Adamo skeptisk till WRC-premiär i Monte, Blcok vann på Barbados, Björk tog första segern, Tidemand i Top Gear och ministerbesök på Millebygden.

Blogg

Att nya WRC-finalen Rally Monza hänger allt lösare i takt med att Covid-19 fortsätter att spridas i norra Italien är nu tämligen klart. Men nu varnar även Hyundais teamchef Andrea Adamo för en liknande start på 2021. Han menar att den kalender med 12 tävlingar som FIA släppte för några veckor sedan, mycket väl kan komma att förändras.

Helt klart bra att vi har en kalender för -21 men den kan komma att förändras och det ganska snabbt, säger Adamo i en intervju med DirtFish.

Speciellt syftar han då på de två inledande tävlingarna, Rally Monte Carlo och Rally Sweden och där just ”Monte” är klart mest i en riskzon. Nu har FIA garderat sig inför en förlängning av pandemin och lagt in reservtävlingar. De länder som står redo att hoppa in om någon av de 12 tvingas att ställa in är, Grekland, Belgien, Argentina, Italien (Monza) och Estland. När Adamo fick en fråga vad han ansåg om nästa års WRC-serie svarade han att just Monte Carlo kändes tveksam.

    Detta är ett ”helrött” område vad gäller virus, känns absolut inte säkert att köra där! 

    WRC-premiären är planerad med sedvanlig start i franska Gap den 21 januari och så målgång i Monte Carlo på söndagen den 24 januari. Efter att vinnaren har fått sitt pris av prisen på torget framför palatset är det bara tre veckor innan Värmland ska ta emot samma rallygäng. Må vi alla hoppas att antingen ett vaccin hinner bli klart eller att viruset klingar av under de dryga tre månader som återstår…

    *

    Säkerligen många som gärna skulle ha bytt med Ken Block som i helgen för första gången körde  Sol Rally Barbados. Byta, inte bara för chansen att i dessa klena rallytider få köra en ny Ford Fiesta R5 Mk2 utan även för att vädret i Karibien normalt sett är bättre än i Sverige. Fast under första dagen av tävlingen var det häftigt tropiskt regn som gjorde sträckorna hala och mer än lite svårbemästrade. Trots detta lyckades Block köra in som trea totalt med två WRC-bilar före sig och då drogs han och Alex Gelsonimo även med en krånglade växellåda.

    Foto. Hoonigan

    Ingen enkel start, konstaterade Block.

    När jag dessutom inte haft möjlighet att testa bilen förutom några varv på en racingbana så var de första sträckorna ren lärotid…

    En sträckseger tog  Block med R5:an på den hala karibiska asfalten innan han till slut gick i mål som vinnare med tre WRC-bilar efter sig. Bara 9,5 sekunder skilde till britten Robert Swanns WRC-Fiesta medan hemmaföraren Jeffrey Patton var över halvminuten bak, även han med en likadan bil.

    *

    Foto: WTCR

    Det är inte så att teamen som tävlar i WTCR dränker en med information före, under och efter sina race. Undantaget är (som vanligt är jag böjd att lägga till) Hyundai som uppdaterar kontinuerligt vad som händer med förarna av deras i30 TCR. Inte ens ”svenskteamet” Cyan Performance Lynk&Co delar med sig av sina öden och äventyr men ändå har jag snappat upp att Thed Björk i går tog årets förstaseger. I Spanien och på banan i Aragon vann svensken tredje heatet efter en strulig säsong där han i helgen bröt första racet och blev åtta i det andra. Inför finalen som även den körs på Aragon ligger Björk tia medan teamkompisen Yan Ehrlacher leder. Faktiskt så illa att han är sämst placerad av Cyans fyra förare, Yvan Muller är fyra och Santiago Urrutia sjua inför finalen. Bättre för ”di blåe bilarna” i Teammästerskapet där Cyan racing Lynk&Co toppar före All-Inkl.Com Münnich Motosport medan andra delen av Cyan ligger trea och det är där Björk kör.

    *

    Förra måndagen sändes det första programmet i de svenska versionen av kultprogrammet Top Gear. Ett program som jag så klart tittade på, dels av respekt mot Adam Alsing men även för att den brittiska originalversionen tillhörde favoriterna. Inte blev jag heller besviken när Alsing, Tony Rickardsson och Markoolio (Marko Lehtosalo) lekte lite med både häftiga SUV:ar och en ny Ford Mustang. Men jag vet inte om jag är så glad över att programmet så slaviskt följer originalprogrammet där trots allt Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May är ett nummer större än vår svenska trio. Till och med inslaget med en kändis som kör på Ring Knutstorp gör det med ”en förnuftigt prissatt bil”, en direkt översättning från engelskan. Så klart är detta enbart petitesser men kanske hade det varit kul med lite mer svenska infall, ändå ger jag programmet en stark fyra på den femgradiga betygsskalan.

    Foto: PTR

    Ikväll är det dags igen och då med Pontus Tidemand som utlovas bjuda Marko Lehtosalopå sitt livs åktur”. Fast här är jag lite tveksam, ingen har väl glömt när han tog plats vid sidan av Robin Sandberg i Team Nybes Grupp H-Volvo och värre upplevelse än detta tror jag inte Tidemand levererar, men jag kan så klart ha fel. När WRC2-ledaren skrämts färdigt med PTR-Skodan tar han plats i en folkracebil och utmanas då av Alsing och Rickardsson. Vem som vinner detta återstår att se och på Kanal 5 klockan 21.00 kommer upplösningen.

    *

    Jag applåderade när det stod klart att STCC TCR Scandinavia till nästa år samkör hela serien med V8 Thundercars. Nu står det dessutom klart att även Formula Nordic, Radical Sweden och det mest oväntade Pro Superbike även dom hoppar på racingtåget. Säger det direkt att motorcyklar inte är och har aldrig varit min grej, men i det här sammanhanget tror jag det blir klockrent för alla.

    *

    Ingen större hemlighet att motorsporten har få anhängare i Riksdagshuset åtminstone inte öppet. En av de få som jag personligen vet är intresserad av brum-brum är så klart en skåning från Åstorp, och heter Per-Arne Håkansson. Med en bakgrund där namn som ikonen från orten ”Sven-Hundra” nämns med respekt är det inte så konstigt att den i dag 57-årige f.d journalisten gillar motorsport.

    Foto: Jenny Andersson

    Annars är det tunt men i förra veckan besökte infrastrukturminister  och Per-Arnes partikamrat Tomas Eneroth Älmhult och  Millebygden på inbjudan av SM-promotorn Svenska Rallymästerskapet.

    Det blev en mycket bra dag, berättar SRM:s VD och grundaren av Millebygden Anders Martinsson som fortsätter. 

    Eneroth fick åka rallybil och det var mycket uppskattat. Första rundan var stilla och lugnt med Micke Andersson, andra varvet gick på fullfart och då stod Eneroths pressekreterare med telefonen och kollade tiden. Vi lät honom åka ett varv till ”även om han inte egentligen hann”.

    När sträckan var färdigkörd kom en tumme upp från ministern som bevis på att han var nöjd och efter detta skickade Martinsson även med lite ”goda råd” till ”kartläsaren” som inte var helt omedveten om vilka problem som sporten haft och fortfarande brottas med.

    Vi delade med oss hur vi i rallysporten känner och tycker när det gäller kommunikationen med myndigheter och att dialogen med dessa måste bli bättre.

    Från S-ministern kom då en uppmaning till arrangörer som känner sig illa behandlad av myndigheterna, där han ofta tror att det är missar i informationen som är orsaken.

    Ministern uppmanade oss arrangörer att bli bättre på att överklaga besluten som fattats av Trafikverket, summerade Martinsson finbesöket.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se