Blogg

Åhlin "all the way" till SSR-seger, Flodin BMW-snabb annars var det mycket Volvo, grattis till guldet Liiten, Solberg toppar i Mettet och Anderstorp lägger ner!

Just i detta nu avslutas South Swedish Rally och jag kan lika bra erkänna direkt, jag har inte varit där idag. Andra åtagande på hemmaplan gjorde det näst intill omöjligt att  även få in ett Älmhultbesök i programmet. Jag fick nöja mig med Millebygden i går och så mycket kan jag ändå påstå att flytten till Älmhult måste beskrivas som succé. Redan från serviceplatsen framför IKEA Hotell till publiktillströmningen till ”Anders Martinsson Raceway” tyckte jag vittnade om ett ”SSR-EVO 4 eller 5”. Blir inte förvånad om rallyt permanentas i IKEA-land inom överskådlig tid. Som ni förstår är jag därför inte den som är bäst skickad att berätta om alla öden och äventyr ”på skogen” men ska ändå försöka berätta lite om detta det ”43:e SSR”.

Först och främst gick mitt tips om totalseger in stenhårt med Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg i CA1-Skodan. Redan från sträcka ett dominerade värmlänningen och än hur SM-ledaren Mattias Adielsson försökte ökade bara tidsgapet. När sedan Göteborgaren hade en ”date” med en sten som knäckte framvagnen var slaget om Småland över. Efter att amerikanen Sean Johnston kraschat på SS11 togs beslut att stryka sista sträckan och då blir det Martin Berglund som går in som tvåa före Johan Holmberg, Tufft mellan de båda, bara 0,4 sekunder skilde.

I 4WD-Övriga stämde även där mitt tips och Tobias Johansson/Bo Holmstrand vann komfortabelt med över minuten till ”Sveriges snabbaste revisor” Johan Rudengren och som trea slutade Robin Adolfsson, Växjö.

*

Tar mig för bröstet och även i Trimmat 2WD prickade jag rätt vinnare i Patrik Flodin/Göran Bergsten i den välljudande BMW M3:an. När Kristian Johansson/Stefan Livh försvann först med ”kosmetiska skador” och sedan med ”inre blödning” blev det även på på andra plats en RWD-bil (Volvo 240) i händerna på Daniel Wall/Lina Jonasson, 49 sekunder skilde till BMW:n. Trea kom en 940 och den kördes av Stefan Alenmalm medan Ida Bood skötte notläsningen. Till och med som fyra blev det RWD och då med Elias Lundberg/David Arhusiander i Ola Axelssons utlånade gula 940.

Bästa FWD kördes av Hässleholms Johan ”Kalle” Green och med Kevin Athley som motvikt i Corollan. Före start avslöjade Kalle att han trodde sig ha hittat feltet som gjorde att bilen inte styrde in som den skulle.

Ändrade hjulvinklarna och det blev en helt ny bil och vi som trodde att det var fjädringen som var knas…

Av det hårdsatsande Team Nybe-gänget blev det Jonas Åkesson/Andreas Martinsson som lyckades bäst med sin sjunde plats. Redan tidigt på lördagen fick Jonas Kruse/Håkan Ekholm kasta in handduken med motorklydd medan Robin Sandberg/Mathias Bengtsson utmanade Flodin, men ett ”sidlägg” påSS4 och stenkontakt på tian ödelade den annars så succéfyllda återkomsten.

*

Tvekar inte en sekund över att utnämna Jari Liiten och Mikael Kjellgren till årets utropstecken i SM, tre tävlingar och tre segrar i Juniorer Otrimmat säger allt. Grattis till guldet grabbar.

I juniorernas Trimmade klass dominerade Volvo totalt och alla sex som kom i mål körde faktiskt Volvo. Snabbast var Pontus Lönnström/Rickard Svensson och dessutom klart snabbast, nästan tre minuter före Simon Andersson/Urban Fröjd medan det blev småländskt på plats tre i form av Simon Karlsson/Tobias Steen, Gullabo.

*

Äntligen fick Victor Hansen/Ida Lidebjer Granberg köra en hel SM-tävling och insatsen var fullt godkänd. En punktering med synliga karosseriskador sinkade SMK Hörby junioren och det blev därför ”bara” en sjätte plats. Placeringen före Kristianstads Hampus Larsson/Mikael Holmberg

*.

SSR blev precis så tuff som förutspåddes och i mål kom endast 48 bilar vilket betyder att nästan halva startfältet bröt. Bland dessa fanns min tvåa Jörgen Jonasson som rullade på SS4 i samma sväng som min klubbkompis Bengt Bengtsson/Thomas Hallén. För övrig Bengts första rullning efter en hel del år i rallyskogen. Men det är klart, tidigare körde han en stabil Opel Ascona och nu en mycket vältligare Mitsubishi…

Bröt, men för ett simpelt elfel gjorde även Tom Kristensson/Henrik Appelskog och detta i klassledning. Min J-SM Trimmat-vinnare Markus Theorin möblerade om Golfen tidigt i rallyt och har nu lite att stå i inför nästa SM-tävling i början av juni.

*

I belgiska Mettet pågår World och Euro RX för fullt och för någon timma sedan avslutades Q2. Som skåning är det så klart Magda Anderssons debut i nya teamet DA Racing som är mest intressant och efter de bägge Q-åken har Magda gjort en klart godkänd insats. Bland de 28 startande i Supercar-klassen ligger SMK Hörby-föraren på 16:e plats. Allra bäst gick det i Q1 där hon fick till en tid som räckte till 13:e plats.

Allra snabbast är Sverigebekantingen Cyril Raymond som vunnit bägge Q-åken och därmed har han 100 poäng när han går in på Q3. Tvåa är Reinis Nitiss före trean Jean Baptiste Dubourg. Regerande mästaren Anton Marklund håller fjärde platsen medan Thomas Bryntesson ligger sexa och Peter Hedström nia. Före sig har han hårdsatsande dansken Ulrik Linneman.

 

*

I World RX har Petter Solberg fått till det och toppar före Mattias Ekström och med Timmy Hansen som trea. Först på femte plats hittar vi Johan Kristoffersson och mellan sig och Hansen har man Sebastien Loeb.

Hade tur i Q2 då jag krökte styrningen i första kurvan och sedan fick jag punktering men slutade ändå som trea, berättar Petter.

-Att vinna Q1 var fantastiskt och jag är verkligen glad att leda inför söndagen!

Johan Kristoffersson hade lite oflyt med sina kval och fick möta en hal bana i Q1. I Q2 fick han sedan starta ytterst och hamnade sedan i kö i fyra varv.

Ungefär samma sak hände både i Barcelona och Portugal och där vann jag ändå till slut så inget är omöjligt…

*

Vet inte om Gislaveds Kommun med sina ”hang arounds” i Länstyrelsen känner sig som stora vinnare när nu ägaren till Anderstorp Raceway, Kari Lehtimäki lägger ner tävlingsverksamheten ute på torvmossen. I lokaltidningen Värnamo Nyheter säger Kari att han inte kan bedriva den verksamheten längre. 

Vi känner oss trakasserade av kommunen!

Från det hållet ställer man sig dock helt oförstående till detta och hävdar att någon önskan om stopp för tävlingar inte funnits men tilläger miljöchefen i kommunen.

Men tillstånd ska följas…

Det handlar om att man ute på mossen vid två olika tillfällen överskridit den bestämda ljudnivån på 95 db ( förresten, var det inte 110db som var gränsen för böneutropet vid moskén i Växjö?) vilket gjort att kommunen reagerat. Håller nu Kari fast vid sitt ord går en epok i graven och tilläggas kan att Peo Kjellström på Teknikens Värld påpekar, ”Vid en av Malmö FF:s senaste segermatcher i allsvenskan i fotboll uppmättes ett publikvrål på 115 decibel utan att det för den sakens skull höjdes några röster på att polisanmäla fotbollen i Malmö.”.

Så kan man också fundera…

Nu avslutar Motorbloggen vinter och vårsäsongen med en två veckor lång ”time out”. Har ni tur så ses vi igen i slutet av maj…