Adamo tar på sig skulden, Paddons WRC-planer stoppas av Corona, inställt i både i Hörby och på Gotland, nya kartis hos Liiten och Brytnesson klar för Euro RX.

Blogg

Att Andrea Adamo och Hyundai var ytterst besvikna på resultaten i Rally Mexico var inget han hymlade med efter målgång. Nu tar teamchefen själv på sig en stor del av skulden berättar finska rallit.fi.

Vi gjorde misstag som inte borde gjorts och varför dessa gjordes måste vi analysera noga så de inte händer igen, menar Adamo.

Foto: Hyundai motorsport

    Nu är det inte så att han ligger i fosterställning över att både Thierry Neuville och Dani Sordo råkade ut för ödesdigra tekniska problem, men han ställer sig som sagt själv till svars.

    Hyundai Motorsport består inte av dumma människor utan av mycket intelligenta där jag ibland är den svagaste länken eller åtminstone minst intelligent, är Adamos analys av läget.

    Kanske måste jag ge min personal chansen att fungera bättre plus att jag inte organiserade saker på rätt sätt. Om teamet gör misstag är det jag som är ansvarig!

    Inget tvivel utan att Adamo är en särling i WRC-världen och jag kan inte minnas när någon i hans position varit så här ödmjuk tidigare.

    Över till dagens ”Corona-Extra” där det är oroligt i såväl Australien och Nya Zeeland. Hos de sistnämnda är det totalt tävlingstopp fram till den 19 maj, något som dock kan förlängas enligt myndighetsbeslut. En tävling som drabbas direkt är APRC-tävlingen ”Rally of Whangarei” som var planerat till den 8-10 maj. Inte fullt lika dramatiskt i Australien där man än så länge enbart stoppat ”större tävlingar”, klubbrallyn och liknande får fortsatt arrangeras. Hårdast restriktioner mig veterligt,  har idag Finland där det är helstopp fram till den 31 maj.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    En som verkligen inte har flyt är ”The Kiwi” Hayden Paddon. Vi minns alla fjolåret där han fick en chans hos M-Sport Ford med hjälp av uppbackning hemma ifrån av bland annat Hyundai NZ. Detta slutade i en jättekrasch i första testet och ingen start. Som plåster på såren körde han så R5-Fiesta i ”Wales Rally GB” innan det var dags för nästa WRC-start i Australien. Av detta blev det som bekant inget på grund av de stora skogsbränderna. Nu väntades Paddon inom kort  avslöja ett WRC-program för året vid sidan av redan kända tävlingar i TCR och Asia Pacific.

    Foto: Hyundai NZ

    Enligt DirtFish var tanken att köra fyra WRC-tävlingar med en Hyundai i20 WRC och där då självklart hemmatävlingen i september skulle ingå.

    – Allt var klart för skriva under avtalen med mina samarbetspartners när Corona kom in och förstörde allt, berättar en bedrövad Paddon.

    Nu får vi avvakta och se vad som händer men det skulle vara väldigt trevligt om jag fick försöka än en gång!

    *

    Då över till Corona på hemmaplan något som nu även tvingat gotlänningarna till att ställa in såväl ”Hejdesprinten” och ”Rally Gotland”. Beslutet togs igår kväll och precis som för alla andra blev det 500-gränsen som satte stopp.

    – Det är en gräns på 500 personer för arrangemang och vi blir långt över det, tävlande, mekaniker, funktionärer och publik. Spelar ingen roll att alla inte är på samma plats samtidigt, konstaterar tävlingsledare Jane Erixon.

    Foto: Tommy Svensson

    Samtidigt beslutade även SMK Hörby att göra samma sak med Södra BF:s premiär för RS-DM, ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 19 april.

      I likhet med övriga rallyarrangörer i landet tar vi vårt mänskliga och samhälleliga ansvar för att göra vad vi kan för att hindra ytterligare virusspridning, menar ordförande Lars Servin.

    Självklart väldigt tråkigt att behöva göra så här men som läget är med massor av andra inställda arrangemang vore det helt fel att inte visa den solidaritet som just nu känns extra viktig. Dessutom finns det ingen möjlighet för oss att komma runt myndigheternas beslut om max 500 personer på tävlingen som brukar locka mångdubbelt större publik.

    Nu ställer man inte in tävlingen för gott utan meningen är att istället försöka köra sent i höst. DM-premiären blir därmed final om allt går i lås. 

    – Problemet är att tävlingskalendern redan är spikad och det är svårt att hitta en ledig helg. Än värre lär det bli senare när fler än vi tvingas ställa in och sedan ska hitta ny tävlingsdatum, konstaterar Servin.

    Med dagens besked ser det ut som att ”Hässleholms GP” blir ny premiär, men med tanke på att denna är planerad till den 2 maj ser även detta lite tufft ut. Mer troligt är det då att ”Svedala Runt” den 24 maj kan köras som första deltävling i RS-DM.

    *

    Även för Rally-DM i Södra vållar Corona problem då redan de två första deltävlingarna är inställda, Simrishamn och Kristianstad, idag är det därför Ljungby MK som är tänkbar premiär för både SSRC och DM. Men här är det tänkt att köras den 9 maj, bara en vecka efter Hässleholm?  Om skräckscenariot blir verklighet innebär det att bara fem av de sju DM-tävlingarna kommer att köras. Dessutom en enda i ”rätt distrikt”, SMK Hörbys ”TV-Svängen” den 12 september…

    *

    Inte bara i Sverige som Corona stökar till, lika illa om inte värre i Danmark. En månad fem är tolv tävlingar/test/bilmässa inställda och i farozonen är helt klart ”DM Rally” i Himmerland den 25 april, samma helg som Kristianstad och Gotland skulle ha kört.

    *

    Under några år har Mikael Kjellgren suttit i högerstolen hos Jari Liiten något som bland annat gett SM-guld i R2-Peugeoten. Nu övertar Tommy Andersson stolen berättar Jari.

    Jag och Tommy har växt upp med varandra i samma by (Bergsjö) och har alltid hållit ihop och är en stor del av att jag har lyckats kommit dit jag är i dag. 

    Foto: Jari Liiten

    Normalt sett kör Tommy själv med sin Grupp H-Corolla men när Jari hade problem med kartläsare i Vännäs ställde han upp. Ett så lyckat inhopp att han blir permanent i Mitsubishin.

    Med resultatet som vi presterade i Vännäs så kan vi bara konstatera att vi gjorde ett mycket bra rally, menar Jari.

    Glädjen att kunna göra detta med sin barndoms kompis är svår att förklara och Tommy gjorde ett fantastiskt bra inhopp, både på reccen och sträckorna, jag är helnöjd.

    Nu fortsätter alltså Tommy att sköta notera åt SM-ledaren i 4WD Övriga.

      Känns riktigt bra att få ha en så nära person med sig i bilen på jakten mot ett SM Guld!

    *

    I går letade jag förgäves efter en ”Entry list” för Euro RX men misslyckades och detta säkerligen på grund av mina skrala ”skills” i cybervärlden. Söker man på Google på ”Euro RX” kommer du till sidan som huseras av World RX. Enkelt kan man då konstatera att det är just VM-åkarna som sidan fokuserar på. Alltså omöjligt att hitta vilka som är klara för ”Rallycross-EM 2020”. Men lyckades till slut på Facebook hitta en lista hos en privat rallycrossfantast. 16 anmälda varav fem helsvenska plus då EM-trean 2019, Thomas Bryntesson som gör en satsning i egen regi genom Team TBRX.

    Foto: TBRX

    Andreas Carlsson (SWE) Renault Clio
    Ben-Philip Gundersen (NOR) Audi S1
    Enzo Ide (BEL) Audi S1
    Pontus Tidemand (SWE) VW Polo
    Sondre Evjen (NOR) VW Polo
    Kevin Abbring (NL) Renault Clio
    Linus Westman (SWE) Ford Fiesta MK8
    Peter Hedström (SWE) VW Polo
    Philip Gehrman (SWE) VW Polo
    Sivert Svardal (NOR) VW Polo
    Ulrik Linnemann (DK) Ford Fiesta MK7
    Tobias Daarbak (DK) Ford Fiesta MK7
    Philippe Maloigne (FRA) Renault Clio
    Attila Mózer (HUN) Peugeot 208
    Tamás Kárai (HUN) Audi A1

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson