Adamo inte helt nöjd Med Hyundais insats, FIA undersöker "omkörningsknapp", fylls på i RS-premiären, superintressant rallycomeback i Hässleholms GP, "eWRX" kör sidan om och Poker kör TCR-Cupra för välgörenhet!

Blogg

Att många stenar föll från brösten efter Korsika hos alla hos Hyundai Motorsport är säkerligen ingen överdrift. Äntligen fick Thierry Neuville till det och lyckades visserligen med lite tur, ta årets första seger. När så även Dani Sordo gjorde bra ifrån sig som fyra plus att Sebastien Loeb fullföljde gav detta även ledning för Alzenau-teamet i Märkes-VM. Den koreanska blåslampan har också varit farligt nära häcken på nya teamchefen Andrea Adamo som har en enda uppgift 2019, att se till att Hyundai tar guld i ”FIA World Rally Championship for manuafacturers”. Nu fick han och resten av gänget lite andrum med 12 poängs ledning före Citroën inför nästa träff i Argentina. Adamo är ändå väldigt ärlig när han medger att utan Elfyn Evans olyckliga punktering så hade Neuville bara blivit tvåa.

Vi måste erkänna att vår team inte var bäst den här helgen, erkänner Adamo för wrc.com.

Thierry vann som förare men det gjorde inte Hyundai…

Adamo utvecklar sitt tänk med den enkla analysen, för att vinna måste du vara snabbast, det var vi inte menar han. Första platsen ger en moralisk och välbehövlig boost för teamet medger Adamo.

Men vi måste vara klara över var vi står i konkurrensen och var vi måste vara framöver!

Trots segern är alltså inte Adamo helt nöjd och menar att i Argentina måste förarna visa bättre ”pace”.

Jag är realist, vi måste fokusera på att bli mer  konkurrenskraftiga!

*

När Kris Meeke fick problem på Korsika och Elfyn Evans kom i kapp utan möjlighet att passera aktualiserades frågan med att börja använda ett ”push to pass system”. Meeke såg inte Evans i backspegeln förrän efter ett bra tag och då släppte han också direkt förbi Fiestan. Meeke bad om ursäkt och tidsförlusten korrigerades av arrangören i efterhand så allt är egentligen frid och fröjd men ändå vill man nu införa ett sådant här system. Ett system som ska göra det möjligt för en ikappkommande förare att signalera till bilen framför att gå åt sidan. Tekniken både finns redan och används dessutom, men inte i WRC.

Yves Matton, FIA:s rally director medger att detta är ett problem med att det är svårt att upptäcka en bil bakom och att man nu tittar på ett system för att underlätta omkörning. Han menar att det inte bara är att skaffa systemet, det måste även rymmas i ett regelverk (låter ungefär som när svenska politiker ska besluta något…). 

*

Efter många år som press och medieansvarig för Rally-SM beslöt Annemo Friberg att lämna jobbet 2019. Nu har MAS och ordförande Lasse Mattsson hittat en minst sagt kvalificerade ersättare i form av Göran Björklund, PR-konsult och partner på content- och PR-byrån Newsroom i Göteborg.

Vi är glada över att kunna engagera Göran för mästerskapets PR-arbete. Han har förmodligen landets mest omfattande CV inom svensk och internationell motorsport-PR. Dessutom har han alltid tänkt utanför den vanliga boxen för motorsport-PR, menar Mattsson.

Bakom sig har Björklund inte bara e egen förarkarriär i VOC utan även utfört PR-uppdrag åt bland annat Toyota Team Europe, Lancia Martini Racing, Camel Motorsports, Subaru-ProDrive, Renault Team Sweden, VW Motorsport Sweden och Ford M-Sport.

Inledningsvis handlar det om att kvalitetssäkra och koordinera kommunikationen, att ge rally-SM en medial plattform, förklarar nya presschefen Björklund.

*

Inte i grevens tid men ändå med liten marginal till att anmälan stänger för RS-premiären Bilmånsson Hörby Rallysprint den 14 april rasslade det till med anmälningar. Nu finns där 75 anmälda vilket gör att fjolårets antal anmälda passerats. Bland de som tryckt på ”enter-tangenten” nu är niofaldige DM-vinnaren Mats Andersson med sin Opel Adam R2. Men även sonen Simon gör debut i Hörby med farfar 70-plussaren Östen Andersson till höger i en nybyggd Mitsubishi Colt i ”Ungdomsrally”, passar Östen perfekt.

*

Även i Hässleholms GP ökar antalet anmälningar stadigt och nu med 78 anmälda plus att det i dag trillade ett mycket intressant namn in på listan, hemmaklubbens egen Stefan Werén. Efter snart 30 år utan rallykörning gör nu en av 80-talets största skånska färgklickar comeback. Då körde Stefan ofta Opel innan han med hjälp av Team Kinnarps fick möjlighet att köra teamets Audi 80 quattro. 

Nu tänker Stefan sätta sig i GN Motorsports Ford Fiesta R5 och vid sida har han en av dåtidens kartläsare Per ”Börje” Andersson. Intressant sa Bill, superintressant sa Bull

Noterar även att man lagt till ytterligare en bilklass mot vad som skrevs inbjudan. Tillkommit har ”Std C Grupp F-Övriga” vilket gör att man nu också följer DM-reglerna.

*

Intresset för Hässleholms GP är som vanligt stort också från danskt håll och då inte bara form av tävlande utan även för rödvita rallyfans. Som vanligt arrangerar ASK Hedelands Motorklub bussresa till Hässleholm/Garnisonen och ”Nordens Største Rallysprint” den 28 april. Nu är det nya tider så arrangören påminner om att ”HUSKE JERES PASS ELLER KØREKORT, eller kommer I nog icke med bussen tilbage till Danmark igen”.

*

Efter bakslaget med elbilar i World RX lanseras nu en ny reviderad plan för att elektrifiera rallycrossen. Promotorn IMG satsar istället på att köra ”eWRX” jämsides med de Supercars som används idag, alltså inte i samma heat utan i separata serier. Detta hoppas man kunna sjösätta redan 2020. Under namnet ”Project E” hoppas man nu att tillverkarna hinner bygga el-supercars så att man framöver kan byta ut dagens bensindrivna bilar. Men så här långt verkar det dröja åtminstone ytterligare minst två-tre år… 

Samtidigt har de första bilarna anlänt till Abu Dhabi för årets World RX-premiär till helgen.

*

I dag presenterade PWR Racing att grundaren Peter ”Poker” Wallenberg ställer upp i TCR Scandinavia i samarbete med välgörenhetsprojektet ”Poker Racing for Charity”. I sina skotska anfäders grönrutiga färger kommer Poker att köra med Seat Cupra TCR.

Jag har med PWR Racing och skandinavisk elitracing som plattform försökt lyfta fram ett antal ideella organisationer vars arbete vi tror på. Det känns kul och framförallt viktigt att kunna fortsätta driva projektet för tredje året i rad, berättar den färgstarke ”Wallenbergaren”.

Vi kommer även i år att vara närvarande med en shop- och informationsyta, alla intäkter från försäljningen går oavkortat till årets organisationer. 

Han kommer att köra ihop med PWR Racing-förarna Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Robert Dahlgren, även de i varsin Cupra TCR.

– Personligen ser jag fram emot att komma ut på tävlingsbanan igen, målet är att nå poängplats fler än en gång denna säsong, säger  han.

Lika sugen på att få känna på asfalten igen är Mikaela Åhlin Kottulinsky.

Vinteruppehållet känns alltid långdraget, och såhär veckorna innan allt drar igång igen är jag superpeppad. Längtar efter få figthas om nya pallplatser och segrar, förklarar den historiska värmländskan som i fjol blev den enda tjej som lyckats vinna ett STCC-race. Några fler kommer inte efter henne då STCC som bekant gått i graven…

*

STCC och TCR i alla ära men inte går det att jämföra med hur det såg ut på racingbanorna på 60-talet. Kan det bli tuffare än så här med Rune Tobiasson i lätt uppställ med sin ljusblå Opel Rekord på Ring Knustorp 1968, jag tvivlar…

*

Avslutar i dag med det som alla som känner mig är väl medvetna om, min ödmjukhet och ovilja mot eget skryt. Gör dock ett litet undantag nu då det i helgen visade sig att jag var den som lyckades tippa allra bäst resultatet i Tour de Corse i det från Dalarna styrda WRT-tipset. Frågor på detta?