Adamo vill ha Sverige, Kroatien önskar WRC, Veiby favorit på hemmaplan, Lima är årets vinterhöjdpunkt, Todt med en målgång i Safari, Stugemo testar WRC och ordförandebyte i SMK Hörby.

Blogg

Nu ger sig även Hyundais Andrea Adamo in i diskussionen kring vädret och Rally Sweden. Han var en av de som ivrigast hyllade organisationen som trots allt lyckades få ihop ett bra VM-rally när det allra mesta egentligen talade tvärt emot. Precis som alla andra vill även italienaren ha snö till Rally Sweden men samtidigt är han realist och förstår problemen. Men när det nu till och med snackas om att Finland skulle få två deltävlingar till WRC, först Arctic Lappland Rally i Rovaniemi och senare på året Rally Finland börjar resonemanget  gå mer än lite överstyr. Något Adamo håller med om och som menar att Sveriges VM-rally är nyckeln för att kunna köra WRC på vintern.

Foto: Tommy Svensson

Jag är en ”gammal gubbe”, älskar traditioner och att stanna i Sverige är ”a nice thing to do”, menar han  till DirtFish.

    En sak är han dock säker på och det är att han inte gillar långa transportsträckor. Något som torde bli verklighet om rallyfirma Glenn Olsson & Co måste leta sig längre bort från Torsby. Adamo är också tydlig med att han inte hyser speciell kärlek till just Värmland, för honom får rallyt gärna flyttas längre norrut, så länge det bara stannar i Sverige…  

    *

    Kanske inget direkt hot mot Rally Sweden men nu vill även Kroatien komma in i WRC och detta redan 2021. Direkt från Värmland tog sig promotorn Oliver Ciesla till Zagreb för att diskutera saken med folket bakom Croatia Rally. Att kroaterna menar allvar är helt klart. I ryggen har man ekonomiska muskler både genom staten och staden Zagreb som i så fall blir deras svar på Torsby.

    Genom att få WRC till Kroatien hoppas man kunna pumpa in mer euro till regionen och man har själv gjort jämförelser med Portugal som har liknande förhållande. Här ökade intäkterna i fjol direkt med knappt 68 miljoner euro och indirekt med ungefär lika mycket. Tro f-n att man är intresserad av att Tänak och hans kompisar kommer till Zagreb i oktober 2021 då det är tänkt att rallyt byter namn till ”WRC Croatia Rally”.

    *

    Nästa helg körs ”shake down” inför Rally Portugal ”Rally Serras de Fafe e Felgueiras”. Eller om man så vill till Rally Mexico som körs före portugisernas VM-bidrag. Hit skickar Hyundai både Ott Tänak och Dani Sordo för att känna på ett grus som til stor del påminner om det som väntar i mitten av mars i ”Corona-land”. Alltså efter den mexikanska ölen med sin limeskiva och inte det kinesiska viruset.

    Foto: Tommy Svensson

    Nu har dock Andrea Adamo beslutat och mycket sportsligt dessutom, att de båda inte kör de två sista sträckorna i Fafe-rallyt för att inte störa det portugisiska mästerskapet där rallyt ingår. Dessutom lär Hyundai ha gjort en överenskommelse med arrangören om att inga tider från de två kommer att publiceras. Om samma spelregler även gäller Rally Sweden-sexan i WRC2, Nikolay Gryazin är oklart. Hans anmälan till Fafe kom sent, kanske som en bekräftelse på att både han och Adamo var besvikna över den bleka insatsen i Värmland

    *   

    Riktigt med snö och is är vad som väntar i deltävling två av Norska Mästerskapet ”Numedalsrally”. 119 anmälda är mycket för att vara en ”NM-runde” så Numedalsrally med sina elva mil SS fördelat på åtta sträckor är populärt. Storfavorit är Ole ChristianVeiby/Jonas Andersson som tar sin Hyundai i20 R5 för att först och främst utmana  Frank Tore Larsen och Anders Grøndal, R5 Fiesta för båda.

    Foto: Tommy Svensson

    I R2 är det Steve Røkland som har samma favorittryck på sig som Veiby. Främste utmanare är är Ole Nore Jr såvida inte Kristoffersson kartisen Stig Rune Skjaermoen smittats av Rally Sweden-tempo och åker ifrån de båda.  

    Övriga med blågula flaggor på bilarna är Johan Eriksson, Saab, Simon Andersson, Mitsubishi, Ulf Backlund, Citroên, Kristian Johansson, Renault och så värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson, Nissan. Talesättet säger att varje långe resa börjar med ett enda steg. I ”Janjans” fall skrivs detta om till, att varje lång rallyresa börjar med att servicebilen är tankad…  

    Tajt tidsplan med första start klockan 08.00 i morgon och redan klockan 15.46 gör samma bil om manövern på SS8

    *.

    Nästa helg körs första deltävlingen av Rally-SM, ”Rally Vännäs” viltet så klart är det största i rallyväg på vinterhalvåret. Om man enbart snackar mästerskapsstatus vill säga, för annars är det nog Sune Rickardssons ”LBC-Rushen” i Lima som de flesta ändå klassar som årets höjdpunkt när det kommer till rally på snö. Lördagen den 7 mars är det dags och redan  idag är där över 70 anmälda till tävlingen som ingår i Supercupen. Än så länge dåligt med skåningar och endast Ungdomsåkaren från SMK Hörby Karl-Johan Ingesson med farsan Lars-Johan i VOC-940:an är anmälda så här långt.

    Lima MS har ett vägnät att välja ibland som för klubbar längre söderut, måste ses som en våt dröm. Årets upplaga körs med bara fyra sträckor men så snuddande nära totalt tio mil SS man kan komma, eller exakt 99 kilometer. Under några veckor har också FB bombarderats med bilder på hur fina sträckorna ser ut. Fina i det här sammanhanget betyder snövita vägar med rejäla vallar, allt det som tråkigt nog saknades förra helgen. Nu ser dessutom vädret ut att slå om till minusgrader från tisdag vilket inte minst lär glädja de hårt prövade arrangörerna av Vasaloppet som körs i samma område. 

    *

    Hittade en intressant artikel på en Kenyansk sida där Jean Todt, FIA-presidenten i lyriska ordalag hälsade Safarirallyt välkommen tillbaka till WRC efter 18 år i frysboxen. Todt berättade att han vill ha WRC i varje världsdel vilket nu är uppfyllt i och med Kenyas intåg. Dessutom ville han egentligen om man läser mellan raderna, att varje rally ska bjuda på något unikt. Här sticker då Safari ut med sina långa uthållighetssträckor och kan man förmoda med ett underlag som kan få Turkiets sträckor att se ut som salsgolv. 

    Foto: Tommy Svensson

    Safari ska vara en riktig utmaning för både ”man and machine”, menade Todt som verkligen vet vad han snackar just vad det gäller Safarirallyt. 

    Sista gången idag 74-årige Todt läste kartan i Kenya var 1981 medan Guy Frequelin skötte ratten. Paret körde en Peugeot 504 Coupé och resultatet blev exakt detsamma som det blivit alla åren efter 1973, ”Retired”. En enda gång på nio försök kom Todt i mål och det var ihop med Ove ”Påven” Andersson 1973 i sitt allra första Safarirally. Då som trea med en vanlig Peugeot 504. Men när han senare åkte med Hannu Mikkola, Timo Mäkinen eller Jean-Pierre Nicolas ni vet han med näsan, då gick det åt h-e alla gånger.

    Nya versionen av Safarirally kommer inte att köras som det gjorde då med icke avstängda vägar utan den delen kommer att bli mer likt hur WRC körs i övriga länder. Men de tuffa vägarna och de vilda djuren som korsar dessa lite hur dom vill, dom är exakt samma sedan premiären 1953. 

    *

    Vet inte om det är så, men jag är lite skeptisk till att Lars Stugemo skulle kunna tänka sig att köra rally i Kenya med en WRC-bil. Oavsett så lär han åtminstone inom kort prova den WRC-Fiesta -17 som finnen Janne Touniho körde med i Rally Sweden 2019. Inte nog med att Sunnyside Experience/FkkCancer#-profilen själv ska känna på värstingen utan även hans ”protegé” Emil Lindholm, tvåa i WRC3 i Värmland ska få känna på ”the beast”.

    Foto: Tommy Svensson

    På luddiga vägar har Motorbloggen även kommit över hur bilen ska strajpas inför äventyret

    *.   

    I går var det som bekant ingen Motorbloggen och där SMK Hörbys årsmöte på kvällen var en bidragande orsak. Som vanligt ett möte där de 49 deltagarna kunde njuta av harmoni och gemytlig stämning både under och efter förhandlingarna.  Det blev ordförandebyte där Magnus Helgesson lämnade tillbaka klubban han fick ta över från Lars Servin för några år sedan. Mottagaren i gårkväll var samma Servin så man kan kanske säga att cirkeln slöts. Med detta blev Magnus åttonde ordförande under klubbens 60 år och då hör det till saken att under de tio första verksamhetsåren avverkades fyra ordförande. Efter detta har det varit mer stabilt på ordförande posten om man säger. 

    Foto: Tommy Svensson

    Självklart hyllades även Tom Kristensson inför den jublande SMK Hörby-skaran för sin andra raka seger i Rally Sweden och J-WRC. Ett synbart bevis på segern i form av uppslaget från måndagens Kristianstadsbladet och så ett troligen mer välkommet bevis, stipendiet på 10 000 kronor som lär gå rätt in i rallykassan.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter detta hyllades ”Årets Funktionär” i SMK Hörby, Kennet Rittbo innan Södra BF:s SGA för rally, Patrik Persson överlämnade utmärkelsen ”Årets Ledare  i Södra BF” till Mia Nilsson. Mia utsågs dessutom till vice ordförande som ett steg i klubbens strävan att anamma RF:s riktlinjer om fördelning 60-40 i styrelserna. Att ha en tjej som vice ordförande är onekligen ett steg i rätt riktning.  Dessutom är Mia inte bara trevlig tjej utan även extremt kompetent med massor av år som tävlingsledare för TV-Svängen bakom sig.

    Foto: Tommy Svensson

    Vid sidan av detta även en av klubbens flitigast funktionärer när andra klubbar behöver hjälp. Som på bilden när hon delar släp med en annan eldsjäl i SMK Hörby, Eva-Marie Hasslöf.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Trevlig om än blöt och stormig helg. Jag låter min bror Håkan illustrera vad som väntar, när han för något år sedan försökte fälla upp ett paraply i full storm. Förstår att ni undrar, men vi har både samma far och mor…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.