Adamo snackar om "tjurskit", tufft för klassikerna med fyra tävlingar på fem höstveckor, Bege minns sina första bilar, "Bonden Nisse" kommer att saknas och allt borde vara gratis när Corona härjar...

Blogg

Detta är ren tjurskit! Orden kommer från Hyundais teamchef Andrea Adamo och det han på är alla dom som fortfarande håller liv i fallet med Jari Huttunens drivaxlar i Rally Sweden. Här bötfälldes den finske vinnaren av WRC3 för att en drivaxel på vänster sida på hans Hyundai i20 R5 var en tiondels millimeter för grov. Alla var överens om att detta inte på något vis gav Huttunen något övertag, men regler är regler. Först dömdes han att böta 10 000 euro vilket senare sänktes till hälften och då borde saken varit avslutad. Men trots att det är två månader sedan det inträffade, surrar fortfarande rykten  vilket nu fått Adamo att härskna till. Till Dirt Fish säger han.

Foto: Tommy Svensson

Kul att folk har tid att fundera på sådant här men om jag säger så här, är något grövre så är det också tyngre…

    Han förklarar också misstaget genom att tillverkaren ändrade vid tillverkningen och gjorde då en ändring mot ritningen.

    Självklart borde vi ha kollat detta men tillverkaren är välkänd för oss och vi litade på dom.

    Vid kontroll i Alzeanu hittade man en låda med 20 drivaxlar som var felaktiga, resten var helt enligt FIA-honomlogeringen. Adamo avslutar. 

    Som jag säger, skitsnack men ändå intressant att folk är så noga med vad Hyundai gör troligen ser man oss som ett stort hot!

    *

    Som jag påtalat tidigare kommer det att bli en svettig höst för rallyåkarna när nu Corona ställer in allt. Innan jag går vidare så vill jag bara säga att jag har både förståelse och respekt för alla arrangörer som drabbas och därför väljer att flytta fram sina tävlingar till en förhoppningsvis virusfri höst. Som när nu Finspångsrundan den 23 maj flyttas fram till den 26 september. Tävlingen ingår i RM för Historiskabilar, RM i regularity, Klassiska Rallycupen och 1300 rallycup.

     Vi har i det längsta hoppats på att kunna köra på ordinarie datum men ser att det inte går med tanke på Folkhälsomyndighetens hårdare krav, säger klubben ordförande Gunnar Eneberg.

    -Nu flyttar vi tävlingens 5 specialsträckor på drygt 40 km till september och kan använda allt nedlagt arbete för att få till en bra tävling.

    Som sagt fullt förståeligt att Finspångs MS vill både bjuda förarna på tävling men även att få lite lön för allt redan nerlagt arbete, men som med allt annat finns där även en baksida av myntet. Med denna flytt kommer Klassiska Rallycupen att köra fyra deltävlingar på fem veckor. Först ut är Vimmerby den 29 augusti, därefter följer SMK Hörby den 12 september och därefter nyinsatta Finspångsrundan den 26 september och så en vecka senare final i Örebro. Enkelt att konstatera är att förutom att börsen måste vara i god form måste även materialet vara så, då där bara finns två tävlingsfria helger att skruva på… 

    *

    För några dagar sedan bjöd jag här på mina upplevelser samband med mitt körkort för 50 år sedan. Detta fick de skånske rallyprofilen Bengt-Göran ”Bege” Bergström att reflektera över hur det var när han ”fick lappen”. Bege skriver,  Jag körde upp för körkort privat med en Renault Gordini i Kristianstad i slutet av december 1969. Jag körde och min mamma o pappa åkte och hade feber när vi körde hemifrån som sedan bara blev värre. Klarade inte teorin vilket jag inte tror berodde på feber utan att jag inte läst tillräckligt!

    När vi körde hem var det också  snöstorm och jag var inte alls bra då det var Hongkong influensan så jag låg däckad över nyår utan något festande. Tror inte att körskoleingenjören var så imponerad av en bullrande Renault Gordini. Tyvärr så var inte kvalitén på den inköpta Gordinin heller så bra, bara problem för en fattig kille.

    Foto: privat

    Dagen innan jag skulle in i lumpen, tror det var i juli 1970, så skulle  jag och två kompisar köra till Sjöbo. Hade satt på två bredare bakdäck (165-15!) och skulle prova om dessa gick bra även fram. På väg hem i stationssvängarna i Vollsjö så gick det för fort, de smala bakdäcken trycktes undan och fälgkanten gick i asfalten. Vi rullade ett varv och dörrarna slogs upp, som tur var så blev alla kvar i bilen. Efter detta så kom halva eller hela Vollsjö dit med rena lynchstämningen. Den som räddade mig var Kenneth Larssons pappa som inte bodde så långt därifrån. Vi körde hem till Starrarp och tittade ut genom en smal springa till vindruta. Kom hem med glasskärvor och blod i håret, inte kul alls!

    Dagen efter skulle jag försöka ta mig till P7 Revinge och lyckades hitta en kille i Vollsjö som också skulle rycka in. När jag lyckades ta mig hem på permis så lånade jag min fars traktor med vagn och körde till Askeröds Bilskrot och köpte en skrotad Renault Major. Jag bytte tak, skärmar, dörrar och huvar på fritiden och verkstaden som jag jobbat extra hos Olle Olssons Bilverkstad i Hårderup, lackade bilen som blev jättefin. Fick mycket beröm för jobbet.

    Foto: privat

    Sedan kunde jag köra till Revinge ett tag, tills en kolv gick sönder (att man inte tog livet av sig) och detta är preskriberat sedan länge nu. Men jag tog en kolv från Renault Majoren som var mycket lägre och satte i Gordinin.  Körde sedan iväg och bytte till en Simca så att jag kunde ta mig till och från Revinge. Kändes inte bra att lämna bilen ifrån sig med en kolv som var lite låg, men vad gör man som 19 åring utan pengar!

    Efter Simcan blev det allt bättre bilar för Bege från Saab V4, Fiat 131, Opel Ascona B, olika Mazda 323, Toyota Celica till att karriären rundades av i ”Sillefallarens” Mitsubishi Galant. En

    Foto: Tommy Svensson

    höjdpunkt i rallylivet var vintern1992 när Ingvar Carlssons Australienrullade bil från Mazda Team Europe landade i Eslöv för ett ganska långt och lyckligt liv i händerna på Bege med Tommy Brink i högerstolen. 

    Foto: Mattis Olsson Motorsport

    Det var med stor sorg som jag igår tog del av att Mattis Olssons far ”Bonden Nisse” gått bort. En given favorit på serviceplatsen med sitt alltid  glada leende och plirriga ögon. Inte så att att jag hade någon djupare relation med Nisse men ändå känns där en stor tomhet och jag kommer att sakna hans glada ansikte. Ta väl hand om er Mattis med familj.

    *

    I veckan skördade Coronan det första dödsoffer som jag kände till mer än som bara ett namn. Svenska Dagbladets 62-årige pressfotograf Tomas Oneborg dog i sviterna av viruset och hur han smittats verkar lite oklart. Men att det skulle kunna ha ett samband med ett reportage som skildrades av Tomas där ambulans hämtade en misstänkt Corona-smittad patient verkar inte helt omöjligt. Problem för oss fotografer är att det är omöjligt att jobba hemifrån som många idag ser som en smidig lösning.  Bara att konstatera att det inte skulle blivit så många bilder i tidningen om jag skulle häcka hemma i Hörby och inte vara på plats i Kristianstad. Så är det en gång för alla, väljer man pressfotograf som yrke väljer man också att vara där kanske många andra inte skulle välja att vara då gäller det inte enbart att undvika att få en midsommarstång i skallen…

    Foto: Eje Berndtsson.

    Såg på Facebook att där är en liten storm riktad mot tidningar som ”låser in” nyheter om Corona bakom sin betalvägg. Åsikten hos många är att detta är för dj-ligt, att inte alla får ta del av dessa nyheter utan enbart de som prenumererar/betalar. Bara att hålla med kritikerna och i nästa andetag borde detta gratissamhälle byggas ut att även gälla livsmedelsaffärer, för självklart måste toapapper i fortsättningen vara gratis att hämta. För att inte tala om livsviktig handsprit och tvål, att affärer tar betalt för detta är skamligt. Egentligen borde allt vara gratis i detta utsatta läge om man betänker hur svåra tiderna är. Vem som ska betala löner, hyror och allt annat som tidningar precis som ICA-handlaren dras med, verkar dock ingen riktigt kunna svara på…     

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson