det är mycket på spel och vi vet att Johan kan säkra titeln redan nu – vi håller tummarna – och alla vill försöka göra det här till en väldigt speciell tävling för honom! 

För Pernillas äkta hälft Petter är ambitionen att förbättra femte platsen upp till silver. Han har  dessutom ett litet ess i rockärmen då han varit på Circuit of the Americas tidigare. 

En snabb bana precis som förarna vill ha men ger också en rejäl utmaning med intressanta kurvor och förhoppningsvis bra möjligheter att köra om!

*

I Mattias Ekströms ögon ser nog detta bra ut, att kunna kör om vilket är en nödvändighet om gulddrömmen ska leva. EKS-föraren har likhet med de flesta övriga i racet aldrig kört på banan däremot har han redan sett att där finns några ”cool jumps”. Andreas Bakkerud har däremot kört på banan för fyra år sedan när han körde i X-games. 

Då var det extremt varmt plus att vi hade ovanligt bra grepp i starten, minns norrmannen.

Banan i Austin är seriens kortaste, bara drygt åttahundra meter och byggd inne i Formel 1-banan.

*

I helgen kan STAR-föraren Emil Lundberg och David Arhusiander säkra segern i ADAC Opel Rallye Cup i näst sista deltävlingen, Rallye Erzgebirge. Med 67 poängs försprång ska mycket till för att svenskarna i Opel Adam ska missa även om det återstår 100 poäng att fördela.

Vi känner oss fokuserade och väl förberedda inför tävlingen, berättar Elias.

Skulle såklart vilja avgöra redan nu i helgen men vi måste ändå köra smart!

Tvåa är Gregoire Munster och för att han ska sno guldet krävs nästan full pott i helgen samtidigt som Elias nollar. Nu körs dessutom helgens tävling i närheten av Zwikau och på liknande vägar i våras tog Elias och Daniel sin allra första cupseger i Sachsen Rallye. Något som i min värld talar för ny fullträff i helgen.

Hoppas att vägarna liknar de i Zwickau där vi hade bra fart och vore grymt roligt att avgöra serien i samma trakter som vi tog vår första seger!

Alla tummar hålls för Elias och David att fortsätta den stolta svenska tradition med sansa segrare i Adam-Cup, först Emil Bergkvist sedan Tom Kristensson och nu förhoppningsvis även Elias…

*

Nu blev J-SM trean i Formula STCC Nordic Alfred Nilsson historisk när han som förste bilsportare tilldelades ” Elitidrottsstipendiet”. En utmärkelse som tilldelas elitidrottare på landslagsnivå som kombinerar sin idrott och tävlingsverksamhet.

Skitkul. Jag är enormt hedrad. Ser man vilka andra som fått det här blir det lite piggar på kroppen, där är sådana som Kalla och Alshammar, menar Alfred.

Förutom ekonomiskt stöd ingår också resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition plusett läger på Bosön. Stipendiet delas ut på Idrottsgalan den 21 januari.

– Att få ta emot det på Idrottsgalan det är något jag drömt om. – Vi håller på med elitidrott så att komma dit blir en dröm som går i uppfyllelse! 

*

Ingen i nordöstraskåne har väl missat ett nytt shoppingcenter öppnat i dagarna, C4 Shopping. Kanske inte så mycket att skriva om i Motorbloggen men när man nu upplåter utrymme inne bland shopparna åt GP-Musseet i Råbelöv blir det direkt relevant. Fram till årsskiftet får nu GP-entusiasterna disponera cirka 100 kvm för att berätta om Kristianstads största sportevent någonsin, Kristianstad GP som lockade runt 100 000 åskådare.

I dealen ingår att vi får vara på plats och marknadsföra oss, sälja böcker och affischer med mera, berättar eldsjälen Jonas Bruzelius. 

Idag håller man till med sitt museum ute vid gamla banan i Råbelöv och så ska det förbli berättar Jonas.

Tanken är absolut inte att flytta museet, utan att utnyttja denna fina möjlighet att föra vidare medvetandet om tävlingar och det enorma engagemang som fanns på 1950-talet, men även marknadsföra museet med mera.

*

Idag kom där nytt datum för Södra BF:s ”Rally-Riksdag” eller ”Rallymöte för alla” förhoppningsvis utan samma lekstuga som den i Stockholm. Ny datum är den 24 november och förmodar jag som vanligt  i Hässleholms MK:s klubbstuga.

Skicka gärna in frågor/förslag som ni vill ta upp på mötet, uppmanar Södras SGA Patrik Persson och det är även till honom man ska förhandsanmäla sig.

Tråkigt nog brukar de här tillställningarna vara ganska lugna och utan att alltför många åsikter luftas. Tråkigt då det är just i Hässleholm här man kan få till stånd regeländringar på DM-nivå, ha synpunkter på hur serie/cuper genomförs eller annat som irriterat under säsongen. Klart mycket bättre att ta upp detta på mötet här än att bara knyta näven fickan eller snacka med kompisarna om att ”allt är åt h-e”…