Adam Grahns första seger, Grybb "övningskörde" i Hörbys RS-premiär, snabb dansk Suzuki, B-förar-Jonas H. blev bästa VOC, luften gick ur Myrsell och Saarinen vann i Eskilstuna.

Blogg

Ren egoism när jag redan här informerar att dagens Motorbloggen kommer att domineras av SMK Hörbys premiär för RS-DM/Asfaltcup, Bilmånsson Hörby Rallysprint. Själv hade jag ”nöjet” att stora delar av söndagen stå helt ensam ett par hundra meter efter målgång enbart för att förhindra vanlig trafik att komma in på sträckan. Inte så spännande kan jag lova, men tack och lov fick jag avlösning av kamrater med empati i superformat, tack Bertil Gunnarsson och Kurt Andersson.

Det blev seger i allra första tävlingen för Adam Grahn när han klev in pappa Joachims WRC-Fiesta som kartläsare. Kan inte ta gift på det, men frågan är om inte Adam är ensam i världen om att som 13-åring göra tävlingsdebut i högerstolen till en WRC-bil, om inte så inte lär det inte finnas många med denna erfarenhet. Familjen Grahn delade bästa tid i första heatet med en annan ”nykomling”, Hässleholms Rolf och Lina Grybb. Regerande RS-mästare men nykomling i 4WD med sin nyinköpta Citroën DS3 R5.

Dom andra var nog lite sömniga på morgonkvisten, analyserade Rolf sin kanontid på inledningssträckan.

På tredje plats direkt från andra platsen på Kongensbro placerade sig, Lars Stugemo/Kalle Lexe i R5-Polon. Skilde dock åtta sekunder till  Grahn och Grybb i topp. Tiondelen långsammare kom så Håkan och Pamela Oddshammar som fyra i 4WD-gänget. När det blev dags för heat två hade hornen växt på Jocke i Fiestan och förbättrade därmed tiden med över tolv sekunder.

Tog det lite för lugnt på första, trots allt första gången för mig och Adam som par, menade Jocke.

Samtidigt hade Stugemo fått morgongruset ur ögonen och blixtrade till med en tid bara fyra sekunder långsammare än Jocke, men gengäld tre bättre än Grybb. I sista släpptes Jocke n av lite på tempot, medveten om att han ledde stabilt vilket i det här fallet betyder en tiondel långsammare än i heat två. Stugemo däremot fortsatte att öka tempot och var nu bara halv sekunden långsammare.

Kände det det gick bättre och bättre för varje heat, analyserade Polo-åkaren och tillade

Att bara få däng med 13 sekunder i mitt livs tredje RS-tävling tycker jag är fullt godkänt och en fin genomkörare inför ERC på Gran Canaria om två veckor.

Utan ”morgongruset” hade det blick väldigt tajt mellan honom och Grybb som nu slutade tvåa, fyra sekunder före Polon.

– Detta kändes bra, men ”fransyskan” känns lite vildare än Asconan och det tar lite tid att komma in i en helt ny bil, menade Grybb, ändå med belåten min.

”Grahnarna” jublade riktigt högt efteråt och allra mest Adam som även fick beröm av pappa.

Han skötte sig jättebra och kom även ihåg att påminna mig om de ändringar vi gjorde i ”noterna” efter första rundan, bra jobbat!

För Jocke var detta ett bra genrep inför Hässleholms GP där fjolårets andraplats ska förbättras i år lovar han..

Nu har vi riktig asfalt set up och bilen går kanon så nog ska dom få jobba för att hålla oss bakom sig.

Som fyra rullade en annan familj in, Oddshammar från Lund medan familjen Östring, Lars och Mats slutade femma.

*

I A2WD (R2) lyckades danske Suzuki-bombaren Kenneth Madsen/Mette Felthaus vinna trots en dålig start.

Kom i kapp bilen framför och på detta tappade vi minst tio sekunder, förklarade Madsen lätt irriterat. 

I de två andra heaten var där dock inga hinder framför och då blixtrande Suzuki Motorsport Danmark-föraren till med två raka sträckvinster. Detta gav en marginal till hemmaföraren och tvåan, Joachim Kristiansson/Maya Rangtoft  med Opel Corsan på nio sekunder.

En riktigt bra bana, faktiskt ännu bättre och roligare att köra än både Kongensbro och Hässleholm, berömde Madsen som av FB-kommentarerna hade medhåll av sina landsmän.

– Detta borde fler danska ”rullykjører prøve”!

Stark trea i sin första asfalttävling med nya R2-Peugeoten slutade samboparet Robin Svensson och Sandra Wybrands, SMK Hörby. På sista körningen slog han även Opel-åkande klubbkompisen Kristiansson med 2,4 sekunder. Som ett än starkare bevis på sin och bilens kapacitet fick ”Asfaltkungen” från Eslöv, Mats Andersson/Marie Eriksson nöja sig med fjärde platsen med Opels R2-Adam. En som kunnat varit med och irriterat om pallen såvida inte en drivaxel rasat på första körningen var Kristianstads Jonas Olsson. För att toppa inledningen på säsongen satte han J-WRC-ledaren Tom Kristensson i högerstolen på Ford Puman. Blev sjua i klassen, men med hel drivlina så hade pallen varit i sikte.

*

I A-VOC dominerade SMK Hörby och tog både första och andra plats genom Rolf-Arne och Felix Nilsson, elva sekunder före Rickard Fors/Jörgen Nilsson. Men ingen av dessa kunde mäta sig med klubbkompisarna Jonas Hansson i B-klassen som i par med pappa Stefan satte nytt ”benchmark” för hur säsongen kommer att bli. 23,6 sekunder före klasstvåan Henrik Rehn/Jonas Larsson, Örkelljunga medan A-vinnare Rolf-Arne ”bara” var 16 sekunder efter DHL-chaufför Jonas i sin blå 240.

*

Jämnt värre var det i B-2WD men där till slut SMK Hörbys Ystadboende Tommy Nilsson med Pontus Berglund till höger kunde dra längsta strået. Den blå Hondan var 0,2 sekunder före danske gästen Claus Lanther/Mogens Gotlob, Suzuki. Ingen stor marginal till trean heller, Victor Hansen/Victor Johansson, Hörby var 3,4 sekunder långsammare.

*

Bästa GruppE-åkare blev Hässleholms Fredrik Dehlin/Thommy Larsson, 43 sekunder före Alexander Nilsson/Joacim Ter-Borch från Örkelljunga. En som kunnat utmana och ledde efter första heatet var Hässleholms Viktoria Lindh/Didrik Persson. Men i andra omgången låste sig styrningen på ”Dödskalle-Golfen” vilket fick som resultat att en lyktstolpe fälldes plus delar av ett staket. Tråkigt värre för Viktoria som har mycket jobb verkstaden framför sig då Hässleholms GP väntar vilket som själv också konstaterat.

Tråkigt, bromsade som vanligt och växlade ner till tvåan, men när jag klev på gas och började svänga hände något och bilen gick inte att styra. Faktiskt ingen miss av mig!

*

Tufft även i C-2WD där det blev dubbelt BMW i topp, vann gjorde Tony Schäfer/Tommy Karlsson från Gullabo, två futtiga sekunder före Bo Karlsson/ Susanne Ysberg, Ryds Mk.  Andra danska klassegern togs av Erik Christensen/Filip Milenkovic Selmer i C-VOC.

*

Ungdomsrally brukar domineras av unga Volvo-förare men i helgen fick alla ge sig för en liten ilsken blå Mitsubishi Colt körd av ”Eslövspågen” Simon Andersson med farfar Östen i högerstolen. 6,6 sekunders marginal till far och son Ingesson, KarlJohan och Lars-Johan, SMK Hörby. Ett antal tävlingar i högerstolarna till pappa Mats Anderssons olika asfaltbilar har så klart gett Simon ett litet hum om hur det går till att vinna, konstigt vore det annars…

Lider med min klubbkompis Maja Håkansson som körde så fint i pappa Andreas Golf. En alltför djärv inbromsning i heat två innebar träff med en container vilket definitivt satte ner åklusten hos Maja.

*

Nu snackar jag så klart i egen sak men det östes idel lovord över tävlingen efteråt, hörde faktiskt inte ett enda gnäll. Även om Jocke Grahn menade att bansträckningen var lite i knixigaste laget för en WRC-bil men konstaterade samtidigt.

Inte klubbens fel utan mer bilens och man måste så klart bygga en bana som passar alla. Helt klart ett kanonarrangemang och det säger jag inte bara för att jag vann, utan menar det verkligen!

Ska man säga något, så gick det bitvis hårt åt Industriområdet i Hörby där banan kördes. Som Jim Nilsson konstaterade. 

Det som ”torgraggarna” behöver en hel vintersäsong på sig för att åstadkomma, fixade vi på en söndag!

Bilmånsson Hörby Rallysprint fick inte bara toppbetyg av de tävlande även den stora publiken gillade upplägget trots svinkallt skånskt vårväder. Vid publikplatsen där Bilmånsson bjöd på både kaffe, hoppborg för barnen och möjlighet att titta på nya Volvobilar trängdes publiken.

Vi bjöd på nästan 40 liter kaffe vilket uppskattades stort, förklarade Bilmånssons och tillika Grupp F-vinnaren Erik Harrysson.

Publiken var så stor att klubbens korvgrillningsansvarige räknat tokfel på hur mycket korv som skulle grillas. 300 korvar fanns och dessa var slut redan efter halva racet så till 2020 får vi helt klart dubbla korvbeställningen. Vet inte hur stor del Larssons Rally från Vinslöv hade i att kraven tog slut men jag misstänker att det konsumerades ett antal…

Bland dom tio som fick ge upp var fjolårsvinnaren Mats Myrsell/Esko Juntilla från Hedemora. Satte bästa 2WD-tid i första heatet med ”Monster-Porschen” men så i det andra tog det roliga slut. I ett knixigt parti klev Mats på gasen lite för tidigt och bakvagnen slog ut och i en betongkant. Knäckt fälg och så klart punktering.

Så blir det när jag får köra Porschen med ”svenska cykelhjul”, håller inte i alls som det gjort med för bilen rätt däck monterade, konstaterade bilhandlaren.

Trist men så är motorsport så nu packar vi ihop och åker hem, men jag måste först berömma tävlingen, riktigt, riktigt bra!

*

För RS-gänget väntar närmast Hässleholms GP om två veckor, söndagen den 28 april. När anmälan stängde hade antalet namn ökats på och stannade på 108 stycken. Därmed är Hässleholms MK nästan uppe på samma nivå med anmälda som 2018.

*

I Östergötland var det även där RS-premiär med ”Skänningeknixen” som kom att domineras av förare från Småland. Placeringarna etta, trea och fyra totalt blev småländska.

-B-föraren Magnus Johansson i sin välljudande Mazda RX 7 åkte hem första segern i serien och säkert inte den sista, berättar Thomas Godhe.

Tillsammans med kartläsaren Madeleiine Johansson var Mazdan1,5 sekunder före Upplands Pontus Westman, Films MK. 

Bara 0,3 sekunder långsammare kom så Tjusts Tommy Johansson på tredje plats med klubbkompisen  Andreas Wilke som fyra totalt.

*

Inför storpublik var det gruspremiär i Ekebygropen med Eskilstuna MK där man fått ihop en 2,2 kilometer lång uppskattad slinga. Uppskattad inte minst av dagens vinnare Jari Saarinen som tyckte att Super 2000 Fiestan fungerade toppen. 

– Forden är så lättmanövrerad och smidig, gör man en miss är det lätt att rätta till, sa Jari mellan 2:a och 3:e åket.

Tvåa i klassen blev Daniel Dannevall från Värmdö MK i Mistubishi Evo 7 bara ett par sekunder före Örjan Wahlund Subaru Impreza, Sigtuna RC.

Totalt kom 135 bilar till start vilket är imponerande och gjorde tävlingsledare Anita Pentell glad.

– Det blev ju fullt överallt, både med publik och tävlande vilket är jätteroligt.

I A 2WD vann junior EM-åkande Elias Lundberg, Sala med sin Opel Astra i par med Kurt ”Kurre” Lundmark. Tvåa blev Oskar Sundell i BMW strax före hemmahoppet Pontus Florin. 

Bästa ”standardbil”  kördes av Eskilstunas Robin Granfors, Suzuki som vann med endast 0,6 sekunder före VW Golf åkande Henrik Palm.  Tack för rapport och bilder Pierre Skytt.

*

Avslutar med NZ och Otago Rally som avslutades precis som det började med Hayden Paddon i topp med Hyundai NZ:as i20 AP4-bil. Över sju minuter före tvåan Ben Hunt, Subaru

I den historiska delen var så Mads Østberg/Torstein Eriksen om inte lika överlägsna, så ändock vinnare med god marginal. Tvåan  var över två minuter långsammare.