Adielsson till ERC med Citroën, Furuseth satsar på J-ERC, Kalle R. fick fint pris, Liiten vill ut och folkrace i centrum i Motorlördag!

Blogg

 Då stämde återigen min känsla när det gäller att placera förare i rätt fack inför 2019. Den här gången är det Mattias Adielsson som idag avslöjar sina planer och det blev inte alls oväntat ERC med franska SainteLoc Racings nya C3 R5. En bil som Mattias testade redan höstas i skarpt läge men där en dum fransk högersväng innebar ”game over”. Ändå klickade det mellan honom och teamet och därför väntar full serie i Rally-EM.

— Det känns riktigt spännande, berättar Mattias.

  Vi har erfarenhet av EM-serien då vi var med 2015 när vi körde vår Peugeot R2 i juniorklassen, men det blir lite skillnad nu. 

Redan till SM-Sprinten i Sundsvall får Mattias möjlighet att känna på C3:an som nu är lackad i landslagets blå/gula färger vilket han är glad över. 

Roligt att vi får möjlighet att presentera teamet och bilen för den svenska publiken redan under SM-veckan.

Som sagt ingen tillfällighet att bilen är lackad i blått och gult berättar Mattias utan han och co-driver Andreas Johansson kommer att anmälas i WRC som Sweden National Team. Samlingsnamnet på SBF:s landslagsverksamhet.

Jag har varit med i flera år i landslaget och sett de värden som finns och som det ger mig och andra att vara med där. För mig känns det här som ett sätt att även utåt visa hur förare och landslagsverksamheten inom bilsporten kan ta nya kliv, menar göteborgaren.

Att Mattias och Andreas väljer att profilera sig i landslagets färger gläder SBF:s VD Anna Nordkvist.

Det här är en riktigt rolig satsning att vara med och stötta, att med resurser från oss vara med och lyfta fram detta känns spännande och nytt. 

Nordkvist menar också att detta är ett led i förbundets strävan att stärka ”Svensk Bilsport”. Att Mattias start i ERC är stort förstår man av att ”ERC-News” toppar dagens nyhetsflöde med svensknyheten. ERC-serien startar precis som i fjol på Azorerna den 21-23 mars och här borde då Mattias anmäla sig i klassen ”Junior U.28”. Här slutade Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg fyra i fjol medan unge ryska supertalangen Nikolay Gryazin vann tämligen överlägset. Utan tvekan blir klassen en tuff bit för Mattias att ta sig an…

*

I dag visade Ole Christian Veiby/Jonas Andersson lite smakprov på hur hans Volkswagen Polo R5 kommer att se ut när han startar årets WRC2-säsong. Den Baumschlager-preparerade Polon blir nu blå…

*

En som också kommer till start i ERC verkar vara ambitiösa norrmannen Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe. I fjol startade paret i några ERC-tävlingar i samma klass som Tom Kristensson och en likadan Opel Adam R2. Medan Toms bil fungerade som en klocka och bar honom till EM-silver var Sindres inte alls på lika bra humör och man tvingades bryta samtliga tävlingar.

Preci som Tom var han i Polen och testade den helt nya Ford Fiesta R2:an för Junior-WRC och blev imponerad. Tyvärr är han inte lika imponerad av sin budget och tvingas avstå en önskad VM-start. Visserligen finns pengar för att kunna köra de fem J-VM deltävlingarna men det skulle också vara allt.

Hade varit ett allt för vanskligt projekt med så snäv budget, menar Sindre till norska Parc Ferme.

25-åringen menar att han vill ha möjlighet att både testa och även köra tävlingar vid sidan av de fem ingående J-VM. Även om det nu blir ERC och Junior U.27 där han bland annat får möta Elias Lundberg som övertagit Kristenssons R2-Opel är målet ändå fortsatt det samma, att en dag vinna J-WRC. Med sina 25 år har Sindre ytterligare fyra år på sig att att uppnå detta. 

*

Nu går Jerringpriset in på sista versen och på måndag står det klart om Johan Kristofferssons VM-guld räckte för att få priset, för du har väl röstat? Nu är väl chansen inte så stor då motorsport inte precis tillhör idrottsetablisemangets favoritsporter. Annat är det i Finland där i går Skoda-föraren och underbarnet Kalle Rovanperä fick ta emot utmärkelsen  ”Finland’s Young Athlete of The Year”. Att pappa Harri, Rally Sweden-vinnare 2001 var stolt över sin ”påg” är uppenbart när man ser bilden från prisgalan…

*

Då tog Toyota sin första och hett efterlängtade seger i Dakar Rally genom WRC-rutinerade Nasser Al-Attiyah. Efter nästan 35 timmars körning över Perus sanddyner vann Nasser före Nani Roma medan Sebastian Loeb som haft en problemfylld resa slutade trea, över timmen bak. Tjecken Martin Prokop som även han kört WRC slutade sexa med en Ford.

*

På lördag drar rallyklassikerna igen sin säsong och detta i Dalarna och Tractive Winter Rally. Även 1300 Rallycup inleder här med lite över tio ”Sukkor” anmälda, men tråkigt nog utan cupens eldsjäl nummer ett Ola Strömberg. Runt 50 klassiker ska köra de tre sträckorna som ändå mäter respektingivande fyra mil riktig vinterväg. Med detta består halva startfältet nu 104 bilar, av bilar av lite äldre årgång. I den andra halvan håller jag Stig Andervang som favorit med sin Mitsubishi.

*

En som tar paus med SM-uppvärmning är fjolårets succépar Jari Liiten och Mikael Kjellgren. I Finnskogsvalsen kände man på en nyinköpt Mitsubishi och hade det inte varit för en jättelång tid på SS1 hade det blivit pallen för Sandviken-åkaren.   När det kommer till SM och Mekonomen Bergslagsrallyt är det dock samma R2 Peugeot som Jari kommer att köra som han tog guld med i fjol. Målsättningen är att försvara detta och förutsättningarna har aldrig sett bättre ut menar Jari.

Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har i detta team med Pelle Palmqvist och Yokohama.

Efter detta väntar SM-Sprinten där det återigen blir ny bil för honom, en hyrd R5-Fiesta (kan det vara en skånsk?).

– Blir intressant att se hur man står sig i den tuffa konkurrensen dessutom en fantastisk möjlighet att få köra en R5, menar Jari.

Nu nöjer sig inte ”firma Liiten/Kjellgren” med detta utan blickar ut mot internationellt tävlande. 

Utöver SM så kommer vi köra så mycket som möjligt och målet är ju att komma ut i Europa och tävla i framtiden, berättar Jari.

Var i Frankrike och testade lite i december för Sainteloc Racing och att få köra EM hade ju varit fantastiskt!

*

I morgon gör Motorlördag i Kristianstadsbladet comeback efter juluppehållet. Uppslaget domineras av ett gediget reportage om folkracefamiljen Gudmundsson, Kristianstad Folkraceklubb signerat sportchef Nilsson. Men så klart saknas inte ”Motorlistan” med de tre positiva rubrikerna, Rally-SM-Rally Sweden- Pontus Tidemand. Listan avslutas med ”Motorstopp” och då handlar det om bristerna i kommunikationen mellan Midnattssolsrallyt och Hässleholms Kommun.

*

Trevlig helg.