Adamo; Neuville är värd en VM-titel, M-Sport Ford är trötta på gnäll, Sordo åter i Sardinien, BRC-2021 snart klar, PG har mer att ge inför SM-finalen, Stugemo testade EKS-Skoda, är bogserlina nytt mediaredskap och fin Opel-bukett!

Blogg

Efter Rally Estonia uttryckte jag en viss oro för Thierry Neuvilles framtid hos Hyundai efter andra raka nollan. En oro som inte delas av Andrea Adamo som fortfarande har orubbat förtroende för belgaren.

Säger samma sak igen, Thierry förtjänar ett mästerskap!

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Adamo tror dessutom att kommande Rally Turkey blir en ”game changer” för Neuville och Nicolas Gilsoul.

    Här får dom en perfekt startposition som femte bil på vägen där ledaren får spåra med lösgrus och stora stenar, förklarar Adamo.

    Om Adamo får rätt spetsas troligen toppstriden till och där Neuville onekligen har ett ess i rockärmen med finalen som körs på för honom väldigt hemtama vägar. Det skiljer bara runt 20 mil mellan hans födelseort Saint Vith och Ypres.

    *

    Nu verkar M-Sport Fords rallyöverhuvud Richard Millener ha tröttnat lite på sina finska förares ”gnäll” som nådde kulmen i samband med Rally Estonia. Gnället gällde både att Fiestan inte var snabb nog plus att Teemu Sunninen och Esapekka Lappis inte erbjudits tillräckligt med testtid före omstarten. Inför Turkiet sätter nu Millener ner foten och säger ifrån att nu räcker det. Till DirtFish förklarar han.

    Foto: M-Sport Ford

    Vi känner alla till hur det är men detta är något vi måste leva med. Det var alldeles för många hängande huvud i tar, det måste vi ändra på!

    Han menar att alla vet att teamets pengakassa på grund av Corona inte är så stark som om det vore normalläge i motorsporten. Men det gäller bara att gilla läget men så klart var inte heller Millener nöjd med Sunninen som sexa, Lappi sjua och så Gus Greensmith i den tredje Fiestan, på åttonde plats. Nu hoppas han mer på Turkiet som är helt annorlunda mot vrålsnabba Estland.

    M-Sport har alltid byggt starka, snabba och pålitliga bilar men det är också viktigt att vi åker till Turkiet med en positivare inställning, förklarar Millener och läger till lite hoppfullt.

    – Turkiet är ”a crazy race” där allt kan hända! 

    *

    Idag presenterade Hyundai sin line up inför Rallya Italia Sardegna och det blev helt utan överraskningar. Ott Tänak, Thierry Neuville och Dani Sordo kör för det ljusblå teamet medan Sebastien Loeb och Craig Breen får vila sig. Många trodde kanske att Breen skulle få en ny chans direkt efter sin tunga andra plats Estland men så blev det inte. Ganska självklart att en andra plats är svår att sätta emot Sordos ännu tyngre seger i fjolårets upplaga av Sardinen. En uppfattning som uppenbarligen även delas av Andrea Adamo som nu satt Breen och Loeb på bänken inför finalen i Belgien. Här verkar det också klart att spanjoren får byta plats med irländaren. Kul är att Adamo förfogar över de senaste årens vinnare, Tänak -17, Neuville-18 och så Sordo ifjol. 

    *

    Inte många lär protestera när jag betecknar rallyåret 2020 som ett helt klart förlorat år. Allt vad cuper och serier är inställt undantaget SM vilket man i och för sig kan tycka är konstigt. ”Små tävlingar” anser inte att man klarar av myndigheternas krav medan de stora med normalt sett ännu större publik, inte ser samma problematik. Tidigt ställdes Bilsport Rallycup in sedan premiären ”Rally Anderslöv” var en av de första att i våras kasta in handduken på grund av Corona. Sedan följdes deras exempel snart av ännu fler och till slut ställdes hela cupen in. Nu siktar man på ett mer virusfritt 2021 och har idag nästan alla tävlingar klara. Sju av åtta tänkta arrangörer har meddelat att man vill köra i 20 års jubilerande och onotade BRC.   

    Deltävlingar BRC 2021:

    1: 27 Mars. Rally Anderslöv. Trelleborgs MK.

    2: 8 Maj. Zabra-Rallyt. Nybro AC.

    3: 29 Maj. Gruvrundan. Åtvidabergs MK.

    4: 3 Juli. Semesterturen. S:a Sunnerbos MK.

    5: 21 Augusti. Emiltrofén. Vimmerby MS.

    6: 18 September. Klappjakten. Ydre MK.

    7: 6 November. Novemberskölden. Nässjö MK.

    BRC-General Roger Rooth är fortsatt intresserad av ytterligare en deltävling och vad gäller datum och placering är han helt öppen.

    Tittar man i kalendern så är ju mellanrummen mellan tävlingarna utsökt snyggt, vi har ju i cupen att vill ha två helger minst deltävlingarna. 

    Ganska enkelt att se att det finns en viss förskjutning till de östligare delarna av Sydsverige. Kanske vore det trevlig med en deltävling andra hörnet…

    Vill ni ha en deltävling? Maila info@bilsport-rallycup.se

    *

    Lite av ”bad timing” när återigen Rally-SM och WRC krockar tidsmässigt som det gjorde med East Sweden Rally och Rally Estonia. I helgen är det dags igen med Sandvikens Rally Bilmetro och Rally Turkey. I Sandviken krävs ingen professur i matematik för att räkna ut vem som blir svensk mästare i ”R5-klassen”, först i mål av PG Andersson och Mattias Adielsson kan kröna året med ett SM-guld. Visserligen skiljer 17,5 poäng mellan de båda men i verkligheten är det tajtare. 

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    – Mattias har sin joker kvar och därför är det först i mål av oss som gäller för att knipa guldet, förklarar PG som vanligt med Anders Fredriksson vid sin sida i GN Motorsports nya R5-Fiesta.

    Vi ska köra för guld och har en god känsla med oss sedan sist . Dessutom känner jag att vi har mer kvar att ge, så vi får växla upp tempot ytterligare på lördag!

    PG tog sin ”joker” i Hässleholm och med bonuspoängen för power stage fick han maximala 37,5 poäng med sig hem till Årjäng. Även om det gick riktigt bra i gruspremiären känner han att det ändå var snäppet bättre i Linköping förra helgen.

    – Vi hittade en otroligt fin känsla i bilen sist – där allt fungerade. Dessutom känner jag att vi har mer kvar att ge så vi får växla upp tempot ytterligare på lördag, säger P-G som inte kört i den här delen av Sverige sedan 2002.

    *

    En som gör SM-debut för 2020 är Lars Stugemo och Kalle Lexe men inte som vanligt med en bil från finska Printsport. Den här gången blir det istället en Skoda R5 Evo från EKS som blir åkdonet i Sandviken. I veckan gjordes första testerna men då inte med Kalle i högerstolen utan inhoppande Miriam Walfridsson.  

    Foto: Stefan Bergman

    Blött, spöregn men kul, det var ju ett tag sedan vi körde rally i skogen på riktigt snart ett år sedan, berättar Stugemo.

    Bilen är riktigt fin men vi fick justera lite så den passar mig bättre och nu lite mjukare runt om. Fick en fin känsla till slut och kul att ha med Miriam i högerstolen igen som är fantastiskt duktig.

    Foto: Stefan Bergman

    Assisterade vid testen gjorde rutinerade Emil Bergkvist och Jakob Jansson. Dessutom fick Miriams son Algot sin första känning av hur det är att sitta ien R5-bil.

    *

    Foto: Michael Eisenberg

    Betydligt lugnare var tempot i danska ”Øresunds Rally” som är landets största veteranrally med Regularityprofil. Här blev det familjeseger genom far och dotter, Torben Weber Andersen och Emilie Weber Wellendorf. I en VW Scirocco GTI från 1985 vann de inte bara ”Sportklassen” utan även ännu mer meriterande ”Elit-klassen”. Storfavoriten Rene Castillo Skjøt fick avstå start sedan det blivit ett Corona-utbrott på hans arbetsplats. Rene testade sig men fick inte resultatet förrän efter rallystarten, som dessbättre visade sig vara negativt. Nu tappade han dock viktiga poäng i slutstriden i Expert-klassen.

    *

    Gårdagens och även dagens stora snackis har utan minsta tvekan varit  EMK-Kannan och den massiva mediabevakning som rallyt begåvades  med enligt arrangörens uppgift.  Så stor att man tvingades tacka nej till runt 25 journalister/fotografer då kvoten redan var fylld.  Det märkliga är att jag trots så stor bevakning idag förgäves sökt efter artiklar från rallyt, varken Expressen eller Aftonbladet har någon artikel om tävlingen, utan de enda mig veterligen som skrivit om rallyt var lokaltidningarna  i Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping. Men då alla tre hade samma skribent/fotograf så upptog ju denne bara en enda mediaplats. När jag dessutom fått information att det även fanns skånska mediarepresentanter på plats, kollade jag för säkerhets skull även de skånska tidningarna men tyvärr med samma klena resultat. Förutom den lokala rallyskribenten fanns även Bilsport Rally&Racings Mikael Johansson med fotograf på plats, så allt som allt är det tre arbetande mediarepresentanter som jag känner till. Så den stora frågan är vilka resterande då enligt uppgift 22 journalister var och såklart var dom planterat sina texter och bilder? Nu har det både i min egen mejlkorg och även på Facebook dykt upp information att inte alla med mediaväst var ”riktig” media. Men så kan det väl ändå inte vara, alltså att man lurat arrangören bara genom att dra på sig en gul väst, men lite skumt är det ändå eller som en skrev till mig.

    Via in-car filmer från rallyt såg man väldigt mycket gula och svarta mediavästar, men det jag reagerade mest på var att väldigt få av dessa hade någon kamera i händerna. Däremot desto fler med bogserlinor, redo att bärga avåkta bilar. Är detta kanske medias nya uppgift i dagens Corona-Sverige? 

    En berättigad fråga men är det så då byter jag nog inriktning…  

    *

    Foto: Andreas Nilsson

    Trevligare än detta var onekligen när Manta Club Schweden i går ordnade höstträff på Hovdala Slott utanför Hässleholm. En härlig knippe Mantor av olika årsmodell hade även sällskap av både en Ascona B och så Andreas Nilssons superbygge, replikan på en Ascona 400.

    *

    Häromdagen hade jag en liten efterlysning av Saab Standard B i ”originalskick”. En som nappade på detta var Bruno Lundberg från Långaryd, men någon bil att erbjuda hade han inte. Bruno skriver: ” Hej Tommy, blev lite nostalgisk igår när jag fick se V4. Körde själv V4 standard B i mitten på 70 talet som var byggd av Kejo Savolainen. Resan tog slut utanför Husqvarna när en sten låg för nära vägkanten.”. Synd på så rara ärtor, men ”that’s rallying”!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstads